۲-تحقیقی با عنوان مقایسه تحلیلی مدل های پذیرش فناوری با تأکید بر پذیرش تلفن بانک در دهه های اخیر به تناسب پیشرفت فناوری اطلاعات و کاربری آن ‌در عرصه‌های مختلف، الگوهاو مدل‌های متعددی درحوزه پذیرش فناوری پدید آمده است. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که این مدل‌ها در زمینه مطالعه فناوری‌های مختلف و پذیرش آن ها،عملکردهای متفاوتی دارند. هدف اصلی این مقاله، مقایسه تحلیلی سه مدل تئوری عمل مستدل، تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده ومدل پذیرش فناوری با تاکیدبرپذیرش تلفن بانک است. مدل‌های مذبور ‌بر مبنای‌ سه معیار توانایی پیش‌بینی قصد استفاده، میزان تبیین واریانس قصداستفاده وبرازش وکلی مدل‌ها با یکدیگر مقایسه شده اند. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری لیزرل ‌و آنالیز رگرسیون در این مطالعه نشان داد که از نظر هر سه معیار، تئوری رفتار برنامه ریزی شده در مقاسیه با دو مدل دیگراز عملکرد بهتری برخوردار است.

۳- مقاله­ای تحت عنوان «تداوم گرایش سامانه‌های اطلاعاتی به وب مبتنی بر خواسته مشتریان» که توسط بانفوت سومبوت و همکارانش (۲۰۰۸) نگارش گردید که چکیده آن به صورت زیر است:

گسترش اینترنت فقط امکان تجارت برای عرضه محصولات و سیستم از طریق تقاضاهای مبتنی بر وب را ندارد، بلکه این کار به تدریج توانایی حفظ مشتریان را از بین می­برد و هزینه جستجو را کاهش، موانع ورود را نامحدود و بدین وسیله سودآوری شان را افزایش می­ دهند. این پژوهش تئوری تعهد- اعتماد، مدل تأیید انتظار و مدل پذیرش تکنولوژی را برای بهبود یک مدلی از تداوم گرایش مشتریان سامانه‌های اطلاعاتی به وب مبتنی بر خواسته مشتریان توسعه می­دهد. روابط تعهد و اعتماد خواستگاهی بر مرکزیت تداوم گرایش به سامانه‌های اطلاعاتی بود. همچنین تواناسازی ادراک شده رابطه مثبتی با تعهد دارد، در حالی که امنیت ادراک شده روی اعتماد تاثیر دارد. یافته های این تحقیق فاکتورهای پذیرش سنتی را تأیید کرده و نقش اعتماد را به عنوان پیش‌بینی کننده ­ای قوی از گرایش به تعهد برجسته کرده، اما در تناقض تحقیقات بازاریابی ‌به این نتیجه رسیده ­اند که اعتماد پیش‌بینی کننده قوی در بافت تجارت تلفن بانک است.

۴- مقاله­ای تحت عنوان «پذیرش و عدم پذیرش خرید فناوری اطلاعات در سنگاپور» که توسط سامپسون اس. اچ لغو و همکارانش (۲۰۰۹) نگارش گردید که چکیده آن به صورت زیر است:

این تحقیق رابطه فاکتورهای متعددی را با پذیرش خرید فناوری اطلاعات بررسی می­ کند. ارزیابی پرسشنامه با جمع‌ آوری داده از ۱۴۱ شرکت در سنگاپور اجرا شد و برای تحلیل داده ­ها از رگرسیون استفاده شد، و ‌به این نتیجه رسیدند که اندازه شرکت، پشتیبانی مدیریت عالی، منافع غیرمستقیم ادراک شده و تاثیر تجاری شرکای تجاری رابطه مثبت و معنی داری با پذیرش خرید فناوری اطلاعات دارد و نوع صنعت هیچ رابطه ای با پذیرش خرید فناوری اطلاعات را نشان نمی‌دهد و هدف این تحقیق، فراهم کردن درک بهتری از رابطه فاکتورهای پذیرش خرید فناوری اطلاعات برای سازمان‌ها باشد.

علاوه بر این نتایج نشان می­دهد که عامل های کلیدی با پذیرش خرید فناوری اطلاعات توسط سازمان شال منافع غیرمستقیم ادراک شده، اندازه شرکت، پشتیبانی مدیریت عالی و تاثیر شرکای تجاری رابطه دارد.

