نتایج پژوهش حسینی وخیر (۱۳۸۸).با موضوع بررسی چگونگی و پیشبینی اهمال کاری رفتاری ،تصمیم فراشناختی در دانشجویان نشان داد که الگوی عملکرد اجرایی خود تنظیمی در پیشبینی اهمال کاری در رفتار و تصمیم گیری به عنوان اختلال های هیجانی رفتاری کارایی داردو اهمال کاری دارای ارتباط با هیجان منفی است .،(جوکار و دلاورپور ): در پژوهشی به بررسی رابطه بین اهمال کاری وپیشرفت تحصیلی با اهداف پیشرفته پرداخته و نشان دادند که اهداف عملکرد اجتنابی و تسلط اجتنابی پیشبینی کنندهای مثبت و هدف تسلط گرایشی منفی اهمال کاری تحصیلی بود .
نتایج همچنین نشان داد که الگوی ارتباط بین هدف گرایی و اهمال کاری تحصیلی در دختران وپسران یکسان نیست و در مجموع اهمال کاری به عنوان یک نقص در خود نظم جویی ، با الگوی چهار وجهی اهداف شامل تسلط گرایشی ،تسلط اجتنابی ،عملکرد گرایشی و عملکرد اجتنابی در ارتباط است . بر اساس نظر (شولتز وشولتز ) : تأثیر انگیزشی خودکار آمدی میتواند چشمگیر باشد . وقتی ادراک از خودکار آمدی افراد بالا باشد در فعالیتهای شرکت خواهند کرد که توسعه مهارتها و فعالیتهای آنان را تسریع کند .
خود کارآمدی و عوامل مؤثر بر آن سالهاست که در کانون توجه روان شناسان پرورشی ودیگر کارکنان آموزش و پرورش جای دارد . در سالهای گذشته راستای نگرش کارشناسان و پژوهشگران در این زمینه از عوامل رفتاری به سوی ریشههای شناختی گردیده است . در میان این دیدگاه ها ، دیدگاه شناختی –اجتماعی بندورا سازو کارهای تأثیر گذار بسیاری را بررسی کردهاست سازوکارهایی که نقش بنیادی در انجام تکالیف دارند . ولی در میان ساز و کارهای تأثیر گذاز ،هیچ کدام را در کنترل کارکرد پرنفوذتر از خوکارآمدی [۲۴] وباورهای افراد از توانایی نمی داند (پاجارس [۲۵] ،۱۹۹۷). از سوی دیگر ،وی بر آن است که خودکارآمدی همچون عاملی شناختی – انگیزشی ،دارای نقشی پر مایه در پدید آوری تفاوت های فردی و جنسیتی در گستره ی کارکرد تحصیلی است (بندورا ،۲۰۰۱).
اضطراب متداول به عنوان یک پدیده متداول و مهم آموزشی ، رابطه تنگاتنگی با عملکرد وپیشرفت تحصیلی کودکان و نوجوانان دارد، اضطراب امتحان با شخصیت و اعتماد به نفس دانش آموزان نیز ارتباط دارد به طوری که در دانش آموزان درونگرا ودانش آموزان با اعتمادبه نفس کم شایع تر است ،اضطراب امتحان اصطلاح کلی است که به نوعی از اضطراب با هراس اجتماعی خاص اشاره دارد که فرد را درباره ی توانایی هایش دچار تردید میکند و پیامد کاهش توان مقابله با موقعیت هایی مانند موقعیت امتحان است موقعیت هایی که فرد را در معرض ارزشیابی قرار میدهند و مستلزم مشکل یا مسئله هستند ، بنابرین می توان چنین اظهار داشت که فرددچار اضطراب امتحان مواد درسی را میداند اما شدت اضطراب وی مانع از آن می شود که معلومات خود را هنگام امتحان نشان میدهد . افراد دارای اضطراب امتحان بالا به فعالیتهای نامربوط وا داشته میشوند که این رفتارها به عملکرد آسیب رسانده یا آن را مختل میکنند اضطراب امتحان نوعی اشتغال به خود[۲۶] که با خود کم انگاری و تردید درباره ی تواناییهای خود مشخص می شود و غالیاً به ارزیابی شناختی منفی ، عدم تمرکز حواس ،واکنش های فیزیولوژیک نامطلوب وافت تحصیلی فرد منجر میگردد (ساراسون ،۱۹۷۵).
