شکل عملیاتی معادلات ولتاژ روتور به صورت زیر خواهد بود:
که Ψd(0)، Ψfd(0) و Ψld(0) مقادیر اولیه ی شار دورها را نشان میدهد. به منظور تسهیل در انجام عملیات ریاضی در معادلات عملیاتی، بهتر است معادلات فوق را بر حسب تغییرات مقادیر حول نقطه ی کار اولیه بیان نمود تا مقادیر اولیه حذف شوند. با جایگزینی به جای تغییرات شاردور بر حسب تغییرات جریان، معادلات تغییرات شاردور بر حسب تغییرات جریان، معادلات تغییرات ولتاژ ژنراتور به صورت زیر در می آیند:
هدف این است که معادلات محور طولی را به شکل معادله ی (۱٫۵) در آوریم.انجام این کار با حذف جریان های روتور که بر حسب کمیت های پایانه ی efd و id، قابل بیان هستند، میسر است[۱۳]. از این، رو از حل معادلات (۶٫۵) نتیجه میشود:
که:
با فرض اینکه:
با جایگذاری معادلات (۶٫۵) در معادله ی (۱٫۵) رابطه مطلوب بین کمیتهای محور طولی به صورت زیر نتیجه میشود:
معادلات مربوط به پارامتر های عملیاتی محور طولی به صورت زیر قابل بیان است:
که:
معادلات (۱۰٫۵) را می توانیم به صورت زیر بیان کنیم.
عبارت مربوط به اندوکتانس های عملیاتی محور q را می توان با توجه به تشابه بین مدار های طولی و عرضی به صورت زیر نوشت:
فصل ششم
مدل های ماشین سنکرون
مدل های مختلف ماشین سنکرون :
با توجه به تعداد سیم پیچی های روتور در محور طولی و عرضی و همچنین درجه ی پیچیدگی معادلات در کار برد های مختلف، مدل های زیر برای مدل سازی ماشین سنکرون پیشنهاد میشود[۱۴].
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- مدل کلاسیک (۰٫۰)
-
- تنها مدار تحریک (۱٫۰)
-
- مدار تحریک با یک دمپر معادل در محور q (۱٫۱)
-
- مدار تحریک با یک دمپر معادل در محور d
الف- یک دمپر روی محور q (2.1)
ب- دو دمپر روی محور q (2.2)
-
- مدار تحریک با دو مدار معادل دمپر روی محور d
الف- یک دمپر روی محور q (3.2)
ب- دو دمپر روی محور q (3.3)
در طبق بندی مدل های ماشین، عدد اول نشان دهنده ی تعداد سیم پیچ ها روی محور d است. عدد دوم تعداد سیم پیچی ها روی محور q را نشان میدهد. به علاوه، این اعداد تعداد متغیر های حالتی را که در محور d و q در نظر گرفته شده است را بیان می کند.
برای مثال، در مدل کلاسیک از مدار سیم پیچ دمپر و میدان شار نشتی صرف نظر شده است. لذا، تمام متغیر های حالت در سیم پیچ روتور نادیده گرفته شده اند.در نتیجه این مدل به صورت ۰٫۰ نشان داده میشود.
کاربرد مدل های مختلف:
مدل (۲٫۲)به طور وسیعی در تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته است. مدل (۳٫۳) به عنوان دقیق ترین و کاربردی ترین مدل برای توبوژنراتور ها معرفی شده است. از طرف دیگر، مدل (۲٫۱) و (۱٫۱) به طور وسیعی در هیدرو ژنراتور ها مورد استفاده قرار می گیرد[۱۵]. همچنین باید اشاره شود، مدل های مرتبه ی بالا نتایج بهتری برای کاربردهای مختلف فراهم می کنند اما این مدل ها به تعیین اطلاعات دقیق پارامتر ها نیاز دارند.
با توجه به محدودیت دسترسی به پارامترها و همچنین مطالعه ی سیستم های بزرگ، می توان مدل (۱٫۱) را در صورت تعیین صحیح پارامترها، کافی دانست[۱۶].
در ادامه، مدل (۰٫۰) ، (۲٫۱) و (۲٫۲) به صورت ریاضی تحلیل شده اند. همچنین نتایج حاصل از شبیه سازی این مدل ها برای تعیین پارامتر های اساسی ماشین نیز در ادامه آمده اند.
تحلیل مدل ها ی ماشین سنکرون برای تعیین پارامتر های اساسی:
مدل (۲٫۱)
بیان استاندارد ماشین سنکرون به استفاده از مدل (۲٫۱) انجام می پذیرد. این مدل شامل مدار تحریک و یک سیم پیچ دمپر معادل بر روی محور d و یک سیم پیچ دمپر در محور q است[۱۷].
آخرین نظرات