تا اینجا از دیدگاه تفاسیر گوناگون با تعریف و تعیین محدوده پوشش در قرآن آشنا شدیم. در این قسمت ضمن اشاره به آرای مراجع تقلید و مجتهدین این تعریف را از دیدگاه آنان بررسی کرده تا بتوانیم به صورت منطقیتری به نتیجهگیری بپردازیم.
- از نظر آیتا… خامنهای ؛ زنان باید تمام سر و بدن خود را به جز صورت و دستها تا مچ که زینت و آرایش نشده باشد یا لباسی که توجه نامحرم را جلب نکند بپوشانند.
در حجاب و پوشش واجب لباس معینی شرط نیست و هر لباسی که تمام بدن زن را (به جز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) و همچنین برجستگیهای بدن را بپوشاند و توجه نامحرم را جلب نکند کفایت میکند.
همچنین تشخیص مصداق زینت، عرض است و هرچه عرفاً زینت محسوب شود زن باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند.
-
- آیتا… فاضل لنکرانی نیز معتقد است حجاب طبق آیات قرآن در روایات یعنی پوشاندن تمام بدن به غیراز گردی صورت و دستها تا مچ؛ و همچنین پوشاندن موی سر برای خانمها هم واجب است و این مسئله از مسلمات دین است.
«کسی که موی سر و تمام بدن غیر از دستها تا مچ و گردی صورت بقیه بدن را بپوشاند» با حجاب است و اگر کسی حتی مقداری از آنچه که گفته شده را نپوشاند حجاب را رعایت نکرده است. البته این نکته را هم یادآور میشوم که خانمها نباید لباس بپوشند که برجستگیها و زیباییهای زنانه و حجم بدن آن ها پیدا باشد یعنی پوشیدن لباس تنگ هم برای آن ها جایز نیست. همینطور پوشیدن لباس رنگی که موجب جلب توجه نامحرم شود برای خانمها جایز نیست.
- آیتا… صانعی عنوان میکند که به طور کلی بر زن پوشاندن تمام بدن به جز گردی صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ در مقابل نامحرم واجب است و شارع مقدس نسبت به رنگ و کیفیت لباس نظر خاصی ندارد و اگر در جایی رنگ یا کیفیت لباس به گونهای باشد که ایجاد مفسده کند جایز نیست و تشخیص موضوع با خود مکلف است.
وی ضمن اینکه به تفسیر آیه ۳۱ سوره نور در تفسیر المیزان ارجاع میدهد معتقد است: «به هر حال صورت و دستها محل زینت محسوب نمیگردد. ولی اگر آرایش نمودن و خود را در دید مردان بیگانه قراردادن موجب فساد در جامعه گردد حرام است.
-
- آیتا… مبشر کاشانی معتقد است آرایش زنان در جامعه برای جلوهگری، خودآرایی، خودنمایی در دید نامحرم، حرام است و نیز بیرون گزاردن موی سر چه کم باشد چه زیاد جایز نیست ولی پوشیدن جوراب نازک اگر از غوزک مچ پا به بالا نباشد و مفسدهای نداشته باشد اشکال ندارد. اگرچه بهتر است آن را بپوشاند.
-
- آیتا… شیرازی معتقد است به جز گردی صورت و دستها از مچ به پایین نباید دیده شود و زینت و آرایش هم نباید وجود داشته باشد. حتی انگشتر نیز نوعی زینت و آرایش به شمار میرود و آشکار کردن آن برای مردان بیگانه جایز نیست.
- آیتا… سیستانی نیز عنوان میکند که واجب است زن تمام بدن خود را به استثناء صورت و دستها تا مچ از چشم نامحرم با پوششهایی که خود، زینت نباشد مستور کند.
وی معتقد است پوشانیدن پشت و روی پا از نامحرم واجب بوده و زینت کردن (در حد معمول) دستها تا مچ و یا آرایش ساده صورت محل اشکال است و چهره آرایش کرده باید پوشانده شود. به اعتقاد آیتا… سیستانی زن نباید احتیاط لازم باید بدن و موی سر خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را از یکدیگر تشخیص میدهد بپوشاند، و برای حجاب چادر بهتر است.
دیدگاه نسبتاً متفاوت دیگری نیز وجود دارد که البته نه از نظر یک مرجع تقلید بلکه از دیدگاه یک مجتهد عنوان میشود. در این دیدگاه علاوه بر اینکه سختگیریهای مراجع در آن دیده نمیشود جنبه الزام آور بودن حجاب برای زنان نیز به گونهای متفاوت بیان گردیده است.