پیشرفت تحصیلی یکی از موضوعات مهم و با اهمیت نظام آموزشی و یکی از پارامترهای مهم در ارزشیابی آموزشی قلمداد می شود ، با توجه به اینکه متغیرهای مهمی مانند مهارت های تمرکز هواس ، مهارت های مدیریت زمان و مهارت مطالعه بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است . اهمیت پژوهش حاضر این است که میخواهد بررسی کند متغیرهای شناختی مهم دیگری مانند خود کار آمدی ، اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان چه تاثیر مهمی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد .
اهداف پژوهش:
هدف اصلی :هدف پژوهش حاضر عبارت است از تعین رابطه خودکارآمدی ،اهمال کاری و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پسرسال اول متوسطه دوم شهر اسلام آباد غرب در سال ۹۴-۱۳۹۳ است.
اهداف فرعی :
تعیین رابطه خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پسر
تعیین رابطه اهمال کاری با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پسر
تعیین رابطه اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پسر
فرضیه های پژوهش :
بین خودکارآمدی وپیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد
بین اهمال کاری و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد
بین اضطراب امتحان وپیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد
بین خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها :
تعریف مفهومی :
پیشرفت تحصیلی عبارت است از معلومات یا مهارتهای اکتسابی عمومی یا خصوصی در موضوع های درسی که معمولاً به وسیله آزمایش ها یا نشانه ها ویا هردو که معلمان برای دانش آموزان وضع میکنند ، اندازه گیری می شود (سیف ،۱۳۸۶).
اهمال کاری :یعنی سهل انگاری وبه تعویق انداختن کارها است (الیس ونال[۲۷] ،۱۹۹۷).
خودکارآمدی : عبارت است از قضاوت افراد در مورد توانایی هاشان برای اجرای یک سلسله کارها به منظور رسیدن به انواع تععین شده ی عملکردها (بندورا [۲۸] ،۱۹۸۶).
اضطراب امتحان : نوعی خود اشتغالی ذهنی میباشد که با تردیددرباره ی تواناییهای خود مشخص می شود وبه نداشتن تمرکز حواس ،واکنش های فیزیولوژیک نامطلوب و افت تحصیلی فرد منجر می شود ( زیدنر [۲۹] ،۱۹۹۸).
تعریف عملیاتی :
پیشرفت تحصیلی عبارت است از میزان تغییر رفتار در زمینه کسب اطلاعات ،که برای سنجش و پیشرفت تحصیلی معدل ترم اول دانش آموزان از روی کارنامه تحصیلی در نظر گرفته می شود .
اهمال کاری :
برای اندازه گیری میزان اهمال کاری از مقیاس ارزیابی اهمال کاری نسخه دانش آموزان[۳۰] سولومون وراث بلوم (۱۹۸۴) بر روی دانش آموزان اجرا می شود .
خودکارآمدی :
برای اندازه گیری میزان خودکارآمدی از مقیاس خودکارآمدی عمومی شررو[۳۱] همکار ان(۱۹۸۲) بر روی دانش آموزان اجرا می شود .
اضطراب امتحان :
برای اندازه گیری میزان اضطراب دانش آموزان از پرسشنامه اضطراب امتحان فیلیپس (۱۹۷۹) که دارای ۲۶ سوأل با مقیاس پاسخگویی دو گزینه ای (بله – خیر ) بر روی دانش آموزان اجرا می شود .
فصل دوم
مبانی نظری
و
پیشینه ی پژوهش
مقدمه:
فصل دوم پژوهش حاضر در مورد مبانی نظری متغیرهای،پیشرفت تحصیلی،خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان است که این فصل به این مهم می پردازد که چه ارتباط نظری و موضوعی بین متغیر های تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی میباشد،فصل حاضر شامل دو قسمت است ۱-مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش۲-الف-تحقیقات انجام گرفته داخلی ب:تحقیقات انجام گرفته خارجی، که در این فصل ابعاد مختلف نظریه ها در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار میگیرد.
پیشرفت تحصیلی
آخرین نظرات