۲-۱۰-۳- مدل تجارت مصرف کننده با مصرف کننده C2C[39]: این مدل از تجارت­الکترونیک بیشتر به خرده فروشى­هاى کالاى دسته دوم خانگى اختصاص دارد. جایى که خریداران و فروشندگان هر دو از گروه نهایى هستند و در این میان ردپاى تولیدکننده و یا واسطه­اى دیده نمى­شود. نمونه رایج این شیوه از تجارت را مى­توان در جمعه بازارها و یا حراج­هاى محلى و منطقه­اى دید که هر­کس کالاى تولیدى خود را به صورت تک فروشى در معرض فروش قرار داده است.

۲-۱۰-۴- مدل تجارت شرکت­های دولتی با مؤسسه‌ خصوصی G2B[40]و مؤسسه‌ خصوصی با شرکت های دولتی B2G[41]: در این مدل­ها، سازمان­ها و مراکز دولتى و خصوصى در ارتباط با مراکز اقتصادى و بنگاه­هاى تجارى دولتى هستند. در این ساختار، دو طرف با مراجعه به وب­سایت­هاى طرف قرارداد و تعامل با یکدیگر از طریق شبکه­هاى رایانه­اى امور بازرگانى مورد نیاز خود را انجام مى­دهند. این امور شامل مواردى چون ارسال درخواست­هاى بانکى براى مؤسسات دولتى، گرفتن مجوزهاى لازم براى انجام امور ادارى، پرداخت وجه مورد درخواست سازمان­ها و بانک­ها و غیره است. مزیت اصلى این دو مدل صرفه­جویى در انجام امور براى شرکت­هاى دولتى و سازمان هاى خصوصى و نیز کاهش زمان انجام کارها است و نیز سبب تحصیل ‌فرآیندهای ادارى توسط دولت شده است(روزنامه ایران،۱۳۸۶، ۱۶).

        1. مدل تجارت شرکت­های دولتی با مصرف کننده[۴۲]G2C و مصرف کننده با شرکت­های دولتی C2G[43]: در این مدل­ها، ارتباط میان مردم و دولت مطرح است و این رابطه بیش از آن­که ماهیتى تجارى داشته باشد، ماهیتى خدماتى دارد و شامل خدماتى است که دولت مى تواند به مردم ارائه دهد و یا زمینه­اى براى تسهیل ارتباطات مالى مردم و دولت در امور مالیاتى است و یا درخواست خدماتى که از سوى شهروندان به دولت ارائه مى­شود که مى­تواند شامل درخواست­هاى مختلف در زمینه اقتصادى و یا بازرگانى باشد.

      1. مدل تجارت شرکت­های دولتی با شرکت­های دولتی[۴۴] G2G: در این مدل، ارتباط متقابل میان دو یا چند سازمان دولتى و یا وزارتخانه مطرح است و مواردى چون ارتباط شهردارى با پلیس، ادارات برق و آب با شهردارى­ها، نهادهاى نظامى و انتظامى با وزارتخانه­ها و غیره را شامل مى­شود. در این مدل، امکان تبادل اطلاعات میان مؤسسات دولتى و یا دادوستد بازرگانى میان شرکت­هاى دولتى فراهم شده است. به علاوه، بخش نامه­ ها و دستورالعمل­هاى دولتى را مى­توان از طریق این مدل کسب­و­کار الکترونیکى براى سازمان­ها ارسال کرد(نامور،۱۳۸۷؛۶).

اهمیت وب سایت در تجارت الکترونیکى:

وب سایت­ها تأثیر فراوانى بر فعالیت تجارى شرکت­ها دارند. شرکتى که به دروازه ورود الکترونیکى خود بى اعتناست، سبب ورشکستگى تجارت و کسب­و­کار خود خواهدشد. وب­سایت دروازه ورود به یک مارک تجارى – محصولات و خدمات شرکت سازنده محصول است.

وب سایت بى­استفاده و رنگ و رو رفته همانند ویترین قدیمى و رنگ و رو رفته در کسب و­کار سنتى است و سبب خواهد شد که مشتریان رغبتى به خرید محصول نداشته باشند، اما در مقابل بهترین سایت­ها هم اگر امکان یافتن آن ازطریق اینترنت براى مردم درنظر گرفته نشده باشد هیچ توفیقى نخواهدداشت و لذا شرکت­ها باید ‌در نتایج جست­وجوى اینترنتى جاى پاى خود را محکم کنند. براى بسیارى از کاربران، سایت­هاى جست­وجو[۴۵]) نقطه ورود آن ها به اینترنت است.

