منکرات اخلاقی

به معنی ناشناس(از ماده انکار) است و بدین ترتیب کارهای نیک اموری شناخته شده، و کارهای زشت و ناپسند امور ناشناس معرفی شده اند،چه اینکه فطرت پاک انسانی با دسته اولی آشنا و با دومی ناآشنا هستند.

۲-۷-۲ تعاریف عملیاتی

شبکه های اجتماعی مجازی

در این پژوهش منظور شبکه های اجتماعی مجازی، میزان نمره ای است که آزمودنی های مورد مطالعه از پرسشنامه به دست می آورند.

منکرات اخلاقی

در این پژوهش منظور از منکرات اخلاقی، میزان نمره ای است که آزمودنی های مورد مطالعه از پرسشنامه به دست می آورند.

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

۲-۱ مقدمه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تشکیل دهنده بخش­های اصلی این فصل است. در این فصل، مفاهیم، تعاریف، پیشینه شبکه اجتماعی و منکرات اخلاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد، در پایان نیز پژوهش­های مرتبط با موضوع ارائه خواهد شد.

۲-۲ شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه‎های اجتماعی به مجموع های از افراد گفته می شود که به صورت گروهی با یکدیگر ارتباط داشته و مواردی مانند اطلاعات، نیازمندی ها، فعالیت هاو افکار خود را به اشتراک می‌گذارند. شبکه های اجتماعی رابطه بسیار نزدیک و مستقیمی با فن آوری اطلاعات و ارتباطات دارند. بین یهودا ، پیامد توسعه وب و برنامه های رابط کاربردی در کنار نیاز به اشترا ک‎گذاری، اعتماد، اتصال آنلاین را در حقیقت موجب رشد شبکه‎های اجتماعی در اینترنت قلمداد می‌کند.

درحقیقت آنالیز شبکه های اجتماعی به عنوان یک تکنیک کلیدی در جامعه‎شناسی، انسان‎شناسی، جغرافیا، روانشناسی اجتماعی و علوم ارتباطات همانند یک موضوع محبوب در زمینه تفکر و مطالعه پدیدار شده است. برخلاف تحلیل هایی که بر این فرض استوار می‎باشند که هنجارهای اجتماعی ‌تعیین کننده رفتارها هستند، آنالیز شبکه های اجتماعی به بررسی وسعت تأثیرگذاری ساختار و ترکیب رشته ها بر هنجارها می‎پردازد(دوران،۱۳۸۱).

به طور جزئی، شبکه‎های محکم برای اعضایشان نسبت به شبکه هایی که تعداد زیادی اتصالات ضعیف برای افراد خارج از شبکه اصلی دارند، کمتر مفید واقع می‌شوند.

شبکه های اجتماعی را می‎توان از دو دیدگاه تقسیم‎بندی نمود: الف) شبکه های مجازی و شبکه های غیرمجازی

ب)شبکه های عمومی و شبکه های تخصصی.

الف) شبکه های اجتماعی را از یک منظر، می‎توان به دو دسته شبکه های مجازی و شبکه های غیرمجازی تقسیم کرد. شبکه‎های غیرمجازی در واقع به شبکه هایی اطلاق می‎گردد که توسط مجموعه ای از افراد و گرو ه‎های به هم پیوسته، در محیط اجتماعی عمل می‎کنند. شبکه های اجتماعی مجازی یا شبکه های اجتماعی اینترنتی، وبسایت یا مجموعه ای از وب سایت ها می‌باشد که به کاربران امکان می‌دهد علاقه‎مندی ها، افکار و فعالیت‎های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به عبار ت دیگر، شبکه های اجتماعی مجازی، سایت هایی هستند که با بهره گرفتن از یک موتور جستجوگر و افزودن امکاناتی مانند چت، پیام رسانی الکترونیک، انتقال تصویر و صدا وغیره، امکان ارتباط بیشتر کاربران را در قالب شبکه‎ای از روابط فردی و گروهی فراهم می آورد. شبکه های اجتماعی مجازی دارای تنوع بسیار زیادی می‌باشند.

