فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
اعتقاد اندیشمندان بر این است که توسعه و پیشرفت علوم در چند دهه اخیر به مراتب بیشتر و جامعتر از پیشرفتی است که کلیه علوم از بدو پیدایش خود تا پایان نیمه اول قرن بیستم داشته اند، شاید قبول این واقعیت قدری مشکل تر باشد، اما پیشرفتی چنین شتابان مرهون به کارگیری روشهای دقیق و صحیح علمی بوده است. یک محقق پس از انتخاب و تعیین موضوع باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. انتخاب روش تحقیق بستگی به هدفها و موضوع پژوهش دارد. بنابراین هنگامی می توان در مورد بررسی روش انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع تحقیق و هدفهای آن مشخص باشد؛ به عبارتی روش تحقیق به محقق کمک می کند، شیوه و روشی را انتخاب و آغاز کند تا بتواند هر چه سریع تر به پاسخ یا پاسخ هایی که برای پرسش های خود در نظر گرفته است دست یابد. در واقع روش تحقیق علمی شامل اندازه گیری و ارزیابی و مقایسه عوامل بر اساس اصول و موازین پذیرفته شده از طرف دانشمندان، برای حل مشکلات و مسائل و مستلزم قدرت اندیشه و ظرفیت تعمق، تشخیص، قضاوت و ابتکارات است. بنابراین در این فصل به تشریح جامعه آماری، برآورد حجم نمونه، روش نمونه گیری، ابزار تحقیق، اعتبار ابزار سنجش، روایی پرسشنامه ها و روش های آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۲ روشتحقیق:
هر تحقیقی با توجه به ماهیت و اهداف، از روش و ابزار خاصی استفاده می کند. پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که درآن علم به کار می رود.روش تحقیق در واقع یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسأله است .تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی،پیمایشی است که در طی مراحل اجرای آن به دنبال بررسی عوامل موثر بر بهبود تصویر برند بانک سینا در میان مشتریان (مطالعه موردی : شعب استان کرمانشاه ) هستیم. درتحقیق توصیفی، هدف توصیف جزء جزء یک موقعیت است. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می باشد.
در تحقیقات توصیفی، پژوهشگر سعی می کند تا «آنچه هست» را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی از موقعیت بگیرد. روش پیمایشی، روشی برای بدست آوردن اطلاعات درباره دیدگاه ها، باورها، نظرات و رفتارهای اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است. اساس این تحقیق مبتنی برتعمیم اطلاعات حاصل از بخش کوچکی ازیک جامعه، تحت عنوان نمونه، به جامعه آماری میباشد. در تحقیق از نظر نحوه اجراء بدین صورت عمل می شود که در ابتدا با کسب مجوزهای لازم و دادن اطمینان به آزمودنیها در خصوص محرمانه ماندن اطلاعات پرسشنامه و بینام بودن آن، مقدمات کار فراهم و مشکلات احتمالی برطرف گشته تا نهایتاً پس از تکمیل پرسشنامه ها، اطلاعات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
در این تحقیق به بررسی مؤلفه های تاثیرگذار بر بهبود تصویر برند بانک سینا در میان مشتریان (مطالعه موردی : شعب استان کرمانشاه ) میپردازیم. اطلاعات مورد نیاز جهت تحقیق توصیفی معمولاً از طریق پرسشنامه، مصاحبه یا مشاهده جمعآوری میشوند. در طبقه بندی انواع تحقیقات بر مبنای هدف، تحقیق حاضر از نوع تحقیق کاربردی میباشد، چرا که با بهره گرفتن از مدل تحقیق به بررسی عوامل موثر بر بهبود تصویر برند بانک سینا در میان مشتریان (مطالعه موردی : شعب استان کرمانشاه ) می پردازد وبانکها و سایر ارگانها و سازمان های دولتی و سایز ذی نفعان میتوانند این اطلاعات را مورد استفاده قراردهند. و از آنجایی که در این پژوهش به بررسی رابطه بین متغیرهای مدل می پردازیم، پس تحقیق از نوع پیمایشی میباشد. برای بررسی روابط بین متغیرها در دهههای اخیر روشهای فراوانی ارائه شده است. در این تحقیق برای تجزیه وتحلیل داده های جمعآوری شده ابتدا در سطح توصیفی به منظور توصیف وتلخیص ویژگیهای جمعیت شناختی شامل جنسیت، میزان تحصیلات، سن، وضعیت تأهل از شاخص های آماری استفاده شده و در سطح استنباطی به منظور بررسی وضعیت سوالات پرسشنامه از آزمون ضریب همبستگی و سپس معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرمافزار آموسAMOS استفاده خواهد شد.
