عنوان صفحه
چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………………………1
فصل یکم: کلیات پژوهش
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..3
بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………4
اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………6
اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….8
سؤال های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….9
فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………………10
تعاریف متغیرها و اصطلاحات……………………………………………………………………………………….12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….16
شخصیت…………………………………………………………………………………………………………………………..16
رویکردهای مهم مربوط به شخصیت…………………………………………………………………………………………………..19
عوامل مهم در شکل گیری شخصیت………………………………………………………………………………………………….22
تعاریف سلامت روان………………………………………………………………………………………………………………………..23
نظریه های مربوط به سلامت روانی……………………………………………………………………………………………………..24
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی………………………………………………………………………………………………..35
تعریف بهزیستی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………………….35
نظریه های مربوط به بهزیستی روانشناختی…………………………………………………………………………………………..36
پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………………39
پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………….43
فصل سوم: روش انجام پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….46
طرح پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………..46
جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………46
حجم نمونه و شیوه نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………..46
روش جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………………………46
روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………………47
ابزار گردآوری داده ها………………………………………………………………………………………………………………………..47
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………..52
تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها………………………………………………………………………………………………………….52
تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها………………………………………………………………………………………………………….60
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………..80
بحث و نتیجه گیری فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………….80
محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………..83
پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………….83
منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….85
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………..90
پیوستها…………………………………………………………………………………………………………………………………………92
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………..104
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (1-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت جنسیت…………………………………………………………………………..52
جدول(2-4) : توریع فراوانی نمونه از بابت تحصیلات………………………………………………………………………….53
جدول (3-4) : شاخص های آماری متغیرهای مورد بررسی به تفكیک جنسیت…………………………………………55
جدول (4-4) : شاخص های آماری متغیرهای مورد بررسی به تفكیک تحصیلات……………………………………………………………………………………………………………………………………….56
جدول(5-4):توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفكیک جنس……………………………………………………………………………………………………………………………………………..57
جدول(6-4):. توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفكیک تحصیلات………………………………………………………………………………………………………………………………………58
جدول (7-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت بیثباتی شخصیت به تفكیک جنس………………………………………………………………………………………………………………………………………………58
جدول(8-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت برونگرایی شخصیت به تفكیک جنس……………………………………………………………………………………………………………………………………………..59
جدول(9-4) : محاسبه شاخص های متغیر سلامت روانی به تفكیک ویژگی ثبات شخصیتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………60
جدول (10-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه اول………………………………………………………………… .61
جدول (11-4): محاسبه شاخص های متغیر سلامت روانی به تفكیک وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 62
جدول (12-4) : آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه دوم ………………………………………………………………… 62
جدول(13-4): محاسبه شاخص های متغیر بهزیستی روانشناختی به تفكیک ویژگی ثبات شخصیتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………63
جدول (14-4) : آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه سوم ………………………………………………………………..64
جدول (15-4): محاسبه شاخص های متغیر بهزیستی روانشناختی به تفكیک وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا ………………………………………………………………………………………………………………………………………..65
جدول (16-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه چهارم………………………………………………………………. 65
جدول (17-4): نتایج فرضیه های فرعی اول تا چهارم……………………………………………………………………………67
جدول (18-4): محاسبه شاخص های مولفههای سلامت روانی به تفكیک ویژگی ثبات شخصیتی……………….67
جدول (19-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه پنجم ………………………………………………………………….68
جدول(20-4): محاسبه شاخص های مولفههای سلامت روانی به تفكیک ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا…………………………………………………………………………………………………………………………………………..70
جدول (21-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه ششم ………………………………………………………………..71
جدول (22-4): ضریب همبستگی بین بیثباتی شخصیتی و سلامت روانی………………………………………………72
جدول (23-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی……………………………………..73
جدول (24-4): آزمون معنیداری ضرایب رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی……………………………………73
جدول (25-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روان شناختی بهزیستی………………………….74
جدول(26-4): جدول شماره 4-26: آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روان شناختی بهزیستی………………………………………………………………………………………………………………………………………….74
جدول شماره (27-4): آزمون معنیداری ضرایب رگرسیون با متغیر وابسته روانشناختی بهزیستی ……………..75
جدول شماره (28-4):ضریب همبستگی بین برونگرایی شخصیت و سلامت روانی………………………………….76
جدول شماره( 4-29): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی……………………………76
جدول شماره (30-4): ضریب همبستگی بین برونگرایی شخصیتی و روانشناختی بهزیستی……………………..77
جدول شماره (31-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روانشناختی بهزیستی…………………77
جدول شماره(32-4): آزمون معنیداری ضرایب رگرسیون با متغیر وابسته روانشناختی بهزیستی………………..78
فهرست نمودارها
نمودار صفحه
نمودار(1-4): بررسی وضعیت جنسیت……………………………………………………………………………………………….53
نمودار(2-4): بررسی وضعیت تحصیلات……………………………………………………………………………………………54
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (درونگرایی وبرونگرایی) وبهزیستی روانشناختی با سلامت روان درمعلمان دوره ابتدایی شهر ساری میباشد.روش تحقیق
توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر ساری که614نفر میباشد. حجم نمونه 234 نفر است که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزارهای پژوهش عبارتند از :پرسشنامه شخصیت آیزنک و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان می دهد، بین سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی معلمان با وبژگیهای شخصیتی رابطهمعنیداری وجود دارد.همچنین ابعاد ویژگیهای شخصیتی میتوانند سلامت روانی و روانشناسی بهزیستی را پیش بینی كند.