۵- مقاله­ای تحت عنوان «پیش‌بینی گرایشات مشتریان به خرید آن- لاین» به نگارش هیسو- فن لین (۲۰۰۷) که چکیده آن به صورت زیر است:

گسترش وب سایت‌های تجاری مشروط بر اینکه مشتریان به یک وسیله جدید برای خرید محصولات و سیستم نیاز دارند. اهمیت درک عوامل مؤثر بر گرایش مشتریان به خرید آن- لاین را افزایش می­ دهند. این پژوهش مدل پذیرش تکنولوژی و دو متغیر از تئوری رفتار برنامه ریزی شده را مقایسه می­ کند و برای تبیین بهتر مدل به پیش‌بینی گرایشات فناوری اطلاعات مشتریان به خرید آن- لاین کمک می­ کند. داده های جمع‌ آوری شده از ۲۹۷ مشتری کتاب فروشی آن- لاین و مفهوم برابری مدل سازی برای مقایسه سه مدل در شرایط کلی از مدل مناسب «قدرت تویحی و اهمیت مسیر استفاده شده تجزیه مفهوم باور در تئوری برنامه ریزی شده فناوری اطلاعات تقریباً قدرت توضیحی برای گرایش فناوری اطلاعات را افزایش داده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تجزیه تئوری برنامه ریزی شده فناوری اطلاعات یک روشی از پیش‌بینی گرایشات فناوری اطلاعات به خرید آن- لاین را بهبود می­بخشد و علاوه بر این، از دیدگاه مدیریتی، این پژوهش کاربرد ویژگی‌های نوآوری نظیر: (ادراک مشتریان از مفیدبودن، آسانی استفاده و سازگاری باخریدآن- لاین) را بیان می­ کند. برای تجزیه آسانی استفاده از قابلیت اجرای اطلاعاتی که مدیران خرده فروش می ­توانند برای برنامه ریزی مناسب سیستم خرید آن- لاین فراهم کنند استفاده ‌می‌کنند.

۶- مقاله­ای تحت عنوان «پذیرش اینترنت موبایلی: یک مطالعه تجربی از سیستم پیام رسانه­ای (MMS) که توسط چین- لانق- هس یو (۲۰۰۷) نگارش گردید که چکیده آن به صورت زیر است:

سیستم پیام چند رسانه ای(MMS) ارتباط چند رسانه ای بیشتری با اثرات سرگرمی از محتوی متداول مبتنی بر سیستم پیام کوتاه (SMS) فراهم می­ کند. دانش کمی ‌در مورد اینکه مردم MMSرا می­پذیرند وجود دارد. این تحقیق تئوری توزیع نوآوری را برای آزمون عوامل مؤثر در ادراکات از MMSرا به کار ‌می‌گیرد. هدف اولیه این مطالعه بررسی تاثیر به کارگیری تئوری توزیع نوآوری (IDT) روی پذیرش سیستم پیام چند رسانه­ ای (MMS) بین طبقات متفاوت از پذیرنده ها در مراحل توزیع نوآوری است، اثرات خصوصیات ادراک شده بین کاربران و پذیرنده‌های بالقوه بررسی شد و یافته های تحقیق حاکی از آن است که ادراک از استفاده در کل مراحل توزیع نوآوری متفاوت خواهد بود. مخصوصاً تفاوت معنی داری بین پذیرنده های بالقوه و کاربران وجود دارد و این تحقیق توانست تاثیر تئوری توزیع نوآوری بر گرایش به پذیرش MMSرا تبیین کند.

۷- مقاله‌ای تحت عنوان «تصمیمات کاربر روی پذیرش تلفن بانک » که توسط وانگ و همکارانش نگارش گردیده که چکیده آن به صورت زیر است:

اگرچه میلیون‌ها دلار صرف ساخت سامانه تلفن بانک می­ شود، اما گزارشات حاکی از آن است که کاربران بالقوه با وجود قابل دسترس بودن آن ممکن است از آن استفاده نکنند. که این نیاز به تحقیقاتی برای شناسایی عامل های معین پذیرش تلفن بانک توسط کاربران را می­طلبد. طبق مدل پذیرش تکنولوژی(TAM) سهولت ادراک شده و مفید بودن ادراک شده، مفاهیمی متکی بر ضروری بودن تصمیم در پذیرش و استفاده از چندین سامانه فناوری است. این باور کاربرد مدل پذیرش تکنولوژی را به عنوان یک چارچوب تئوریکی، «اعتبار ادراک شده» را به عنوان عامل جدید و مفهوم ایمنی و امنیت کاربرد در پذیرش تلفن بانک را انعکاس می­دهد. آن همچنین اثر خود اثربخشی کامپیوتر روی گرایش به استفاده از تلفن بانک را ‌بر اساس نمونه ­ای از ۱۲۳ کاربر با یک مصاحبه تلفنی گسترش می­دهد. TAM را مبتنی بر گرایش کاربران به پذیرش تلفن بانک را بررسی می­ کند، آن همچنین اثر قابل ملاحظه­ای از خود اثربخشی کامپیوتر روی گرایش فناوری اطلاعات از طریق آسانی ادراک شده از استفاده، مفید بودن ادراک شده و اعتبار ادراک شده اثبات می­ کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...