۲- ۲ کتابخانه چیست؟
«کتابخانه» در معنای متعارف به مکانی اطلاق میشود که توسط یک نهاد عمومی، خصوصی یا یک شخص تشکیل شده و در آن مجموعهای از کتابها، فایلهای اطلاعاتی، اسناد و… جهت بهرهبرداری یا حفظ و نگهداری در گروهبندیهای مشخص، دستهبندی شده و جهت استفاده در دسترس عموم و یا گروههای تعریفشده کاربری قرار میگیرند. واژه «کتابخانه» ترکیبی اضافی است از دو کلمه عربی و فارسی «کتاب» و «خانه». کتاب به معنای نوشته و یا چیزی مکتوب است و خانه، از ریشه واژه پهلوی «خان» به معنای فضا و مکان و اتاق مشتق شده است. یونانیها به آن Bibliotheca و رومیها Libri میگفتند در انگلیس قرون وسطی به آن Librarie و در فرانسه قدیم به آن Librairie میگفتند. این واژه که برای نخستین بار در سال ۱۳۷۴ میلادی در زبان انگلیسی به کار گرفته شد، سرانجام به صورت Library در فرهنگ عمومی تثبیت گشت (وبسایت شهرنامه،۱۳۹۲).
با این تعریف از کتابخانه، نمیتوان به آنچه که هدف نهایی کتابخانه است دست یافت. در واقع، امروزه کتابخانهها مرکز اطلاعات نامیده میشوند که در مرکز فعالیتهای اجتماعی قرار دارند و هر فعالیتی که در جامعه صورت میگیرد به نحوی با کتابخانه، به ویژه با کتابخانههای عمومی در ارتباط است. برای مثال، در برخی از کشورها مراسمهای دینی و ملی در کتابخانههای عمومی انجام میشود (پیتمن[۶] و وینسنت[۷]،۱۳۹۲، ص۲۴۱). کتابخانهها، فعالیتهای خود را نه به کاربران و درون کتابخانه، بلکه باید به سمت افراد غیر عضو و خارج از کتابخانه نیز بکشانند. چرا که کتابخانه نهادی اجتماعی است که با گردآوری، سازماندهی و نگهداری دانش مدون بشر، امکان رشد اندیشه، شکوفایی استعداد و باروری ذهن خلاق انسان پویا و جستجوگر را فراهم میکند (عمادخراسانی،۱۳۹۲، ص۱۵). به طور خلاصه، این تعریفی است که از یک کتابخانه میتوان داد: «کتابخانه در متن جامعه و برای همه».
۲- ۳ انواع کتابخانه
کتابخانه نهادی اجتماعی است که با گروههای اجتماعی مختلفی سر و کار دارد، بنابرین بر اساس جامعه استفادهکننده، انواع گوناگونی دارد و از اهداف، وظایف و تشکیلات خاصی برخوردار است (مرتضوی،۱۳۸۱، ص۱۱۳). در این جا به طور اجمال به معرفی انواع مختلف کتابخانهها میپردازیم.
۲ – ۳ – ۱ کتابخانه آموزشگاهی
مدرسه، نخستین مکان اجتماعی است که کودک بخش زیادی از زندگی خود را در آن صرف میکند و فرصت مناسبی برای آموختن میباشد. کتابخانههای آموزشگاهی از اوایل قرن بیستم در پی تغییر و تحولاتی که به تدریج در امر آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته به وجود آمدند، شکلگرفته و بیشتر مخصوص دبستانها و دبیرستانهاست (احمدی فصیح، ۱۳۸۵، ص۵۱). کتابخانههای آموزشگاهی با حفظ هدفهای مدرسه بر اساس نظام آموزشی کشور متبوع، جهت ارائه خدمت به جامعه مخاطب خود- یعنی معلم و شاگرد – به وجود آمدهاند و برای گردآوری و سازماندهی مجموعهای جامع و فراگیر متناسب با میزان تواناییها و نیاز استفاده کنندگان خاص خود تلاش میکنند (عمادخراسانی، ۱۳۹۲، ص۱۸). هرچند مجموعه کتابخانه آموزشگاهی تا حدود زیادی به کتابخانه عمومی شباهت دارد، ولیکن مراجعان کتابخانههای آموزشگاهی از همگونی بیشتری برخوردارند.
