جامعه آماری به کل گـروه افـراد، وقایـع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خـواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد. محدوده و فضای مطلوب را جـامعه آماری مشخص میکند، بنابراین جامعه آماری به عـنوان تعدادی از عنـاصر مطلـوب مورد نظـر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند تعریـف می شود. صفت مشخصه، صفتـی است کـه بیـن همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد(آذر،۱۳۸۰). جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شهروندان بالای ۱۶ سال ساکن شهر کرمانشاه می باشد که بر اساس نتایج آخرین سرشماری که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است برابر ۸۰۲۱۷۳ نفر می باشد.
۳-۵ تعیین حجم نمونه برای داده های کیفی
به کمک اعتبار و روایی حجم نمونه می توان یافته ها را از نمونه به جامعه آماری مورد بررسی تعمیم داد. دقت که بر میزان نزدیکی برآورد، بـه ویژگی های واقعی جامعـه آماری اشاره دارد، معمولابر پایه بـرآورد نمونه، پارامترهای جامعه آماری رادر درون یک محدوده برآورد می کند. در حالی که دقت، بر پایه جامعه آماره حجم نمونه مشخص می کند تا چه اندازه در برآوردکردن پارامتر جامعــه آماری درست عمل شده است، اطمینان مشخص می کند که چقدر برآوردهای نمونه برای جامعه آماری واقعـأ درست است. در اصل، اطمینان منعکس کننده سطح اعتمادی است که بـر پـایــه آن میتوان صحت برآوردهای پارامترهای جامعه آماری را بر اساس آمـاره های حجـم نمونـه نشان داد. سطح اطمینان می تواند از صفر تا ۱۰۰درصد تغییر کند. اطمینان ۹۵درصد سطح قابل قبولی بـرای بیشتــر پژوهش های اجتماعی است که عمومأ بوسیله سطح احتمال خطای معنی دار ۵%›p بیان می شود. به عبارت دیـگر، ادعا می شود که ۹۵مرتبــه از ۱۰۰مرتبه ویژگی هـای جامعه آماری را به طورصحیح منعکس می شود. دقت و اطمینان مسایل مهمی در نمونه برداری هستند، زیرا موقعی که داده های حجم نمونــه بکار برده می شوند تا استنباطی در باره جامعه آماری بدست آید، امید می رود که تحقیق به سوی هدف در حـرکت است و آگاهی هـایی هم از میـزان خطای احتمالی ارائه می شود. با آگاهی از این واقعیت که حجم نمونه تابع میزان دقت و اطمینان مورد نظر است حجم نمـونه که برای این تحقیق لازم است، تعیین می گردد.
برای تعیین حجم نمونه در صورتی که قرار باشد نسبت موفقیت را برآورد کنیم از رابطه p-e میتوان بهره برداری کرد. تعیین حـجم نمـونه داده های کیفی بـراسـاس شرایط تخمیـنP صورت میگیرد و مهمترین پارامتر داده های کیفی درصورتی که قرار باشد نسبت موفقیت را برآورد کند. با این فرض که نمونه گیری از جامعه به طور تصادفی صورت میگیرد و توزیعp از توزیع نرمال برخوردار است و مقدار آن ۵/۰ نظر گرفته شده است. با این مقدار حداکثر حجم نمونه محاسبه خواهد شد واگر مقدار واقعی از ۵/۰ کمتر یا بیشتر باشد حجم نمونه از مقدار محاسبه کمتر خواهد شد.
در رابطه فوق:
n = حجم نمونه
N = تعدادعناصر جامعه
Z= احتمال نرمال استاندارد می باشد و براساس جدول تعیین، که با احتمال ۹۵% مقدار آن ۹۶/۱ در نظر گرفته شده است.
e= انحــراف قابل اغماض از pاست که به منظور دقت برآورد مقدار آن ۰۵/۰در نظر گرفته شده است.
p = به منظور دقت برآورد مقدار ۵/۰ در نظر گرفته شده است.