۳-۳ جامعه آماری:
نخستین گام در فرایند گردآوری داده ها ، تعریف جامعه آماری آن می باشد. معمولاً در هر پژوهش، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت (صفات) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. جامعه آماری در واقع، جامعهای است که عملاً زیر پوشش بررسی قرار گرفته و یافتههای تحقیق، قابل تعمیم به آن میباشد. در این پایان نامه، جامعه آماری مصرف کنندگان مشتریان بانک سینا درسطح شهر کرمانشاه میباشد .
۳-۴ تعیین حجم نمونه:
به منظور برآورد حجمنمونه با توجه به اینکه جامعه آماری، افرادی هستند که در محل کار با آنها مواجه خواهیم شد و حجم جامعه مشخص میباشد، از روش نمونه گیری تصادفیساده استفاده گردیده است. هر گاه ساختار جمعیتی یکدست و یکپارچه باشد و ناهمگونی زیادی در حوزه موردنظر به چشم نخورد و در عین حال جامعه پژوهش بسیارگسترده نباشد، میتوان از روش نمونه گیری تصادفیساده استفاده کرد.
فرمول کوکران یکی از پرکاربردترین روشها برای محاسبه حجم نمونه آماری است.
حجم نمونه بر اساس آزمون کوکران برای جوامع نامحدود در این تحقیق۳۸۴ نفر میباشد که ۴۰۰ پرسشنامه بدلیل احتمال عدم برگشت پرسشنامه ها توزیع گردید که۳۸۵ پرسشنامه جمعآوری گردید.
۳-۵ ابزار گردآوری داده ها:
ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده ها پرسشنامه، کتابخانه، اینترنت، اسناد و مدارک و … بوده است که هر کدام از این ابزار برای قسمتی از کار و جمعآوری داده های خاصی به کار رفتهاند که در ادامه به صورت خلاصه به بررسی بعضی از آنها پرداخته خواهد شد.
۳-۵- ۱ استفاده از مجموعه مقالات :
از آنجا که برای بحث و بررسی درباره مسایل علمی معمولاً هماندیشیها، سخنرانیها، محافل علمی، انجمنها، و کنگرههای علمی تشکیل میگردد، محقق باید محتوای مقالاتی را که با مسئله تحقیق او ارتباط دارد مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. مقالات اینگونه مجامع علمی معمولاً قبل از تشکیل به صورت خلاصه مقالات و بعد از تشکیل به صورت مجموعه مقالات تدوین و منتشر میگردد که می تواند مورد استفاده محقق قرار گیرد.
۳-۵-۱ استفاده از کتابخانه:
در این پژوهش بخشی از اطلاعات موردنیاز با بهره گرفتن از روش کتابخانهای و اینترنت به دستآمده است و از کتابها و مقالات موجود استفاده شده است.
۳-۵-۳ استفاده از پرسشنامه:
پرسشنامه فرمهای چاپی برای جمعآوری داده ها هستند که در آنها پرسشها یا اظهارهایی گنجانده می شود که آزمودنی اغلب بدون ذکر نام خود به صورت کتبی به آنها پاسخ میدهد. پرسشنامه برای جمعآوری دادههایی که به سادگی قابل مشاهده نیستند مانند نگرش، انگیزش، ارزشها و غیره به کار میروند.
سوالات پرسشنامه به صورت مجموعه سوالاتی مکتوب که حول متغیرهای یک مسئله تحقیق تنظیم شده، ساخته می شود و پاسخگو به شکل حضوری یا غیرحضوری و مستقیم یا غیرمستقیم آن را تکمیل می کند.
در این تحقیق به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل متغیرهای مربوط به تحقیق که در ادبیات تحقیق مورد بحث قرار گرفت پرسشنامهای حاوی سؤالاتی در این زمینه، تهیه و بین آنها توزیع گردید. از مقیاس لیکرت برای پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه استفاده شده است. از خصوصیات مهم این مقیاس، گسترش بخشیدن به حوزه انتخاب پاسخگویی و فراهم آوردن گزینه های بیشتری برای آن میباشد. بدین معنی که از پاسخگویان خواسته می شود یکی از گزینه ها را انتخاب کنند. جدول دستهبندی سوالات پرسشنامه به صورت زیر میباشد:
جدول (۳-۱ ): دسته بندی سوالات پرسشنامه
متغیر
شماره سوال
کیفیت ارائه خدمات بانکی
۵-۱
تقویت ارزش ویژه برند
۱۰-۶
تبلیغات بانک
۱۵-۱۱
آخرین نظرات