اصغری و همکارانش(۲۰۱۱) به بررسی رابطه میان ساختار سازمانی وفرهنگ کارآفرینی کارکنان دانشگاه آزادمازندران پرداخته که نمونه شامل ۲۸۶نفرازجامعه ۱۰۸۶نفری بوده وفرهگ دارای ۷ زیرمقیاس: مسئولیت پذیری، خطرپذیری، استقلال، خلاقیت، موفقیتها وشرکت کنندگان بوده ودادهها بیانگر رابطه رابطه میان فرهنگ سازمانی وتمرکز سازمانی بوده است. متغیرهای ساختار وفرهنگ پیشبینی کننده کارآفرینی بوده است.
شریفی (۲۰۱۲) به بررسی رابطه میان کارآفرینی وفرهنگ سازمانی پرداخته وکارآفرینی راازاهداف مدیرعملکرد بالا وپیروزی در دنیایی رقابت سازمانی دانسته است. درواقع عملکرد سازمانی در رابطه مستقیم معنا دار فرهنگ وکارآفرینی بوده است.
موکایا[۶۰](۲۰۱۲) درراستای هدف مداری وعملکردسازمان به تحقیق میان کارآفرینی وعملکرد سازمانها پرداخت. وی توجه ویژه به کیفیت بالای کالاها، قیمت پایین، خدمات بهتر که منجر به ارزیابی عملکرد بهتر سازمانهاودرک نیازمندی سازمانها به خصلت کارآفرینی، انعطاف بیشتر را ضروری میسازد.
کیا واروئی (۲۰۱۳) به بررسی رابطه میان کارآفرینی وفرهنگ سازمانی دانشگاه آزاد پرداخته که این دو در رابطه مستقیم با یکدیگر بوده تحقیق میا ن ۱۰۲ کارمند صورت گرفت.
سپهری و خیاطی (۲۰۱۳) به بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی وکارآفرینی سازمانی پرداخته که میان آنان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد که تقویت فرهنگ سازی منجربه کارآفرینی میشود.
کلاکویک[۶۱] (۲۰۱۳) درتحقیقش فرهنگ سازمانی را فرم دهنده ی نوآوری وکارآفرینی سازمانی دانسته است. وی بیان نمودخلاقیت ونوآوری درشرکتها منجر به افزایش عملکردسازمانی وتاثیر گذار روی رقابت وفرهنگ سازمانی است.
سلیمانی و شهبازی(۲۰۱۳) به تحلیل عوامل موثربروی کارآفرینی پرداختندوویژگیهای شخصیتی کارآفرینی، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی ورضایت کارکنان را جزو عوامل قابل ارزیابی دانستندودرنهایت نمونه ها بیانگر رابطه میان کارآفرینی وعملکردسازمانی بوده است وبا ایجاد فرهنگ سازی وکارآفرینی ورضایتمندی کارکنان عملکردسازمانی افزایش مییابد.
انگلن[۶۲] و همکارانش(۲۰۱۳) به مقایسه کارآفرینی وفرهنگ سازمانی دوکشور آلمان وتایلند با نمونه به حجم ۶۴۳پرداختندوتاثیرات کارآفرینی روی عملکرد وبا توجه به فرهنگهای مختلف آشکار بوده است. نکته جالب در جوامع فردگرا وسازمانهای سلسله مراتبی بوده است که کارآفرینی بسیارکم میباشد.
فصل سوم
(روش تحقیق)
۱٫۳٫ روش تحقیق
با توجه به دستکاری متغیرهای تحقیق میتوان آن ها را به دو نوع تحقیق آزمایشی و غیرآزمایشی طبقه بندی کرد. اگر متغیر مستقل مورد دستکاری واقع شود و بتوان آن را تغییر داد، با طیف تحقیقات آزمایشی، شبه آزمایشی، نیمه آزمایشی و پیش آزمایشی سروکار خواهیم داشت، ولی چنانچه توان دستکاری متغیر مستقل نباشد، از طرحهای تحقیق توصیفی استفاده میشود. در تحقیقات زمینه یابی (پیمایشی)[۶۳] که در حیطه تحقیقات توصیفی جای می گیرد، به بررسی وضعیت موجود نمونه های تحقیق پرداخته میگردد. از مفروضات تحقیق زمینه یابی میتوان به کشف رابطه بین متغیرهای مختلف اشاره نمود، بدین ترتیب که تحقیق زمینه یابی به منظور کشف داده ها یا اطلاعاتی به کار برده میشود که از طریق آنها میتوان روابط بین متغیرها را مورد بررسی قرار داد (دلاور، ۱۳۷۷، ص ۷۶).