با توجه به رابطه فوق حجم نمونه این تحقیق برآورد شد
۲
(۵/۰-۱)*۵/۰ * (۹۶/۱) * ۸۰۲۱۷۳
۳۸۴ = ـــــــــــــــــــــــــــــــ = n
2 2
(5/0-1) *5/0 * (96/1 )+ (1-802173)(05/0)
3-6 روش نمونه گیری
تصمیم گیری درباره نمونه برداری گام مهمی در طرح پژوهش است. براساس اندازه تعمیم پذیری مطلوب، فراهم بودن زمان و سایر منابع وسرانجام هدفی که مطالعه به خاطر آن انجام می شود. انواع مختلف طرح نمونه برداری انتخاب خواهد شد. درصورتیکه هدف تعمیم پذیری یافته ها به کل جامعه آماری باشد بهترین طرح نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد.
دراین نمونه برداری اعضاء جامعه آماری یک شانس معین و برابـر برای انتخاب شدن دارند و احتمال بسیار داردکه الگوهای پراکنش ویژگیهایی که در پژوهش خود مورد توجه هستند به همان صورت درعناصری که برای نمونه گزیده می شوند توزیع شده باشد. با توجه به توضیحات ارائـه شده در این تحقیق از روش نمونه گیری احتمالی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونـه انتخاب ومـورد مطالعــه قرارگرفته است.
۳-۷ روش گردآوری اطلاعات
وقتی لازم باشد نگرشهای کسی تغییر داده شوند ابتدا باید نگرشهای او مشخص شوند طبیعی است که باید نگرش فرد به طریقی سنجیده شود.این موضوع بستگی به موضوع نگرش، نوع نگرش شخص، امکانات سنجش پژوهشگر دارد. روش های مختلفی برای سنجش نگرش پیشنهاد شده است که هر یک در زمینه ای خاص و با موضوعهایی خاص قابل کاربرد هستند. در سنجش نگرش کار اصلی تبدیل ویژگیهای کیفی به مقادیر کمی است زیرا که برای تجزیه و تحلیل به مقادیر کمی و عددی نیاز است. برای اندازه گیری و سنجش نگرشها از روشها و فنون متعدی بهره گیری می شود.
مقیاس های معینی ارائه شدهاند که امکان اندازه گیری متغیرهای مورد علاقه محقق را نشان می دهند. مقیاس، ابزار یا سازوکاری است که با کاربرد آن افراد در متغیر های در تحقیق به گونه ای از یکدیگر تمیز داده می شوند. چهار نوع مقیاس اصلی اندازه گیری مقیاس اسمی، ترتیبی، فاصله ای و نسبتی وجود دارد، درجه پیچیدگی و تکامل اندازه گیری آنها هر قدر از اسمی به طرف نسبتی افزایش می یابد و قدرت انداز
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. |
ه گیری آنها بیشتر می شود. مقیاس نسبتی قویترین مقیاس اندازه گیری بین چهار مقیاس موجود است مقیاس نسبتی قادراست نه تنها اندازه ها را، بلکه نسبت تفاوتها را نیز معین می کند.
به منظـور تحلیل وآزمودن فرضیـه شیوه گردآوری اطلاعـات نقش مهمی را در استحکام پروژه پژوهش ایفا می کند. اطلاعات را می توان به روش های گوناگون در مکان های مختلف و از انواع منـابع گردآوری کرد. روش های گردآوری اطلاعات مشتمل بر مصاحبه حضوری، مصاحبه تلفنی، مصاحبه رایانه ای، پرسشنامه حضوری، پستی یا الکترونیکی، مشاهــده، آزمایش و اسناد، مدارک می باشد.
اجرای مصاحبـه، تـوزیـع پرسشنـامه و مشاهـده روش های عمدهای هستند که در پـژوهشهای میـدانی به کارگرفته می شوند. در مواقعی که محقق ناگزیر باشد که به شمار بزرگی از افراد در مناطق جغرافیایی مختلف دسترسی پیدا کند، پرسشنامه مفیدترین ابـزار گردآوری اطلاعـات میباشد. پرسشنامــه از آن نظر مرسـوم ترین ابزار گردآوری اطلاعات به شمار می آید که اجرای آن تاحدی ساده است و استخـراج پاسخها نیز به راحتی صورت می پذیرد. پرسشنامه مجموعه ای از سؤالات کتبی است که پاسخ دهنده جوابهای خود را برآن درج می کند.
