تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق می باشد؛ تجزیه وتحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخش های تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند.
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir |
۴-۲ یافته های توصیفی
۴-۲-۱ یافته های توصیفی مربوط به مشخصات کتاب
در این پژوهش مورد نظر مشخصات کتاب تاریخ، جغرافی، مدنی پایه چهارم و پنجم ابتدایی در نظر گرفته که در ابتدا جداول و نمودارهای فراوانی با بهره گرفتن از خروجی نرم افزار spss رسم می کنیم. مشخصات کتاب ها به ترتیب شامل درس ها و مؤلفه های سه گانه پژوهش دانش فراشناخت روش ها و راهبردهای مطالعه می باشد. جدول فراوانی توأم زیر مبین ترکیب شماره درس ها و فراوانی مربوط به تدریس براساس مؤلفه های مورد نظر پژوهش، راهبردها و روش ها و دانش فراشناخت در درس تاریخ پایه چهارم مشخص شده است.
جدول۴-۱جدول توافقی مربوط به توزیع فراوانی توام درس ها در برابر نوع تدریس تاریخ پایه چهارم(بخش اول)
درس تاریخ پایه چهارم | تدریس | کل | |||||
دانش | روشها | راهبردها | دانش فراشناخت | ||||
درس۱ | تعداد | ۵۸ | ۲ | ۲۸ | ۸۸ | ||
مقدار مورد انتظار | ۴۷٫۰ | ۴٫۳ | ۳۶٫۷ | ۸۸٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۶۵٫۹% | ۲٫۳% | ۳۱٫۸% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۲۱٫۲% | ۸٫۰% | ۱۳٫۱% | ۱۷٫۲% | |||
درصدکل | ۱۱٫۳% | ۴٫% | ۵٫۵% | ۱۷٫۲% | |||
درس۲ | تعداد | ۲۰ | ۲ | ۱۳ | ۳۵ | ||
مقدار مورد انتظار | ۱۸٫۷ | ۱٫۷ | ۱۴٫۶ | ۳۵٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۵۷٫۱% | ۵٫۷% | ۳۷٫۱% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۷٫۳% | ۸٫۰% | ۶٫۱% | ۶٫۸% | |||
درصدکل | ۳٫۹% | ۴٫% | ۲٫۵% | ۶٫۸% | |||
درس۳ | تعداد | ۲۰ | ۴ | ۱۳ | ۳۷ | ||
مقدار مورد انتظار | ۱۹٫۸ | ۱٫۸ | ۱۵٫۴ | ۳۷٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۵۴٫۱% | ۱۰٫۸% | ۳۵٫۱% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۷٫۳% | ۱۶٫۰% | ۶٫۱% | ۷٫۲% | |||
درصدکل | ۳٫۹% | ۸٫% | ۲٫۵% | ۷٫۲% | |||
درس۴ | تعداد | ۳۴ | ۲ | ۱۵ | ۵۱ | ||
مقدار مورد انتظار | ۲۷٫۲ | ۲٫۵ | ۲۱٫۳ | ۵۱٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۶۶٫۷% | ۳٫۹% | ۲۹٫۴% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۱۲٫۴% | ۸٫۰% | ۷٫۰% | ۹٫۹% | |||
درصدکل | ۶٫۶% | ۴٫% | ۲٫۹% | ۹٫۹% | |||
درس۵ | تعداد | ۱۹ | ۲ | ۱۴ | ۳۵ | ||
مقدار مورد انتظار | ۱۸٫۷ | ۱٫۷ | ۱۴٫۶ | ۳۵٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۵۴٫۳% | ۵٫۷% | ۴۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۶٫۹% | ۸٫۰% | ۶٫۵% | ۶٫۸% | |||
درصدکل | ۳٫۷% | ۴٫% | ۲٫۷% | ۶٫۸% | |||
درس۶ | تعداد | ۳۰ | ۳ | ۲۶ | ۵۹ | ||
مقدار مورد انتظار | ۳۱٫۵ | ۲٫۹ | ۲۴٫۶ | ۵۹٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۵۰٫۸% | ۵٫۱% | ۴۴٫۱% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۱۰٫۹% | ۱۲٫۰% | ۱۲٫۱% | ۱۱٫۵% | |||
درصدکل | ۵٫۸% | ۶٫% | ۵٫۱% | ۱۱٫۵% | |||
درس۷ | تعداد | ۲۸ | ۲ | ۲۲ | ۵۲ | ||
مقدار مورد انتظار | ۲۷٫۸ | ۲٫۵ | ۲۱٫۷ | ۵۲٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۵۳٫۸% | ۳٫۸% | ۴۲٫۳% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۱۰٫۲% | ۸٫۰% | ۱۰٫۳% | ۱۰٫۱% | |||
درصدکل | ۵٫۵% | ۴٫% | ۴٫۳% | ۱۰٫۱% | |||
درس۸ | تعداد | ۲۵ | ۲ | ۳۵ | ۶۲ | ||
مقدار مورد انتظار | ۳۳٫۱ | ۳٫۰ | ۲۵٫۹ | ۶۲٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۴۰٫۳% | ۳٫۲% | ۵۶٫۵% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۹٫۱% | ۸٫۰% | ۱۶٫۴% | ۱۲٫۱% | |||
درصدکل | ۴٫۹% | ۴٫% | ۶٫۸% | ۱۲٫۱% | |||
درس۹ | تعداد | ۲۰ | ۴ | ۱۳ | ۳۷ | ||