-
- حجه السلام محسن کدیور معتقد است اسلام پوشش خاصی برای مرد و زن نهاده. پوشش بر دو قسمت است. یکی پوشش نگاه و صدا و دیگری پوشش اندام بدن است. پوشش نگاه و صدا در اسلام یعنی ممنوع بودن نگاههای هرزورها. خداوند در سوره نساء هم به مردان و هم به زنان میگوید که نگاهتان حریم داشته باشد.
- شما مجاز نیستید به هر چیزی نگاه کنید چرا که این امر مقدم افعال بعدی است. از آن طرف هم تأکید بر خودنگهداری و حفظ ناموس میکند.
مسئله دوم پوشش بدن است. در اسلام سه گونه پوشش داریم: یکی پوشش حداقلی است که لازمه مکانهایی چون استخر است که پوشش حداقلی است. پوشش نوع دوم پوشش در نماز است. انسان وقتی میخواهد نماز بخواند باید حداقل لباس را به تن داشته باشد. فتوای برخی از علماء دایر بر این است که بانوان وقتی میخواهند نماز بخوانند چنانچه نامحرمی در محل نباشد میتوانند بدون روسری اقامه نماز کنند. البته بانوان وقتی میخواهند نماز بخوانند چنانچه نامحرمی در محل نباشد میتوانند بدون روسری اقامه نماز کنند. البته فتوای اکثر علماء این است که بانوان حتماً باید روسری برسر داشته باشند ولی در کل مهم این است که در لباس مناسب عبادت انجام پذیرد. سوم پوشش نسبت به نامحرم و یا پوشش خارج از خانه است. وقتی زن و مردم میخواهند وارد خیابان یا اداره شوند اسلام حریمی قرارداده با خاستگاهی اخلاقی تناسب با تکالیف دینی دارد. یعنی وجدان دینی مومن اقتضای رعایت آن را میکند. و آن این است که میگوید زن زینت خود را جز برای محارمش آشکار نکند.
در سوره احزاب اینطور ذکر شده که زنان سروروی خود را بپوشانند این زیبایی زن است و زن باید این زیبایی را در اختیار هرکسی قراردهد. و این زیبایی متعلق به کسانی است که زن آن ها را مناسب میبیند مانند همسر و برای مردان کوچه و خیابان آن ها را میپوشاند. این جز تکالیف زن و مرد مسلمان است.
نکته بسیار ظریفی که اینجا مطرح میشود این است که آیا میتوان این الزام اخلاقی دینی را تبدیل به الزام فقهی و یا حقوقی کرد و حتی برای کسانی که اعتقادی به این امر ندارند آن را به عنوان یک قانون قابل مجازات درآورد؟
من در این زمینه تردید دارم و معتقدم پوشش را باید به شکل آزادانه و اختیاری و تنها با پشتوانه ایمان برای زنان مسلمان قراردهیم. اگر میخواهیم جامعه دینی داشته باشیم نمیتوانیم حداکثر ضوابط دینی را به قانون تبدیل کنیم.
در سوره احزاب نکتهای وجود دارد که میشود از آن استفاده کرد. وقتی خداوند به پیغمبرش میفرماید: ای پیامبر به زنان و دخترانت و همه بانوان مومن بگو که سرپوشهای خود را به خود نزدیک کنند تا آزار نبینند. (آیه ۵۹ سوره احزاب) به زبان دیگر روسری بپوشند.
تحلیل این توصیه مهم است. در واقع میگوید این نوع پوشش برای شناساندن زن مسلمان است. در آنا زمان بین زنان پاک و ناپاک تفاوتی از حیث ظاهر نبوده بعضیها با این افراد وارد گفتو گو شده و روابط پنهانی برقرار میکردند.
آیه شریفه میگوید شما خود را ملبس به نشانی کنید که مورد ایذاء قرار نگیرید. البته تفسیر سنتیاش این است که بین زنان آزاده و برده تفاوت بوده و مردان وقتی میدیدند زنان برده هستند خود را مجاز میدیدند که آزارشان دهند. از آیه شریفه توصیه میکند که شما روسری سرتان کنید تا بدانند شما زنان آزاده هستید.
آخرین نظرات