با بررسی پرسشنامه های تنظیم شده در تحقیقات انجام شده و همچنین براساس اهداف پژوهش و نظریات اساتید راهنما و مشاور و نگرش شخصی براساس تجربه شغلی پژوهشگر اصولی که در طراحی پرسشنامه رعایت گردد به شرح ذیل است:
- سؤالهای پرسشنامه باید برمبنای اهداف، سؤالات، فرضیه های تحقیق تدوین شده باشد.
- برمبنای هدف پژوهش سؤالهای پرسشنامه جنبه جمعیت شناختی داشته باشد.
- سعی شود که زبان پرسشنامه با میزان درک پاسخ دهندگان همخوان باشد.
- با توجه به استفاده از اطلاعات کمی در تحقیق، سؤالات پرسشنامه بصورتی ارائه شوند که پاسخ دهندگان اطلاعات را بصورت مقداری منظور نمایند.
دراین تحقیق در درخواستنامه، عنوان تحقیق و هدف تحقیق برای پاسخ دهندگان نوشته شده و از آنان محترمانه درخواست شد که به سؤالات با دقت پاسخ دهند. پرسشنامه شامل ۳۴سؤال بر اساس مقیاس نسبتی و از طیف لیکرت به منظور تجزیه و تحلیل های آماری تحقیق تدوین گردیده است.
پس از تدوین چهارچوب نظری برای این تحقیق، پرسشنامه ها تهیه شد و از شهروندان شهرستان کرمانشاه براساس تعداد تعیین شده در مورد ۳۸۴نفر از شهروندان اجرا شد. هدف پژوهش برای آنان تشریح و ناشناخته ماندن پرسشنامه ها توضیح داده شد. شهروندان پرسشنامه هارا تکمیل کردند و آنها را به پژوهشگر باز گرداندند.
۳-۸ روش سنجش روایی ابزار تحقیق
روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی است. در اینجا قابل ذکراست، به دلیل این که پرسشنامه بررسی تأثیر اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش بر احساس امنیت شهروندان شهرستان کرمانشاه اولین ابزاری است که در این رابطه تدوین شده است. به همین سبب، ملاک خارجی قابل اعتمادی که بتوان در محاسبه روایی «از نوع ملاکی» از آن استفاده کرد، در دست قرار نداشت. لذا برای محاسبه روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد. بدین صورت که نخست، مدلی از حیطه های مختلف تدوین گردید، سپس برای هر حیطه سؤالهای متعددی طراحی شد و پس از تعدیل سؤالها، فهرست اولیه پرسشنامه تهیه گردید و در اختیار اساتید قرار گرفت و در چندین نوبت با اعمال نظر متخصصین، سؤالهایی که به لحاظ صوری و محتوایی مناسب تشخیص داده نشده بودند حذف گردید و سؤالات مناسب جایگزین شد. در نهایت پرسشنامه ای حاوی ۳۴سؤال تهیه شده و برای سنجش اعتبار مورد ارزیابی قرار گرفت.
۳-۹ روش سنجش پایایی ابزار تحقیق
اعتبار یک ابزار توسط آزمون برای ثبات و همچنین سازگاری بکار گرفتـه می شود. سازگاری بر این دلالت می کند که پرسشهایی که یک مفهوم را اندازه گیری می کنند تا چه میزان به عنوان یک مجموعه باهم مربوط می باشند.
