به لحاظ تشکیلاتی برای نخستین بار در سال ۱۳۴۹ مقرر گردید همان طور که در ارتش معمول بوده است، سازمان های دولتی مورد ارزشیابی مستمر قرار گیرند. بدین منظور سازمانی با عنوان مرکز ارزشیابی سازمان های دولتی در نخست وزیری تشکیل گردید (عفتی و همکاران، ۱۳۸۶، ص ۲۸).
به موجب بند ۸ ماده ۵ ازفصل سوم قانون برنامه و بودجه مصوب ۰۵/۱۲/۱۳۵۱ وظیفه ارزشیابی کارائی و عملکرد دستگاه های اجرایی کشور و گزارش آن به نخست وزیر بر عهده سازمان برنامه و بودجه نهاده شد. سازمان برنامه و بودجه تا سال ۱۳۵۲ به امر ارزشیابی عملکرد وزارتخانه ها وسازمان های دولتی پرداخت. از اواسط سال به موجب اصلاحیه مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۵۳ قانون استخدام کشوری و به موجب بند ۶ قسمت ب ماده ۱۰۴ این قانون وظیفه ارزشیابی کارایی عملکرد در دستگاه های اجرایی کشور به منظور ارشاد و راهنمایی آن ها در جهت برقراری روش های صحیح اداری و اصول مدیرت و گزارش آن به نخست وزیر، به سازمان امور اداری واستخدامی کشور منتقل گردید. دفتر مذکور در سال ۱۳۵۹ منحل گردید. در سال ۱۳۷۶ دفتر ارزیابی عملکرد مدیریت در ساختار امور اداری و استخدامی کشور شکل گرفت (پیشین، ۱۳۸۶، ص ۲۸).
۲-۲-۳- تعریف اندازه گیری:
اندازه گیری، توانمندی سنجش پدیده هایی مانند؛ دانش، مهارت، هوش و توانایی است. اندازه گیری تحلیل و تصمیم گیری مؤثر را پشتیبانی میکند (منطقی و جعفری، ۱۳۸۷، ص ۱).
۲-۲-۴- دلایل اندازه گیری:
چهار دلیل عمده برای اندازه گیری وجود دارد:
-
- توصیف: به دست آوردن درکی از فرآیندها، محصولات، منابع و محیط است.
-
- ارزیابی: به منظور مقایسه وضعیت موجود با آنچه از پیش برنامه ریزی شده است.
-
- پیشبینی: پیشبینی موجب می شود تا سازمان ها بتوانند برنامه ریزی نمایند.
- بهبود: اندازه های عملکرد، امکان این قضاوت را به وجود می آورند که آیا فعالیت های بهبود همان گونه که انتظار میرفت عمل می کند یا نه (Morisawa toru, 2002).
۲-۲-۵- تعریف و مفهوم عملکرد:
«عملکرد؛ کار واقعی است که به منظور تضمین دستیابی سازمان به مأموریت تعریف شده خویش، انجام می شود.» بنابرین ضروری است که ابتدا چیزی وجود داشته باشد که عملکرد آن قابل توجه باشد، دوّم آنکه یک بعد وجود داشته باشد که جالب باشد و سوّم آنکه یک هدف برای نتیجه آن تعیین شود. وجود این سه عنصر تضمین میکند که عملکرد همان گونه که در بالا تعریف شده است موجود باشد[۳۷].
«به طور کلی، عملکرد سازمانی به چگونگی انجام مأموریت ها، وظایف، فعالیتهای سازمانی و نتایج حاصله از انجام آن ها اطلاق میگردد.» (منطقی و جعفری، ۱۳۸۷، ص ۱).
۲-۲-۶- انواع ارزیابی:
ارزیابی میتواند بر اساس نحوه نگاه به این مقوله، به دو نوع کلی طبقه بندی گردد که عبارتند از:
۱- ارزیابی آینده نگر؛ ۲- ارزیابی گذشته نگر.
-
-
-
- ارزیابی آینده نگر:
-
-
نوعی ارزیابی است که قبل از تهیه برنامه انجام میشود و برای تعیین منطقی بودن یا حقانیت ایجاد برنامه صورت میگیرد. لذا یک ارزیابی آینده نگر، مشخص میکند که آیا مسئله یا نیازی وجود دارد که حقانیت برنامه ریزی برای حل آن مسئله یا تأمین آن نیاز را توجیه نماید و به این سؤال نیز پاسخ دهد که در صورت عدم اجرای برنامه مورد بحث، جامعه با چه پیامدهای منفی مواجه میگردد (عفتی و همکاران، ۱۳۸۶، ص ۳۹-۳۶).
