از جمله وظایف صدا و سیما:
-اختصاص یک شبکه تلویزیونی به نام امام عصر- همانند شبکه خبر- شبکه قرآنی که در آن برنامه‌هایی با عنوان امام مهدی در قرآن- امام مهدی در روایات- فوائد امام غایب-شرایط ظهور- مهدی باوران- آسیب شناسی مهدویت شبهه شناسی مهدویت- نقش زنان در هنگام ظهور- مهدویت و ادیان و … پخش گردد با بهره گرفتن از اساتید مجرب و کارآزموده در این زمینه.
-برگزاری پرسش و پاسخ، میزگردها و نشست‌ها بین اساتید مجرب و مردم در برنامه تلویزیونی
-ارائه برنامه کودک و نوجوانان با محوریت مهدویت- پخش کارتنهای مذهبی- دعوت بچه‌ها به استریو با مربی با محبت و صحنه و دکور شاداب و رنگارنگ با عنوان مهدویت
-طرح مسابقه در مقطع ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان و حتی در سطح عموم- پخش سرودها در میان برنامه‌ها با عنوان مهدویت- پخش ادعیه و دعاهای وارده با صدای مداح عالی از طریق تلویزیون و رادیو در وقت‌های مخصوص خودش مثل دعای ندبه در صبح جمعه، دعای آل یاسین و عهد و … که در جذب مخاطب تأثیر به سزایی دارد.
-مباحثه بین ادیان و اهل کتاب و مسلمانان و طرح دیدگاه‌های آنان نسبت به امام مهدی u.
یک سری از راهکارها این است که ما با عقایدمان هجوم ببریم نه این که بگذاریم به عقایدمان هجوم ببرند، تازه‌ ما پی راه حل و راهکارها بگردیم تا این هجوم را جواب درست بدهیم به کسانی که مدعی هستند دین ما نفی حقوق بشر است کسانی که اعتقاد به مهدی داشتن ما را زیر سؤال برده‌اند و کسانی که … مثل نامه آقای رئیس جمهور وقت آقای احمدی نژاد به رئیس جمهور وقت آمریکا جرج بوش که با توجه به این مسیحیت کارهای او را زیر سؤال برده و جواب خواسته است و این بهترین کار است که رسوایی اعمال او را در پی دارد. و یا نامه امام خمینی به گورپاچف یکی از مقامات شوروی سابق در آن سال.
امام خمینی ننشستند و ببینند چه اتفاقی می‌افتد و بعد نامه بنویسد که من می‌دانستم امام خمینی قبل از این که آن حادثه رخ دهند و شوروی از هم بپاشد نامه خود را نوشتند و اینها نمونه‌های خوبی است که برای ما، و این انتشار خبرها و نامه‌ها به عهده رسانه‌های گروهی و تصویری دنیاست که این رسوایی آنها و اشتباه اعمالشان را به گوش جهانیان برساند مخصوصاً ماهواره هاوایترنت.
پایان نامه - مقاله
- برنامه‌هایی که درباره‌ی امام عصر u ساخته می‌شوند برای مخاطبان خاصی تهیه گردند به عنوان مثال برای کودکان، نوجوانان، جوانان و زنان….
- سازندگان این نوع برنامه‌ها به غیر از محتوا باید در ارائه‌ جذابیت تصویری نیز بکوشند؛ زیرا هر چقدر محتوا زیبا باشد ولی نحوه‌ی ارائه رسانه‌ای نباشد، سبب مخاطب گریزی می‌شود. این مورد از عوامل مهم جذب مخاطب به سوی محتواهای دینی است.
