فصل اول: کلیات پژوهش… 1

2

2

4

7

7

8

8

9

فصل دوم: مفاهیم. 11

12

12

13

.. 14

.. 14

.. 14

14

15

15

16

16

17

18

18

فصل سوم: مفهوم عیب و تشخیص آن. 21

22

22

23

… 23

. 25

– نقص از مرتبه­ی متوسط.. 26

.. 27

3-1-2-5- نقص مؤثر در مصرف و انتفاع. 28

3-1-2-6- نقص مؤثر در کاهش ارزش یا انتفاع متعارف… 29

… 30

. 30

31

… 31

… 32

. 33

… 33

35

35

… 35

مخفی بودن عیب موجود در کالا. 35

3- ورود ضرر در اثر عیب… 37

4- زمان ایجاد عیب… 38

39

39

… 44

. 45

46

فصل چهارم: اقسام عیب و مطالعه­ موردی مصادیقی از کالاهای معیوب   51

52

52

54

56

4-1-3-1- محتوای اطلاع‌رسانی.. 59

. 60

4-1-3-3- اخطار. 60

61

61

   61

62

  62

  63

.. 64

.. 66

.. 67

  67

68

69

69

.. 69

.. 73

75

75

.. 76

.. 76

77

77

81

82

82

. 83

پایان نامه و مقاله

 

84

87

89

91

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات… 95

96

101

فهرست منابع. 103

104

107

109

112

فصل اول:  

 

1-1- مقدمه

      تضمین ایمنی مبیع به‌صورت شرط تبانی بر عهده­ فروشنده بوده و تولیدکننده نیز موظف به عرضه­ی کالای سالم و بی‌عیب است. تولید و فروش کالای معیوب موجب ایجاد مسئولیت می‌گردد و چنانچه موجب ورود خسارت به مصرف‌کنندگان شود تولیدکننده و فروشنده مکلف به جبران خسارات وارده خواهد بود. مسئولیت ناشی از کالای معیوب گاهی بر اساس نظام قراردادی و محدود به رابطه­ خصوصی و قراردادی تولیدکننده یا فروشنده­ی کالای معیوب است؛ چنان‌ که در فقه امامیه و قانون مدنی ایران و نیز قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، خریدار کالای معیوب با استناد به خیار عیب می‌تواند عقد را فسخ نموده و ثمن پرداختی را مسترد نماید و یا این ‌که کالای معیوب را نگه دارد و ارش نیز دریافت نماید و یا اگر موضوع بیع کلی باشد بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، عوض سالم را مطالبه نماید و گاهی بر اساس نظام مسئولیت مدنی قهری و فراتر از رابطه­ قراردادی تولیدکننده یا فروشنده است. این نوع از مسئولیت را می‌توان مسئولیت مدنی ناشی از کالای معیوب نامید.


 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...