-
-
-
- ارزیابی گذشته نگر:
-
-
نوعی ارزیابی است که پس از اجرا یا تکمیل برنامه انجام میپذیرد، ارزیابی گذشته نگر به دو دسته طبقه بندی میگردد: الف ـ ارزیابی تکوینی؛ ب ـ ارزیابی تجمیعی.
الف- ارزیابی تکوینی:
ارزیابی است که در مراحل اولیه اجرای یک برنامه انجام میشود و فرآیندها و مدیریت برنامه را از ابعاد زیر مورد بررسی قرار میدهد.
-
- کارا هستند.
-
- مرتبط و مناسب میباشند و نیازهای مشتریان را مرتفع میکنند.
- منابع را برای دستیابی به نتایج مورد نظر به صورت مطلوب به کار میگیرند.
ب- ارزیابی تجمیعی:
ارزیابی است که در مراحل نهائی برنامه، یعنی بعد از اتمام مدّت زمان مناسب، در فاصله زمانی مراحل اولیه اجرای برنامه تا زمان ارزیابی آن انجام میگیرد. این فاصله زمانی، مدّت زمان کافی جهت تحقق نتایج مورد انتظار برنامه را به وجود میآورد و یا همچنین پس از تکمیل یک برنامه انجام میشود.
غیر از موضوعاتی که ارزیابی تکوینی بر آن ها متمرکز است، ارزیابی تجمیعی موضوعاتی نظیر؛ اثربخشی در تحقّق اهداف برنامه و خط مشیهای دولتی مربوط را نیز در بر میگیرد. بنابرین ارزیابی از یک برنامه در حال اجرا میتواند تمام یا هر یک از موضوعات مورد بحث را بررسی نماید (پیشین، ۱۳۸۶، ص ۳۹-۳۶).
۲-۲-۷- مراحل ارزیابی:
جهت بررسی امکانپذیری و نیز بررسی اثربخشی و کارآمدی برنامهریزی صورت گرفته، در سه مرحله برنامه ها مورد ارزیابی قرار میگیرند. این مراحل را میتوان به شرح ذیل بیان داشت.
مرحله اول: ارزیابی پیش از اجرا (امکانسنجی برنامه ها)؛
مرحله دوم: نظارت و ارزیابی حین اجرا؛
مرحله سوم: ارزیابی پس از اجرا (ارزشیابی).
ارزیابی پیش از اجرا وجود یا فقدان ظرفیتهای فنی، نهادی، قانونی و مالی را برای اجرای سیاستهای ارزیابی کرده و درجه واقعبینی اهداف و سیاستها را افزایش میدهد. (این نوع ارزیابی خود میتواند از نتایج ارزیابی برنامه های گذشته برای انجام صحیح ارزیابی قبل از اجرا استفاده کند.)
ارزیابی حین اجرا، خطاهای هدف گذاری، برآورد منابع، اثربخشی و یا خطاهای اجرایی یا انحرافات ناشی از تغییر شرایط پیرامونی را شناسایی کرده، زمینهساز اقدام به موقع برنامهریزان برای اصلاح برنامه ها خواهد شد. ارزیابیهای پس از اجرا با ارزشیابی معناداری، کارآمدی و اهمیت برنامه ها و سیاستهای در حرکت به سمت توسعه تصویری واقعی از وضعیت موجود اقتصادی و اجتماعی در آستانه برنامه های بعدی ارائه خواهد داد (صمدی، ۱۳۹۰، ص ۳).
۲-۲-۸- تعریف و مفهوم ارزیابی عملکرد:
در خصوص ارزیابی عملکرد تعاریف مختلفی ارائه گردیده که ذیلاَ به ذکر بعضی از این تعاریف اشاره میگردد.
«ارزیابی عملکرد به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی اطلاق میگردد که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به هدف ها و شیوه اقتصادی توام با کارایی و اثربخشی صورت میگیرد. به این ترتیب میزان پیشرفت در جهت کسب اهداف تعیین شده ارزیابی می شود.»
-
- در آئیننامه ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور چنین ذکر شده که ارزیابی عملکرد عبارت است از «فرایند سنجش جامع عملکرد دستگاههای اجرایی در قالب عباراتی نظیر کارایی، اثربخشی، توانمندسازی و قابلیت پاسخگویی، در چارچوب اصول و مفاهیم علمی مدیریت برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی و در قالب برنامه های اجرایی» .
-
- ارزیابی عملکرد کنترل و گزارش گیری مداوم از نیل به برنامه ها، به خصوص نیل به اهداف از پیش تعیین شده است، که برخی اوقات خروجی خوانده می شود.
آخرین نظرات