۲-۲-۲- تحقیقات خارجی
_ رحیم نیا الشلو (۱۳۸۶) پژوهشی را با عنوان موانع اجرای استرتژی در آموزش عالی ایران در دانشکده مدیریت دانشگاه سالفورد انگلیس انجام داده است. در نتایج این تحقیق آمده است:
اجرای راهبرد یک مرحله اساسی در فرایند مدیریت راهبردی است. اگرچه فرایند اجرای راهبرد یک مرحله جزئی از فرایند مدیریت استراتژیک است ادبیات کمی در باره تحقیق بر آن وجود دارد. در بیشتر تحقیقات بر مسائل تدوین و برنامه ریزی راهبرد تمرکز دارند. هدف این تحقیق بررسی موانع و مشکلتی است که اجرای راهبرد را در آموزش آلی تحت تاثیر قرار میدهند. بر اساس بررسی جامع ادبیات تحقیق موانع اجرای راهبرد در سازمان ها در بخش های مختلف شناسائی شده اند. این موانع به پنج دسته طبقه بندی شده اند: ۱٫ پیامدهای برنامه ریزی ۲٫ سازمانی ۳٫ مدیریتی ۴٫ فردی ۵٫ موانع محیطی.
_ امیر رضا پارسا (۲۰۰۳) ، پژوهشی با عنوان تحلیل عوامل موفقیت در استقرار سیستم های تبادل داده های الکترونیک دانشکده ه بازرگانی دانشگاه گوتبرگ انجام داده است.
در چارچوب نظری این پژوهش به عوامل متعددی که در موفقیت استقرار سیستم های تبادل داده های الکترونیک مؤثر هستند تأکید شده است.این عوامل عبارتند از:
-
- انتخاب استانداردهای سیستم های تبادل داده های الکترونیک
-
- گسترش روابط دوجانبه
-
- سازگاری سخت افزار با نرم افزار در گسترش روابط دوجانبه
-
- دسترسی به مقادیر ارزشی
-
- مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار
-
- امنیت قابل اعتماد
-
- حمایت مدیران ارشد
-
- تعهد و احساس مالکیت تیم اجرایی
-
- فراهم نمودن دستورالعمل های واضح
-
- اجرای آزمایشی قبل از اجرای کامل
-
- فراهم نمودن رویه های قانونی روشن
-
- آموزشهای لازم به تمام کارمندان
- توجیه سیستم با بهره گرفتن از تحلیل مزایای آن
۲-۲-۳- جمع بندی
به طور کلی می توان گفت اکثر تحقیقاتی که در صدد بررسی موانع اجرای راهبرد خاصی بر آمده اند، فاقد یک مدل نظام مند میباشند که تمام سطوح و ابعاد اجرای راهبرد را در بر گیرد. معمولا محققان به دنبال موانع پیاده سازی راهبردهای خاص برآمده اند و این موانع در تحقیقات متعدد بسیار گسترده و پراکنده میباشند و دلیل آن هم عدم توجه محقق به تهیه ی مدل اجرای راهبرد میباشد. بنا براین این تحقیقات را نمی توان دارای روائی بالائی دانست و قابلیت تعمیم آن ها به سایر جوامع بسیار ضعیف به نظر میرسد. برای اینکه قابلیت تعمیم نتایج یک پژوهش را به سایر جوامع افزایش دهیم باید مدل مورد استفاده در پژوهش مدلی جامع و کامل و بر اساس پشتوانه ی تئوریکی قوی باشد. البته مدل مورد استفاده در پژوهش سید صالحی در تحقیقات داخلی را می توان در زمره این تحقیقات دانست.
گرچه تحقیقات خارجی اشاره شده در این پژوهش بسیار اندک میباشد ولی باز هم عدم وجود یک مدل نظام مند در این دو تحقیق مشاهده می شود. البته با نگاهی دقیق تر می توان همه ی عوامل مطرح شده در پژوهش امیررضا پارسا را در سه طبقه جای داد و آن سه طبقه را ابعاد مدل اجرای راهبرد دانست.در پژوهش فریبرز رحیم نیا الشلو موانع نیز به پنج دسته عوامل (۱٫ پیامدهای برنامه ریزی ۲٫ سازمانی ۳٫ مدیریتی ۴٫ فردی ۵٫ موانع محیطی) به عنوان موانع اجرای راهبرد اشاره شده است. گرچه این عوامل از انسجام بیشتری نسبت به پژوهش امیررضا پارسا برخوردارند ولی همچنان نسبت به مدل اصلی اجرای راهبرد فاصله دارند. نتایج این تحقیق را می توان تا حدودی قابل تعمیم دانست و فرضیه های آن نیز به فرضیه های مطرح شده در این پژوهش نزدیک است.