مقدار مورد انتظار | ۳۰٫۴ | ۲٫۸ | ۲۳٫۸ | ۵۷٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۳۵٫۱% | ۳٫۵% | ۶۱٫۴% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۷٫۳% | ۸٫۰% | ۱۶٫۴% | ۱۱٫۱% | |||
درصدکل | ۳٫۹% | ۴٫% | ۶٫۸% | ۱۱٫۱% | |||
کل | تعداد | ۲۵۴ | ۲۳ | ۱۷۹ | ۴۵۶ | ||
مقدار مورد انتظار | ۲۵۴٫۰ | ۲۳٫۰ | ۱۷۹٫۰ | ۵۱۳٫۰ | |||
درصد برحسب تدریس | ۵۳٫۴% | ۴٫۹% | ۴۱٫۷% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درسها | ۱۰۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصدکل | ۵۳٫۴% | ۴٫۹% | ۴۱٫۷% | ۱۰۰٫۰% |
در جدول ۴-۱ در درس اول در ۵۸ مورد به مولفه دانش فراشناخت اشاره شده است که ۶۶ درصد کل درس اول را شامل می شود. به روش ها در فراشناخت تنها در ۲ درصد موارد اشاره شده و همچنین در ۲۸ مورد یعنی ۳۲ درصد کل درس اول به راهبردها مطالعه اشاره شده است و به طور کلی ۸۸ مورد در درس اول ۳ مولفه مورد پژوهش (دانش فراشناخت- راهبردهای مطالعه- روش ها) مشاهده شده است.
در جدول ۴-۱ درس دوم ۲۰ مورد (۵۷ درصد از کل درس ۲) به دانش فراشناخت و ۱۳ مورد (۳۷ درصد از کل درس ۲) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۲ مورد (۷/۵ درصد از کل درس ۲) به روش ها اشاره شده است همچنین به طور کلی ۳۵ مورد در درس دوم ۳ مولفه پژوهش (دانش فراشناخت- راهبردهای مطالعه- روش ها) مشاهده شده است.
در درس سوم در ۲۰ مورد (۵۴ درصد از کل درس ۳) به دانش فراشناخت و ۱۳ مورد (۳۵ درصد از کل درس ۳) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۴ مورد (۱۱ درصد از کل درس ۳ ) به روش ها اشاره شده است.در تاریخ پایه چهارم به طور کلی در ۳۷ مورد سه مولفه پژوهش (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) در درس سوم مشاهده شده است.
در درس چهارم مربوط مربوط به درس تاریخ پایه چهارم در ۵۱ مورد سه مولفه پژوهش (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) مشاهده شده که در ۳۴ مورد (۶۷ درصد از کل درس چهارم) به دانش فراشناخت، ۱۵ مورد (۲۹ درصد از کل درس چهارم) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۲ مورد به روش ها (۴ درصد از کل درس چهارم) اشاره شده است.
در درس پنجم مربوط مربوط به درس تاریخ پایه چهارم در ۳۵ مورد سه مولفه پژوهش (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) مشاهده شده که در ۱۹ مورد (۵۴ درصد از کل درس پنجم) به دانش فراشناخت، ۱۴ مورد (۴۰ درصد از کل درس پنجم) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۲ مورد به روش ها (۶ درصد از کل درس پنجم) اشاره شده است.
در درس ششم مربوط به درس تاریخ پایه چهارم در ۵۹ مورد سه مولفه دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها مشاهده شده که به ترتیب ۳۰ مورد (۵۱ درصد کل درس ششم) به دانش فراشناخت، ۲۶ مورد (۴۴ درصد کل درس ششم) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۳ مورد (۵ درصد کل درس ششم) به روش ها توجه شده است.
در درس هفتم مربوط به درس تاریخ پایه چهارم در ۵۲ مورد کل ۲۸ مورد (۵۴ درصد) به دانش فراشناخت و در ۲۲ مورد (۴۲ درصد) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۲ مورد (۴ درصد) به روش ها توجه شده است.
در درس هشتم تاریخ پایه چهارم در ۶۲ مورد به سه مولفه دانش فراشناخت، روش ها، راهبردهای مطالعه اشاره شده است. دانش فراشناخت در ۲۵ مورد (۴۰ درصد)، در ۳۵ مورد (۵۶ درصد) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۲ مورد (۳ درصد) به روش ها اشاره شده است.
فراوانی بدست آمده در درس نهم تاریخ پایه چهارم در ۳۷ مورد می باشد که به سه مولفه دانش فراشناخت، روش ها و راهبردهای مطالعه اشاره شده است که در ۲۰ مورد یعنی ۳۵ درصد به دانش فراشناخت توجه شده است، همچنین در ۱۳ مورد یعنی ۶۱ درصد به راهبردهای مطالعه و تنها در ۴ مورد یعنی در ۴ درصد روش ها مشاهده شده است.
