پرسشنامه مذکور شامل ۲ بخش به شرح زیر است:

۱٫ ‌‌‌سؤالات عمومی (مشخصات پاسخ دهنده): در سؤالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ ­دهندگان جمع ­آوری گردد. این بخش شامل ۳ سؤال است:

جدول۳-۲- ترکیب سؤالات عمومی پرسشنامه

سؤالات عمومی(مشخصات

پاسخ دهنده

شاخص
سؤالات پرسشنامه
متغیر مورد اندازه گیری

ویژگی­های جمعیت شناختی پاسخ‌دهندگان

۱

تحصیلات

۲

جنسیت

۳

سن

۲٫ سؤالات اختصاصی: این بخش که به فرضیه های تحقیق اختصاص دارد شامل ۳۴ سؤال است. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سؤالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد. ۹ سؤال در خصوص مسئولیت اجتماعی، ۳ سؤال در خصوص تصویر قیمت، ۴ سؤال در خصوص ارزش ویژه برند و ۳ سؤال در خصوص رضایت، ۴ سؤال در خصوص اعتماد برند، ۳ سؤال در خصوص نگرش به برند، ۵ سؤال در خصوص وفاداری برند و همچنین ۳ سؤال برای سنجش تمایل برای قصد خرید ‌می‌باشد. برای طراحی این سؤالات از طیف پنج گزینه­ای لیکرت که یکی از رایج­ترین مقیاس­های اندازه ­گیری به شمار می‌رود و دامنه نظر در آن از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم در تغییر است، استفاده گردیده است.

جدول ۳-۳- ارزش گذاری طیف لیکرت

کاملاً موافقم

موافقم

مطمئن نیستم

مخالفم

کاملاً مخالفم

۵

۴

۳

۲

۱

در جدول ذیل تقسیم بندی سؤالات بر اساس متغیرها به همراه منابع به کار رفته در طراحی سؤالات ارائه گردیده است:

جدول۳-۴- ترکیب سؤالات اختصاصی پرسشنامه

متغیرهای مورد بررسی
تعداد سؤالات
سؤالات
شماره سؤالات
طیف
استخراج شده از مقاله

مسئولیت اجتماعی شرکت

احترام به محیط زیست

۳

کاهش مصرف انرژی یا منابع طبیعی

تولید محصولات سازگار با محیط زیست.

این برند محصولات خود را با عنوان محصولات زیست محیطی عرضه می‌کند.

احترام به مصرف ­کننده

۳

توجه داشتن به حقوق مصرف ­کننده (از نظر اطلاعات، گارانتی و خدمات پس از فروش).

رفتار منصـفانه با مصرف ­کننده

ارائه اطلاعات دقیق به مصرف­ کنندگان ‌در مورد ترکیب محصولات

فعالیت­های بشردوستانه

۳

حمایت از مقامات محلی یا منطقه­ای

حمایت از فعالیت­های اجتماعی-فرهنگی و یا ورزشی

حمایت از جنبش­های بشردوستانه

تصویر قیمت

۳

من مطمئنم قیمتهای ویژه جذابی از این برند می توانم پیدا کنم.

من می توانم هزینه­هایم را در ارتباط با این برند کنترل کنم.

من فکر می کنم که این برند تلاش می‌کند تا قیمتهای جذابی را به من ارائه دهد.

ارزش ویژه برند

۴

هنگام خرید این برند مطمئن هستم متحمل هیچ ضرری نمی شوم

اولویت اول من در خرید مواد غذایی، این برند است

به نظرم محصولات این برند فوق العاده هستند.

به نظرم این برند بهترین برند موجود در مواد غذایی است.

رضایت برند

۳

تا به امروز شکایتی از محصولات این برند نداشته­ام

این برند انتظارات من را برآورده ‌کرده‌است.

به نظرم خرید محصولات این برند درست و عاقلانه بوده است

اعتماد برند

۴

محصولات این برند همانند آنچه وعده داده شده بود ‌می‌باشد

این برند من را نا امید نمی­کند

من ‌به این برند اعتماد دارم

من ‌به این برند اعتماد دارم

ترجیح می­دهم ارتباطم با این برند به صورت بلند مدت ادامه داشته باشد

نگرش به برند

۳

احساس خوبی نسبت ‌به این برند دارم.

۲۶-۲۴

“How to Align your Brand Stories with Your Products,” Hung-Chang Chiu et al, Journal of Retailing (2012)

برند مورد نظر از نظر من جذاب است.

برند مورد نظر از نظر من دوست داشتنی است.

وفاداری به برند

۵

تبلیغات سایر برندها از علاقه من نسبت ‌به این برند نمی­کاهد

۳۱-۲۷

“The Behavioral Consequences of

Service Quality”, Zeithaml, Valarie A., Leonard L. Berry, and A. Parasuraman. Journal of Marketing (1996).

من خرید این برند را به دیگران توصیه می­کنم

افزایش قیمت محصولات این برند تأثیری بر خرید من از این برند ندارد

من حاضر نیستم این برند را با هیچ برند دیگری عوض کنم

من از این برند خرید می­کنم حتی اگر برندهای دیگر دارای همین ویزگیها و قیمت پایین تر باشد

قصد خرید

۳

احتمال دارد که من این برند را خریداری نمایم.

۳۴-۳۲

“The Effects of Sponsor Relevance on Consumer Reactions to
Internet Sponsorships”, Rodgers, Shelly, JA, 32 (4), 67-76 (2004)

من می خواهم اطلاعات بیشتری ‌در مورد این برند کسب نمایم.

من علاقمند به خرید برند هستم.

۳-۶- بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش

یک آزمون خوب باید از تعدادی ویژگی مطلوب مانند عینیت، سهولت اجرا، عملی بودن، سهولت تعبیر و تفسیر، روایی و پایایی برخوردار باشد. مهم­ترین موارد ذکر شده در این ویژگی­ها، روایی و پایایی است. (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۷) که در اینجا به بررسی این دو مورد پرداخته می­ شود. اگر پرسشنامه دارای این دو معیار باشد این بدان معنی است که میزان یا درصد اشتباه محقق در اندازه ­گیری ملاک­ها و عوامل مورد نظر، اگرصفر نباشد به حداقل ممکن می­رسد. به طوری که هر چه میزان اشتباه محقق ‌در مورد ملاک­ها و عوامل اندازه ­گیری کمتر باشد اعتبار و قابلیت آن در اندازه ­گیری بیشتر ‌می‌باشد. اعتبار در اندازه ­گیری را روایی و قابلیت اعتماد را پایایی گویند. ابزار سنجش باید از روایی و پایایی برخوردار باشد تا محقق بتواند داده ­های مناسب با تحقیق را گردآوری نماید. ابزار سنجش و آزمون­های استاندارد و میزان شده معمولاً از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند.

۳-۶-۱- تعیین روایی[۶۴](اعتبار) پرسشنامه

یکی از روش­های تعیین اعتبار یا روایی، بررسی اعتبار محتوا است. اگر مکتب­های ابزار معرف ویژگی­هایی باشند که محقق قصد اندازه ­گیری آن­ها را دارد، آزمون دارای اعتبار و روایی محتوا است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...