جدول۴- ۴ تمایل به مشارکت در فعالیت های اجتماعی
گویه ها
کم
متوسط
زیاد
فراوانی درصد
فراوانی درصد
فراوانی درصد
عضویت در صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی
– –
۹۶ ۳۲
۲۰۴ ۶۸
عضویت در کتابخانه روستا
۱۷۰ ۷/۵۶
۹۵ ۷/۳۱
۳۵ ۷/۱۱
عضویت در هیئت های مذهبی و خیریه
– –
۸۱ ۲۷
۲۱۹ ۷۳
عضویت در کلاس های هنری (خیاطی، قالی بافی، گلدوزی و …)
– –
۵۴ ۱۸
۲۴۶ ۸۲
عضویت در شورای اسلامی روستا
۲۰۹ ۷/۶۹
۷۷ ۷/۲۵
۳/۴ ۱۴
عضویت در سازمان های غیر دولتی (NGO)
۳/۵۶ ۱۶۹
۸۶ ۳۲
۳۵ ۷/۱۱
عضویت در تعاونی های تولید زنان روستایی
– –
۸۵ ۴/۲۸
۲۱۵ ۶/۷۱
۳-۲-۴ اولویت بندی ها
۱-۳-۲-۴ اولویت بندی کلی موانع مشارکت
یافته های پژوهش نشان دادند مهم ترین موانع مشارکت زنان در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی به ترتیب عبارتند از: فقر اقتصادی خانواده با میانگین۷۵/۵ و انحراف معیار۲۹/۱؛ حجم زیاد فعالیتهای داخل و خارج از خانه با میانگین۴۲/۵ و انحراف معیار ۲۲/۱؛ کمبود وسایل ایاب و ذهاب با میانگین۶۶/۶ و انحراف معیار ۵۹/۱٫ از سوی دیگر، موقعیت های محدود کننده با میانگین۰۲/۲ و انحراف معیار۵۱/۱ ؛ نگرش منفی نسبت به اثر بخش بودن دوره های آموزشی با میانگین۴۱/۱ و انحراف معیار۱۵/۱ و تعصبات خانوادگی با میانگین۰۷/۵ و انحراف معیار۱/۱، از موانعی بودند که در سه اولویت آخر قرار داشتند. این نتایج با یافته های علی بیگی و بنی عامریان (۱۳۸۸) مغایرت دارد.
جدول ۵-۴ اولویت بندی کلی موانع مشارکت
گویه ها
میانگین
انحراف معیار
ضریب تغییرات
اولویت
فقر اقتصادی خانواده
۷۵/۵
۲۹/۱
۲۲۴/۰
۱
حجم زیاد فعالیت های داخل و خارج از خانه (تنوع زیاد کار)
۴۲/۵
۲۲/۱
۲۲۵/۰
۲
کمبود وسایل و امکانات ایاب و ذهاب
۶۶/۶
۵۹/۱
۲۳/۰
۳
هزینه های بالای به کارگیری نوآوری
۲۳/۵
۴۵/۱
۲۷/۰
۴
سوگیری فعالیت های اجتماعی و برنامه های ترویجی و مشارکتی به سمت مردان
۲۵/۵
۶۸/۱
۳۲/۰
۵
دور از دسترس بودن خدمات ترویجی
۳۲/۶
۳۲/۲
۳۶/۰
۶
اهمیت ندادن برنامه ریزان به مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی
۹۷/۴
۹۳/۱
۳۸/۰
۷
سطح پایین درآمد
۹۴/۴
۹۳/۱
۳۹/۰
۸
کیفیت پایین دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتیِ برگزار شده
۵۸/۱
۷۰/۰
۴۴/۰
۹
عدم علاقه به فعالیت های گروهی و جمعی
۷۲/۱
۹۶/۰
۵۵/۰
۱۰
وابستگی مالی به همسر یا والدین
۶۵/۲
۵۲/۱
۵۷/۰
۱۲
مخالفت پدر یا همسر به دلیل عدم تمایل به از دست دادن نیروی کار در منزل
۸۴/۲
۸۰/۱
۶۳/۰
۱۳
آداب و رسوم و اعتقادات سنتی حاکم بر منطقه
۰۷/۳
۰۲/۲
۶۶/۰
۱۴
پایین بودن سواد زنان روستایی
۰۹/۲
۴۰/۱
۶۷/۰
۱۵
باور و نگرش منفی نسبت به توانایی دختران و زنان از سوی والدین یا همسر
۴۵/۲
۶۹/۱
۶۹/۰
۱۶
موقعیت های محدود کننده (مانند دوره های آموزشی که مردان نیز در آن حضور دارند یا وجودِ آموزشگر مرد)
۰۲/۲
۵۱/۱
۷۵/۰
۱۷
جدول ۵-۴ اولویت بندی کلی موانع مشارکت
گویه ها
میانگین
انحراف معیار
ضریب تغییرات
اولویت
فقر اقتصادی خانواده
۷۵/۵
۲۹/۱
۲۲۴/۰
۱
حجم زیاد فعالیت های داخل و خارج از خانه (تنوع زیاد کار)
۴۲/۵
۲۲/۱
۲۲۵/۰
۲
کمبود وسایل و امکانات ایاب و ذهاب
۶۶/۶
۵۹/۱
۲۳/۰
۳
هزینه های بالای به کارگیری نوآوری
۲۳/۵
۴۵/۱
۲۷/۰
۴
سوگیری فعالیت های اجتماعی و برنامه های ترویجی و مشارکتی به سمت مردان
۲۵/۵
۶۸/۱
۳۲/۰
۵
دور از دسترس بودن خدمات ترویجی
۳۲/۶
۳۲/۲
۳۶/۰
۶
اهمیت ندادن برنامه ریزان به مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی
۹۷/۴
۹۳/۱
۳۸/۰
۷
سطح پایین درآمد
۹۴/۴
۹۳/۱
۳۹/۰
۸
کیفیت پایین دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتیِ برگزار شده
۵۸/۱
۷۰/۰
۴۴/۰
۹
عدم علاقه به فعالیت های گروهی و جمعی
۷۲/۱
۹۶/۰
۵۵/۰
۱۰
وابستگی مالی به همسر یا والدین
۶۵/۲
۵۲/۱
۵۷/۰
۱۲
مخالفت پدر یا همسر به دلیل عدم تمایل به از دست دادن نیروی کار در منزل
۸۴/۲
۸۰/۱
۶۳/۰
۱۳
آداب و رسوم و اعتقادات سنتی حاکم بر منطقه
۰۷/۳
۰۲/۲
۶۶/۰
۱۴
پایین بودن سواد زنان روستایی
۰۹/۲
۴۰/۱
۶۷/۰
۱۵
باور و نگرش منفی نسبت به توانایی دختران و زنان از سوی والدین یا همسر
۴۵/۲
۶۹/۱
۶۹/۰
۱۶
موقعیت های محدود کننده (مانند دوره های آموزشی که مردان نیز در آن حضور دارند یا وجودِ آموزشگر مرد)
۰۲/۲
۵۱/۱
۷۵/۰
۱۷
نگرش منفی نسبت به اثر بخش بودن دوره های آموزشی
۴۱/۱
۱۵/۱
۸۲/۰
۱۸
تعصبات خانوادگی
۰۷/۱
۱۰/۱
۰۲/۱
۱۹
(دامنه اعداد برای تمامی گویه ها بین ۱۰-۰ بوده است)
آخرین نظرات