ب)انتقال منابع مالی الکترونیک به محل فروش (EFTPOS)
یکی دیگر از تجهیزات رایانهای که در بانکداری الکترونیک از آن استفاده میشود EFTPOS میباشد. این دستگاه نیز مانند یک رایانه شخصی (PC) دارای تمامی واحدهای عملیاتی از قبیل واحد ورودی، واحد خروجی، واحد پردازشگر مرکزی و واحد حافظه میباشد. از اینرو و بطور مستقل میتواند مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه با بهره گرفتن از مودمی که در اختیار دارد، میتواند از طریق خطوط تلفن به مرکز رایانه بانک یا بعبارت دیگر به «سرویس دهنده»متصل شود. این دستگاه عملیات بانکی از قبیل دریافت و پرداخت توسط کارت را انجام میدهد و این دستگاه نیز دارای چاپگر و دستگاه ورودی کارت خوان میباشد و بیشتر مواقع در فروشگاه ها و سازمانهای خدماتی پذیرنده کارت مورد استفاده قرار میگیرند.
ج)دستگاههای Pinpad
دستگاه Pinpad مانند دستگاه EFTPOS میباشد با این تفاوت کهاین دستگاه مستقل از رایانههای شخصی (PC) قابلیت استفاده نداشته و بعنوان یکی از دستگاه های جانبی رایانه در بانکداری الکترونیک مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه از طریق یکی از درگاهها به رایانههای شخصی متصل میشود و با توجه به رابط گرافیکی (GUI) امکان خواندن اطلاعات را از روی کارت و انجام عملیات دریافت و پرداخت بر روی حساب کارت را دارا میباشد. این دستگاه در مقایسه با دستگاه های ATM و EFTPOS ارزانتر میباشد.
د)دستگاههای خودپرداز (ATM)
دستگاه ATM ماشین خودکاری است که از طریق آن میتوان خدمات بانکی را به مشتریان ارائه داد. این دستگاه مانند یک دستگاه رایانه شخصی (PC) دارای واحدهای ورودی، خروجی حافظه و پردازشگر مرکزی میباشد. علاوه بر دارا بودن تمامی واحدهای عملیاتی رایانهاین دستگاه سایر تجهیزات جانبی از جمله چاپگر، گاوصندوق جهت جاسازی اسکناس و دریافت اسکناس برگشتی، دستگاه ورودی بارکدخوان و گاوصندوق دریافت اسناد و اسکناس را نیز دارا میباشد. بعضی از این دستگاه ها قادر به اسکن کردن اسکناسهای دریافتی میباشند بطوریکه اسکناسهای تقلبی را برگشت داده و همچنین توانائی اسکن کردن انواع پولهای متداول خارجی میباشند. جهت افزایش امنیت در بعضی از این دستگاه ها جهت ذخیره تصاویر مشتریان از دوربین تعبیه شده در دستگاه و یا تجهیزات اسکن شاخصهای بیومتریک مشتریان استفاده میشود. دستگاه های خودپرداز از نظر قابلیت و امکانات به دو صورت میباشند:
دستگاه های خودپرداز از نوع Multifunction : این نوع از دستگاه ها علاوه بر پرداخت پول و وظایف عمومی دستگاه های خودپرداز از جمله پرداخت حوالهجات و پرداخت قبوض قابلیت دریافت اسناد و اسکناس را نیز دارا هستند و نسبت به دستگاه های دیگر خودپرداز گرانتر میباشند.
دستگاه های خودپرداز ِDispenser : این نوع از دستگاه ها با توجه به مدلهای آنها قابلیت و توانایی های دستگاه های خودپرداز Multifunction را دارا نبوده و بیشتر برای دریافت وجه و حوالهجات مورد استفاده قرار میگیرند. دستگاه های خودپرداز از نظر نوع استقرار آنها به دو دسته تقسیم میشوند:
۱)دستگاه های خودپرداز دیواری که بخشی از دستگاه در داخل شعبه و بخشی از آن در خارج شعبه قرار دارد.
۲)دستگاه های خودپرداز سالنی که تمامی ابعاد دستگاه قابل رویت میباشد و بیشتر در مراکز تجاری و خدماتی مورد استفاده قرار میگیرد.
ه)مودم :
وسیله الکترونیکی جانبی رایانه است که امکان برقراری ارتباط بین رایانهها را از طریق خطوط تلفن امکان پذیر میسازد. وظیفه مودم تبدیل سیگنالهای دیجیتال به آنالوگ که بهاین عملیات «مدوله»کردن میگویند و همچنین تبدیل سیگنالهای آنالوگ به دیجیتال که «دیمدوله» کردن نامیده میشود. انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارند که بعضی از آنها بصورت یک برد الکترونیکی مستقیماً به «مادر برد» رایانه وصل میشوند و همچنین بعضی دیگر از طریق یکی از درگاهها و بوسیله کابل به رایانه متصل میشوند. سرعت انتقال اطلاعات در انواع مودمهای متفاوت است که با توجه به خطوط تلفن عمومی شهری حداکثر سرعت انتقال اطلاعات به میزان Kbps 56 میباشد.
۳-۲-۱۹)بسترهای مخابراتی
تجهیزات وفنآوری مخابرات بعنوان یکی از مهمترین زیرساختارها در بانکداری الکترونیک محسوب میشود. دولتها از طریق سرمایهگذاریهای کلان خود در بحش مخابرات و ایجاد بسترهای لازم و همچنین ارائه خدمات ارزان قیمت متعاقبا موجب گسترش بانکداری الکترونیک در سطح کشور میشوند.
