روش های گردآوری اطلاعات
مطالعه: که جهت بررسی اسناد و مدارک موجود و نیز ادبیات تحقیق صورت میگیرد.
مصاحبه تخصصی: که جهت رفع ابهام از رویه، مفاهیم و عملکردهای سیستم خصوصاًً در موارد غیر مکتوب که با کارشناسان و روسای ادارات ومدیران ارشد شرکت به عمل آمده است.
مشاهده: به منظور رؤیت و اثبات عینی واقعیات مربوط به رویه های عملکرد در سیستم موجود صورت گرفته است.
ابزار گردآوری اطلاعات
در این پژوهش اطلاعات مود نیاز از طریق مطالعه، مصاحبه، مشاهده اسناد و مدارک و بانک های اطلاعاتی گردآوری شده است.
پایایی و اعتبار تحقیق
جهت بررسی سیستم فعلی بهای تمام شده از مشاهده اسناد و مدارک و بانک های اطلاعاتی استفاده شده است. جهت نقد سیستم موجود به مطالعه سیستم پرداخته و جهت طراحی سیستم به مشاهده فرایند ارائه خدمات و همچنین مصاحبه با کارشناسان به شناسایی فعالیت های شرکت پرداخته شده است.
همچنین جهت مرور ادبیات تحقیق از تحلیل محتوا استفاده شده است.
روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
اساسی ترین روش های تجریه و تحلیل اطلاعات شامل موارد زیر است.
تحلیل محتوا: که جهت دسته بندی مفاهیم نظری و ادبیات تحقیق صورت میگیرد.
تجزیه و تحلیل سیستم: در طراحی سیستم هزینه یابی پیشنهادی در قلمرو تحت بررسی از این روش استفاده شده و شامل موارد زیر است.
وجود یا فقدان سیستم هزینه یا بی در واحد تحت بررسی
تعیین نقاط ضعف و قوت سیستم هزینه یا بی در واحد تحت بررسی
ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود سیستم هزینه یابی در قلمرو تحت بررسی و طراحی چارچوب کلی سیستم پیشنهادی
موضوع این پژوهش طراحی سیستم بهای تمام شده مبتنی بر فعالیت در شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور میباشد.
در این پژوهش اهداف ذیل دنبال شده است.
تعیین وجود یا عدم وجود سیستم در قلمرو تحت بررسی
تعیین معایب و محاسن سیستم در قلمرو تحت بررسی
طراحی چارچوب کلی سیستم پیشنهادی
فصل چهارم
طراحی سیستم پیشنهادی
مقدمه
بیشتر مدیران در صنعت فرودگاهی معمولا چشم انداز مناسبی از مدیریت هزینه ها به عنوان یکی از فرآیندهای مهم و نوین سیستم حسابداری مدیریت در سازمان خود ندارند. اما شکی نیست که دسترسی به این اطلاعات یکی از ابزارهای مهم و استراتژیکی است که اطلاعات مفیدی را در دسترس مدیران جهت تصمیم گیری های متعدد قرار میدهد و با فراهم کردن بازخوردهای مناسب به آن ها کمک میکند تا بر اساس آن بتوانند به پیشرفت بیشتر سازمان خود و حفظ آن در بازار شدید رقابتی دست یابند.
یکی فاکتور های عمده که به نوعی یک تهدید بالقوه برای شرکت محسوب می شود انحصار موجود در مدیریت و راهبری فرودگاه های کشور میباشد. این انحصار از یک طرف موجب عدم حضور رقیب در بازار هوانوردی کشور شده و از طرف دیگر موجب کم توجهی به سنجش کارایی و اثر بخشی فعالیت های شرکت و فرودگاه های تحت مدیریت آن شده است. برای تبدیل این تهدید به فرصت بهبود مستمر و تحقق اهداف متعالی در حوزه فرودگاهی، شرکت فرودگاه های کشور نیاز دارد بداند هزینه خدمات مختلفی که ارائه میکنند به چه میزان میباشد و علاوه بر این اطلاع صحیح و کافی از اجزا هزینه ها و ساختار تشکیل دهنده آن ها در سازمان خود داشته باشند. برای مدیران فرودگاه ها و تصمیم گیرندگان صنعت فرودگاهی، دسترسی به اطلاعات مدیریت هزینه به عنوان یک ابزار کلیدی جهت تاثیرگذاری بر فعالیتهای شرکت و فراهم کردن ایده ها و افکار مناسب برای اداره کردن و مدیریت فعالیتهای فرودگاهی بسیار مهم و ضروری میباشد. این موضوع نه تنها به عنوان یک محرک اساسی بر مسائل مالی صنعت فرودگاهی تاثیر اساسی دارد، بلکه بر فرهنگ سازمانی و چگونگی ساز و کار آن نیز تاثیر معناداری خواهد داشت. برای این منظور اصل مدیریت هزینه به عنوان یکی از موضوعات جدید و حاضر در بین سازمانهای جهانی در صنعت فرودگاهی نیز به دلیل اینکه در این بازار انحصاری مشغول به فعالیت میباشد، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
چارچوبی که برای سیستم مدیریت هزینه در هر سازمانی وضع می شود باید این اطمینان را به طور دائم ایجاد کند که این سیستم میتواند استراتژیهای جاری سازمان را با فشارهای محیطی و موقعیتهای سازمانی تطبیق دهد. سازمانها و مدیران آن ها نیاز دارند که بدانند چگونه میتوانند با تصمیمات و فعالیتهای خود، ارزشهای موجود را حفظ نموده و ارزش افزوده جدیدی را در سازمان ایجاد کنند. مدیریت هزینه معیار و دیدگاه مناسبی است که میتواند به آن ها در این روند کمک کند. اطلاعات مدیریت هزینه یک روش و متدولوژی را ایجاد میکند که به کمک آن مدیران وکارکنان درک میکنند تا تلاش و نیروی خود را بر روی چه اهدافی در سازمان متمرکز کنند تا بتواند آن ها را به سمت اهداف تعیین کننده جهت سازمان آن ها سوق دهد. برای این منظور شناخت نارساییها و ضعف
-
- Activity Based Costing ↑
-
- Activity Based Management ↑
-
- Budgeting Financial Planing ↑
-
- Continiuse Improvement ↑
-
- Unused Capacity ↑
-
- Resources ↑
-
- Resource Driver ↑
-
- Activity ↑
-
- Activity Driver ↑
-
- Cost Object ↑
-
- Cost Driver ↑
-
- Activity Center ↑
-
- Activity Element ↑
-
- Cost Pool ↑
-
- Activity Analysis ↑
-
- Performance Appraisal ↑
-
- Activity Based Mnagement ↑
-
- Activity Based Budjeting ↑
-
- Costing ↑
-
- Chain of Activity ↑
-
- Early Activity based Costing ↑
-
- Two Dimensional System ↑
-
- Hony Well ↑
-
- Northern Telecom ↑
-
- General Motors ↑
-
- Cost Assingment View ↑
-
- Process Assingment View ↑
-
- Stockham Valve & Fittings ↑
-
- Northern Telecom Limited ↑
-
- Triquint ↑
-
- Ernest & Young ↑
-
- Clark Hurth ↑
-
- Dayton Extruded Plastics ↑
-
- Compumotor ↑
-
- Super bakery Inc. ↑
-
- Original Broadford Supe Works ↑
-
- Brookwood Medical Center ↑
-
- DHL Internationl Service ↑
-
- Air Italia ↑
-
- Royal Bank of Scotland Service ↑
-
- Europe Economics ↑
-
- Civil Aviation Authority ↑
-
- Helios ↑
آخرین نظرات