- به موضوع مهدویت در قالب سریال‌ها و داستان‌ها پرداخته شود و تشرفات موثق به فیلم، کلیپ و… برای جوانان ساخته شود، البته با توجه به رعایت تمام محدودیت‌های شرعی که برای نشان دادن چهره امام u وجود دارد.
- باید ساختار خشک برنامه‌های مذهبی شکسته شود و مجریان برنامه و کارشناسان بتوانند به دور از زبان و بیان خشک، رسمی و قدیمی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. البته تا حدی که محتوا زخمی نشده و آسیبی به آن وارد نگردد.
- با حفظ بخش هنری این نوع برنامه‌ها در هر قسمت بنا به تناسب از شاعران، خوانندگان، خطاطان و.. استفاده شود و حتی‌المقدور از تکراری‌شدن این بخش و تنها پرداختن به یک نوع هنر پرهیز شود.
- پس از پایان این گونه برنامه‌ها پژوهشی درباره‌ی عملکرد برنامه و این‌که چه تأثیری روی مخاطب داشته، صورت گیرد تا مشخص شود این برنامه‌ها چه تأثیری روی اعمال و کردار مخاطبان خود گذاشته‌اند و به اصطلاح در امام زمانی شدن مخاطبان چقدر مؤثر بوده‌اند.
- بعد معرفتی موضوع مهدویت و انتظار در این برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد و تلاش گردد چهره‌ای جذاب، مطلوب و دوست‌داشتنی از قیام جهانی امام عصر u به مخاطب ارائه شود، در حالی که مخاطبان این برنامه‌ها کمتر با ژرفای اتفاقی که قرار است با ظهور امام عصر u رخ دهد، آشنا می‌شوند.
-در اشعار، موسیقی، مداحی‌ها یا مراثی که برای دیگر معصومین خوانده می‌شوند، بازنگری صورت گیرد تا بدین صورت به ساحت آن بزرگواران بی‌احترامی نگردد.
- نوآوری و ابتکاری از نظر قالب و محتوا در این نوع برنامه‌ها رخ دهد، چنان که بیشتر برنامه‌هایی که در این رابطه تولید شده است در قالب‌های ترکیبی و میزگرد بوده است.[۲۹۱]
- سفارش، تولید و پخش محصولات سینمایی، داستانی، انیمیشن و … از زندگی حضرت بقیه الله u و یا موضوعات مرتبط با مهدویّت. (به عنوان مثال داستان ولادت امام عصر u ازجذاب‌ترین سوژه‌ها برای فیلم سازان و همچنین مخاطبان خواهد بود و می‌تواند در کشورهای اروپایی و در میان مسیحیان نیز به نمایش گذاشته شود؛ زیرا مادر بزرگوار امام زمان u حضرت نرجس علیهما السلام از شاه‌زاده‌های روم و نوادگان یکی از حواریون حضرت عیسی u بودند.)
-ارائه‌ گزارش از مکان‌هایی که در داخل و خارج از کشور به نام امام عصر u و در راه تبلیغ و ترویج ایشان فعّالیت می‌کنند.
-تهیه‌ی گزارش از سایر نقاط و مذاهب جهان و تشریح روند روز افزون اقبال جهانیان به مباحث آخرالزمانی و منجی نهایی.
-رصد کردن فعّالیّت کمپانی‌های فیلم سازی غربی و مقابله با تهاجم رسانه‌ای آنها که «مهدویت شیعی» را هدف قرار می‌دهند.[۲۹۲]
استفاده از یک کانال فعال ماهواره‌ای برای برگزاری نشست‌ها و مصاحبه‌های روزانه و هفتگی به منظور ژرفا بخشیدن به ایمان نسل حاضر به ظهور قائم آل محمد u و آماده ساختن آنها برای پیش باز حادثه ظهور.[۲۹۳]