جدول ۴-۲مبین فراوانی و درصد فراوانی مولفه مربوط به دانش فراشناخت در ۱۰ درس تاریخ پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم | درس نهم |
فراوانی | ۵۸ | ۲۰ | ۲۰ | ۳۴ | ۱۹ | ۳۰ | ۲۸ | ۲۵ | ۲۰ |
درصد | ۴٫۳۷ | ۱۲٫۷۰ | ۱۲٫۷۰ | ۷٫۴۷ | ۳۶٫۸۱ | ۸٫۴۶ | ۹٫۰۷ | ۱۰٫۱۶ | ۱۲٫۷۰ |
جدول ۴-۳مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به مولفه راهبردهای مطالعه در ۹ درس تاریخ پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم | درس نهم |
فراوانی | ۲۸ | ۱۳ | ۱۳ | ۱۵ | ۱۴ | ۲۶ | ۲۲ | ۳۵ | ۱۳ |
درصد | ۶٫۳۹ | ۱۳٫۷۶ | ۱۳٫۷۶ | ۱۱٫۹۳ | ۱۲٫۷۶ | ۶٫۸۸ | ۸٫۱۳ | ۵٫۱۱ | ۱۳٫ ۷۶ |
جدول ۴-۴مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به مولفه های روش ها در ۱۰ درس تاریخ پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم | درس نهم |
فراوانی | ۲ | ۲ | ۴ | ۲ | ۲ | ۳ | ۲ | ۲ | ۴ |
درصد | ۱۱٫۵۰ | ۱۱٫۵۰ | ۵٫۷۵ | ۱۱٫۵۰ | ۱۱٫۵۰ | ۷٫۶۶ | ۱۱٫۵۰ | ۱۱٫۵۰ | ۵٫۷۵ |
جدول ۴-۵مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به سه مولفه (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) در درس تاریخ پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم | درس نهم |
فراوانی | ۸۸ | ۳۵ | ۳۷ | ۵۱ | ۳۵ | ۵۹ | ۵۲ | ۶۲ | ۳۷ |
درصد | ۵٫۱۸ | ۱۳٫۰۲ | ۱۲٫۳۲ | ۸٫۹۴ | ۱۳٫۰۲ | ۷٫۷۲ | ۸٫۷۶ | ۷٫۳۵ | ۱۲٫۳۲ |
در جدول ۴-۶توسط رتبه های مربوط به سه مولفه دانش فراشناخت، روش ها، راهبردهای مطالعه در درس تاریخ پایه چهارم با بهره گرفتن از روش فریدمن مشخص شده است.
مولفه | دانش فراشناخت | روشها | راهبردها |
متوسط رتبه ها | ۹/۲ | ۰۰/۱ | ۱۰/۲ |
همان طور که در جدول فوق مشاهده می شود متوسط رتبه دانش فراشناخت برابر ۹/۲ و راهبردهای مطالعه برابر با ۱۰/۲ و مولفه روش برابر با ۱ می باشد.
جدول ۴-۷مبین وزن های مولفه های سه گانه پژوهش در درس تاریخ پایه چهارم براساس روش آنتروپی نشان می دهد.
مولفه | دانش فراشناخت | روش | راهبردها |
وزن آنتروپی | ۴۷۲۱/۰ | ۱۳۱۸/۰ | ۳۹۶۱/۰ |
جدول ۴-۸- جدول توافقی بر اساس توزیع توام فراوانی دروس در برابر نوع تدریس براساس سه مولفه دانش فراشناخت، روش ها، راهبردهای مطالعه درس جغرافی پایه چهارم
جدول ۴-۸ جدول توافقی مربوط به جغرافی پایه چهارم
جغرافی پایه چهارم | تدریس | کل | |||||
دانش | روشها | راهبردها | دانش فراشناخت | ||||
درس۱ | تعداد | ۱۵ | ۲ | ۳۴ | ۵۱ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۰٫۲ | ۱٫۳ | ۲۹٫۵ | ۵۱٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۲۹٫۴% | ۳٫۹% | ۶۶٫۷% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۵٫۴% | ۱۱٫۱% | ۸٫۳% | ۷٫۲% | |||
درصدکل | ۲٫۱% | ۳٫% | ۴٫۸% | ۷٫۲% | |||
درس۲ | تعداد | ۱۲ | ۰ | ۳۴ | ۴۶ | ||
تعداد مورد انتظار | ۱۸٫۶ | ۱٫۲ | ۲۷٫۲ | ۴۷٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۲۵٫۵% | ۰٫% | ۷۴٫۵% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۴٫۳% | ۰٫% | ۸٫۶% | ۶٫۷% | |||
درصدکل | ۱٫۷% | ۰٫% | ۵٫۰% | ۶٫۷% | |||
درس۳ | تعداد | ۱۷ | ۴ | ۳۷ | ۵۸ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۳٫۰ | ۱٫۵ | ۳۳٫۵ | ۵۸٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۲۹٫۳% | ۶٫۹% | ۶۳٫۸% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۶٫۱% | ۲۲٫۲% | ۹٫۱% | ۸٫۲% | |||
درصدکل | ۲٫۴% | ۶٫% | ۵٫۲% | ۸٫۲% | |||
درس۴ | تعداد | ۳۲ | ۰ | ۶۲ | ۹۴ | ||
تعداد مورد انتظار | ۳۷٫۳ | ۲٫۴ | ۵۴٫۳ | ۹۴٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۳۴٫۰% | ۰٫% | ۶۶٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۱٫۴% | ۰٫% | ۱۵٫۲% | ۱۳٫۳% | |||