واژگان کلیدی: ویژگیهای شخصیت، بهزیستی روانشناختی، سلامت روان
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه
منابع انسانی از عوامل مؤثر انسانی در هر سازمانی است. این موضوع در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا این نهاد پرورشدهنده منابع انسانی ماهر برای هر سازمانی است. بنابراین آموزش و پرورش به افرادی علاقهمند برای اثربخشی بیشتر در سیستم تعلیم و تربیت نیازمند است(برومند،1383).باتوجه به اینکه در جوامع انسانی نهاد آموزش و پرورش از اهمیت ویژهای برخوردار است،این نهاد از مهمترین عوامل رشداجتماعی،اقتصادی و تربیتی هر جامعه است و عامل رشد آگاهی و سازماندهی نیروی انسانی برای رشد توسعه جوامع ، نظام آموزش و پرورش بشمار میرود.در نظام آموزش و پرورش هر کشوری عوامل و عناصر متعددی در شکل،کیفیت و پیشبرد اهداف آن نظام مؤثر است. معلم به عنوان یکی از این عناصر اهمیت خاصی در نظام تعلیم و تربیت دارد و سلامتی او می تواند در تحقق نظام آموزش و پرورش تأثیر بسزایی داشته باشد(علاقهبند،1387).از آنجاییکه در دنیای پیچیده و پیشرفته امروزی برای تربیت نیروهای متخصص و کارآزموده باید به یک نظام تعلیم و تربیت کارآمدتکیه کرد. یک معلم محبوب و موفق و اثربخش ، بطور مسلم علاوه بر بهرهمندی از دانش و تخصص ویژه معلمی و تجربه علمی باید دارای ویژگیهای شخصیتی معینی هم باشد، تا در مجموع کارایی و اثربخشی فعالیتهای او تضمین شود.نیاز روزافزون به نیروی انسانی در بخشهای مختلف تولیدی، خدماتی و بکارگیری نیروهای مناسب در مقاصد مختلف، موجب توجه و همسو نمودن انسانها را با تمایلات خویش پدیدآورده است .ازآنجایی که انسانها در ابعاد مختلف دارای تفاوتهایی میباشندو این تفاوتها در توانایی، استعدادها رغبتها و سرانجام در شخصیت نمود پیدا می کند.شناخت ویژگیهای شخصیتی معلمان با سلامت روان آنان باعث می شود که دانش آموزان در انتخاب شغل ،سلامتی روانی و رضایت شغلی درآینده دچار مشکل نشوند. و در محیط خویش بتواننداز تواناییها و مهارت های خویش در جهت مطلوب استفاده و ارزشهای خود را به عرصه ظهور برسانند. البته شخصیت و تعادل روانی معلمان بیش از سایر طبقات اجتماعی موردنظر و دارای اهمیت است زیرا تماس نزدیک معلم با دانش آموزان و تأثیر و نفوذی که بر آنها دارد نقش مهمی در سلامت روانی و فکری دانش آموزان خواهد داشت.اگر وضعیت سلامت روانی معلمان شناسایی گردد و به منظور بهبود روانی آنها برنامه ریزی شود،عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز بهتر گردیده و با کاهش نرخ افت تحصیلی دانش آموزان کمک شایانی نیز به اقتصاد آموزش و پرورش می شود. از آنجایی که بیش از 5/1کودکان و نوجوانان دنیا از اختلالهای روانی خفیف تا شدید رنج میبرند و تنها 20% و یا حتی کمتر،خدمات سلامت روان مورد نیاز خود را دریافت می کنند.به دلایل بسیار، مدرسه جایگاه اساسی برای سازماندهی و ارائه خدمات سلامت روان به دانش آموزان است .پژوهشها نشان داده است که مدارس و معلمان در ارتقای سلامت روان ، شناسایی کودکان در معرض خطر اختلالات روانشناختی و ارجاع آنان برای دریافت کمکهای تخصصی نقش اساسی دارند. البته تمامی این موارد زمانی معنی خواهد داشت که معلم نیز، خود دارای سلامت روانی باشد تا بتواند توانایی برقراری ارتباط مناسب با محیط فردی و اجتماعی ، برخورد منطقی با تضادها و استرسهای زندگی و حل آنها به شیوهای سودمند و مناسب را داشته باشند (همان منبع) . لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی روانشناختی با سلامت روانی در معلمان مقطع ابتدایی انجام می شود . امید است یافته ها و نتایج این پژوهش بتواندگامی اساسی درجهت شناخت بهتر و علمیتر معلمان بردارد و مقدمه و زمینه ساز مناسبی برای تحقیقات وسیعتر و برنامه ریزیهای مناسب و اساسی جهت پیشرفت این افراد را فراهم سازد .