۲ – ۳ – ۲ کتابخانه دانشگاهی
شاید کتابخانه دانشگاهی را بتوان نوعی کتابخانه تخصصی نامید، چرا که بیشتر مراجعان آن محققان و متخصصان هستند و منابع نیز بر اساس رشتههای موجود در دانشگاه تهیه و عرضه میگردد. کتابخانه دانشگاهی با سه گروه استادان، دانشجویان و محققین در ارتباط میباشند و میکوشند پاسخی مناسب و کافی برای مراجعین خود فراهم سازند. کتابخانه دانشگاهی معمولاً از یک کتابخانه مرکزی و تعدادی کتابخانه دانشکدهای تشکیل میشود. مجموعه هر یک از کتابخانههای دانشکدهای به نسبت تعداد دانشجویان و نیز رشتههای تحصیلی متفاوت است (امانی،۱۳۸۱، ص۳۳). آن چه که به اندازه، عمق، دامنه و خدمات کتابخانههای دانشگاهی معنا میدهد تأمین حمایت لازم برای پیگیری پژوهشهای بنیادی و پژوهشهای پیشرفته میباشد (یغمایی و دیگران، ۱۳۸۴، ص۲۴).
۲ – ۳ – ۳ کتابخانه تخصصی
در تعریفی که توسط انجمن کتابخانههای تخصصی (sla[8]) ارائه شده است، کتابخانه تخصصی، کتابخانهای است که توسط سازمانهای دولتی و غیردولتی با هدف غیرانتفاعی به وجود میآیند. این نوع کتابخانهها در سازمانها یا مؤسسات برای کمک به کارکنان به وجود میآیند تا آنان را در کسب اطلاعات فنی و تخصصی مورد نیاز کمک کنند. در مجموعه کتابخانههای تخصصی منحصراًً منابع اطلاعاتی سازمان مطبوع گردآوری میشود (سینایی،۱۳۷۸، ص۹). کتابخانههای تخصصی بر حسب سیاستها، روشها و مجموعه های مختلفی که دارند به چند نوع تقسیم میشوند، مانند کتابخانههای شرکتهای صنعتی، کتابخانههای دولتی و سازمانهای وابسته، کتابخانههای انجمنهای حرفهای مانند وکلا، مؤسسات پژوهشی مستقل، کتابخانههای مؤسسات بازرگانی و امثال آن (محسنی، ۱۳۸۶، ص۶۵).
۲ – ۳ – ۴ کتابخانه ملی
در هر کشوری، کتابخانه ملی کتابخانه مادر است و در تمامیت خود، آیینه تمامنمای فرهنگ معنوی هر قوم و ملتی به شمار می رود (معماری مختار،۱۳۸۲، ص۳۳). لذا این کتابخانه موظف است:
-
- از آنچه که در کشور چاپ میشود حداقل یک نسخه نگهداری کند؛
-
- آثاری که درباره کشور متبوع خود، در خارج از آن نوشته و چاپ میشود گردآوری نماید؛
-
- نسخه های خطی را حفظ و نگهداری کند؛
- برای آگاهی رسانی عموم اقدام به نشرکتابشناسی ملی در کشور نماید (عمادخراسانی،۱۳۹۲، ص۱۷).
همچنین کتابخانه ملی به عنوان سازمان مرکزی، باید بر فعالیتهای تمامی کتابخانههای کشور نظارت داشته و تمامی تلاشهای کتابخانهای را در راستای ارتقای آگاهیهای سیاسی، اجتماعی، علمی و… هماهنگ سازد.
۲ – ۳ – ۵ کتابخانه عمومی
تعاریف مختلفی از کتابخانههای عمومی توسط سازمانها و صاحبنظران ارائه شده است. اینگونه کتابخانه باید برای همه افراد یک جامعه به صورت رایگان و به طور مساوی قابل استفاده باشد (ابرامی،۱۳۸۶، ص۱۸۴). کتابخانهای که مخاطبان آن عموم مردم هستند (گالیلو[۹]،۲۰۰۷). کتابخانههایی که توسط مالیات مردم ایجاد میشوند و به همه افراد خود خدمت میکنند (کتابخانه اوکلاهاما[۱۰]،۲۰۰۷). کتابخانه عمومی، دانش، اطلاعات و آثار تخیلی را با بهره گرفتن از یک رشته منابع و خدمات تهیه میکند و به صورتی برابر و یکسان صرفنظر از نژاد، سن، مذهب، زبان، وضع اقتصادی و وضعیت شغلی و درجات تحصیلی و سواد، در دسترس مردم قرار میدهد (جیل[۱۱]،۱۳۸۶، ص۱۸). کتابخانه عمومی نهادی است که تحت قوانین ایالتی برای خدمت به تمامی جامعه تأسیس شده است (انجمن کتابداران آمریکا[۱۲]). جایی که در آن انواع مواد ادبی، هنری مانند کتاب، نشریات، مقالات، بروشور، روزنامه و مواد الکترونیکی برای امانت و مطالعه نگهداری میشود (فری دیکشنری[۱۳]،۱۳۹۳).
آخرین نظرات