درصدکل | ۴٫۵% | ۰٫% | ۸٫۸% | ۱۳٫۳% | |||
درس۵ | تعداد | ۲۴ | ۲ | ۲۴ | ۵۰ | ||
تعدادموردانتظار | ۱۹٫۸ | ۱٫۳ | ۲۸٫۹ | ۵۰٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۴۸٫۰% | ۴٫۰% | ۴۸٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۸٫۶% | ۱۱٫۱% | ۵٫۹% | ۷٫۱% | |||
درصدکل | ۳٫۴% | ۳٫% | ۳٫۴% | ۷٫۱% | |||
درس۶ | تعداد | ۱۴ | ۲ | ۱۹ | ۳۵ | ||
تعداد مورد انتظار | ۱۳٫۹ | ۹٫ | ۲۰٫۲ | ۳۵٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۴۰٫۰% | ۵٫۷% | ۵۴٫۳% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۵٫۰% | ۱۱٫۱% | ۴٫۷% | ۵٫۰% | |||
درصدکل | ۲٫۰% | ۳٫% | ۲٫۷% | ۵٫۰% | |||
درس۷ | تعداد | ۱۴ | ۰ | ۳۰ | ۴۴ | ||
تعداد مورد انتظار | ۱۷٫۵ | ۱٫۱ | ۲۵٫۴ | ۴۴٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۳۱٫۸% | ۰٫% | ۶۸٫۲% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۵٫۰% | ۰٫% | ۷٫۴% | ۶٫۲% | |||
درصدکل | ۲٫۰% | ۰٫% | ۴٫۲% | ۶٫۲% | |||
درس۸ | تعداد | ۲۵ | ۰ | ۴۴ | ۶۹ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۷٫۴% | ۱٫۸ | ۳۹٫۹ | ۶۹٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۳۶٫۲% | ۰٫% | ۶۳٫۸% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۸٫۹% | ۰٫% | ۱۰٫۸% | ۹٫۸% | |||
درصدکل | ۳٫۵% | ۰٫% | ۶٫۲% | ۹٫۸% | |||
درس۹ | تعداد | ۲۹ | ۲ | ۳۱ | ۶۲ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۴٫۶ | ۱٫۶ | ۳۵٫۸ | ۶۲٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۴۶٫۸% | ۳٫۲% | ۵۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۰٫۴% | ۱۱٫۱% | ۷٫۶% | ۸٫۸% | |||
درصدکل | ۴٫۱% | ۳٫% | ۴٫۴% | ۸٫۸% | |||
درس۱۰ | تعداد | ۳۸ | ۱ | ۳۲ | ۷۱ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۸٫۲ | ۱٫۸ | ۴۱٫۰ | ۷۱٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۵۳٫۵% | ۱٫۴% | ۴۵٫۱% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۳٫۶% | ۵٫۶% | ۷٫۸% | ۱۰٫۱% | |||
درصدکل | ۵٫۴% | ۱٫% | ۴٫۵% | ۱۰٫۱% | |||
درس۱۱ | تعداد | ۳۴ | ۳ | ۳۸ | ۷۵ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۹٫۷ | ۱٫۹ | ۴۳٫۳ | ۷۵٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۴۵٫۳% | ۴٫۰% | ۵۰٫۷% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۲٫۱% | ۱۶٫۷% | ۹٫۳% | ۱۰٫۶% | |||
درصدکل | ۴٫۸% | ۴٫% | ۵٫۴% | ۱۰٫۶% | |||
درس۱۲ | تعداد | ۲۶ | ۲ | ۲۲ | ۵۰ | ||
تعداد مورد انتظار | ۱۹٫۸ | ۱٫۳ | ۲۸٫۹ | ۵۰٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۵۲٫۰% | ۴٫۰% | ۴۴٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۱٫۱% | ۵٫۴% | ۹٫۳% | ۲۵٫۸% | |||
درصدکل | ۳٫۷% | ۳٫% | ۳٫۱% | ۷٫۱% | |||
کل | تعداد | ۲۸۰ | ۱۸ | ۴۰۸ | ۷۰۵ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۸۰٫۰ | ۱۸٫۰ | ۴۰۸٫۰ | ۷۰۵٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۴۱٫۰% | ۲٫۵% | ۳۹٫۷% | ۵۷٫۸% | |||
درصد برحسب درس | ۱۰۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصدکل | ۴۱٫۰% | ۲٫۵% | ۳۹٫۷% | ۵۷٫۸% |
در جدول ۴-۸ درس اول در ۱۵ مورد به مولفه دانش فراشناخت اشاره شده است که ۲۹درصد درس اول را شامل می شود، به روش ها در فراشناخت تنها در ۲مورد (۴درصد) موارد اشاره شده و همچنین در ۳۴ مورد یعنی ۶۷ درصد کل درس اول به راهبردها مطالعه اشاره شده است و به طور کلی ۵۱ مورد در درس اول ۳ مولفه مورد پژوهش (دانش فراشناخت- راهبردهای مطالعه- روش ها)در جغرافی پایه چهارم مشاهده شده است.