وظایف مطبوعات و نویسندگان

اگر چه در حال حاضر چندین مجله‌ی تخصصی راجع به موضوع انتظار و با رویکرد مهدوی در کشور منتشر می‌شود امّا در میان سایر روزنامه‌ها و مجلات کمتر به مباحث مهدویت پرداخته می‌شود بدین جهت که نقش تبلیغات در ابلاغ پیام به افراد و گروه‌ها به ویژه در دنیای امروز انکار ناپذیر است و ابزارهای تبلیغی نیز بسیار گسترده و متنوع است، سزاوار است فعالان این عرصه نیز حداقل بخشی از توان و امکانات خویش را به موضوعات مربوط به امام عصر u اختصاص دهند و از برکات این عمل و عنایات خاص حضرتش برخوردار شوند.[۲۹۴]
اهل قلم، نویسندگان و فعالان عرصه‌های مطبوعات باید در این فرمایش حضرت سید الشهدا تأمل کنند که:
«… مهدی ما در عصر خودش مظلوم است، تا می‌توانید درباره او سخن بگویید و قلم فرسایی کنید، آنچه درباره تشخیص این معصوم بگویید، درباره همه معصومین گفته‌اید، چون حضرات معصومین u همه در عصمت، ولایت و امامت یکی هستند و چون عصر، عصر مهدی ماست، سزاوار است درباره او مطالب گفته شود… مهدی u مظلوم است. بیش از آنچه نوشته و گفته شده، باید درباره‌اش نوشت و گفت» آیا می‌دانید درباره افلاطون هزاران عنوان کتاب نوشته شده است؟ در مورد گاندی که فقط متعلق به یک فرهنگ و یک ملت است و هنوز یک قرن هم از مرگش نگذشته است هزاران کتاب به رشته تحریر در آمده است؟ راجع به حضرت ولی عصر u تاکنون چندین عنوان کتاب تألیف شده است؟ بگذریم که برخی عناوین ترجمه و تلخیص کتاب‌های دیگر می‌باشد.
آیا حقّ امام عصر در این مورد ادا شده است! در حالی که ایشان منجی عالم بشریت و موعود همه ادیان و مشترک میان تمام مذاهب و اتمام جهان است و از هزاران سال پیش، ادیان آسمانی به آمدنش نوید داده‌اند.[۲۹۵]

وظایف نیروهای نظامی

نیروهای نظامی، حافظان حدود و ثغور ملت اسلام و مدافعان کیان نظام اسلامی‌اند که وظیفه آنان در عصر انتظار فَرَج چنین بازگو گردیده است:
نصر: بر اساس اندیشه توحیدی، هر فتح و نصری از خدا و به اذن اوست: «وَ مَا النَّصرُ اِلّا مِن عِندِ اللهِ العَزیزِ الحکیم» و نیز یاری الهی همواره با کسانی است که دین الهی را کمک داده و در حراست و … ترویج آن می‌کوشند: «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»[۲۹۶]. بر این پایه، اولین وظیفه نیروهای نظامی تلاش در جهت تقویت و دفاع از کیان دین است تا از این راه از نصرت خدای سبحان برخوردار گردند: و علی الغزاه بالنصر.
غلبه: برتری قدرتمندانه بر آنان که در برابر اندیشه توحیدی به معارضه برمی‌خیزند، خواسته حضرت بقیه الله عج است.
تلاش در جهت دستیابی به توانایی‌های تکنیکی و تاکتیکی و آخرین دستاوردهای دفاعی و از طرفی کوشش در جهت تقویت ایمان و صبر و استقامت، وظیفه گروه‌های نظامی در عصر غیبت است، همان گونه که آیاتی از قرآن کریم نیز بر این آموزه دلالت دارد: «و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ و مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ الهِ و عَدُوَّکُم[۲۹۷]»؛ «اِن یَکُن مِنکُم عِشرونَ صبِرونَ یَغلِبوا مِائَتَینِ و اِن یکُن مِنکُم مائَهٌ یَغلبوا اَلفا»[۲۹۸].

وظایف سازمان حج و زیارت

به لطف خدا در سالیان اخیر، توجه شیعیان در مراسم حج (اعم از تمتّع و عمره) به امام زمان u بیشتر شده است. مسئولین و روحانیان کاروان‌ها و نیز سازمان حجّ و زیارت می‌توانند در شکل‌گیری فرهنگ دعا برای امام عصر u در ایام حجّ و به جای آوردن اعمال به نیابت از آن حضرت توسط حجّاج مؤثر باشند.[۲۹۹]

