-
- عوامل مکانیکی: در واقع به مشکلات وسایل نقلیه حمل محصولات باز میگردد.
- فرایند انتقال: که به مشکلات شیوه ای حمل و نگهداری محصولات از زمان تحویل گیری بار تا تحویل درب مغازه باز میگردد.
۲-۲ بخش دوم: قیمت
۲-۲-۱- قیمت و ابعاد آمیخته بازاریابی قیمت
قیمت تنها عنصری از عناصر آمیخته بازاریابی است که درآمد ایجــاد میکند. قیمت کالا باید به گونه ای تعیین شود که ضامن بقای شرکت با توجه به حداکثر سود مورد انتظار باشد، لذا برای به دست آوردن رهبری بازار باید قیمت گذاری پایین با توجه به کیفیت کالا مورد نظر کارشناسان مربوطه قرار گیرد. قیمت کالا اساسا مقدار پولی است که برای کالا یا خدمت به ازای استفاده از آن توسط مصرف کنندگان پرداخته می شود، قیمت تنها رکن از عناصر بازاریابی است که باعث ایجاد درآمد می شود و لیکن بقیه عناصر بازاریابی همگی دارای هزینه هستند، لذا قیمت گذاری کالا بدون توجه به سایر ارکان بازاریابی و تغییرات بازار کار اشتباهی است.
تمامی سازمان ها و شرکت ها، برای کالاها و خدماتی که عرضه میدارند قیمتی تعیین میکنند. این قیمت ممکن است در قالب مفاهیم گوناگونی مانند شهریه، آبونمان، حق العمل، اجراه بها، خرید و … عنوان شود. در بین اجزای آمیزه بازاریابی، قیمت تنها عاملی است که موجب ایجاد درآمد میشود. همچنین قیمت انعطافپذیرترین عامل آمیزه بازاریابی شناخته میشود چراکه میتوان به سرعت آن را تغییر داد. اگرچه رقابت بر سر قیمت یکی از مسئله های عمدهای است که شرکت ها با آن روبهرو میشوند، اما بسیاری ار شرکت ها نمیتوانند این مسئله را به شیوهای عالی حل کنند. با همتراز شدن کیفیت کالاهای شرکت های مختلف و تشدید رقابت، عنصر قیمت به یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر حفظ و جذب مشتریان و وفاداری و رضایت آن ها تبدیل شده است.
۲-۲-۲- تعریف قیمتگذاری
قیمت از نظرلغوی یعنی سنجش، ارزیابی، اندازه و معیار. قیمت در بازار عبارت است از ارزش مبادلهای کالا و خدمت که به صورت واحد پول بیان میشود. بر این اساس قیمتگذاری به طور ساده یعنی تعیین قیمت برای کالا یا خدمت. قیمتگذاری فعالیتی است که باید تکرار شود و فرآیندی مداوم و پیوسته است. این تداوم ناشی از تغییرات محیطی و عدم ثبات شرایط بازار است که لزوم جرح و تعدیل قیمت را ایجاد میکند. قیمت یکی از مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی است و باید قیمت گذاری را یک استراتژی تاثیر گذار در بازاریابی شرکت بدانیم، زیرا قیمت گذاری بر بسیاری از عوامل دیگر در شرکت از جمله موضع یابی، کانالهای توزیع و … تاثیر میگذارد. در واقع برای قیمت گذاری نمی توان یک دستورالعمل واحد و مشخص ارائه کرد و این کاملاً بستگی به شرایط دارد اما طی کردن مراحل زیر برای قیمت گذاری محصولات پیشنهاد می شود.
به طور کلی ۳ رویکرد عمومی برای قیمت گذاری وجود دارد، رویکرد قیمت گذاری بر اساس هزینه ها که در آن پس از محاسبه قیمت تمام شده درصدی را به آن به عنوان حاشیه سود اضافه میکنند. رویکرد دوم قیمت گذاری برای مشتری است که در فروشنده بر اساس پیشبینی از مبلغی که مشتری برای خرید کالا حاضر به پرداخت است قیمت را تعیین میکند فارغ از آن که قیمت تمام شده محصول چه قدر است. و سومین رویکرد قیمت گذاری بر اساس قیمت رقبا است که در آن فروشنده با مشاهده قیمت رقبا، قیمتی رقابتی در سطح قیمت رقبا تعیین میکند.
قیمت گذاری بالا[۳۴]
زمانی که محصول یا خدمت ما منحصر به فرد است و در بازار کمتر مشابهی دارد می توان از این روش قیمت گذاری استفاده کرد. تعیین یک قیمت بالا برای محصول با حاشیه سود زیاد، زمانی ممکن است که محصول یا خدمات با لوکس باشد و از یک برتری ویژه نسبت سایر محصولات بازار برخوردار باشد.
قیمت گذاری نفوذی[۳۵]
قیمتها به طور مصنوعی پایین تر از حد معمول تعیین میشوند تا از این طریق مشتریان را جذب کنیم و در بازار نفوذ کنیم. پس از آن که به این هدف دست یافتیم، به تدریج قیمت افزایش مییابد.
قیمت گذاری اقتصادی[۳۶]
در این روش، برخلاف قیمت گذاری نفوذی که قیمتها را به طور مصنوعی پایین می آوردیم، قیمت واقعاً پایین است ! یعنی در تولید و فروش از روشهایی استفاده میکنیم که کمترین هزینه ها را در پی داشته باشد، و از این طریق محصولی ارزان تر را در اختیار مشتری قرار میدهیم. در فروشگاه ها اگر دقت کنید معمولاً محصولاتی هستند که برای افرادی که به دنبال خریدها اقتصادی هستند، میتواند بهترین گزینه باشد.
-
- . Zikmond & Damico ↑
-
- . Target market ↑
-
- . Time Utility ↑
-
- . Place Utility ↑
-
- . Possession Utility ↑
-
- . Information Utility ↑
-
- . Marketing Mix ↑
-
- . McCarthy ↑
-
- . Product ↑
-
- . Quality ↑
-
- . Philip Krazby ↑
-
- . Features ↑
-
- . Packaging ↑
-
- . Saler Promotion ↑
-
- . Public relation ↑
-
- . Place ↑
-
- . Distribution channels ↑
-
- . The marketing ↑
-
- . Physical distribution ↑
-
- . Inter mediaries or middlemen ↑
-
- . Wrigley ↑
-
- . Retaling ↑
-
- . Specially store ↑
-
- . Department store ↑
-
- . Super market ↑
-
- . Convenience store ↑
-
- . Hyper markets ↑
-
- . Super store ↑
-
- . Discount store ↑
-
- . Off _ Price retailer ↑
-
- . Franchise ↑
-
- . door to door retailing ↑
-
- . Whole saling ↑
-
- . Premium Pricing ↑
-
- . Penetrating Pricing ↑
آخرین نظرات