در جدول ۴-۸ مشاهده می شود که در ۱۲ مورد (۲۵درصد از کل درس ۲) به دانش فراشناخت و ۳۴ مورد (۷۴ درصد از کل درس ۲) به راهبردهای مطالعه و در ۰ مورد (۰ درصد از کل درس ۲) به روش ها اشاره شده است همچنین به طور کلی ۴۶ مورد در درس دوم، ۳ مؤلفه پژوهش (دانش فراشناخت- راهبردهای مطالعه- روش ها) مشاهده شده است.
در درس سوم در ۱۷ مورد (۲۹درصد از کل درس ۳) به دانش فراشناخت و ۳۷ مورد (۶۴درصد از کل درس ۳) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۴ مورد (۷ درصد از کل درس ۳ ) به روش ها اشاره شده است.در جغرافی پایه چهارم به طور کلی در ۵۸ مورد سه مؤلفه پژوهش (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) در درس سوم مشاهده شده است.
در درس چهارم در ۳۲ مورد (۳۴ درصد از کل درس ۳) به دانش فراشناخت و ۶۲ مورد (۶۶ درصد از کل درس ۳) به راهبردهای مطالعه و در ۰ مورد (۰ درصد از کل درس ۳ ) به روش ها اشاره شده است.در جغرافی پایه چهارم به طور کلی در ۹۴ مورد سه مؤلفه پژوهش (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) در درس چهارم مشاهده شده است.
در درس پنجم مربوط مربوط به درس جغرافی پایه چهارم در ۵۰ مورد سه مؤلفه پژوهش (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) مشاهده شده که در ۲۴ مورد (۴۸ درصد از کل درس پنجم) به دانش فراشناخت، ۲۴ مورد (۴۸ درصد از کل درس پنجم) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۲ مورد به روش ها (۴ درصد از کل درس پنجم) اشاره شده است.
در درس ششم مربوط به درس جغرافی پایه چهارم در ۳۵ مورد سه مولفه دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها مشاهده شده که به ترتیب ۱۴ مورد (۴۰ درصد کل درس ششم) به دانش فراشناخت، ۱۹ مورد (۵۴ درصد کل درس ششم) به راهبردهای مطالعه و در ۲ مورد (۶ درصد کل درس ششم) به روش ها توجه شده است.
در درس هفتم مربوط به درس جغرافی پایه چهارم در ۴۴ مورد کل ۱۴ مورد (۳۲ درصد) به دانش فراشناخت و در ۲۰ مورد (۶۸ درصد) به راهبردهای مطالعه و در ۰ مورد (۰ درصد) به روش ها توجه شده است.
در درس هشتم جغرافی پایه چهارم در ۶۹ مورد به سه مولفه دانش فراشناخت، روش ها، راهبردهای مطالعه اشاره شده است. دانش فراشناخت در ۲۵ مورد (۳۶ درصد) و در ۴۴ مورد (۶۴ درصد) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۰ مورد (۰ درصد) به روش ها اشاره شده است.
فراوانی بدست آمده در درس نهم جغرافی پایه چهارم در ۶۲ مورد می باشد که به سه مولفه دانش فراشناخت، روش ها و راهبردهای مطالعه اشاره شده است که در ۲۹ مورد یعنی ۴۷ درصد به دانش فراشناخت توجه شده است. همچنین در ۳۱ مورد یعنی ۵۰ درصد به راهبردهای مطالعه و در ۲ مورد یعنی در ۳ درصد روش ها مشاهده شده است.
در درس دهم جغرافی پایه چهارم در ۷۱مورد کل به سه مقوله دانش فراشناخت روش ها، راهبردهای مطالعه اشاره شده است. دانش فراشناخت سهمی حدود ۳۸ مورد (۵۳ درصد) داشته و همچنین راهبردهای مطالعه ۳۲ مورد (۴۵ درصد) و در ۱ مورد (۱ درصد) به روش ها اشاره شده است.
در درس یازدهم جغرافی پایه چهارم در ۷۵مورد کل به سه مقوله دانش فراشناخت روش ها، راهبردهای مطالعه اشاره شده است. دانش فراشناخت سهمی حدود ۳۴ مورد (۴۵ درصد) داشته و همچنین راهبردهای مطالعه ۳۸ مورد (۵۱ درصد) و در ۳ مورد (۴ درصد) به روش ها اشاره شده است.
در درس دوازدهم جغرافی پایه چهارم در ۵۰مورد کل به سه مقوله دانش فراشناخت روش ها، راهبردهای مطالعه اشاره شده است. دانش فراشناخت سهمی حدود ۲۶ مورد (۵۲ درصد) داشته و همچنین راهبردهای مطالعه ۲۲ مورد (۴۴ درصد) و در ۲مورد (۴ درصد) به روش ها اشاره شده است.
