2
2
4
7
7
8
8
9
فصل دوم: مفاهیم. 11
12
12
13
.. 14
.. 14
.. 14
14
15
15
16
16
17
18
18
فصل سوم: مفهوم عیب و تشخیص آن. 21
22
22
23
… 23
. 25
– نقص از مرتبهی متوسط.. 26
.. 27
3-1-2-5- نقص مؤثر در مصرف و انتفاع. 28
3-1-2-6- نقص مؤثر در کاهش ارزش یا انتفاع متعارف… 29
… 30
. 30
31
… 31
… 32
. 33
… 33
35
35
… 35
مخفی بودن عیب موجود در کالا. 35
3- ورود ضرر در اثر عیب… 37
4- زمان ایجاد عیب… 38
39
39
… 44
. 45
46
فصل چهارم: اقسام عیب و مطالعه موردی مصادیقی از کالاهای معیوب 51
52
52
54
56
4-1-3-1- محتوای اطلاعرسانی.. 59
. 60
4-1-3-3- اخطار. 60
61
61
61
62
62
63
.. 64
.. 66
.. 67
67
68
69
69
.. 69
.. 73
75
75
.. 76
.. 76
77
77
81
82
82
. 83
84
87
89
91
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات… 95
96
101
فهرست منابع. 103
104
107
109
112
فصل اول:
1-1- مقدمه
تضمین ایمنی مبیع بهصورت شرط تبانی بر عهده فروشنده بوده و تولیدکننده نیز موظف به عرضهی کالای سالم و بیعیب است. تولید و فروش کالای معیوب موجب ایجاد مسئولیت میگردد و چنانچه موجب ورود خسارت به مصرفکنندگان شود تولیدکننده و فروشنده مکلف به جبران خسارات وارده خواهد بود. مسئولیت ناشی از کالای معیوب گاهی بر اساس نظام قراردادی و محدود به رابطه خصوصی و قراردادی تولیدکننده یا فروشندهی کالای معیوب است؛ چنان که در فقه امامیه و قانون مدنی ایران و نیز قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، خریدار کالای معیوب با استناد به خیار عیب میتواند عقد را فسخ نموده و ثمن پرداختی را مسترد نماید و یا این که کالای معیوب را نگه دارد و ارش نیز دریافت نماید و یا اگر موضوع بیع کلی باشد بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، عوض سالم را مطالبه نماید و گاهی بر اساس نظام مسئولیت مدنی قهری و فراتر از رابطه قراردادی تولیدکننده یا فروشنده است. این نوع از مسئولیت را میتوان مسئولیت مدنی ناشی از کالای معیوب نامید.
آخرین نظرات