در ژانویه ۲۰۰۳، دبیرستان گرین بورو[۸] اولین مدرسه آلاباما[۹] بود که شروع به تدریس ریاضی با کامپیوتر و تدریس خصوصی در مرکز آموزش تکنولوژی ریاضی (MTLC) نمود. در پاییز ۲۰۰۳، دبیرستان کالهون[۱۰] در استان لندز[۱۱] و دبیرستان جدید برایانت[۱۲] در استان تاسکالسا[۱۳] این کار را ادامه دادند (فلرنس، ۲۰۰۳، ص ۱).
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
این فصل شامل چگونگی جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای پاسخ دادن به فرضیه های تحقیق میباشد. که به معرفی جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه، ابزار اندازه گیری، طرح تحقیق، روایی و پایایی ابزار، شیوه ی نمره گذاری، شیوه های اجرای تحقیق و به روش تحلیل داده ها می ـ پردازد.
۳-۲ روش پژوهش
این پژوهش از نوع تحقیقات کمی بوده و از نظر هدف کاربردی و اجرا شبه آزمایشی است.
در ابتدا به انتخاب جامعه آماری از بین دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان ملایر در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ پرداخته می شود. سپس بر اساس واحدهای شمارش، نوع نمونه گیری ( تصادفی یا چند مرحله ای) مشخص خواهد گردید. در روش نمونه گیری چند مرحله ای چند کلاس از جامعه مورد نظر انتخاب خواهند شد، سپس از بین این کلاسها، برخی به گروه آزمایشی و برخی دیگر به گروه گواه اختصاص خواهند یافت، همچنین به منظور همگنتر کردن گروه ها میتوان با بهره گرفتن از روش همتاسازى چند نفر از دانش آموزان بر اساس نمره درس علوم سال گذشته در گروه ها جابه جا شوند و از این طریق شرایط اولیه نسبتاً همگنى در کلاسها فراهم شود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشى میباشد.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری تعداد ۶۰ نفر از بین دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان ملایر در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ پرداخته می شود.
براى سنجش پیشرفت تحصیلى درس علوم تجربى از توزیع پرسش نامه چهارگزینهاى بین افراد نمونه، استفاده خواهد شد. همچنین براى بررسى اضطراب امتحان از پرسش نامه اضطراب امتحان TAI(ابوالقاسمى و همکاران، ۱۳۷۵ ) استفاده خواهد شد که مشتمل بر ۲۵ ماده است. و براى سنجش ضریب پایایى از آلفاى کرونباخ استفاده خواهد گردید.
۳-۴ حجم نمونه و روش نمونه گیری و نمونه آماری
براى سنجش پیشرفت تحصیلى درس علوم تجربى از توزیع پرسش نامه چهارگزینهاى بین افراد نمونه، استفاده خواهد شد. همچنین براى بررسى اضطراب امتحان از پرسش نامه اضطراب امتحان TAI (ابوالقاسمى و همکاران، ۱۳۷۵ ) استفاده خواهد شد که مشتمل بر ۲۵ ماده است. و براى سنجش ضریب پایایى از آلفاى کرونباخ استفاده خواهد گردید.