جدول ۴-۹ مبین فراوانی مولفه و درصددانش فراشناخت در ۱۶ درس جغرافی پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم | درس نهم | درس دهم |
فراوانی | ۱۵ | ۱۲ | ۱۷ | ۳۲ | ۲۴ | ۱۴ | ۱۴ | ۲۵ | ۲۹ | ۳۸ |
درصد | ۱۴٫۶۶ | ۱۸٫۳۳ | ۱۲٫۹۴ | ۶٫۸۷ | ۹٫۱۶ | ۱۵٫۷۱ | ۱۵٫۷۱ | ۸٫۸۰ | ۷٫۵۸ | ۵٫۷۸ |
درس | درس یازدهم | درس دوازدهم |
فراوانی | ۳۴ | ۲۶ |
درصد | ۶٫۴۷ | ۸٫۴۶ |
جدول ۴-۱۰مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به مولفه راهبردهای مطالعه در ۱۲ درس جغرافی پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم | درس نهم | درس دهم |
فراوانی | ۳۴ | ۳۴ | ۳۷ | ۶۲ | ۲۴ | ۱۹ | ۳۰ | ۴۴ | ۳۱ | ۳۲ |
درصد | ۱۲ | ۱۱٫۵۶ | ۱۱٫۰۲ | ۶٫۵۸ | ۱۷ | ۲۱٫۴۷ | ۱۳٫۶۰ | ۹٫۲۷ | ۱۳٫۱۶ | ۱۲٫۷۵ |
درس | درس یازدهم | درس دوازدهم |
فراوانی | ۳۸ | ۲۲ |
درصد | ۱۰٫۷۳ | ۱۸٫۵۴ |
جدول زیر مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به مؤلفه های روش ها در ۱۲ درس جغرافی پایه چهارم می باشد.
جدول ۴-۱۱مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به مولفه روش در ۱۶ درس جغرافی پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم | درس نهم | درس دهم |
فراوانی | ۲ | ۰ | ۴ | ۰ | ۲ | ۲ | ۰ | ۰ | ۲ | ۱ |
درصد | ۹ | ۰ | ۴٫۵۰ | ۰ | ۹ | ۹ | ۰ | ۰ | ۹ | ۱۸ |
درس | درس یازدهم | درس دوازده |
فراوانی | ۳ | ۲ |
درصد | ۶ | ۹ |
جدول ۴-۱۲مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به سه مؤلفه (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) در درس جغرافی پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم | درس نهم | درس دهم |
فراوانی | ۵۱ | ۴۶ | ۵۸ | ۹۴ | ۵۰ | ۳۵ | ۴۴ | ۶۹ | ۶۲ | ۷۱ |
درصد | ۱۳٫۸۴ | ۱۵٫۰۲ | ۱۲٫۱۷ | ۷٫۵۱ | ۱۴٫۱۲ | ۲۰٫۱۷ | ۱۶٫۰۴ | ۱۰٫۲۳ | ۱۱٫۳۸ | ۹٫۹۴ |
درس | درس یازدهم | درس دوازدهم |
فراوانی | ۷۵ | ۵۰ |
درصد | ۹٫۴۱ | ۱۴٫۱۲ |
در جدول ۴-۱۳توسط رتبه های مربوط به سه مولفه دانش فراشناخت، روش ها، راهبردهای مطالعه در درس جغرافی پایه چهارم با بهره گرفتن از روش فریدمن مشخص شده است.
مولفه | دانش فراشناخت | روش | راهبردها |
متوسط رتبه ها | ۷۱۶/۱ | ۲۳/۱ | ۲۱/۲ |
همان طور که در جدول فوق مشاهده می شود متوسط رتبه دانش فراشناخت برابر ۷۱۶/۱ و راهبردهای مطالعه برابر با ۲۱/۲ و مولفه روش برابر با ۲۳/۱ می باشد.
جدول ۴-۱۴مبین وزن های مولفه های سه گانه پژوهش در درس جغرافی پایه چهارم براساس روش آنتروپی نشان می دهد.
مولفه | دانش فراشناخت | روش | راهبردها |
وزن آنتروپی | ۳۲۳۷/۰ | ۲۶۵۵/۰ | ۴۱۱۷/۰ |
جدول ۴- ۱۵- جدول توافقی بر اساس توزیع توام فراوانی درس ها در برابر نوع تدریس براساس سه مؤلفه دانش فراشناخت، روش ها و راهبردهای مطالعه درس مدنی پایه چهارم
جدول ۴- ۱۵جدول توافقی مربوط به نوع تدریس –درس مدنی پایه چهارم
مدنی چهارم | تدریس | کل | |||||
دانش | روشها | راهبردها | دانشفراشناخت | ||||
درس۱ | درصد | ۳۲ | ۵ | ۱۳ | ۵۰ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۷٫۷ | ۲٫۵ | ۱۹٫۸ | ۵۰٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۶۴٫۰% | ۱۰٫۰% | ۲۶٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۵٫۰% | ۲۶٫۳% | ۸٫۵% | ۱۳٫۰% | |||
درصدکل | ۸٫۳% | ۱٫۳% | ۳٫۴% | ۱۳٫۰% | |||
درس۲ | تعداد | ۴۶ | ۰ | ۲۰ | ۶۶ | ||
تعداد مورد انتظار | ۳۶٫۶ | ۳٫۲ | ۲۶٫۲ | ۶۶٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۶۹٫۷% | ۰٫% | ۳۰٫۳% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۲۱٫۵% | ۰٫% | ۱۳٫۱% | ۱۷٫۱% | |||
درصدکل | ۱۱٫۹% | ۰٫% | ۵٫۲% | ۱۷٫۱% | |||
درس۳ | تعداد | ۱۵ | ۲ | ۱۶ | ۳۳ | ||
تعداد مورد انتظار | ۱۸٫۳ | ۱٫۶ | ۱۳٫۱ | ۳۳٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۴۵٫۵% | ۶٫۱% | ۴۸٫۵% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۷٫۰% | ۱۰٫۵% | ۱۰٫۵% | ۸٫۵% | |||
