یت در جامعه فردا پرورش دهند (شیوهنامه طرح ملی تربیت بدنی، 1390).
1-2.بیان مساله
دنیای کنونی روزبهروز در حال تحول و پیشرفت است. تکنولوژی در همه ابعاد زندگی بشر دیده میشود
و قطعاً آموزش از این مقوله مستثنی نیست. ساختن درسافزارهای آموزش الکترونیکی و استفاده از رایانه در موضوعهای مختلف درسی، میتواند بهعنوان محرکی برای یادگیری محسوب شود (غفاری، 1382).
در حال حاضر ورزش مدارس پس از سالها، رکود داشته و نتوانسته است به ماهیت اصلی خود برسد و آنچه در زنگ ورزش دیده میشود چیزی نیست که به هدف اصلی نزدیک باشد و حتی میتوان گفت گاهی زنگ ورزش در مدارس قربانی دشواری دروس ریاضی، علوم و کلاسهای فوق برنامه میشود. در حالی که برای رشد ورزش قهرمانی در کشور توجه به ورزش دانشآموزی، نوعی الزام و اجبار است و زمان شروع ورزش برای بسیاری از رشتهها، مقطع ابتدایی است اما دانشآموزان ابتدایی تا پایه سوم حتی در بعضی موارد معلم ورزش هم ندارند و نبود امکانات و فضای ورزشی مدارس هم به مشکلات دامن میزند.
در کشور ما اغلب به علت عدم اطلاع از فواید طناورزی به این فعالیت مهم و باارزش آنطور که باید و شاید توجه نمیکنند. از آنجایی که طناورزی، از یک طرف بر تمام عوامل آمادگی جسمانی، حرکتی انسان اثر مثبت میگذارد و از طرف دیگر قابل دسترسی برای عموم میباشد، علاوه بر آن برای تمرین به محل مشخص و زمان معین نیاز ندارد، بنابراین در نظر است از این فعالیت مؤثر و مفید برای بالا بردن سطح آمادگی جسمانی، حرکتی دانشآموزان، همگانی کردن ورزش در مدارس و پر کردن اوقات فراغت آنان و بالاخره ایجاد فرصت برای شرکت دانشآموزان در مسابقات استفاده کرد (شیوهنامه طرح ملی تربیت بدنی، 1390).
بهکارگیری تکنولوژی آموزشی در سطح مدارس باعث شده است تا علاقه و انگیزه دانشآموزان به یادگیری بیشتر شده و آنها خود را در یادگیری درگیر کنند که این امر، یادگیری سریع و بهتر را در بردارد (ریچی، 2008).
یکی از مزایای درسافزارها؛ افزایش تعامل بین دانشآموزان و همچنین بین مربی و یادگیرنده است. این همان هدفی است که سالهای اخیر به شدت مورد توجه دست اندرکاران آموزش و پرورش با عناوینی چون روشهای فعال یادگیری بوده است (خزاعی، 1380، ص 45).
بدین منظور مرکز تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در راستای اهداف و رسالت وجودی خود با تشکیل انجمن طناب زنی (طناورزی) مدارس و گنجاندن مهارتهای پایه طناورزی در سر فصل آموزشی درس تربیت بدنی پایه چهارم ابتدایی گام اساسی و مفیدی برداشته است (شیوهنامه طرح ملی تربیت بدنی، 1390).
اگر چه پژوهشهایی در زمینه ویژگیهای درسافزارهای آموزش الکترونیکی انجام شده است، اما ویژگیهای محتوایی و روانشناختی دانشآموزان را کمتر مورد بررسی قرار دادهاند. پس لازم است تا جنبههای محتوایی با توجه به جنبههای روان شناختی دانشآموزان در تهیهی درسافزارهای آموزش الکترونیکی مطلوب بهعنوان معیار اساسی در تهیه درسافزارهای آموزش الکترونیکی بررسی شود.
در درس تربیت بدنی اهداف مهارتی، جایگاه ویژهای دارند و سهم قابل توجهای از اهداف کلی را به خود اختصاص میدهند. استفاده از درسافزار به جهت تنوع و جذابیت میتواند در نمایش مهارت بسیار مؤثر واقع شود. در چنین حالتی ضمن نمایش مهارت، معلم توضیحات تکمیلی را ارائه می کند. بدیهی است که استفاده از روشهای مختلف نمایش مهارت از یکنواختی کار میکاهد و انگیزه بیشتری به دانشآموزان میدهد (سلطانی، صالحی پور، 1390)
نکتهی قابل ذکر آن است که طرح مورد نظر باید در قالب برنامهی مدون به اجرا در آید تا نتایج و اهداف پیشبینی شده محقق گردد. این طرح پژوهشی، بر آن است تا مطابق الگوی آموزشی مهارتهای روانی– حرکتی بلوم، به طراحی و تولید درسافزارآموزش مهارتهای پایهای طناورزی پرداخته، آنگاه براساس شرایط و نحوهی آموزش و ارزشیابی طرح ملی آموزش، از روش شبه آزمایشی، به بررسی میزان تأثیر درسافزار بر عملکرد روانی– حرکتی فراگیران دورهی مورد نظر بپردازد.
1-3.اهمیت وضرورت
در عصر ما این امر مسلم شده است که رفتار فرد نتیجه موقعیتها و عوامل متعددی است که مهمترین آنان، خانواده، مدرسه و اجتماع است. فلسفه تعلیم و تربیت عصر ما، با سال های گذشته متفاوت است، بدین معنی که هدف آموزش و پرورش، تنها
سایت های دیگر :
آخرین نظرات