دلایل اهمیت وب­سایت­ها:

۲-۱۲-۱-دلیل اول: وجود وب­سایت، اعتبار شرکت را افزایش می­دهد. وب­سایت تاثیر قوی بر اعتماد مشتری های بلقوه دارد. یک طراحی حرفه­ای، متن مناسب با نوشتار خوب، اطلاعات مفید از محصولات و اطلاعات تماس مناسب باعث افزایش اعتماد مشتریان به شرکت می­ شود. به مردم می­فهماند که شرکت دارای دانش و به روز هستند. اگر شرکت در طراحی یک سایت با کیفیت و دارای اطلاعات مفید هزینه کند، مردم حتماً تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

۲-۱۲-۲- دلیل دوم: وب­سایت باعث می­ شود شرکت در هر­زمان و از هر مکان قابل دسترس باشد، تا آوریل سال ۲۰۰۲ میلادی، فقط در آمریکا ۱۶۶ میلیون نفر از مردم روی خط بوده ­اند. برخی از آن ها در جستجوی محصولات و خدمات هستند، با داشتن یک سایت وب، شرکت خود را برای دنیایی از فرصت­ها برای دسترسی مردمی که غیر از سایت راهی دیگر برای رسیدن به مردم ندارند ، آماده ‌می‌کنند، با کلیک ساده موس هر­کسی می ­تواند در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز به شرکت دسترسی داشته باشد.

۲-۱۲-۳- دلیل سوم: وجود وب­سایت سهولت ارجاع مشتریان جدید به شرکت را فراهم می­ کند برای بسیاری از تجارت­ها، یک منبع حیاتی برای یافتن مشتریان جدید، ارجاع سایرین است. داشتن وب­سایت این امکان را فراهم می­ کند که مردم به راحتی سایت شرکت را به دیگران ارجاع دهند. آدرس وب­سایت راحت­تر از شماره تلفن به خاطر می­ماند به علاوه دادن راه­های مختلف تماس با شرکت­ها به مردم، امکان برقراری تماس را بیشتر می­ کند.

۲-۱۲-۴- دلیل چهارم: وب­سایت یک ابزار قوی فروش است، فروش محصولات از طریق یک فروشگاه اینترنتی یک راه بسیار عالی برای افزایش فروش است. شرکت­ها یک ویترین دائمی و سهل الوصول که هزینه آن خیلی کمتر از یک فروشگاه آجری است دارند، ضمن اینکه مردم بیشتری امکان دسترسی به آن را دارند. وجود اطلاعات فروش مؤثر در وب­سایت شرکت­ها، امکان وادار شدن مردم به کلیک روی دکمه خرید را افزایش می‌دهد. هر چند که شرکت­ها از طریق اینترنت نتوانند فروش انجام دهند، وب­سایت شرکت یک سرمایه مهم است. وب­سایت یک شروع برای متقاعد کردن بازدیدکنندگان به نیاز آن ها به محصولات است. شرکت­ها مردم را برای خرید تحریک ‌می‌کنند، سپس از آن ها دعوت ‌می‌کنند که با شرکت تماس بگیرند.

        1. دلیل پنجم: وب­سایت باعث افزایش ارزش تبلیغات شرکت­ها می­ شود. اضافه کردن آدرس وب سایت در تبلیغات، کارت تجاری و امضاء شرکت، یک راه خوب برای جلب مشتری به شرکت است. داشتن آدرس سایت به مردم کمک می­ کند که هر زمان که ‌در مورد شرکت می­شنوند و یا تبلیغات آن­ها را می­بینند به پیام عکس العمل نشان دهند. مراجعه به وب­سایت شرکت راحت­تر از نوشتن نامه یا رفتن به مغازه یا حتی تلفن زدن به شرکت­ها است. مردم اطلاعات را به راحتی دریافت ‌می‌کنند و به آقای فروشنده برای کمک نیازی نیست، همچنین بازدید از وب­سایت خیلی راحت است چون هیچ معذوریتی وجود ندارد و بازدیدکنندگان تحت فشار نیستند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...