1. سن شرکت کنندگان نباید کمتر از ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال باشد.

  1. قادر به راه رفتن بدون کمک بودند[۱۹۴].

انتخاب متخصصین با توجه به در دسترس بودن و میزان همکاری آن‌ ها صورت گرفت و بیشتر در محل کار آن‌ ها مصاحبه انجام شد.

افراد شرکت کننده در این پژوهش شامل ۱ نفر مرد و ۱۲ نفر زن بودند. دامنه سنی آن‌ ها بین ۲۸ تا ۵۰ سال قرار داشت. سن شروع بیماری شرکت­ کنندگان نیز از ۱۹ تا ۴۴ سال بوده است. میزان تحصیلات آنان از دیپلم تا کارشناسی ارشد بود. مدت بیماری نیز از ۲ سال تا ۱۶ سال متغیر بود. از نظر وضعیت تأهل، از این افراد ۵ نفر مجرد و ۵ نفر متأهل و ۳ نفر متارکه کرده بودند. از نظر میزان تحصیلات ۵ نفر دیپلم، ۱ نفر فوق دیپلم، ۵ نفر لیسانس و ۲ نفر دانشجوی فوق لیسانس بودند. با انجام این ۱۳ مصاحبه، اطلاعات به اشباع رسید و لذا مصاحبه های بیشتر نیاز نشد.

۳-۲ ابزار پژوهش

مصاحبه

مصاحبه یکی از ابزارهای جمع ­آوری داده ­ها محسوب می­ شود. این ابزار گردآوری داده ­ها، امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم ‌می‌آورد و با کمک آن ‌می‌توان به ارزیابی عمیق­تر ادراک­ها، نگرش­ها، علایق و آرزوهای آزمودنی­ها پرداخت. از سوی دیگر مصاحبه ابزاری است که امکان بررسی موضوع­های پیچیده، پیگیری پاسخ­ها یا پیدا کردن علل آن و اطمینان یافتن از درک سؤال از سوی آزمودنی را فراهم می­سازد. اعتقاد بر این است که در جریان مصاحبه بسیاری از حالت­ها و عکس­العمل­های آزمودنی فاش شده و ‌می‌توان به مقاومت مصاحبه شونده در برابر برخی سوال­ها پی برد. انواع مصاحبه­ ها شامل مصاحبه ساختار­یافته، نیمه ساختار­یافته و ساختار­نایافته تقسیم می­ شود در مصاحبه نیمه ساختاریافته سوال­ها از قبل طراحی ‌شده‌اند و هدف، کسب اطلاعات عمیق از مصاحبه شونده است این روش با انعطاف­پذیری به تنظیم سوال­ها بر اساس پاسخ­های آزمودنی می ­پردازد (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۹۰: ۱۴۹). در این تحقیق از روش مصاحبه عمیق جهت جمع ­آوری داده ­ها بهره گرفته شده است. مصاحبه­ ها توسط محقق به شیوه فرد به فرد و به صورت حضوری، در مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه و در یک جلسه انجام شد. در این تحقیق از یک راهنمای مصاحبه حول محور مورد نظر کمک گرفته شد. عناوین راهنمای پرسش­گری عبارت هستند: ارزیابی وضعیت کلی بیماری و سلامتی، نحوۀ شروع بیماری، مشکلات روان‌شناختی و استرس­هایی که در طول بیماری داشته اند، کارهایی که برای کاهش مشکلات و استرس­ها انجام داده ­اند، کارهایی که اثربخش بوده ­اند، میزان تغییرات شناختی ایجاد شده در آن‌ ها، مسائل و مشکلات خانوادگی و اجتماعی، میزان آگاهی از مداخلات شناختی، انتظار از این نوع درمان، مطرح می­ شود. سؤالات در طی یک مصاحبه نیمه ساختار یافته مطرح شدند و افراد شرکت کننده به آن‌ ها پاسخ دادند. عبارات و نظرات مصاحبه شونده ضبط شد و پس از اتمام جلسه مصاحبه، لفظ به لفظ متن مصاحبه پیاده شد.

۳-۳ مراحل اجرایی پژوهش

در ابتدا از داوطلبین برای شرکت در پژوهش دعوت به عمل آمد. در این پژوهش به منظور رعایت نکات اخلاقی قبل از شروع مصاحبه، فرد شرکت­کننده از هدف انجام طرح و مصاحبه آگاه شد و با رضایت کتبی از حضور در پژوهش، مصاحبه انجام و ضبط گردید. ‌به این ترتیب اطلاعات به دست آمده در مصاحبه­ ها بدون ذکر نام شرکت­ کنندگان استفاده شده است و همچنین به شرکت­ کنندگان اطمینان داده شد که گفته­های ایشان محرمانه خواهد بود و در هیچ جا به نفع یا بر علیه ایشان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. مصاحبه­کننده از گفته­های افراد شرکت­کننده در مصاحبه­ ها به طور دقیق و بدون دخل و تصرف در صحبت­های افراد استفاده ‌کرده‌است. از آن­جا که روش جمع ­آوری داده ­ها در این تحقیق روش مصاحبه عمیق بود، سعی شد که مصاحبه­ ها با دقت و بدون سوگیری انجام شود تا به میزان کافی مطالب ‌در مورد سؤالات پرسیده شود، به صورتی­که اگر محقق دیگری در همان وضع یا وضع مشابه فرایند را تکرار کند به همان پاسخ­ها یا پاسخ­های مشابه دست یابد.