۴-۲-۱۹) بسترهای حقوقی
برقراری یک روش تجارت الکترونیکی کارآمد، مستلزم وجود قوانین متعدد حقوقی (وجزائی) است. مسائل حقوقی ناشی از رابطه تجاری بوسیله EDI با قراردادهای قبلی تنظیم میشود، یعنی طرفهائی که مایلند مبادلات اطلاعات تجاری را الکترونیکی کنند طی قراردادی حقوق و تکالیف خود را معین میکنند بعبارت دیگر موافقتنامه تبادل اطلاعات بطور معمول مواردی چون موضوع و هدف قرارداد، تعاریف،حوزه فعالیت، استانداردهای تبادل، ایمنی، گواهیها وگواهینامه ها، نحوه دریافت و ارسال پیامها، ذخیره سازی، انجام حسابرسی، تعهدات، بیمهنامهها، تبادلات بین بانکی، تبادلات در سطح بانکداری خرد، قوانین حل اختلاف و…….. در بر میگیرد.
الف)امضای دیجیتال
امضای دیجیتال به این صورت تعریف شده است. “داده ای که به یک پیام پیوست شده است به نحوی که گیرنده بتواند هویت منبع و صحت و جامعیت پیام را احرازکند". کمیسیون EU در پیشنهادهایی که در مورد امضای دیجیتال داده است، آن را اینگونه تعریف میکند. “یک امضا در شکل دیجیتال یا شکل الصاقی یا منطقی که با دادهای ترکیب، متصل یا داخل شده باشد به نحوی که آن داده توسط صاحب امضا برای موافقت با محتویات آن دادهها ارائه شده باشد و خواسته های زیر را در برگیرد:
-
-
-
- یکتا و منحصر به صاحب امضاء باشد
-
- توانایی تایید هویت صاحب امضا را داشته باشد
-
- ازاطلاعاتی ساخته شده باشد که صاحب امضاء بتواند روی منحصر به فرد بودن آن کنترل داشته باشد.
-
- با دادههایی پیوند خورده باشد که بتوان با آنها و از طریق یک روش مشخص، هرگونه تغییر در دادهها را کشف کرد.
-
-
برای آنکه یک امضای دیجیتال برسمیت شناخته شود لازمست توسط یک مرجع تاییدکننده با مشخصات زیر مورد گواهی قرارگیرد:
الف ) قابلیت اطمینان آن اثبات شود.
ب ) سریع فعالیت کند و امکان لغو آن محفوظ باشد.
ج) هویت را گواهی کند و تعداد اشخاص مورد تائید مشخص باشد.
د)کارمندان صاحب صلاحیت، کارآزموده و منظم داشته باشد.
ه ) از سیستمهای امنیت و ضد تقلب و جعل استفاده کند.
و) صاحب اعتبار باشد.
ز)سوابق تمامی تایید صلاحیت شدگان را برای دوره های زمانی مشخص نگهداری کند.
ب)ردیابی الکترونیکی افراد
ردیابی تروریسم و تبهکاری و کشف آنها قبل از وقوع جرم یکی از اقدامات مهم جهت اطمینان دادن به مشتریان در تبادلات الکترونیکی بخصوص در بانکداری الکترونیک محسوب میشود. به گزارش سی. ان. ان “دانشمندان سرگرم دستگاه های الکترونیکی برای ردیابی انسانهای جنایتکارهستند این دستگاهها قادر خواهند بود از طریق پایگاه اطلاعاتی و تکنولوژی ارتباطات جدید که بی نظیر است اعمال افراد را در سراسر جهان نظارت کنند و به مسئولان ذیربط گزارش لازم را ارسال نمایند این دستگاهها قادرند به ارتباطات مخابراتی و الکترونیکی نفوذ و از آنها اطلاع پیدا کنند(بیدآبادی و اللهیاری فرد؛۱۳۸۴).
۲-۲۰مزایای بانکهای صددرصد اینترنتی
این نوع بانک ها مزایای مهمی را در بردارند:
۱)دستیابی در هر مکان و هر زمان : تا زمانی که شمایک کامپیوتر و امکان اتصال به اینترنت را دارید، بدون در نظر گرفتن ساعات بانکی و تعطیلات، میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.
۲)عدم هرگونه دردسر برای گشایش حساب :بانک های صددرصد اینترنتی نه تنها برای گشایش حساب، امکان انجام کلیه مراحل از طریق خط اینترنت را می دهند، بلکه واریز وجه برای گشایش حساب نیز می تواند انجام شود.
۳)وب سایتهایی که دارای ویژگی های سهولت در استفاده و قدرت عملیاتی بیشتری می باشند:اینترنت تنها شعبه برای بانک های اینترنتی محسوب می شود. این گونه بانک ها با جهت گیری بهتر به طرف مشتری و با ایجاد یک ارتباط از طریق شبکه، تجارت بسیار بهتری را برای کاربران آن – در مقایسه با بانک های عادی- به ارمغان می آورد.
۴)پیشنهاد بهتر :با کاهش هزینه های کلی، بانکهای صددرصد اینترنتی قادر هستند که سود خود را به مشتریان انتقال دهند. برای مشتریانی که مبالغ زیادی در این بانکها سپردهگذاری می نمایند، امکان کاهش و ای حذف کارمزدها وجود دارد.
۵)سهولت در پرداخت قبوض :بانک های اینترنتی در ساده نمودن مراحل پرداخت قبوض – چه نمایش قبوض بر روی صفحه کامپیوتر و چه پرداخت قبوض – تا حد امکان تلاش نموده اند. با تشویق مشتریان در تجهیز این گونه خدمات، بانک های صددرصد اینترنتی تلاش در جهت کاهش هزینه ها می نمایند(حسین پور؛۱۳۸۲).
۲-۲۱معایب بانک های صددرصد اینترنتی
این معایب عبارتند از:
آخرین نظرات