بیان مسأله
با توجه به این که تفاوتهای شخصیتی همچنین از طریق کارکردهایی که برای روی کردن به دنیای عینی خارجی و دنیای ذهنی درونی به کار میبندیم جلوهگر میشوند . این کارکردها شامل تفکر ، احساس درونی ، احساس بیرونی و شهود است . تفکر یک فرایند مفهومی است که معنا و شناخت را فراهم می کند ؛ احساس درونی یک فرایند ذهنی وزن دادن و ارزشگذاری است . احساس بیرونی ادراک هشیارانه اشیاء مادی است و
شهود شامل ادراک به شیوه ناهشیارانه است .
از دیدگاه یونگ هیچکس به طور کامل درونگرا و برونگرا نیست . در هر لحظه معین نگرش غالب می تواند تحت نفوذ موقعیت قرارگیرد. به عنوان مثال ، شخصی که طبیعتا” درونگرا است ممکن است در موقعیتی که اساسا” مورد علاقه اوست مردمآمیز و اجتماعی شود.
عملکرد انسان ، دستخوش عواملی است که روند زندگی فردی ، خانوادگی ، اجتماعی ، و گوناگونی شغلها ، سلامت روانی افراد را تحت تأثیر قرار داده است .در سالهای اخیر توجه به سلامت روانی کارکنان و تأثیر سلامت روانی و جسمی در عملکرد کارکنان مورد توجه سازمانها قرار گرفته به نحوی که بسیاری از سازمانها تدریس می کنند تا از طریق پژوهشهای علمی سعی در شناخت منابع ، ایجاد فشار و تنش در محیط کارکنان نمود ، تا بتواند از طریق راهکارهای مناسب محیطهای شغل مطلوب را برای کارکنان فراهم آورند و در نتیجه رضایت و عملکرد شغلی کارکنان را افزایش دهند (موسوی ،1378).
افراد با هر جنبه از شخصیت به شیوه هایی رفتار می کنند و دارای انتظارات خاصی هستند توانایی و مهارت رفتاری منحصر به فرد و نیز نیازهای متفاوتی دارند و براساس الگوی شخصیتی خود دارای نیازها ، انتظارات ، انگیزهها ، توقعات و اهداف خاصی میباشند .از طرفی سازمانها و نیز برحسب اهداف ، وظایف و فعالیتهای خود نیازها ، انتظارات و توقعات خاصی را ارضاء می کنند ، بنابراین برای هر یک از انواع شخصیتهای متفاوت شغلهای متفاوتی مناسب است ( نریمان و همکاران ، 1386) .
بنابراین با توجه به ویژگی افراد برونگرا (اجتماعی ، هدفمند ، با اراده و مصمم ، دقیق و خوش قول و فعال) و وجدانی بودن (سخت کوش ، دارای انگیزشی مؤفقیت ، مسئولیتپذیر ، دنبال کردن هدفمندانه اهداف کلی ، متعادل) و درونگرایی که رابطه منفی و معناداری با سلامت روان داشته و افراد نمرات پایینی در این بعد گرفتهاند (افسردگی ، نداشتن اضطراب ، نگرانی و غمگینی) می توان گفت که بهترین پیشبین برای سلامت روان هستند ومیتوان در جهت افزایش عملکرد شغلی و بهرهبری سازمان برتوانمندسازی افراد بر ابعاد فوق پافشاری کرد .
با توجه به این نتایج میتوان گفت افرادی که از نظر جسمانی ( عملکردن کامل بدن که سلامتی زیست شناختی را در نظر میآورد ) و کارکرد اجتماعی ( طرز فکر در ارتباط با کارکرد اجتماعیاش در اجتماع و ارتباط با افراد دیگر ) در وضعیت متناسبی قرار دارند . میتوانند عملکرد مناسبی در رابطه با شغل خود داشته باشد .