وظایف سازمان تبلیغات

یکی از دیگر از نهادهایی که در ترویج فرهنگ مهدویت نقش زیادی می‌تواند ایفا کند سازمان تبلیغات می‌باشد که وظایف آن به صورت تیتر وار گفته می‌شود:
۱-بالا بودن سطح آگاهی مداحان، واعظان و سخنرانان
۲-اعلام هفته مهدویت، تهیه پوستر در رابطه با مهدویت و نصب آن به جاهای پر رفت و آمد
۳-برگزاری نمایشگاه‌ها با عنوان مهدویت
۴-شب زنده‌داری و احیاء در نیمه شعبان
۵-هدیه به کسانی که نام و القاب حضرت بر روی آنهاست.
۶-کنفرانس‌ها و مباحث غرب شناسی و مهدویت تشکیل شود همان گونه که غربیان کنفرانس‌های شرق شناسی تشکیل دادند و گام‌های سریع خود را در جهت نابودی مسلمانان برمی‌دارند.

۲)مجموعه مردم

 

وظایف علما و مبلغین

در هر جامعه‌ای مبلغان مسئولیت سنگینی را به دوش می‌کشند، مبلغی که می‌خواهد اشاعه فرهنگ مهدویت را در سطح جامعه بپروراند باید خود روحیه اطاعت پذیری را در خود پرورش داده باشد و یک فرد منتظر واقعی و حقیقی باشد، یعنی اول باید شخصیتش را مهدوی کند تا بتواند شخصیت مهدوی بپرواند و در صورت عدم چنین چیزی در مخاطب خود تأثیر گذار نخواهد بود. مبلغان در زمینه علمی باید پر و متخصص و متعهد، روشمند باشند تا در انتقال مفاهیم با مشکلی رو به رو نشوند و بتوانند به شبهات و سؤالات مخاطبان خود جواب درستی ارائه دهند این گونه در جذب مخاطبان در حیطه معارف مهدویت نقش بسزایی دارند مخاطبی که ببیند در گرفتن جواب سؤال خود از مبلغ ناتوان است و یا مبلغ را ناتوان و غیر متخصص در امر جوابگویی تشخیص دهد کم کم طرد و دلزده می‌گردد و چه بسا که دیگر رو به معارف مهدویت نیاورد.
۱-ابتکار و خلاقیت در به کارگیری روش‌ها در کانون‌های دینی: یکی از شیوه‌های موفقی که تجربه نشان داده است ابتکار و خلاقیت در انتقال مفاهیم به مخاطب است؛ مخاطب تنوع در شیوه گفتار را می‌پسندد و جذب سخنان گوینده می‌گردد، استفاده از شیوه‌های سنتی و قدیمی فرد را کِسل و خسته می‌کند.
۲-نیروی محبت در جذب مخاطب: نیروی محبت از نظر اجتماعی نیروی عظیم و مؤثری است و بهترین اجتماع‌ها آن است که با نیروی محبت اداره شود، محبت زعیم و زمامدار به مردم و محبت و ارادت مردم به زعیم و زمامدار.
قرآن خطاب به پیغمبر می‌فرماید: « فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ»[۳۰۰] به موجب لطف و رحمت الهی، تو برایشان نرم دل شدی که اگر تند خوی سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می‌گشتند، پس از آنان در گذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار با آنان مشورت کن» در اینجا علت گرایش مردم به پیغمبر گرامی امت را علاقه و مهری دانسته که نبی اکرم نسبت به آنان مبذول می‌داشت.[۳۰۱]
۴- نصیحت: واژه «نُصح» به معنی خلوص تمام و نزاهت از هر شائبه و ناخالصی است. علما باید هم در اندیشه و قول و فعل خویش از هر شائبه آلوده کننده‌ای پیراسته باشند و هم با یکرنگی و خلوط خیر خواه امّت باشند و جز به خیر و صلاح آنان نیندیشند، سخن نگویند و کار نکنند. چنین عالمانی از انتظار راستین برخوردارند، زیرا امام منتظر آنان در زهد و نصیحت برترین انسان عصر خویش است و آن که با امامش سنخیّت ندارد، منتظر او نیست.[۳۰۲]
۵-پاسخگویی عالمانه و متناسب با نیازهای روز به شبهات، پرسشها و ابهام‌های موجود در زمینه منجی گرایی شیعی؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...