مهارت گرایش به رفتارهای مناسب اجتماعی: در این پژوهش گرایش به رفتارهای مناسب اجتماعی، یکی از مؤلفه های مهارت های اجتماعی می‌باشد که با بهره گرفتن از ۱۹ گویه سنجیده می شود که دارای حداقل ۱۸ امتیاز و حداکثر ۹۵ امتیاز می‌باشد. این گویه ها، شامل گویه های (۷ – ۱۰ – ۱۱ – ۱۴ – ۱۷ – ۲۰ – ۲۱ – ۲۷ – ۲۸ – ۳۰ – ۳۶ – ۳۸ – ۳۹ – ۴۱ – ۴۵ – ۵۰ – ۵۱ – ۵۳ – ۵۴) است.

مهارت دوری از رفتارهای غیر اجتماعی: در این پژوهش دوری از رفتارهای غیر اجتماعی، یکی از مؤلفه های مهارت های اجتماعی می‌باشد که با بهره گرفتن از ۱۱ گویه سنجیده می شود که دارای حداقل ۱۱ امتیاز و حداکثر ۵۵ امتیاز می‌باشد. این گویه ها، شامل گویه های (۵ – ۶ – ۱۳ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۶ – ۳۱ – ۳۵ – ۳۷ – ۴۹ – ۵۲) است.

مهارت دوری از پرخاشگری و جنگ و دعوا با دیگران: در این پژوهش دوری از پرخاشگری و جنگ و دعوا، یکی از مؤلفه های مهارت های اجتماعی می‌باشد که با بهره گرفتن از ۱۱ گویه سنجیده می شود که دارای حداقل۱۱ امتیاز و حداکثر ۵۵ امتیاز می‌باشد. این گویه ها، شامل گویه های (۱- ۲ – ۳- ۴ – ۹ – ۱۲ – ۱۹ – ۲۵ – ۳۳ – ۴۸ – ۵۶) است.

مهارت دوری از برتری طلبی: در این پژوهش دوری از برتری طلبی، یکی از مؤلفه های مهارت های اجتماعی می‌باشد که با بهره گرفتن از ۶ گویه سنجیده می شود که دارای حداقل ۶ امتیاز و حداکثر ۳۰ امتیاز می‌باشد. این گویه ها، شامل گویه های (۱۵ – ۲۹ – ۳۲ – ۴۰ – ۴۶ – ۵۵) است.

مهارت ایجاد ارتباط مناسب با همسالان: در این پژوهش ایجاد ارتباط مناسب با همسالان، یکی از مؤلفه های مهارت های اجتماعی می‌باشد که با بهره گرفتن از ۹ گویه سنجیده می شود که دارای حداقل ۹ امتیاز و حداکثر ۴۵ امتیاز می‌باشد. این گویه ها، شامل گویه های (۸ – ۲۲ – ۲۳ – ۲۴ – ۳۴ – ۴۲ – ۴۳ – ۴۴ – ۴۷) است.

فصل چهارم

تجزیه وتحلیل داده ها

۴-۱-مقدمه

این فصل از پژوهش به ۲ بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی تقسیم می شود و به بررسی و تحلیل داده می پردازد. پژوهش حاضر، از نوع نیمه تجربی می‌باشد، جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و روش آمار توصیفی و در قالب جداول و نمودارها، میانگین، درصد، واریانس، انحراف معیارو ….. استفاده می شود و در بخش استنباطی ازتحلیل t مستقل برای مقایسه میانگین های مستقل و میزان اثر بخشی متغیر مستقل بر متغیر وابسته استفاده می شود تا امکان تعمیم یافته ها از نمونه به جامعه میسر شود.

۴-۲- آمار توصیفی:

جدول ۴-۱ – توزیع فراوانی گروه آزمودنی های مورد مطالعه

گروه

فراوانی

درصد

درصد تراکمی

آزمایش(آموزش دیداری)

۲۵

۵۰

۵۰

کنترل(آموزش شنیداری)

۲۰

۵۰

۱۰۰

کل

۴۵

۱۰۰

جدول ۴- ۱ نشان می‌دهد که ۲۵ نفر از آزمودنی ها(۵۰%درصد تعداد کل) در گروه آزمایش و ۲۰ نفر از آزمودنی ها(۵۰%درصد تعداد کل) در گروه کنترل هستند

۱-۳- آمار استنباطی

۴-۳-مقایسه وتحلیل آزمون های میزان مهارت های اجتماعی

فرضیه ۱: بین دانش آموزان دوگروه(آموزش دیداری وشنیداری)از نظر میزان رفتارهای مناسب تفاوت معنادار وجود دارد .