از این رو ، پژوهشهای متفاوتی در این حوزه می تواند نواقص و کاستیهای موجود را مشخص و راه را برای برطرف کردن آنها هموار سازد . احتمالا یکی از عواملی که می تواند روی عملکرد معلمان اثرگذار باشد ویژگیهای شخصیتی آنان است گرچه اطلاع از درون انسانها و شخصیت آنان کار بس مشکلی است اما شناخت شخصیت یک روزنه بسیار گویا دارد و آن رفتارهای بارز افراد است . همچنین پژوهش در باب عملکرد شغلی و رفع مشکلاتی که منجر به افزایش سلامت روان میگردد در صنعت و سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است .
پژوهشگر به دنبال یافتن جوابی برای این سؤال است که رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی ) و بهزیستی روانشناختی با سلامت روان در معلمان دوره ابتدایی چگونه است ؟
اهمیت و ضرورت
برحسب آمارهایی که کشورهای مختلف ارائه می دهند ، تعداد افراد مبتلا به مشکلات روانی به طور مداوم روبه ازدیاد است . بهعنوان مثال براساس پژوهشهایی که در آمریکا انجام شده پیش بینی می شود که از هر 20 نفر انسان یک نفر به بیمارستان روانی خواهد رفت و یک نفر دیگر بطور موقت خارج از بیمارستان دچار اختلال روانی خواهد شد ( شاملو ، 1381) . بعضی پژوهشهای اولیه در ایران نیز رشد روزافزون مشکلات روانی را تأیید می کند . بهعنوان مثال ، شیوع اختلالهای روانی از 7/11% در مطالعه باش ( صاحبالزمانی ، 1342 ) تا 2/43% در بررسی داویدیان ، ایزدی ، نهاپتیان و معتبر (1353) رسیده است . دیگر مطالعات انجام شده در این زمینه نیز ارقام مشابهی را گزارش می کنند . بنابر ازدیاد روزافزون مشکلات روانی که بخشی از اعتبارات دولت را به خود اختصاص میدهد و اثرات اجتماعی ناگواری درپی دارد ، توجه مسئولین و متخصصین به این مشکلات ودر نتیجه به بهداشت روانی را میطلبد . ارتباط تنگاتنگ بیماریهای جسمی با مشکلات روانی ضرورت توجه به بهداشت روانی را دوچندان می کند . ازآنجائیکه به لحاظ تئوریک هدف آموزش و پرورش و بهداشت روانی یکی است . به این معنی که مقصود هر دو ساختن انسانهایی سالم ، مفید و خوشبخت است ، ضرورت چنین بررسیهایی در آموزش و پرورش مشخص می شود .
اگر وضعیت سلامت روانی معلمان شناسایی شود و در جهت بهبود سلامت روانی این قشر از اجتماع برنامه ریزی شود و آنگاه اینکار باعث بهتر شدن عملکرد تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و این امر باعث کاهش نرخ افت تحصیلی می شود که این امر کمک شایانی را به اقتصاد آموزش و پرورش خواهد کرد .
از طرف دیگر تماس نزدیک معلم با دانش آموزان و نفوذی که وی برآنها دارد نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می کند ، این تأثیر و نفوذ رفتار معلم در دانش آموزان ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صورت پذیرد و بهصورتهای گوناگون بروز کند ، لذا مطالعه سلامت روانی آنان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است . زیرا معلمان بهصورت مستقیم و غیرمستقیم درآینده کشور نقش تعیینکننده دارند .
همچنین یافته های این پژوهش می تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد :
– انتخاب معلمان با بصیرت بیشتر .
– ارتقاء سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق ارتقاء سطح سلامتی معلمان .
– برآورد میزان آسیبپذیری درجهت تدوین برنامه های پیشگیری از فرسودگی شغلی و ازکارآفتادگی معلمان .
– شناخت افراد یا گروههای درمعرض خطر یا دارای ریسک بالا و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و یا درمانی .
– شناخت متغیرهایی که بیشترین همبستگی را با اختلالات روانی دارند و برنامه ریزی درجهت تعدیل و یا کنترل آنها .
– تهیه مواد آموزشی مناسب برای آموزش بهداشت روانی برای معلمان در بدو استخدام .
اهداف پژوهش
اهداف اصلی پژوهش
1-بررسی رابطه بین سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی معلمان با وبژگیهای شخصیتی در معلمان دوره ابتدایی
2-بررسی ابعاد ویژگیهای شخصیتی با سلامت روانی و بهزیستی روانشناسی در معلمان دوره ابتدایی
3-ارائه رهنمودها و پیشنهادات به دست اندرکاران مربوطه.
اهداف فرعی پژوهش
– بررسی تفاوت بین سلامت روانی با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین سلامتروانی با ویژگی های شخصیتی درونگرا و برونگرا در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین بهزیستی روانشناختی با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین بهزیستی روانشناختی با ویژگیهایشخصیتی درونگرا و برونگرا در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین مولفههای سلامتروانی با ویژگیهایشخصیتی باثبات و بیثبات در معلمان دوره ابتدایی
آخرین نظرات