درحقیقت، قانونگذار در مقام تدوین قانون دریایی با علم به حکم قانون مدنی و درعینحال، با درنظر گرفتن واقعیت رهن دریایی از جمله اینکه کشتی، همیشه در بندر داخلی یا خارجی محل انعقاد رهن مستقر نیست تا بتوان به سهولت آن را به قبض داد، قبض را آگاهانه شرط صحت رهن ندانسته است. منتهی، با الزامی دانستن تنظیم سند رسمی و ثبت رهن کشتی، از حقوق مرتهن و اشخاص ثالث حمایت کردهاست؛ بنابراین، حکم خاص قانون مؤخر، حکم عام مقدم قانون مدنی را تخصیص میزند.
به عنوان نتیجه همچنین میتوان اظهار داشت که هرجا قانونگذار، ثبت را الزامی دانسته است، به مبنای لزوم قبض خدشه وارد شده است.
در رهن اموال غیرمنقول، ثبت الزامی است. ولی قانون مدنی در خصوص عدم لزوم قبض اینگونه رهن حکمی را بیان نکرده است و آن را تابع شرایط مقرر در قانون مدنی قرار داده است. لیکن، این امر صحیح نیست؛ چرا که با ثبت مبنای شرطیت قبض در صحت عقد رهن متزلزل میشود.
موافقان شرطیت قبض در صحت عقد رهن بر این باورند که با قبض مال مرهونه، مرتهن از حبس مال و در نتیجه امکان دسترسی به آن مطمئن میشود؛ و حق تقدم در مقابل دیگر طلبکاران راهن محفوظ میماند. لیکن، با ثبت رهن این هدف خود به خود حاصل میشود و حق مرتهن در مقابل دیگران رسمیت و قابلیت استناد خواهد داشت و از طرفی در صورت تلف یا از بین رفتن مال، راهن موظف است بدل آن را جایگزین کند واگر مورد وثیقه در نظر مرتهن خصوصیت داشته باشد میتوان شرط کرد که در اختیار وی قرار گیرد.اما، این امر را نباید یک اصل تلقی کرد و بهتر است اصل را بر این قرار دهیم که قبض ضرورت ندارد مگر اینکه ضمن عقد بدان اشاره و شرط شود.
نکته تأملبرانگیز دیگر این است که ماده ۴۲ قانون دریایی درخصوص رهن کشتی، قبض را شرط صحت ندانسته است. آیا درخصوص دیگر اقسام رهن دریایی، از جمله رهن بار یا رهن کرایهی باربری با سکوت قانون، این حکم جاری است یا خیر؟
در این مورد دو دیدگاه متفاوت حاکم بر نظریات حقوقدانان است که اختصاراً به آن اشاره خواهیم نمود:
۱٫ عدهای معتقدند که چون اصل بر شرط بودن قبض در صحت عقد رهن است و ماده ۴۲ یک استثناء است و در یک قانون خاص مندرج گردیده ، باید استثناء را در موارد سکوت تفسیر مضیق نماییم؛ بنابراین، درخصوص سکوتِ قانون درمورد رهن بار کشتی باید این نتیجه را گرفت که در این نوع رهن نیز قبض شرط صحت است.
۲٫ در مقابل، عدهای دیگر معتقدند که اگرچه درمورد قبض بار و کالاهای کشتی بهصراحت سخنی به میان نیامده است. ولی با توجه به سیاق مواد مربوط به رهن و نیز ماهیت و فلسفه آن میتوان گفت که قبض بار نیز نباید شرط رهن باشد.[۱۱۱]
همچنین در ادامه اینگونه استدلال کردهاند که استثنای با مبنا سرایتپذیر است.اما، استثنای بدون مبنا را نمیتوان سرایت داد و شرط صحت نبودن قبض درمورد رهن کشتی استثنای با مبنا است و نهایتاًً اینکه عدم شرطیت قبض درمورد رهن کشتی قابل تسری به رهن بار کشتی است؛ چرا که مبنا یکی است.[۱۱۲]
در نهایت باید اینگونه نتیجه گیری کرد: لزوم قبض مادی، حتی در رهن مدنی باعث دشواریهای حقوقی و عملی گردیده و از طرفی،رویه قضایی در جهت تعدیل حکم قانون درباره مفهوم قبض تلاش نموده است و تعبیر قبض عرفی و استیلای معنوی را نیز پذیرفته است و چه بسا پذیرش نقش قبض در صحت عقد رهن با توجه به اطلاق ماده ۷۷۲ قانون مدنی در امور مدنی نیز قابل توجیه نیست .
در خصوص رهنهای تجاری به دلیل رعایت اصل سرعت، قبض و استیلا به معنای قبض مادی مطرح نبوده است و بالطبع، در رهن کشتی که در حیطه امور دریانوردی حاصل میشود، به دلیل ضرورت وجود این نوع رهنها در توسعه و سهولت امور دریانوردی، همچنین هدف آن که تشویق و توسعه سرمایه گذاران به دادن وامهای کلان به مالکان کشتی در حال ساخت یا مالکان کشتیهایی که در حین سفر نیاز به اعتبارات کافی دارند است،شرط نبودن قبض مقرر شده است چرا که قبض اساساً با ادامه فعالیت کشتی منافات دارد.
در رهن بار و کرایهی باربری نیز علیرغم سکوت قانونگذار دریایی، به دلیل وضوح امر، قبض شرط صحت عقد نیست؛ زیرا، رهن بار و کالا طبق ماده ۸۹ در شرایط اضطراری و در حین سفر دریایی منعقد می شود که صرفاً به منظور ادامه و تعقیب سفر دریایی انجام می شود و روشن است که در حین سفر دریایی و در مواقع فوری، اصل سرعت و شرایط اضطراری موجود اقتضا میکند سریعاً عقد رهن منعقد گردد و نیاز به قبض مال مرهون اساساً مطرح نمیشود و چه بسا که مرتهن اصولاً دسترسی به مال مرهون نداشته باشد.
گفتار دوم: شرایط اختصاصی
برای تحقق عقد رهن دریایی شرایطی لازم است. شرایط عام صحت قرارداد و نیز شرایط عام حاکم بر رهن مدنی در ارتباط با رهن دریائی قبلاً بررسی شده است.لیکن،شرایط خاصی نیز در زمینه رهن دریائی وجود دارند. این شرایط را به اجباری و اختیاری تقسیم نمودهایم؛ چرا که عدم رعایت شرایط اجباری، موجب خروج از قواعد و حوزه رهن دریایی خواهد شد و قرارداد مشمول قواعد رهن مدنی قرار میگیرد. لیکن، عدم رعایت شرایط اختیاری این ضمانت اجرا را در پی نخواهد داشت، بلکه تنها طرفین ممکن است امتیازاتی را از دست بدهند.
بند اول: شرایط اجباری
در قانون دریایی مبحثی تحت عنوان شرایط اجباری مطرح نشده است. اما، از لحن برخی مواد مانند ماده ۴۲ این شرایط را میتوان فهمید.
الف. ثبت رسمی
آخرین نظرات