در تحقیق فوق نیز که به «بررس ارتباط بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی مدیران با عملکرد آنها در دانشگاه های آزاد تربیت بدنی استان تهران» پرداخته میگردد، از طرح تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی یا پیمایشی استفاده به عمل آمده است و پژوهشگر خواهان شناسایی ارتباط بین متغیرهای تحقیق می باشد. از این رو، به نظرسنجی و نگرش سنجی از مدیران وکارکنان دانشگاه های آزاد تربیت بدنی اقدام نموده و از تحقیق زمینه یابی استفاده شده است.
۲٫۳٫ جامعه آماری
با توجه به اینکه در تحقیق فوق، به نظرسنجی از مدیران دانشگاه های آزادتربیت بدنی استان تهران پرداخته میشود، بنابراین جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران آموزشی، پژوهشی، اداری، دانشجویی و. . . دانشگاه های تربیت بدنی استان تهران در بر می گیرند که ۴۷۵نفر می باشند. از دانشگاهای علوم تحقیقات –واحدمرکز-قیام دشت وواحد جنوب جامعه پژوهش حاضر در حیطه جوامع محدود جای می گیرد.
۳٫۳٫ نمونه و روش نمونه گیری
تعیین حجم نمونه و اندازه گروه نمونه یکی از مسائل عمدهای است که هر محقق در تحقیق خود با آن مواجه میشود. از این رو، توصیه میشود که حجم نمونه تا حد امکان بزرگ انتخاب شود (کوکران[۶۴]، ۱۹۷۷). زیرا در آن صورت یکسانی و شباهت میانگین و انحراف استاندارد گروه نمونه در صفت یا متغیر موردنظر با میانگین و انحراف استاندارد جامعه مادر بیشتر است. دیگر آنکه حجم نمونه ارتباط نزدیکی با آزمون فرض پوچ (فرض صفر)، در تحقیق دارد. بدین ترتیب که هرچه اندازه گروه نمونه بزرگتر باشد، محقق با قاطعیت بیشتری فرض پوچی را که واقعاَ نادرست است رد می کند (نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۱، ص ۱۷۰).
در
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید. |
تحقیق حاضر نیز به منظور برآورد حجم نمونه و نمونه گیری، از جدول مورگان استفاده به عمل آمده و تعداد کل جامعه ۴۷۵ نفر(مدیر وکارمند)از دانشگاهای علوم تحقیقات –واحدمرکز-قیام دشت وواحد جنوب انتخاب گردید. حجم نمونه طبق جدول۱۵۹ نفر می باشد. لازم به ذکر است که به منظور گزینش مدیران و کارمندان از روش نمونه گیری مرحله تصادفی استفاده به عمل آمده است.
۴٫۳٫ ابزار تحقیق
برای جمع آوری اطلاعات از سه ابزار متفاوت استفاده شده است که تحت عنوان پرسشنامه فرهنگ سازمانی، پرسشنامه کارآفرینی و پرسشنامه عملکرد به ترتیب زیر مطرح میشوند.
۱٫۴٫۳٫ پرسشنامه فرهنگ سازمانی
پرسشنامه حاضر شامل ۲۲ سؤال بوده که محقق ساخته و بر مبنای الگوی رابینز تدوین شده است. لازم به ذکر است که طیف سؤالات فوق بر اساس مقیاس لیکرت درجه بندی شده و در طیف خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد اندازه گیری میشود که از مجموع ۲۲ سؤال نمره کل فرهنگ سازمانی بدست می آید.
در زمینه روایی[۶۵] پرسشنامه مطرح میشود که پرسشنامه فوق پس از نظارت ۱۰ نفر از متخصصان روان سنج مورد تأیید واقع شده که شامل شش خرده مقیاس می باشد. جدول زیر معرف روایی محتوایی سؤالات می باشد:
جدول ۱٫۳٫ روایی محتوایی سؤالات مرتبط با پرسشنامه فرهنگ سازمان
آخرین نظرات