امریکادرسمحورنمره بالا از امتحان GRE، تسلط به زبان انگلیسی، مصاحبه و امتحان شفاهی همراه با سوابق تحصیلی، حداقل دو توصیهنامه معتبر، statement of purposeبریتانیاپژوهشمحورمدرک معتبر کارشناسی ارشد یا معادل آن، تسلط به زبان انگلیسیدانمارکپژوهشمحورآزمون جامع کتبی، امتحان شفاهی و کارنامه پژوهشیژاپنپژوهشمحورآزمون جامع کتبی، آزمون شفاهی و کارنامه پژوهشی، تسلط به زبان انگلیسی یا ژاپنیسوئدپژوهشمحورمدرک معتبر کارشناسی ارشد یا معادل آن، تسلط به زبان انگلیسی، مصاحبه و ارزیابی دانشجو توسط کمیته تحصیلات تکمیلیسوئیسپژوهشمحورمدرک معتبر کارشناسی ارشد یا معادل آن، مصاحبه همراه با کارنامه پژوهشی و توصیه نامه تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی یا فرانسویفرانسهپژوهشمحورتسلط به زبان فرانسوی، مدرک معتبر کارشناسی ارشد یا معادل آن، مصاحبه همراه با کارنامه پژوهشی و توصیه نامهکانادادرسمحورمدرک معتبر کارشناسی ارشد یا معادل آن، کارنامه پژوهشی و توصیه نامه معتبر، تسلط به زبان انگلیسی ونمره قابل قبول آزمون GRE یا CAT یا آزمونهای مشابههلندپژوهش محورمدرک معتبر کارشناسی ارشد یا معادل آن، کارنامه پژوهشی و خلاصه پایانتامه دکترای تخصصی، تسلط به زبان انگلیسی
در تمامی موارد، پیششرط پذیرش در دوره دکترای تخصصی قبول راهنمایی پایان نامه دانشجو از طرف یک استاد شاغل در دانشگاه است.
۲-۱۳-۱ پذیرش دانشجوی دکتری در کانادا
دانشجویان در دانشگاههای کانادا برای ورود به دوره دکتری نیازی به گذراندن آزمون ورودی جامع به شکل رسمی نداشته و تنها در برخی رشتههای خاص آزمونی به صورت شفاهی و کتبی برگزار میشود.
به طور مثال دانشجویان دانشگاه واترلو در رشته ریاضی برای ورود به دوره دکتری باید آزمون کتبی دروسی مانند جبر، آنالیز و توپولوژی را گذرانده و از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود نیز به عنوان قسمت شفاهی آزمون دفاع کنند.
طول متوسط دوره دکتری در دانشگاههای کانادا چهار سال بوده و مانند روال معمول بسیاری از دانشگاه های جهان معدل دوره کارشناسی ارشد و موافقت استاد راهنما با طرح رساله دکتری دو عامل اصلی برای پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه های کانادا است(شرایط پذیرش دروه دکتری در کانادا، ۲۰۱۱).
برای ورود به این دوره میانگین نمره ۷۰ درصد و بالاتر مربوط به دوره کارشناسی ارشد مورد نیاز است. علاوه بر این دانشجو باید توصیه های کتبی استادان قبلی را داشته باشد که نشان دهنده توانایی او برای پژوهش است. برای دوره دکتری در کانادا دانشجو باید دروس تعیین شده مربوط به رشته مورد نظر خود را گذرانده و از پایان نامه پژوهشی خود نیز دفاع کند. در موارد خاص هم با هماهنگی هیئت علمی دانشگاه امکان اخذ مدرک دکتری بدون دریافت کارشناسی ارشد و تنها با داشتن مدرک لیسانس امکان پذیر است. دانشجویان با خاتمه مقطع فوق لیسانس ضمن برقراری ارتباط با استاد راهنما و توافق بر سر محتوای پایان نامه حین حضور در کلاس مشغول پژوهش میشوند. دانشجویان باید با ارائه مدرک موثقی که نشان دهد آن ها به مدت دو یا سه سال به صورت تمام وقت روی موضوع ارائه شده کار میکردند برای ورود به مقطع دکتری از کمیته اساتید صاحب نظر تائیدیه بگیرند. پس از برقراری ارتباط با استاد راهنما، سوابق علمی و تحصیلی و همچنین طرح پژوهشی دانشجو در کمیته ای متشکل از استاد راهنما و چهار استاد دیگر که یکی از آن ها باید از اساتید صاحب نظر خارج از دانشگاه باشد تأیید شده و دانشجو پس از دفاع از طرح خود موفق به اخذ مدرک دکتری خواهد شد(شرایط پذیرش در دانشگاه های کانادا، ۲۰۱۲).