در این مطالعۀ کیفی، انتخاب شرکت­ کنندگان با توجه به در دسترس بودن و میزان همکاری آن‌ ها صورت گرفت و مصاحبه­ ها تا زمان اشباع ادامه پیدا کرد. سپس مصاحبه­ ها بر اساس راهنمای پرسش­گری مدون به روش مصاحبه­ی عمیق انجام شد. راهنمای پرسش­گری از نوع انعطاف پذیر است و از پیش بر اساس تعریف مشکل و برای به دست­آوردن داده ­های مورد نیاز برای آنالیز طراحی شده است. همۀ مصاحبه­ ها با اجازۀ افراد ضبط و پس از هر مصاحبه پیاده شد. در تحلیل داده ­ها از نرم افزار ATLAS.ti 6 (موهر[۱۹۵] ، ۱۹۹۷)، استفاده شد. همین­طور از طریق مصاحبه با متخصصین این حوزه اطلاعات تکمیلی جهت بررسی همه جانبۀ بیماری و جنبه­ های گوناگون آن جمع ­آوری و تحلیل شد. این اطلاعات شامل مشخصات و وضعیت کلی بیماری، میزان آسیب­های روان‌شناختی، ­شناختی و اجتماعی، میزان تأثیرگذاری عوامل جانبی (نظیر استرس و اضطراب، عوامل محیطی، عوامل جسمانی و…) بر مسائل شناختی این بیماران، میزان تأثیر مشکلات روان‌شناختی بر شدت آسیب­های شناختی و همین طور مداخلاتی که بیشترین اثربخشی را در بهبود آسیب­های شناختی و روان‌شناختی این بیماران داشته است، ‌می‌باشد.

روش تحلیل مصاحبه­ ها ‌به این صورت بود که ابتدا متن هر مصاحبه چندین بار خوانده شد و جملات مضمونى جدا شد. طبقه ­های اولیه طراحى و زیرطبقه­ها در آن طبقه­ها قرار گرفت. عبارات، جملات و بندهاى متعلق به هر کدام از مصاحبه­ ها به طور مجزا از مصاحبه­هاى دیگر و با توجه به وجوه مشترک، در قالب طبقه­ها و زیرطبقه­ها سازمان­دهى شد. از نظرات کارشناسان و متخصصین برای بررسى و تأیید طبقه­ها و در دستیابى به عمق معناى مطرح شده توسط مشارکت کنندگان استفاده شد و در نهایت یافته­ ها در گروه ­های استخراج شده طبقه ­بندی شد.

۳-۴ مشخصات نرم افزار ATLAS.ti 6

نرم­افزار ATLAS.ti در حقیقت یه نرم افزار تئوری­ساز مبتنی بر کد ‌می‌باشد. این نرم­افزار برای ایجاد پیوند بین کدها و یا برچسب­ها با متن یا قسمتی از متن به کار می­رود. متعاقباً با جستجوی کدها و برچسب­ها محقق به اطلاعات ‌در مورد نمونه­ ها دسترسی پیدا می­ کند. همچنین این نرم­افزار با رده­بندی کدها در مقوله­ های متفاوت، مدلی مفهومی از ساختار داده ­های جمع ­آوری شده ارائه می­دهد. این نرم­افزار قابلیت تجزیه و تحلیل داده ­ها در فرمت­های متنی و تصویر را دارد. شاخصه اصلی این نرم­افزار تجزیه و تحلیل داده ­های تحقیق با بهره گرفتن از روش هرمنوتیک ‌می‌باشد؛ بدین صورت که داده ­های هر پژوهش در این نرم­افزار اصطلاحاً Hermeneutic unit نامیده می­ شود که به اختصار HU نوشته می­ شود. پس از وارد کردن داده ­ها در قالب کلمات، عبارت و یا پاراگراف­ها ‌می‌توان به کدگذاری آن‌ ها پرداخت. بعد از کدگذاری ‌می‌توان داده ­های دلخواه را در اشکال مختلف مانند متن یا نمودار مشاهده و ذخیره نمود. همچنین نرم­افزار ATLAS.ti قابلیت انتقال داده ­های مورد نیاز به سایر نرم­افزارهای تحلیل داده­ حتی نرم­افزارهای تحلیل داده ­های کمی ‌می‌باشد (دولانی، حریری، حسن­زاده و ولی­نژاد، ۱۳۹۰).

۳-۵ تحلیل محتوای کیفی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...