بیمه شخص ثالث نیز، یکی از مهمترین خدمات بیمهای بوده و برخی از آن بهعنوان ویترین شرکتهای بیمه یاد میکنند. در واقع این بیمهنامه به دلیل اجباری بودن می تواند بهعنوان دروازه ورود و جذب مشتری به یک شرکت بیمه برای فروش سایر پوشش های بیمهای نیز باشد. در این پژوهش سعی شده تا نقش تبلیغات در توسعه صنعت بیمه بررسی شود و تاثیرگذاری این عامل در رفتار خرید مشتریان بیمه سنجیده شود و به طور اخص بیمه عمر و بیمه شخص ثالث مورد بررسی قرار گیرد. در این میان شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر در تبلیغ و تغییر رفتار خرید مشتریان در جهت استفاده از خدمات بیمهای در کنار بعد اقتصادی و سود آوری بالقوه، مقولهای اجتماعی و کشوری محسوب می شود (رنجبرفرد و بختیاری، ۱۳۹۲). البته بهنظر می آید این موضوع به کمکاری نهادهای نظارتی بیمه و شرکتهای بیمه مربوط می شود. در شهر رشت که یک کلانشهر محسوب می شود، چقدر شما تبلیغات بیمه عمر و یا شخص ثالث را میبینید؟ چه تعداد از این تبلیغات، حرفهای و طبق اصول و استانداردهای جهانی طراحی شدهاند؟ در بیمهنامه هایی که در کل شرکتهای ایرانی صادر می شود در واقع چند نوع بیمهنامه عمر و شخص ثالث وجود دارد و آیا این تنوع برای ذائقهها و سلیقهها و یا طبقات مختلف جامعه کافیست؟ این کاملاً معقول و منطقیست که نیازهای طبقات مختلف جامعه از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی با یکدیگر متفاوت باشد. ولی متأسفانه در کشور ما بهعنوان مثال بیمه عمر، در ۸۰% موارد مشابه یکدیگرند. در نتیجه نمی توان به صورت فراگیر فرهنگ این نوع بیمه را در جامعه جابیندازیم (کریمی، ۱۳۹۰). از طرفی دیگر شناخت کامل مشتری، مقدم شمردن وی در ارائه خدمات کیفی از جمله عوامل تضمین موفقیت در بازار کسبوکار امروزی است. تعبیری که اکنون از مشتری می شود با آنچه در گذشته رواج داشت کاملاً متفاوت است، با این معنی که مشتری دیگر خریدار صرف کالا یا خدمات نیست، بلکه عضو فعال و تاثیرگذار در تمامی فعالیتهای تجاری است. در مورد صنعت بیمه کار دشوارتر است و نیاز به توجه و درایت بیش از پیش مدیران عالی و میانی دارد، زیرا رشته های مختلف بیمه، خدماتی هستند که به مشتری ارائه میشوند، کالایی نیستند که مشتری در هر لحظه بتواند از آن استفاده کند. بیمه برخلاف بسیاری از کالا و خدمات دیگر که منافع و مزایای آن ها در زمان خرید مشخص میشوند، کالایی غیرملموس است که نیازهای آتی را مرتفع می کند. این ویژگی بیمه را از دیگر کالاها متمایز می کند و فرهنگ بیمه را تحت تاثیر شناخت و فرهنگ به مفهوم عام آن قرار میدهد (صحت و همکاران، ۱۳۹۱).
مروری بر عملکرد شرکتهای بیمه (ایران، آسیا و البرز)
شرکت سهامی بیمه البرز با هدف اولیه ارائه خدمات بیمهای مطلوب و با کیفیت به هموطنان و ایجاد تنوع در بازار بیمه و کسب رضایت بیمهگذاران در در مدت زمان کوتاه توانست اعتماد بسیاری از صاحبان سرمایه و کالا را به خود جلب نماید. شرکت بیمه البرز هماکنون با ۵۴ شعبه و ۸۵۸ نماینده فعال، ۲۵۱ کارگزار و حدود ۱۳۰۰نفر نیروی انسانی در سرتاسر کشور آماده ارائه خدمات بیمهای به هموطنان است. این شرکت در سال ۱۳۸۳ موفق به اخذ گواهینامه ۲۰۰۰-۹۰۰۱Iso در سیستم مدیریت کیفیت شده است. کسب مقام اول در کاربرد فناوری اطلاعات (IT)، شفافیت گزارشگری مالی و حضور و کارایی در بازار سرمایه در میان شرکتهای بیمه دولتی و خصوصی در سالهای ۱۳۸۵ و ۸۶ نیز از افتخارات دیگر شرکت سهامی بیمه البرز است. سرمایه، ذخایر و اندوخته کافی، بدنه کارشناسی متخصص و حرفهای، سرعت در ارزیابی و پرداخت خسارت از شاخصهای توانگری، وجود مشتریان وفادار و قدیمی، ارتباطات گسترده با بازار جهانی بیمه، مدیریت علمی و پاسخگو و نسبتهای مالی بسیار خوب از شاخصهای ماندگاری این شرکت به حساب میآید.
بیمه ایران نیز در کلیه رشتههای بیمه زندگی و غیرزندگی فعالیت میکند و با عرضه بیمه های تجاری و خانواده شامل بیمههای اتومبیل، اشخاص (عمر، حادثه، درمان )، آتشسوزی، باربری، مهندسی و مسئولیت بیش از ۵۰% سهم بیمههای بازرگانی کشور را در اختیار دارد. دربخش حمایتهای ملی نیز اکثریت پروژه های بزرگ ملی نظیر نفت و گاز و پتروشیمی، هواپیمایی، سدسازی، نیروگاهها و صنایع تحت پوشش بیمه ایران است که در مواقع لزوم خطرات بیمهشده خود را نزد بازارهای بین المللی بیمه اتکائی می کند. بیمه ایران با توجه به ظرفیت بالای ریسکپذیری خود، علاوه بر انجام بیمههای مستقیم، نسبت به پذیرش ریسک به صورت بیمهاتکایی قبولی از شرکتهای بیمه داخلی و خارجی اقدام می کند .موضوع فعالیت شرکت بیمه آسیا نیز عبارت است از: انجام انواع عملیات مربوط به امور بیمههای بازرگانی در رشته بیمههای اشیاء، مسئولیت و اشخاص، قبول بیمههای اتکایی از مؤسسات بیمه داخلی و خارجی، واگذاری بیمههای اتکایی از مؤسسات بیمه داخلی و خارجی.
همچنین شرکت سهامی بیمه آسیا به منظور توسعه فعالیتی خود در سراسر کشور و تامین نیازهای بیمهای هم میهنان عزیز، مبادرت به تشکیل سرپرستیهای یازده گانه نموده است که هر یک از آن ها نیز چند شعبه را تحت پوشش دارد. در حال حاضر ۱۱ سرپرستی، حدود ۹۰ شعبه و اداره پرداخت خسارت و افزون بر ۲۰۰۰ نمایندگی حقیقی و حقوقی در بیش از ۲۷۵ شهر کشور، شبکه فعالیت شرکت بیمه آسیا را تشکیل می دهند.
آخرین نظرات