روش های قابلیت اعتبار عبارتند از:
۱-روش همتا سازی
۲-روش دونیمه کردن
۳-روش آلفای کرانباخ
۴-روش کودریچارسون
آلفـای کرانبـاخ یک ضریب اعتبار است که میزان همبستگی مثبت اعضاء یک مجموعه را با هم منعکس می کند. آلفای کرانباخ بـرحسب میـانگین همبستگی داخلی میان پرسشهایی که یک مفهوم را می سنجد، محاسبه می شود هرقدر آلفای کرانباخ به عدد ۱ نزدیکتر باشد اعتبار سازگاری درونی بیشتر است. دراین تحقیق بااستفاده از نـرم افزار SPSSیافته های این پژوهش نشان می دهد که پرسشنامه بررسی تأثیر اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش بر احساس امنیت شهروندان شهرستان کرمانشاه در کل دارای ضریب اعتبار۰٫۹۳۲کرنباخ برخوردار است واین ضریب برای هر سه بخش پرسشنامه به ترتیب برابر ۰٫۸۸۸،۰٫۹۲۳،۰٫۹۲۸ که نشانـگر قابلیت اتکاء واعتبار پرسشنامه می باشد.
۳-۱۰ روش های آماری تجزیه وتحلیل اطلاعات
در پـژوهش به کمک تحلیـل داده های گردآوری شده سئوالهای تحقیق بــررسی می شوند. «داده ها» به اطلاعــات خام گردآوری شده از طریق پرسشنامه، مصاحبه یا مشاهده یا پایگاه داده های دسته دوم اسناد و مدارک اشاره دارد. با سازماندهی داده ها به طریقی معین، تحـلیـل آنـها و نتیجه گیری از آنها جواب مسئله ای که محقق در جست وجوی آن است یافته خواهد شد.
در اکثر پژوهش های سازمانی، محقق علاقمند است بداند که پـدیـده های معینی با چه تواتری روی می دهند، و میزان تغییر پذیری در این مجموعه چگونه است (یعنی، میزان گرایش یا پراکندگی از مرکز متغیرهای وابسته و مستقل). اینها با عنوان آمار توصیفی شناخته شده اند.( آماری که پدیده های مورد نظر را توصیف می کند). فراتر از این ممکن است لازم باشد که مشخص شود که چه روابطی میان متغیر ها و سایر اجزاء وجود دارد. اینگونه تجزیه و تحـلیل ها آمـار استنباطی نامیده میشود.
در این تحقیق از روش آماری فراوانی، اندازه های گرایش مرکزی وآزمون کلموگرف- اسمیرنوف، آزمون نرمال، آزمون دوجمله ای، آزمون استقلال، که در فصل بعدی مورد استفاده قرار گرفته است به اختصار توضیح داده می شود.
۳-۱۰-۱ آمار توصیفی
متغیر مستقل: متغیر پیش فرض است و متغیر وابسته بر اساس تغییرات آن اندازه گیری و تعیین می شود. در تحقیق آزمایشی، متغیر مستقل توسط محقق دستکاری می شود تا تأثیرات آن بر تغییرات متغیر وابسته مشخص شود.
متغیر وابسته: متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی تواند در آن دخل و تصرف یا دستکاری کند.
طبقه بندی عمده دیگری که از متغیرها شده است بر این اساس است که آیا متغیر، گسسته است یا پیوسته؟
متغیر پیوسته: متغیری است که هر ارزش یا مقدار ( اعشاری، کسری ) را می توان به آن اختصاص داد و هر عددی که بین دو واحد آن انتخاب شود دارای معنی و مفهوم است. مانند سن، قد، وزن و نمره های پیشرفت تحصیلی.
فراوانی– فراوانی صرفأ به تعداد دفعاتی که مقوله های فــرعی یک پدیده رخ می دهد، اشاره دارد که از محل آن درصد و درصد تجمعی رویدادهای این مقوله فرعی را می توان به آسانی محاسبه کرد.
اندازه های گرایش مرکزی و پراکندگی – دسته بندی یک سلسله مشاهدات به گونه ای معنادار که توصیفی از کل داده ها را نشان می دهند تا ویژگیهای اساسی درک شوند یا داده هـا شناخته شوند. اندازه های گرایش مرکزی عبارتنداز: میانگین، مد، میانه.
اندازه های پراکندگی عبارتند از: د
امنه، واریانس، انحراف استاندارد، انحراف معیار.
میانگین– یک اندازه گرایش مرکزی است که تصویری کلی از داده ها را به دست می دهد، بدون اینکه ضرورت داشته باشد هر یک از مشاهده های موجود در یک مجموعه داده ها را نشان دهد.
آخرین نظرات