۲-۱۳-۲ پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه های امریکا، پنسیلوانیا
برای ورود به دوره دکتری ارائه مدرک مربوط به دوره کارشناسی ارشد مورد نیاز است. علاوه بر این دانشجو باید۴ توصیه کتبی استادان قبلی را داشته باشد که نشان دهنده توانایی او برای پژوهش است پس از برقراری ارتباط با استاد راهنما، سوابق علمی و تحصیلی و همچنین طرح پژوهشی دانشجو باید در کمیته ای متشکل از استاد راهنما و چهار استاد دیگر که یکی از آن ها باید از اساتید صاحب نظر خارج از دانشگاه باشد تأیید شود(شرایط پذیرش در دانشگاه های امریکا، ۲۰۱۲).
۲-۱۳-۳ شرایط پذیرش دانشجوی دکتری در فرانسه
داشتن مدرکی دال بر داشتن سوابق علمی و تحقیقاتی؛
انجام یک کار تحقیقاتی به طور انفرادی؛
چنانچه شرائط فوق محرز شده باشد می باید مراحل ذیل را پیگیری کرد:
کسب موافقت از استاد راهنمای تحقیقی که مسئولیت ونظارت طرح را برعهده گیرد.
اخذ نظر مساعد مسئول مؤسسه آموزشی دکترای مربوطه(شرایط پذیرش دانشجوی دکتری در فرانسه، ۲۰۱۱).
بررسی نتایج حاصل از مرور ساختاریافته مدلهای مختلف آموزش دکترای تخصصی در کشورهای برتر دنیا نشان میدهد که مدل غالب تربیت دانشجو، مدل پژوهش محور است؛ هرچند قوانین و نحوه پیاده سازی این مدل درکشورهای مختلف متنوع بوده و دستخوش تحولاتی شده است. این نکته نیز قابل ذکر است که حتی در معدود دانشگاههایی هم که از نظامهای آموزشی غیر از مدل پژوهشمحور استفاده می شود، شاخص های درسمحور کمرنگ گردیدهاند. با درنظرگرفتن این موضوع که در اکثر این دانشگاهها هدف از تحصیلات تکمیلی و خصوصاً تحصیل در دوره دکترای تخصصی، تربیت پژوهشگران توانا درگرایشهای خاص رشتهای است که توامندی گسترش مرزهای دانش را داشته باشند، گرایش به مدل پژوهشمحور که با تنوع زیاد در بهره گیری از این مدلها همراه گردیده است قابل توجیه است. در این میان روشن بودن و شفافسازی وظایف اساتید، دانشجویان و سایر افرادی که با تحصیلات تکمیلی در ارتباط هستند همچون کمیته های تحصیلات تکمیلی سبب حرکت این دانشگاهها به سمت تربیت پژوهشگران با قابلیتها و توامندیهای قابل قبول شده است. هر چند این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که در قریب به اتفاق این دانشگاهها اختیارات اساتید راهنما بسیار گسترده است. همانگونه که در جدول ذکر شده است در تمامی دانشگاه های مورد بررسی پیششرط پذیرش دانشجو، حتی در دوره های درسمحور، انتخاب دانشجو برای تحصیل در دوره دکترای تخصصی توسط استاد راهنما است. البته نباید از نظر دور داشت که تنها افرادی می توانند راهنمایی پایان-نامه دوره دکترای تخصصی را برعهده بگیرند که دارای سطح علمی بالا باشند و یا به درجه استادی رسیده باشند. اختیارات اساتید راهنما تا به آنجا است که انتخاب دروس اختیاری، ارزیابی دورهای و میزان پیشرفت دانشجو، اجازه دفاع از پایان نامه و حتی ممانعت از ادامه تحصیل نیز با نظر مستقیم استاد راهنماست(صادقیراد و همکاران، ۱۳۸۸).
گفته می شود دانشگاه بولونیا نخستین مرکز آموزشی بوده که قریب به هشتصد سال پیش مدرکی با عنوان دکتری اعطا کرد. تحصیلات تکمیلی، در ابتدا بیشتر جنبه آموزش داشت و از قرن نوزدهم به بعد، هم در آموزش و هم در تحقیق، نقش برجسته ای در کشورهای دارای نظامهای آموزش عالی ایفا کردهاست.
آخرین نظرات