غم
گروه
بازشناسی
عدم بازشناسی
مجذورکا
درجه آزادی
سطح معناداری
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
دیرآغاز
۷
۸/۷۷
۲
۲/۲۲
۸۷/۰
۱
۳۴۸/۰
زودآغاز
۱۹
۵/۹۰
۲
۵/۹
جدول ۴-۴: آزمون خیدو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان غم در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز
نتایج مربوط به آزمون خیدو (X2) در جدول (۴-۴) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان غم تفاوت معنیداری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۸۷/۰= X2).
تعجب
گروه
بازشناسی
عدم بازشناسی
مجذور
کا
درجه آزادی
سطح معناداری
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
دیرآغاز
۷
۸/۷۷
۲
۲/۲۲
۱۳/۰
۱
۷۱۹/۰
زودآغاز
۱۵
۴/۷۱
۶
۶/۲۸
جدول ۴-۵: آزمونخی دو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان تعجب در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز
نتایج مربوط به آزمون خیدو (X2) در جدول (۴-۵) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان تعجب تفاوت معنیداری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۱۳/۰= X2).
نفرت
گروه
بازشناسی
عدم بازشناسی
مجذور
کا
درجه آزادی
سطح معناداری
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
دیرآغاز
۵
۶/۵۵
۴
۴/۴۴
۱۵/۰
۱
۶۹۰/۰
زودآغاز
۱۰
۶/۴۷
۱۱
۴/۵۲
جدول ۴-۶: آزمون خیدو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان نفرت در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز
نتایج مربوط به آزمون خیدو (X2) در جدول (۴-۶) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان نفرت تفاوت معنیداری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۱۵/۰= X2).
خشم
گروه
بازشناسی
عدم بازشناسی
مجذورکا
درجه آزادی
سطح معناداری
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
دیرآغاز
۵
۶/۵۵
۴
۴/۴۴
۱۵/۰
۱
۶۹۰/۰
زودآغاز
۱۰
۶/۴۷
۱۱
۴/۵۲
جدول ۴-۷: آزمون خیدو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان خشم در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز
نتایج مربوط به آزمون خیدو (X2) در جدول (۴-۷) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان خشم تفاوت معنیداری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۱۵/۰= X2).
ترس
گروه
بازشناسی
عدم بازشناسی
مجذورکا
درجه آزادی
سطح معناداری
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
دیرآغاز
۴
۴/۴۴
۵
۶/۵۵
۰۰۶/۰
۱
۹۳۶/۰
زودآغاز
۹
۹/۴۲
۱۲
۱/۵۷
جدول ۴-۸: آزمون خیدو (X2) تفاوت در بازشناسی هیجان ترس در بین افراد دیرآغاز و زودآغاز
نتایج مربوط به آزمون خیدو (X2) در جدول (۴-۸) نشان داد که بین افراد دیرآغاز و زودآغاز از لحاظ بازشناسی هیجان ترس تفاوت معنیداری وجود ندارد (۰۵/۰<P، ۰۰۶/۰= X2).
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
در این فصل ابتدا به بحث در مورد نتایج حاصل از پژوهش میپردازیم، سپس محدودیتها و پیشنهادهای پژوهش را ارائه میکنیم.
۵-۱- بحث و نتیجه گیری
۵-۲- تبیین فرضیه پژوهش:
بین عملکرد افراد با اختلال سلوک زودآغاز و دیرآغاز در بازشناسی جلوههای چهرهای هیجانهای بنیادی تفاوت وجود دارد.
با توجه به داده های به دست آمده از مقایسه فراوانی و درصد بازشناسی هیجان چهره با بهره گرفتن از آزمون خیدو در دو گروه آزمودنی، فرضیه تحقیق رد می شود. بدین معنی که نمرات در دو گروه یکسان است و تفاوت معناداری از نظر آماری وجود ندارد.
الگوی پاسخگویی دو گروه آزمودنی در این پژوهش به ترتیب از بالاترین میزان بازشناسی تا پایینترین میزان بازشناسی هیجانهای بنیادی به این شکل است:
افراد با اختلال سلوک زودآغاز: ۱٫ شادی ۲٫ غم ۳٫ تعجب ۴٫ نفرت، خشم ۵٫ ترس.
افراد با اختلال سلوک دیرآغاز: ۱٫ شادی ۲٫ غم ۳٫ تعجب ۴٫ نفرت، خشم ۵٫ ترس.
با بررسی تک تک آزمودنیها در هر گروه به صورت مجزا، مشاهده می شود که درصد بیشتری از افراد در گروه دیرآغاز هیجان شادی، غم، تعجب، نفرت و خشم را بازشناسی کردند. تنها هیجان ترس بود که درصد عدم بازشناسی آن بیشتر بود، به طوری که ۶/۵۵% از افراد در گروه دیرآغاز، هیجان ترس را بازشناسی نکردند. گروه زودآغاز در هیجان شادی، غم و تعجب بازشناسی بیشتری را داشتند. در حالی که عدم بازشناسی هیجانهای نفرت، خشم و ترس در گروه زودآغاز بیشتر بود. مشابه گروه دیرآغاز، بیشترین فراوانی عدم بازشناسی در گروه زودآغاز نیز، مربوط به هیجان ترس بود، به طوری که ۱/۵۷% از افراد این گروه موفق به بازشناسی هیجان ترس نشدند. هر چند بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد اما نکته اینجا است که هر دو گروه به یک میزان موفق به بازشناسی ترس نشدند.
آخرین نظرات