جدول ۴–۲: شاخص های آماری پیش آزمون سنجش میزان رفتارهای مناسب در دو گروه آزمایش و کنترل

گروه ها

تعداد

میانگین

انحراف معیار

مقدارt

درجه آزادی

سطح معناداری

آزمایش

۲۵

۸۰/۱۱

۵۰/۱

۹۸%

۲۸

۳۳۴%

کنترل

۲۰

۷۳/۱۳

۱۵/۲

نتایج حاصل از مقایسه میانگین های پیش آزمون دو گروه در قالب آزمون t برای مقایسه ی میانگین های دو گروه مستقل، با توجه به سطح معنی‌داری داده شده در جدول ۴–۲ومقایسه آن بامیزان خطای مجاز ۰۵/۰ بااطمینان ۹۵ درصدفرض پذیرفته می‌شود. یعنی بین میزان رفتارهای مناسب دانش آموزان دو گروه آزمایش و کنترل قبل از اجرای طرح تفاوت معنی‌دار آماری وجود ندارد. می توان گفت که گروه ها از نظر میزان برخورداری از رفتارهای مناسب، همگن می‌باشند (۳۳۴/۰=sig، ۲۸=df، ۹۸/۰- =t

جدول۳-۴: نتایج آزمونt ‌گروه‌های مستقل روی میانگین نمرات آزمودنی ها در پس آزمون رفتارهای مناسب

گروه ها

تعداد

میانگین

انحراف معیار

مقدارt

درجه آزادی

سطح معناداری

آزمایش

۲۵

۴۰/۱۴

۱۷/۳

۶۵/۲

۲۸

۱

کنترل

۲۰

۱۴

۳۶/۲

با توجه به اطلاعات مندرج در جدول شماره ۴-۳ نتایج حاصل از مقایسه میانگین های پس آزمون دو گروه در قالب آزمون t برای مقایسه ی میانگین های دو گروه مستقل، با توجه به سطح معنی‌داری ومقایسه آن بامیزان خطای مجاز ۰۵/۰ بااطمینان ۹۵ درصدفرض رد می‌شود. یعنی بین میزان رفتارهای مناسب دو گروه آزمایش و کنترل، بعد از اجرای طرح بر روی گروه آزمایش، تفاوت معنی‌دار آماری وجود دارد. ‌بنابرین‏ می توان استدلال کرد پس آزمون برای هر دو گروه معنادار نبوده، بلکه فقط گروهی که تحت تأثیر آموزش دیداری بودند نمرات پس آزمون شان در مقایسه با پیش آزمون تغییر پیدا ‌کرده‌است. بر اساس این نتایج فرضیه اول پژوهش تأیید می شود(۰۱/۰=sig، ۲۸=df، ۶۵/۲ =t).یعنی بین دانش آموزان دوگروه(آموزش دیداری وشنیداری)از نظر میزان رفتارهای مناسب تفاوت معنادار وجود دارد .

نمودار۴- ۲نمودارآماری نمرات میانگین پیش آزمون و پس آزمون سنجش رفتارهای مناسب در دو گروه آزمایش و کنترل این نمودار بخوبی نشان می‌دهد که میزان میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تغییر کرده ولی در گروه کنترل نمرات پیش آزمون و پس آزمون تغییر چشمگیری نداشته و این امر مؤید ان است که فرضیه یک پژوهش تأیید می شود.

۴-۴-مقایسه وتحلیل آزمون های میزان دوری از رفتارهای غیر اجتماعی دانش آموزان

بعدازگذشت چندهفته از اجرای هریک از روش های آموزش به شیوه آموزش دیداری وآموزش شنیداری ،‌گروه‌های مورد بررسی در آزمون میزان دوری از رفتارهای غیر اجتماعی شرکت نمودند.براین اساس، با بهره گرفتن از داده های حاصله آزمون های به مقایسه وتحلیل میزان دوری گزینی اجتماعی کودکان مورد بررسی در هریک ‌از ‌گروه‌های آموزشی خواهیم پرداخت.

فرضیه ۲: بین دانش آموزان دوگروه (آموزش دیداری وشنیداری) از نظر میزان دوری از رفتارهای غیراجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد.

جدول ۴-۴: شاخص های آماری پیش آزمون رفتارهای غیر اجتماعی(دوری گزینی اجتماعی) در دو گروه آزمایش و کنترل

گروه ها

تعداد

میانگین

انحراف معیار

مقدارt

درجه آزادی

سطح معناداری

آزمایش

۲۵

۶۶/۱۳

۹۵/۱

۰۰۰

۲۸

۱

کنترل

۲۰

۵۳/۱۳

۲۸/۲


f='https://77u.ir/'>پایان نامه های کارشناسی ارشد

قدرت سایت در استفاده از WordPress
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...