تعهد
۳۵-۳۴
بعد شناختی
زبانو کدهایمشترک
۳۸-۳۶
(ناهاپیت و گوشال۱۹۹۸)
۳-۶ سنجش روایی پرسش نامه
اگر ابزار جمع آوری اطلاعات از روایی و پایای لازم برخوردار باشد، داده های جمع آوری شده از صحت و دقت لازم برخودارخواهند بود. به عبارت روشن تر مفهوم روایی اشاره به دقت ابزار اندازه گیری دارد و به این سوأل پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. منظور آن است که، ابزار اندازه گیری چیزی را مورد سنجش قرار می دهد که برای آن ساخته شده است. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. (خاکی،۱۳۸۷)
در این تحقیق پرسشنامه سرمایه اجتماعی براساس مدل (ناهاپیت و گوشال، ١٩٩٨ )، و هم چنین پرسشنامه تعالی سازمانی براساس مدل بنیاد کیفیت اروپا. طراحی شده است به علاوه، محقق پرسشنامه های مذکور را با نظرهای اصلاحی تعدادی از خبرگان شامل استاد راهنما و مشاور و برخی دیگر از استادان رشته مدیریت، تصحیح کرده است. لذا، پرسشنامه های مورد استفاده در این تحقیق از روایی مورد نیاز برخودار هستند.
هم چنین به منظور سنجش روایی پرسشنامه به صورت پیش آزمون به ۲۰ نفر از کارشناسان و مدیران (مدیر، مدیر گروه، رئیس اداره)سازمان مورد بررسی ارائه شد که میزان آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تعالی سازمانی برابر با ۹۱٫ ۲ درصد و برای سرمایه اجتماعی برابر با ۸۴٫ ۹ درصد محاسبه گردید و چون هر دو مقدار بالای ۷۰ درصد قرار گرفتند، می توان ادعا کرد ابزار اندازه گیری از روایی بالایی برخوردار است و می توان به نتایج آن اعتماد کرد.
فرمول محاسبه آلفای کرونباخ جهت روایی پرسش نامه
که در آن
K عبارتست از تعداد سوالات هر متغیر (تعالی سازمانی و سرمایه اجتماعی)
عبارتست از واریانس متغیر ( تعالی سازمانی و سرمایه اجتماعی )
عبارتست از واریانس هر سوال تشکیل دهنده متغیر ( تعالی سازمانی و سرمایه اجتماعی )
محاسبه آلفای کرونباخ برای متغیر تعالی سازمانی:
همانطور که مشاهده می شود مقدار آلفای کرونباخ متغیر تعالی سازمانی برابر با ۹۱۲/۰ است که از ۷/۰ بزرگتر می باشد. در نتیجه می توان گفت پرسشنامه تعالی سازمانی از پایایی قابل قبولی برخوردار است.
محاسبه آلفای کرونباخ برای متغیر سرمایه اجتماعی:
همانطور که مشاهده می شود مقدار آلفای کرونباخ متغیر سرمایه اجتماعی برابر با ۸۴۹/۰ است که از ۷/۰ بزرگتر می باشد. در نتیجه می توان گفت پرسشنامه سرمایه اجتماعی نیز از پایایی قابل قبولی برخوردار است.
۳-۷ سنجش پایایی پرسش نامه
پایایی ابزار سنجش اشاره به این دارد که اگر خصیصه مورد سنجش را با تحت شرایط مشابه اندازه گیری نماییم، نتایج حاصله مشابه نتایج دفعات قبل باشد. در واقع ابزار اندازه گیری زمانی پایااست که دارای ویژگی تکرار پذیری باشد، یعنی بتوان آن را در موارد متعدد به کاربرد و در همه موارد نتایج مشابه دریافت کرد. (خاکی،۱۳۸۷)، براین اساس، برای سنجش پایایی پرسشنامه های این تحقیق از روش آزمون مقایسه دو نسبت به شرح ذیل استفاده شد:
آزمون مقایسه دو نسبت جهت تعیین پایایی (اعتبار پرسشنامه سرمایه اجتماعی)
انتخاب نمونه
تصمیمگیری
در نتیجه فرضیه را میپذیریم یعنی نسبت پاسخها یکسان است یعنی پرسشنامه سرمایه اجتماعی دارای اعتبار است.
آزمون مقایسه دو نسبت جهت تعیین پایایی(اعتبار پرسشنامه تعالی سازمانی)
انتخاب نمونه
تصمیمگیری
درنتیجه فرضیه را میپذیریم یعنی نسبت پاسخها یکسان است یعنی پرسشنامه تعالی سازمانی دارای اعتبار است.
۳-۸ قلمرو تحقیق (موضوعی-زمانی-مکانی):
۳-۸-۱ قلمرو موضوعی: رفتار سازمانی.
۳-۸-۲ قلمرو مکانی: دانشگاه تربیت مدرس.
۳-۸-۳ قلمرو زمانی: قلمرو زمانی این تحقیق مقطعی می باشد. زیرا دریک زمان مشخص پرسش نامه ها توزیع و جمع آوری می شود. فرایند تحقیق حاضر در سال۹۲ از خرداد تا دی ماه انجام شد.
۳-۹ روش تحلیل آماری:
با توجه به ماهیت فرضیه ها و متغیرهای پژوهش که عبارتند از سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی، به دلیل این که این متغیرها (و هم چنین شاخص های آن ها) از حاصل جمع امتیاز های داده شده به سوال های مربوطه در پرسش نامه بدست می آیند، بنابراین، متغیرهایی کمی و در مقیاس فاصله ای محسوب شده و در نتیجه برای تحلیل بستگی آماری بین این دو متغیر و شاخص های آن ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده می شود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری دادهها
آخرین نظرات