۲-۱۰-۳- مدل تجارت مصرف کننده با مصرف کننده C2C[39]: این مدل از تجارتالکترونیک بیشتر به خرده فروشىهاى کالاى دسته دوم خانگى اختصاص دارد. جایى که خریداران و فروشندگان هر دو از گروه نهایى هستند و در این میان ردپاى تولیدکننده و یا واسطهاى دیده نمىشود. نمونه رایج این شیوه از تجارت را مىتوان در جمعه بازارها و یا حراجهاى محلى و منطقهاى دید که هرکس کالاى تولیدى خود را به صورت تک فروشى در معرض فروش قرار داده است.
۲-۱۰-۴- مدل تجارت شرکتهای دولتی با مؤسسه خصوصی G2B[40]و مؤسسه خصوصی با شرکت های دولتی B2G[41]: در این مدلها، سازمانها و مراکز دولتى و خصوصى در ارتباط با مراکز اقتصادى و بنگاههاى تجارى دولتى هستند. در این ساختار، دو طرف با مراجعه به وبسایتهاى طرف قرارداد و تعامل با یکدیگر از طریق شبکههاى رایانهاى امور بازرگانى مورد نیاز خود را انجام مىدهند. این امور شامل مواردى چون ارسال درخواستهاى بانکى براى مؤسسات دولتى، گرفتن مجوزهاى لازم براى انجام امور ادارى، پرداخت وجه مورد درخواست سازمانها و بانکها و غیره است. مزیت اصلى این دو مدل صرفهجویى در انجام امور براى شرکتهاى دولتى و سازمان هاى خصوصى و نیز کاهش زمان انجام کارها است و نیز سبب تحصیل فرآیندهای ادارى توسط دولت شده است(روزنامه ایران،۱۳۸۶، ۱۶).
-
-
-
- مدل تجارت شرکتهای دولتی با مصرف کننده[۴۲]G2C و مصرف کننده با شرکتهای دولتی C2G[43]: در این مدلها، ارتباط میان مردم و دولت مطرح است و این رابطه بیش از آنکه ماهیتى تجارى داشته باشد، ماهیتى خدماتى دارد و شامل خدماتى است که دولت مى تواند به مردم ارائه دهد و یا زمینهاى براى تسهیل ارتباطات مالى مردم و دولت در امور مالیاتى است و یا درخواست خدماتى که از سوى شهروندان به دولت ارائه مىشود که مىتواند شامل درخواستهاى مختلف در زمینه اقتصادى و یا بازرگانى باشد.
- مدل تجارت شرکتهای دولتی با شرکتهای دولتی[۴۴] G2G: در این مدل، ارتباط متقابل میان دو یا چند سازمان دولتى و یا وزارتخانه مطرح است و مواردى چون ارتباط شهردارى با پلیس، ادارات برق و آب با شهردارىها، نهادهاى نظامى و انتظامى با وزارتخانهها و غیره را شامل مىشود. در این مدل، امکان تبادل اطلاعات میان مؤسسات دولتى و یا دادوستد بازرگانى میان شرکتهاى دولتى فراهم شده است. به علاوه، بخش نامه ها و دستورالعملهاى دولتى را مىتوان از طریق این مدل کسبوکار الکترونیکى براى سازمانها ارسال کرد(نامور،۱۳۸۷؛۶).
-
-
اهمیت وب سایت در تجارت الکترونیکى:
وب سایتها تأثیر فراوانى بر فعالیت تجارى شرکتها دارند. شرکتى که به دروازه ورود الکترونیکى خود بى اعتناست، سبب ورشکستگى تجارت و کسبوکار خود خواهدشد. وبسایت دروازه ورود به یک مارک تجارى – محصولات و خدمات شرکت سازنده محصول است.
وب سایت بىاستفاده و رنگ و رو رفته همانند ویترین قدیمى و رنگ و رو رفته در کسب وکار سنتى است و سبب خواهد شد که مشتریان رغبتى به خرید محصول نداشته باشند، اما در مقابل بهترین سایتها هم اگر امکان یافتن آن ازطریق اینترنت براى مردم درنظر گرفته نشده باشد هیچ توفیقى نخواهدداشت و لذا شرکتها باید در نتایج جستوجوى اینترنتى جاى پاى خود را محکم کنند. براى بسیارى از کاربران، سایتهاى جستوجو[۴۵]) نقطه ورود آن ها به اینترنت است.
