غم

گروه

بازشناسی

عدم بازشناسی

مجذورکا

درجه آزادی

سطح معناداری

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

دیرآغاز

۷

۸/۷۷

۲

۲/۲۲

۸۷/۰

۱

۳۴۸/۰

زودآغاز

۱۹

۵/۹۰

۲

۵/۹

جدول ۴-۴: آزمون خی­دو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان غم در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز

نتایج مربوط به آزمون خی­دو (X2) در جدول (۴-۴) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان غم تفاوت معنی­داری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۸۷/۰= X2).

تعجب

گروه

بازشناسی

عدم بازشناسی

مجذور

کا

درجه آزادی

سطح معناداری

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

دیرآغاز

۷

۸/۷۷

۲

۲/۲۲

۱۳/۰

۱

۷۱۹/۰

زودآغاز

۱۵

۴/۷۱

۶

۶/۲۸

جدول ۴-۵: آزمون­خی دو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان تعجب در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز

نتایج مربوط به آزمون خی­دو (X2) در جدول (۴-۵) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان تعجب تفاوت معنی­داری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۱۳/۰= X2).

نفرت

گروه

بازشناسی

عدم بازشناسی

مجذور

کا

درجه آزادی

سطح معناداری

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

دیرآغاز

۵

۶/۵۵

۴

۴/۴۴

۱۵/۰

۱

۶۹۰/۰

زودآغاز

۱۰

۶/۴۷

۱۱

۴/۵۲

جدول ۴-۶: آزمون خی­دو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان نفرت در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز

نتایج مربوط به آزمون خی­دو (X2) در جدول (۴-۶) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان نفرت تفاوت معنی­داری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۱۵/۰= X2).

خشم

گروه

بازشناسی

عدم بازشناسی

مجذورکا

درجه آزادی

سطح معناداری

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

دیرآغاز

۵

۶/۵۵

۴

۴/۴۴

۱۵/۰

۱

۶۹۰/۰

زودآغاز

۱۰

۶/۴۷

۱۱

۴/۵۲

جدول ۴-۷: آزمون خی­دو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان خشم در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز

نتایج مربوط به آزمون خی­دو (X2) در جدول (۴-۷) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان خشم تفاوت معنی­داری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۱۵/۰= X2).

ترس

گروه

بازشناسی

عدم بازشناسی

مجذورکا

درجه آزادی

سطح معناداری

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

دیرآغاز

۴

۴/۴۴

۵

۶/۵۵

۰۰۶/۰

۱

۹۳۶/۰

زودآغاز

۹

۹/۴۲

۱۲

۱/۵۷

جدول ۴-۸: آزمون خی­دو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان ترس در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز

نتایج مربوط به آزمون خی­دو (X2) در جدول (۴-۸) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان ترس تفاوت معنی­داری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۰۰۶/۰= X2).

فصل پنجم

بحث و نتیجه ­گیری

در این فصل ابتدا به بحث ‌در مورد نتایج حاصل از پژوهش می­پردازیم، سپس محدودیت­ها و پیشنهادهای پژوهش را ارائه می­کنیم.

۵-۱- بحث و نتیجه ­گیری

۵-۲- تبیین فرضیه­ پژوهش:

بین عملکرد افراد با اختلال سلوک زودآغاز و دیرآغاز در بازشناسی جلوه­های چهره­ای هیجان­های بنیادی تفاوت وجود دارد.

با توجه به داده ­های به دست آمده از مقایسه فراوانی و درصد بازشناسی هیجان چهره با بهره گرفتن از آزمون خی­دو در دو گروه آزمودنی، فرضیه تحقیق رد می­ شود. بدین معنی که نمرات در دو گروه یکسان است و تفاوت معناداری از نظر آماری وجود ندارد.

الگوی پاسخ­گویی دو گروه آزمودنی در این پژوهش به ترتیب از بالاترین میزان بازشناسی تا پایین­ترین میزان بازشناسی هیجان­های بنیادی ‌به این شکل است:

افراد با اختلال سلوک زودآغاز: ۱٫ شادی ۲٫ غم ۳٫ تعجب ۴٫ نفرت، خشم ۵٫ ترس.

افراد با اختلال سلوک دیرآغاز: ۱٫ شادی ۲٫ غم ۳٫ تعجب ۴٫ نفرت، خشم ۵٫ ترس.

با بررسی تک­ تک آزمودنی­ها در هر گروه به صورت مجزا، مشاهده می­ شود که درصد بیشتری از افراد در گروه دیرآغاز هیجان شادی، غم، تعجب، نفرت و خشم را بازشناسی کردند. تنها هیجان ترس بود که درصد عدم بازشناسی آن بیشتر بود، به طوری که ۶/۵۵% از افراد در گروه دیرآغاز، هیجان ترس را بازشناسی نکردند. گروه زودآغاز در هیجان شادی، غم و تعجب بازشناسی بیشتری را داشتند. در حالی که عدم بازشناسی هیجان­های نفرت، خشم و ترس در گروه زودآغاز بیشتر بود. مشابه گروه دیرآغاز، بیشترین فراوانی عدم بازشناسی در گروه زودآغاز نیز، مربوط به هیجان ترس بود، به طوری که ۱/۵۷% از افراد این گروه موفق به بازشناسی هیجان ترس نشدند. هر چند بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد اما نکته اینجا است که هر دو گروه به یک میزان موفق به بازشناسی ترس نشدند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...