۲-۳- چارچوب نظری تحقیق
در اکثر تعاریفی که از راهبرد ارائه شده است از راهبرد به عنون سیاست ها و ابزارهایی برای رسیدن به اهداف بلند مدت نام برده شده است. همچنین در ادبیات مطرح شده در پژوهشهای انجام شده در زمینه اجرای راهبرد از مفاهیمی چون: تعهد کارکنان، حمایت های مدیران ارشد، ارزشهای شخصی مدیران ارشد، هماهنگی بین واحدها، تقسیم کار، قوی بودن فرهنگ، اعتقادات مشترک اعضای سازمان، تطبیق دادن ساختار سازمان با راهبرد تدوین شده و مفاهیمی از این قبیل اشاره شده است. در این پژوهش با جمع بندی عوامل فوق و مقایسه ابعاد اجرای راهبرد ها در متون مختلف تمام مؤلفه ها در سه بعد طبقه بندی شده است. بعد ساختاری، بعد رهبری و بعد فرهنگی. همچنان که در بخش مبانی نظری همین فصل نیز مطرح گردید در کتاب “برنامه ریزی و مدیریت راهبردی” که توسط پیرس و رابینسون (۱۳۸۰) تالیف شده است در فصل اجرای راهبرد برای نهادی کردن راهبرد از همین سه مؤلفه (رهبری، ساختار و فرهنگ) نام برده شده است. در این کتاب مسائل تدوین و اجرای راهبرد به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته شده است و مرجعی جامع در زمینه مدیریت راهبردی به شمار میآید .
تحقیقات انجام شده در زمینه اجرای راهبرد نیز اجرای راهبرد را از ابعاد متعددی مورد بررسی قرار دادهاند. در جدول زیر پژوهشهای انجام شده در زمینه اجرای راهبرد و ابعد مورد بررسی در هر پژوهش به طور خلاصه ذکر می شود:
جدول(۲-۱) تحقیقات انجام شده در زمینه اجرای استراتژی
ردیف
محقق
سال
موضوع
ابعادمورد بررسی
۱
سعدی نژاد و برزین
۱۳۸۰
ارائه یک مدل فازی برای ارزیابی بهره وری سیستم های اتوماسیون اداری گردش مکاتبات
۱٫شاخص های طراحی ۲. شاخص های کاربری ۳٫شاخص های شبکه های کامپیوتری
۲
نصیری پور
۱۳۸۱
مطالعه ی امکان کاربرد مدیریت راهبردی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران
۱٫آموزش مدیران (پیش برنده)
۲٫نظام متمرکز(بازدارنده)
۳
عسکری فرد
۱۳۸۲
تصمیمات راهبردی و استقرار استانداردهای مدیریت کیفیت در سازمان ها به عنوان یک ضرورت راهبردی
۱- سیستمهای اطلاعاتی و دانش ۲- سخت افزار و فرایند و ۳- ساختار و فرهنگ سازمانی
۴
ممدوحی
۱۳۸۶
شناسایی و رتبه بندی موانع اجرای استراتژی های بازاریابی بر اساس یک طبقه بندی مفهومی: مطالعه موردی شرکت ایران خودرو
۱٫مسایل مدیریتی ۲٫ مسائل ساختاری۳٫مسائل فرهنگی۳٫مسائل ادراکی ۴٫مسائل استراتژیکی ۵٫ مسائل عملیاتی۶٫ مسائل نیروی انسانی ومنابع
۵
سید صالحی
۱۳۸۲
موانع به کارگیری مدیریت راهبردی در شهرداری تهران
سبک مدیریت ساختار و نوع فعالیتهای سیاستها و قوانین دولتی
۶
محمدزاده سرابی
آخرین نظرات