درصدکل | ۳٫۹% | ۵٫% | ۴٫۱% | ۸٫۵% | |||
درس۴ | تعداد | ۳۱ | ۱ | ۱۲ | ۴۴ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۴٫۴ | ۲٫۲ | ۱۷٫۴ | ۴۴٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۷۰٫۵% | ۲٫۳% | ۲۷٫۳% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۴٫۵% | ۵٫۳% | ۷٫۸% | ۱۱٫۴% | |||
درصدکل | ۸٫۰% | ۳٫% | ۳٫۱% | ۱۱٫۴% | |||
درس۵ | تعداد | ۲۳ | ۲ | ۱۶ | ۴۱ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۲٫۷ | ۲٫۰ | ۱۶٫۳ | ۴۱٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۵۶٫۱% | ۴٫۹% | ۳۹٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۰٫۷% | ۱۰٫۵% | ۱۰٫۵% | ۱۰٫۶% | |||
درصدکل | ۶٫۰% | ۵٫% | ۴٫۱% | ۱۰٫۶% | |||
درس۶ | تعداد | ۳۰ | ۴ | ۳۱ | ۶۵ | ||
تعداد مورد انتظار | ۳۶٫۰ | ۳٫۲ | ۲۵٫۸ | ۶۵٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۴۶٫۲% | ۶٫۲% | ۴۷٫۷% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۴٫۰% | ۲۱٫۱% | ۲۰٫۳% | ۱۶٫۸% | |||
درصدکل | ۷٫۸% | ۱٫۰% | ۸٫۰% | ۱۶٫۸% | |||
درس۷ | تعداد | ۱۸ | ۱ | ۱۴ | ۳۳ | ||
تعداد مورد انتظار | ۱۸٫۳ | ۱٫۶ | ۱۳٫۱ | ۳۳٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۵۴٫۵% | ۳٫۰% | ۴۲٫۴% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۸٫۴% | ۵٫۳% | ۹٫۲% | ۸٫۵% | |||
درصدکل | ۴٫۷% | ۳٫% | ۳٫۶% | ۸٫۵% | |||
درس۸ | تعداد | ۱۹ | ۴ | ۱۳ | ۳۶ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۹٫۹ | ۲٫۷ | ۲۱٫۴ | ۵۴٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۳۵٫۲% | ۷٫۴% | ۵۷٫۴% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۸٫۹% | ۲۱٫۱% | ۲۰٫۳% | ۱۴٫۰% | |||
درصدکل | ۴٫۹% | ۱٫۰% | ۸٫۰% | ۱۴٫۰% | |||
کل | تعداد | ۲۱۴ | ۱۹ | ۱۳۷ | ۳۶۸ | ||
تعداد مورد انتظار | ۲۱۴٫۰ | ۱۹٫۰ | ۱۳۷٫۰ | ۳۶۸٫۰ | |||
درصد برحسب نوع تدریس | ۵۵٫۴% | ۴٫۹% | ۳۹٫۶% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصد برحسب درس | ۱۰۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | ۱۰۰٫۰% | |||
درصدکل | ۵۵٫۴% | ۴٫۹% | ۳۹٫۶% | ۱۰۰٫۰% |
در جدول ۴-۱۵ در درس اول در ۳۲ مورد به مؤلفه دانش فراشناخت اشاره شده است که ۶۴ درصد کل درس اول را شامل می شود به روش ها تنها در ۵ مورد(۱۰ درصد ) موارد اشاره شده و همچنین در ۱۳ مورد یعنی ۲۶ درصد کل درس اول به راهبردها مطالعه اشاره شده است و به طور کلی ۵۰ مورد در درس اول، ۳ مؤلفه مورد پژوهش (دانش فراشناخت- راهبردهای مطالعه- روش ها) در مدنی پایه چهارم مشاهده شده است.
در جدول ۴-۱۵ مشاهده می شود که در ۴۶ مورد (۷۰ درصد از کل درس ۲) به دانش فراشناخت و ۲۰ مورد (۳۰ درصد از کل درس ۲) به راهبردهای مطالعه و در ۰ مورد (۰ درصد از کل درس ۲) به روش ها اشاره شده است همچنین به طور کلی ۶۶ مورد در درس دوم، ۳ مؤلفه پژوهش (دانش فراشناخت- راهبردهای مطالعه- روش ها) مشاهده شده است.
در درس سوم در ۱۵ مورد (۴۶ درصد از کل درس ۳) به دانش فراشناخت و ۱۶ مورد (۴۸ درصد از کل درس ۳) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۲ مورد (۶ درصد از کل درس ۳ ) به روش ها اشاره شده است.در مدنی پایه چهارم به طور کلی در ۳۳ مورد سه مؤلفه پژوهش (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) در درس سوم مشاهده شده است.
در درس چهارم در ۳۱ مورد (۷۰ درصد از کل درس ۳) به دانش فراشناخت و ۱۲ مورد (۲۷ درصد از کل درس ۳) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۱ مورد (۲ درصد از کل درس ۳ ) به روش ها اشاره شده است.در مدنی پایه چهارم به طور کلی در ۴۴ مورد سه مؤلفه پژوهش (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) در درس چهارم مشاهده شده است.
