Figure 14 شکل ۲-۱۴: مدل مبتنی بر فرهنگ؛ منبع (لدهی ۲۰۰۵)
۲-۲-۹-۹) مدل زوایا محمد یوسف و محد بخاری اسماعیل
زوایا محمد یوسف و محد بخاری اسماعیل (۲۰۰۷) مدل جدید خود را بر پایه مدل الیوسکی (در این مدل تعامل متقابل بین مردم، تکنولوژی و سازمان مورد بررسی قرار گرفته است) در سه بخش معرفی نمودند. این سه بخش عبارتند از: بعد فردی، بعد سازمانی و بعد تکنولوژی.
این محققان در مدل مفهومی خود رابطه این ابعاد را با تسهیم دانش و در نهایت کارایی سازمان و ارائه خدمات مورد بررسی قرار می دهند.
Figure 15 شکل ۲-۱۵: مدل مفهومی تسهیم دانش ؛ منبع: (زوایا و اسماعیلف، ۲۰۰۷)
۲-۲-۹-۱۰) مدل راگلس
این مدل شامل سه سطح بالای دانش که هر کدام، از سطوح پایین تری به شرح ذیل برخوردار میباشند:
Figure 16 شکل ۲-۱۶: مدیریت دانش؛ منبع (راگلس ،۱۹۹۷)
۲-۲-۹-۱۱) مدل آنگوس
مدل آنگوس دارای چهار سطح گردآوری دانش، سازماندهی، پالایش و انتشار دانش به شرح ذیل میباشد:
Figure 17 Figure 18 19 شکل ۲-۱۷: مدیریت دانش؛ منبع: (آنگوس ،۱۹۹۷)
۲-۲-۹-۱۲) مدل ونسلی
این مدل دارای چهار سطح بالای دانش به شرح ذیل می باشد:
Figure 20 شکل ۲-۱۸: مدیریت دانش منبع: (ونسلی ،۲۰۰۰)
۲-۲-۹-۱۳) مدل تیندال
مدل شامل سطوح بالای دانش در چهار سطح و سطوح پایین دانش با شکل زیر می باشد:
Figure 21 شکل ۲-۱۹: مدیریت دانش؛ منبع: (تیندال ،۲۰۰۰)
۲-۲-۹-۱۴) مدل برنت گالوپ
مدل گالوپ دارای ورودی (دانش افراد، ابزار)، پردازشگر(اثر متقابل دانش، افراد، ابزار) و خروجی (دانش مفید) می باشد. چارچوب چرخه دانش گالوپ به شکل زیر می باشد:
Figure 22 شکل ۲-۲۰: مدیریت دانش؛ منبع: (برنت گالوپ ؛۲۰۰۰)
۲-۲-۹-۱۵) مدل تایموت کوزا
مدل کوزا دارای دو فرایند هماهنگی و عملیاتی به شرح زیر می باشد:
Figure 23 شکل ۲-۲۱: فرایند هماهنگی مدل کوزا؛ منبع: (کوزا، ۲۰۰۱)
Figure 24 شکل ۲-۲۲: فرایند های عملیاتی مدل کوزا؛ منبع: (کوزا، ۲۰۰۱)
۲-۲-۹-۱۶) مدل اواد و حسن خزیری
مدل ارائه شده توسط آواد و خزیری دارای یک چرخه دائمی و شامل اکتساب دانش، سازماندهی، پالایش و انتقال دانش است.
Figure 25 شکل ۲-۲۳: مدل اواد و حسن خزیری (۲۰۰۳)
۲-۲-۹-۱۷) مدل ناسا
ناسا درس های گرفته شده را فرآیندی شامل شناسایی، اکتساب، ساماندهی، آنالیز، هدف گذاری، انتشار، بکار بردن و بازخور برای تجارت و اطلاعات توسعه داده شده جهت توسعه بهبود موثر برنامه ها، ارائه نموده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
Figure 26 شکل ۲-۲۴: مدل ناسا (۲۰۰۵)
۲-۳) پژوهش های مرتبط با تحقیق
هر تحقیق و پژوهش علمی که صورت می گیرد بر پایهها، ارکان و نتایج مطالعات و تحقیقات پیشین استوار است که هر پژوهشگر باید سعی کند مرتبط ترین دستاوردهای تحقیقات پژوهشگران قبلی را مورد شناسایی قرار دهد و دریابد که دیگران تا چه درجه ای مساله تحقیق مورد نظر او را بررسی کرده اند و به آن نزدیک شده اند؛ به عبارت دیگر چه ابعادی از مساله تحقیق، مورد پژوهش قرار گرفته و چه ابعادی بررسی نشده است.
در این بخش تحقیقات مرتبط را در دو دسته تحقیقات داخلی و خارجی مورد بررسی قرار خواهیم گرفت. لازم به ذکر است با توجه به اینکه در بررسی یشینه، پژوهشی منطبق با موضوع این رساله یافت نشد. در این بخش تلاش شده است تحقیقات مرتبط با کلیدواژه های پژوهش مورد معرفی گردند.
۲-۳-۱) تحقیقات مرتبط داخلی
آخرین نظرات