فصل پنجم
۵
نتیجه گیری و پیشنهادات
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
در فصل اول پژوهش حاضر کلیات طرح مطرح شد. فصل دوم به مبانی نظری اختصاص داشت . در فصل سوم متدولوژی پژوهش بیان گردید و در فصل چهارم نتایج حاصل از مطالعه میدانی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت و فرضیه های پژوهش آزمون شدند . در این فصل ابتدا خطوط کلی تحقیق مرور می شود و در ادامه بر اساس یافته های پژوهش به بحث و نتیجه گیری پرداخته و پیشنهاداتی ارائه میگردد.
۵-۲ یافته های تحقیق
نتایج و یافته های مهمی که از طریق این پژوهش حاصل شدهاست طی موارد زیر قابل ذکر میباشد:
۱- در پاسخ به سوال اول تحقیق کارت امتیازی متوازن بر اساس مقادیر واقعی بهدست آمده از پرسشنامه ها و آمار و ارقام موجود در مدارک و مستندات سازمان تشکیل شد که نتایج حاصل در جدول ۴-۱۰ ذکر شد.
۲- با توجه به نتایج تحلیل منظر مالی از سوال دوم تحقیق، در این دیدگاه، چون برای شاخص های مالی مقادیر عددی، طبق آمار و مستندات مشخص بوده لذا برای سنجش آن ها از پرسشنامه استفاده نشده است. سنجه های مالی یکی از اجزای مهم روش ارزیابی متوازن به ویژه در عرصه کسب و کار و خدمات هستند. هدف نهایی سازمان، تحقق مأموریت و برآورده ساختن نیازهای مشتریان است. در شاخص های مالی، گمرکات استان آذربایجان شرقی به ویژه در جذب درآمد عملکرد کاملا موفقی داشته است. میانگین کلی درصد تحقق شاخص ها در این دیدگاه ۷۵/۹۳ درصد میباشد و این نشان میدهد سازمان توانسته در بعد مالی به اهداف تعیین شده، دست پیدا کند. گمرکات استان آذربایجان شرقی با توجه به دیدگاه مالی و راهبردها در این دیدگاه که در برگیرنده افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها است، توانسته موفق عمل کند.
۳- نتایج بهدست آمده از تحلیل منظر مشتریان در سوال دوم تحقیق نشان میدهد که از ۴ شاخص که با ۹ سوال در پرسشنامه مشتریان سنجیده شدهاست در حدود۶۹ درصد پاسخ دهندگان امتیاز بالای ۳ را داده اند که با بهره گرفتن از آزمون T امتیاز میانگین در حدود ۴۰/۳میباشد و این نشان میدهد که در این دیدگاه گمرکات استان آذربایجان شرقی به نحو خوبی عمل کردهاست. میزان درصد تحقق شاخص های مشتریان برگرفته شده از برنامه راهبردی گمرکات استان آذربایجان شرقی در مورد تمام شاخص ها کمتر از ۱۰۰ درصد است و میانگین کلی درصد تحقق اهداف نیز ۶۹ درصد میباشد که نشان میدهد سازمان توانسته در این دیدگاه به ۶۹ درصد اهداف تعیینشده دست پیدا کند، یعنی در کل میتوان گفت شاخص های مشتریان در کارت امتیازی متوازن گمرکات استان آذربایجان شرقی تحقق یافته است.
۴- نتایج بهدست آمده از تحلیل منظر فرآیندهای داخلی از سوال دوم تحقیق نشان میدهد که از ۱۳ شاخص فرآیندهای داخلی که از طریق سوالات ۱ تا ۱۳ پرسشنامه کارمندان سنجش شدهاست، در مجموع ۶۹/۶۵ درصد اهداف تعیین شده تحقق یافته است که با میانگین بهدست آمده از آزمون T همخوانی دارد. و این نتیجه حاکی از آن است که گمرکات استان آذربایجان شرقی در دیدگاه فرآیندهای داخلی، یعنی فرآیندهایی که برتری یافتن در آن ها بتواند به ارزشآفرینی برای مشتریان و در نهایت دستیابی به نتایج مالی بهتر منجر شود عملکرد خوبی داشته و سازوکارهای داخلی سازمان، همگام با راهبردها جهت برتری در اهداف عملیاتی بوده است. این منظر از کارت امتیازی متوازن بر فرآیندهایی تأکید دارد که تاثیر قابل توجهی بر بهبود روابط با مشتریان و دستیابی به اهداف مالی سازمان دارند که گمرکات استان آذربایجان شرقی توانسته در این منظر نیز موفق عمل کند.
۵- نتایج بهدست آمده از تحلیل منظر رشد و یادگیری در سوال دوم تحقیق نشان میدهد که گمرکات استان آذربایجان شرقی در شاخص هایی از منظر رشد و یادگیری که مقدار عددی آن ها معلوم است با میانگین ۹۴ درصد توانسته است که اهداف پیش بینی شده را محقق سازد، اما در سایر شاخص ها هرچند میانگین درصد تحقق شاخص ها ۶۰ درصد میباشد ولی چون سطح معنی داری حاصل از آزمون T بیشتر از ۰۵/۰ است؛ پس نتیجه میگیریم که شاخص های رشد و یادگیری در سطح اطمینان ۹۵درصد در گمرکات استان آذربایجان شرقی تحقق نیافته و در این دیدگاه نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند.
-
- Balanced Scorecard ↑
-
- Ward ↑
-
- Conti ↑
-
- Medori, and Steeple ↑
-
- Marr, and Schiuma ↑
-
- The European Fundation for Quality Management ↑
-
- Tangen ↑
-
- ۱ Ahn ↑
-
- ۲ Kaplan & Norton ↑
-
- Millis & Mercen ↑
-
- Wongrassam et al ↑
-
- Olve & Sjostrand ↑
-
- Simons ↑
-
- Creelman & Makhijan ↑
-
- Putu Ni et al ↑
-
- Poister ↑
-
- Niven ↑
-
- Hoque and James ↑
-
- Ziegenfuss ↑
-
- Malina & Selto ↑
-
- Speckpacher et al ↑
-
- Rouse et al ↑
-
- Ittner et al ↑
-
- Davis and Alberight ↑
-
- Soner ↑
-
- ۲۸ Huang ↑
-
- Kerssens et al ↑
-
- Osama ↑
-
- Mikalsen ↑
-
- Seagull ↑
-
- Leung et al ↑
-
- Nair ↑
-
- Sharma et al ↑
-
- StatoilHydro ↑
آخرین نظرات