در درس پنجم مربوط به درس مدنی پایه چهارم در ۴۱ مورد سه مؤلفه پژوهش (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) مشاهده شده که در ۲۳ مورد (۵۶ درصد از کل درس پنجم) به دانش فراشناخت، ۱۶ مورد (۳۹ درصد از کل درس پنجم) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۲ مورد به روش ها (۵ درصد از کل درس پنجم) اشاره شده است.
در درس ششم مربوط به درس مدنی پایه چهارم در ۶۵ مورد سه مؤلفه دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها مشاهده شده که به ترتیب ۳۰ مورد (۴۶ درصد کل درس ششم) به دانش فراشناخت، ۳۱ مورد (۴۸ درصد کل درس ششم) به راهبردهای مطالعه و در ۴ مورد (۶ درصد کل درس ششم) به روش ها توجه شده است.
در درس هفتم مربوط به درس مدنی پایه چهارم در ۳۳ مورد کل ۱۸ مورد (۵۵ درصد) به دانش فراشناخت و در ۱۴ مورد (۴۲ درصد) به راهبردهای مطالعه و در ۱ مورد (۳ درصد) به روش ها توجه شده است.
در درس هشتم مدنی پایه چهارم در ۵۴ مورد به سه مؤلفه دانش فراشناخت، روش ها، راهبردهای مطالعه اشاره شده است. دانش فراشناخت در ۱۹ مورد (۳۵ درصد) و در ۳۱مورد (۵۷ درصد) به راهبردهای مطالعه و تنها در ۴ مورد (۸ درصد) به روش ها اشاره شده است.
جدول ۴-۱۶ مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به مؤلفه دانش فراشناخت در ۸ درس مدنی پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم |
فراوانی | ۳۲ | ۴۶ | ۱۵ | ۳۱ | ۲۳ | ۲۸ | ۱۸ | ۱۹ |
درصد | ۰/۱۵ | ۵/۲۱ | ۰/۷ | ۵/۱۴ | ۷/۱۰ | ۰/۱۴ | ۴/۸ | ۹/۸ |
جدول۴-۱۷مبین فراوانی مؤلفه و درصد راهبردهای مطالعه در ۸ درس مدنی پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم |
فراوانی | ۱۳ | ۲۰ | ۱۶ | ۱۲ | ۱۶ | ۳۳ | ۱۴ | ۱۳ |
درصد | ۵/۸ | ۱/۱۳ | ۵/۱۰ | ۸/۷ | ۵/۱۰ | ۳/۲۰ | ۹/۹ | ۳/۲۰ |
جدول ۴-۱۸مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به مؤلفه های روش ها در ۸ درس مدنی پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم |
فراوانی | ۵ | ۰ | ۲ | ۱ | ۲ | ۴ | ۱ | ۴ |
درصد | ۳/۲۶ | ۰ | ۵/۱۰ | ۳/۵ | ۵/۱۰ | ۱/۲۱ | ۳/۵ | ۱/۲۱ |
جدول ۴-۱۹مبین فراوانی و درصد فراوانی مربوط به سه مؤلفه (دانش فراشناخت، راهبردهای مطالعه، روش ها) در درس مدنی پایه چهارم می باشد.
درس | درس اول | درس دوم | درس سوم | درس چهارم | درس پنجم | درس ششم | درس هفتم | درس هشتم |
فراوانی | ۵۰ | ۶۶ | ۳۳ | ۴۴ | ۴۱ | ۶۵ | ۳۳ | ۳۶ |
درصد | ۰/۱۳ | ۱/۱۷ | ۵/۸ | ۴/۱۱ | ۶/۱۰ | ۸/۱۶ | ۵/۸ | ۰/۱۴ |
در جدول۴-۲۰توسط رتبه های مربوط به سه مؤلفه دانش فراشناخت، روش ها، راهبردهای مطالعه در درس مدنی پایه چهارم با بهره گرفتن از روش فریدمن مشخص شده است.
مولفه | دانش فراشناخت | روش | راهبردها |
متوسط رتبه ها | ۱۳/۲ | ۳۹/۱ | ۸۵/۱ |
همان طور که در جدول فوق مشاهده می شود متوسط رتبه دانش فراشناخت برابر ۱۸/۲ و راهبردهای مطالعه برابر با ۸۷/۱ و مولفه روش برابر با ۳۹/۱ می باشد.
جدول۴-۲۱مبین وزن های مؤلفه های سه گانه پژوهش در درس مدنی پایه چهارم براساس روش آنتروپی نشان می دهد.
مولفه | دانش فراشناخت | روش | راهبردها |
وزن آنتروپی | ۴۸۱۱/۰ | ۰۹۱۹/۰ | ۴۲۷۱/۰ |
جدول فراوانی توأم زیر مبین ترکیب شماره درس ها و فراوانی مربوط به تدریس براساس مؤلفه های مورد نظر پژوهش، راهبردها و روش ها و دانش فراشناخت در درس تاریخ پایه پنجم مشخص شده است.
جدول۴-۲۲جدول توافقی مربوط به توزیع فراوانی توام درس ها در برابر نوع تدریس تاریخ پایه پنجم
آخرین نظرات