۳-۵ ابزار گرد آوری داده ها
ﺑﺮﺍﻯ ﺳﻨﺠﺶ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ ﺩﺭﺱ ﻋﻠﻮﻡ ﺗﺠﺮﺑﻰ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﺍﻯ، ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ۲۰ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﺔ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ. ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺭﻭﺍﻳﻰ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﺘﻮﺍﻯ ،(۰ =ﻏﻠﻂ ۱ = ﮔﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻮﺩ) ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺘﺎﺏ ﻋﻠﻮﻡ ﺗﺠﺮﺑﻰ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﻋﻠﻮﻡ ﺗﺠﺮﺑﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺁﻧﻬﺎ، ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﺯﺑﻴﻨﻰ ﻣﺠﺪﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺩﻥ ﺩﻗﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻯ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺁﺯﻣﻮﻥ، ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﺔ ﻣﺤﻘﻖ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻰ ﺍﺟﺮﺍ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻟﻔﺎﻯ ۳۰ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ. ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪ ٪۷۸ ﻛﺮﻭﻧﺒﺎﺥ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ :ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ۲۵ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ (۱۳۷۵ ) ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻤﻰ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻥ، TAI ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻭ ۲ = ﮔﺎﻫﻰ ﺍﻭﻗﺎﺕ ،۱ = ﺑﻪ ﻧﺪﺭﺕ ،۰ = ﻛﻪ ﺁﺯﻣﻮﺩﻧﻰ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻳﻚ ﻣﻘﻴﺎﺱ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﺍﻯ) ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﻓﺮﺩ ﻧﻤﺮﻩ ﺑﺎﻻﻳﻰ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﺪ، ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ (۳ = ﺍﻏﻠﺐ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻤﻰ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻥ، ) ۰/۹۴ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺍﺳﺖ. ﺿﺮﻳﺐ ﭘﺎﻳﺎﻳﻰ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺩﺭ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﻨﺠﺶ ﺿﺮﻳﺐ ﭘﺎﻳﺎﻳﻰ ﺍﺯ ﺁﻟﻔﺎﻯ ﻛﺮﻭﻧﺒﺎﺥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ (۱۳۷۵٫ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ٪۷۳ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺁﻟﻔﺎﻯ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻣﻔﺮﻭﺿﻪ ﻫﺎﻯ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
جهت آنالیز داده ها از روشهاى آمار توصیفى (میانگین، انحراف معیار) و استنباطى (تحلیل کواریانس چند متغیره ) استفاده خواهد شد.
۳-۶ پرسش نامه اضطراب امتحان
اضطراب امتحان، یکی از انواع اضطراب های موقعیتی است که در روان شناسی امروز به صورت بسیار گسترده مطالعه میشود و رابطه نزدیکی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان دارد.
بررسی ها نشان میدهد که سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون دانشآموز دبیرستانی و ۱۵ درصد از دانشجویان دانشگاه های آمریکا دچار اضطراب امتحان هستند( هیل ۱۹۸۴ به نقل قول از بیابانگرد ،۱۳۸۱). در زمینه میزان شیوع اضطراب امتحان در دانشآموزان ایرانی بر اساس برخی پژوهشها مانند” ابوالقاسمی و همکاران >> می توان گفت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افت تحصیلی ناشی از اضطراب امتحان است.
۳-۶-۱ پرسشنامه اضطراب امتحان( TAQ )
پرسشنامه اضطراب امتحان، بر اساس نظریه اضطراب امتحان« ساراسون»و« مندلر»ساخته شده است. در این نظریه دو نوع سائق یا حالت انگیزشی وجود دارد که در زمان امتحان جریان مییابد. یکی سائق « تکلیف آموخته شده »است و آن انگیزشی است که پاسخ های مربوط به تکلیف درست انجام را برمیانگیزد. دیگری، سائق« اضطراب آموخته شده »دارای دو بخش پاسخ های متناسب با تکلیف و پاسخ های متناسب با تکلیف میباشد. « مندلر» و« ساراسون»یک پرسشنامه ۳۷ ماده ای را تدوین کردند که آمادگی شخص را برای اندیشیدن یا عمل کردن در جهتی که با صرف انرژی در راه انجام دادن تکلیف منافات دارد، میسنجد. به عبارت دیگر آن ها سعی کردند مقیاسی بسازند که پاسخ های نامتناسب با تکلیف را در بخش سائق اضطراب آموخته شده ی نظریه خود اندازه گیری کند.
-
- اگر بدانید که قرار است در یک آزمون هوش گروهی شرکت کنید، پیش از رفتن به جلسه آزمایش چه احساسی دارید؟
-
- پیش از شرکت در یک آزمون هوش فردی، تا چه اندازه دچار« احساس ناراحتی » میشوید؟
- وقتی که در یک جلسه امتحان درسی هستید، تا چه اندازه احساس میکنید که واکنشهای هیجانی شما در عملکرد شما اثر منفی دارد یا آن را کاهش میدهد؟
مندلر و ساراسون[۱۴] (۱۹۵۲ ) ضرایب اعتبار این پرسشنامه را از طریق روش دونیمه کردن۰٫۹۹، و از راه بازآمایی با فاصله زمانی شش هفته ۰٫۸۲ گزارش کردهاند. برخی از شواهد روایی پرسشنامه نشان داده است، آزمودنی هایی که در این پرسشنامه نمره بالا گرفته اند، در آزمون های هوش نمره پایین به دست آوردند و بر عکس.
سیاهه اضطراب ( TAI )
آخرین نظرات