ب) شبکه های اجتماعی را از نگاهی می‎توان به دو گروه عمومی وتخصصی تقسیم کرد. در شبکه‎های اجتماعی عمومی، کاربران اینترنتی با انگیزه ها و اهداف مختلف حضور دارند و شبکه های مجازی شان را از طریق این وب سایت ها دنبال می‎کنند، ولی شبکه های اجتماعی تخصصی حول موضوعی ویژه شکل گرفته اند وتعداد کاربران این قبیل از شبکه های اجتماعی نیز محدودتر است. فیس بوک، اورکات، توییتر از مهمترین شبکه های اجتماعی عمومی در دنیای اینترنت محسوب می‌شوند. البته شبکه‎های اجتماعی عمومی نیز اغلب در فعالیتشان با تعریف محدودی آغاز به کار کرده‌اند وبه تدریج عمومی شدند. در مقابل شبکه های اجتماعی خاص، بر محوریت موضوعی مشخص فعالیت می‎نمایند. به عنوان مثال، لست اف. ام [۱] از جمله معرو فترین این شبکه ها می‌باشد که علاقه مندان به هنر موسیقی را گردهم آورده است و یا شبکه اجتماعی گودریدز [۲] که شبکه اجتماعی مخصوص به علاقه مندان به کتاب می‌باشد. گسترش شبکه های اجتماعی خاص تا بدانجاست که حتی برای سگ ها و گربه ها نیز شبکه اجتماعی راه اندازی شده و صاحبان این حیوانات می‌توانند برای حیوانات خود پروفایل باز کنند(خانیکی وبابایی، ۱۳۹۰).

حال که انواع تقسیم بندی های موجود در حوزه شبکه های اجتماعی مطرح گردید، به عنوان حسن ختام این بخش به بیان شرح مختصری از تاریخچه و عملکرد دو شبکه اجتماعی عمومی معروف و پر طرفدار در سطح جهان می پردازیم:

الف- فیس بوک

فیس بوک [۳] یک شبکه اجتماعی مجازی است که توسط جوانی به نام مارک زاکربرگ در چهارم فوریه سال۲۰۰۴ تأسیس و راه اندازی گردید. وی وبگاه فیس بوک را از اتاق خود در دانشگاه هاروارد آمریکا طراحی کرد، ولی دیری نپایید که شبکه طراحی شده توسط وی مورد توجه همگان در سراسر جهان قرار گرفت و چنان محبوب

گردید که تا آخر هفته دوم راه اندازی آن، بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه هاروارد در آن نام نویسی کردند. درحال حاضر وبگاه فیس بوک بیش از یک میلیارد نفر کاربر دارد و هم اکنون به ۴۰ زبان، قابل دسترسی بوده و

۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده آمریکا هستند.

درحقیقت کاربران در فیس بوک می‌توانند با دوستانی که دارای حساب کاربری هستند، عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک بگذارند. فیس بوک هم اکنون به طور رایگان دراختیار مردم قرار گرفته است. کاربران فیس بوک دارای یک صفحه شخصی هستند، آنان می‎توانند گروه تأسیس کنند و یا در سایر ‌گروه‌های موجود عضو شوند. کاربران فیس بوک در پنج دسته طبقه بندی می‎شوند: دوستان، دوستانِ دوستان، اعضای هم شبکه ای، غریبه ها و کاربرانی

که احیاناً توسط کاربر بسته شده اند.

درخصوص شبکه اجتماعی فیس بوک در ایران، با توجه به قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران عضویت در هیچ یک از شبکه های اجتماعی جرم محسوب نمی‎گردد، لیکن با توجه به اعمال فیلترینگ برروی این شبکه‎های مجازی، عبور از فیلترینگ جرم محسوب می شود. ‌بر اساس قوانین جرایم رایانه‎ای ایران، هیچگونه مجازاتی برای عضویت در فیس بوک درنظر نگرفته شده است، بلکه چنان چه افرادی اطلاعاتشان در شبکه اجتماعی فیس بوک مورد سرقت و یا سوء استفاده قرار گیرد، موضوع در دادسرای جرایم رایانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فیلترینگ فیس بوک در ایران دارای فراز و نشیب های بسیار زیادی بوده است. فیس بوک قبل از سال ۸۸ دوبار فیلتر و دوباره آزاد شده بود. اما پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ، فیس بوک فیلتر شد. علت فیلتر شدن نقش حریم افراد در این و بگاه اعلام گردید( تابناک).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...