دلایل اهمیت وبسایتها:
۲-۱۲-۱-دلیل اول: وجود وبسایت، اعتبار شرکت را افزایش میدهد. وبسایت تاثیر قوی بر اعتماد مشتری های بلقوه دارد. یک طراحی حرفهای، متن مناسب با نوشتار خوب، اطلاعات مفید از محصولات و اطلاعات تماس مناسب باعث افزایش اعتماد مشتریان به شرکت می شود. به مردم میفهماند که شرکت دارای دانش و به روز هستند. اگر شرکت در طراحی یک سایت با کیفیت و دارای اطلاعات مفید هزینه کند، مردم حتماً تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
۲-۱۲-۲- دلیل دوم: وبسایت باعث می شود شرکت در هرزمان و از هر مکان قابل دسترس باشد، تا آوریل سال ۲۰۰۲ میلادی، فقط در آمریکا ۱۶۶ میلیون نفر از مردم روی خط بوده اند. برخی از آن ها در جستجوی محصولات و خدمات هستند، با داشتن یک سایت وب، شرکت خود را برای دنیایی از فرصتها برای دسترسی مردمی که غیر از سایت راهی دیگر برای رسیدن به مردم ندارند ، آماده میکنند، با کلیک ساده موس هرکسی می تواند در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز به شرکت دسترسی داشته باشد.
۲-۱۲-۳- دلیل سوم: وجود وبسایت سهولت ارجاع مشتریان جدید به شرکت را فراهم می کند برای بسیاری از تجارتها، یک منبع حیاتی برای یافتن مشتریان جدید، ارجاع سایرین است. داشتن وبسایت این امکان را فراهم می کند که مردم به راحتی سایت شرکت را به دیگران ارجاع دهند. آدرس وبسایت راحتتر از شماره تلفن به خاطر میماند به علاوه دادن راههای مختلف تماس با شرکتها به مردم، امکان برقراری تماس را بیشتر می کند.
۲-۱۲-۴- دلیل چهارم: وبسایت یک ابزار قوی فروش است، فروش محصولات از طریق یک فروشگاه اینترنتی یک راه بسیار عالی برای افزایش فروش است. شرکتها یک ویترین دائمی و سهل الوصول که هزینه آن خیلی کمتر از یک فروشگاه آجری است دارند، ضمن اینکه مردم بیشتری امکان دسترسی به آن را دارند. وجود اطلاعات فروش مؤثر در وبسایت شرکتها، امکان وادار شدن مردم به کلیک روی دکمه خرید را افزایش میدهد. هر چند که شرکتها از طریق اینترنت نتوانند فروش انجام دهند، وبسایت شرکت یک سرمایه مهم است. وبسایت یک شروع برای متقاعد کردن بازدیدکنندگان به نیاز آن ها به محصولات است. شرکتها مردم را برای خرید تحریک میکنند، سپس از آن ها دعوت میکنند که با شرکت تماس بگیرند.
-
-
-
- دلیل پنجم: وبسایت باعث افزایش ارزش تبلیغات شرکتها می شود. اضافه کردن آدرس وب سایت در تبلیغات، کارت تجاری و امضاء شرکت، یک راه خوب برای جلب مشتری به شرکت است. داشتن آدرس سایت به مردم کمک می کند که هر زمان که در مورد شرکت میشنوند و یا تبلیغات آنها را میبینند به پیام عکس العمل نشان دهند. مراجعه به وبسایت شرکت راحتتر از نوشتن نامه یا رفتن به مغازه یا حتی تلفن زدن به شرکتها است. مردم اطلاعات را به راحتی دریافت میکنند و به آقای فروشنده برای کمک نیازی نیست، همچنین بازدید از وبسایت خیلی راحت است چون هیچ معذوریتی وجود ندارد و بازدیدکنندگان تحت فشار نیستند.
-
-
آخرین نظرات