۲-۱-۱۹-۵ تقسیمبندی تکنولوژی از دیدگاه نوآوری
۱-تکنولوژی مربوط به انجام یک وظیفه کاملاً جدید؛
۲-تکنولوژی مربوط به انجام یک وظیفه قدیمی ولی با شیوه جدید؛
۲-۱-۱۹-۶ تقسیمبندی تکنولوژی از دیدگاه استراتژیک
۱-تکنولوژی پایه: تکنولوژیهایی هستند که برای انجام کسب و آن ها را میتوان خیلی سریع از منابع خارجی تأمین کرد. آن ها مزیت رقابتی قابل توجهی ایجاد نمیکنند، ولی نبود آن ها میتواند مانعی برای ورود به بازار باشد.
۲-تکنولوژی کلیدی: تکنولوژیهایی هستند که باعث ایجاد مزیت مهمی می شوند. آن ها معمولاً در اختیار تعداد محدودی از تولیدکنندگان قرار دارند. در اختیار داشتن آن ها امکان تسلط بر بازار را برای شرکت فراهم می کند.
۳-تکنولوژی پیشگام: تکنولوژیهایی هستند که می توانند به عنوان تکنولوژی فردا باشند. آن ها در حال ظهور از آزمایشگاههای تحقیق و توسعه بوده و به بازارهای ویژه وارد می شوند تا در صورت موفقیت به عنوان مبنایی برای ایجاد دامنهای از محصولات محوری تلقی شوند.
۴- تکنولوژی در حال ظهور: تکنولوژیهای هستند که هنوز در مرحله پژوهش بوده و به عنوان یک احتمال موفقیت تلقی می شوند. به عبارت دیگر، اثر رقابتی آن شناخته شده نیست، ولی محتمل است.
تحقیقات دانشگاه آستن تکنولوژی را به سه دسته تقسیم می کند:
۱-تکنولوژی عملیات: که تکنیک مورد استفاده در فعالیتهای جریان کار را شامل می شود.
۲-تکنولوژی مواد: که ماهیت مواد مورد استفاده در فعالیتهای جریان کار را نشان می دهد.
۳-تکنولوژی دانش: که به خصوصیات دانش مورد استفاده در سازمان اشاره دارد (زنجانی، ۱۳۷۹).
۲-۱-۲۰طبقهبندی تکنولوژی
تکنولوژی را میتوان به چندین روش طبقه بندی کرد. طبقه بندی ذیل در جهت ایجاد درک مشترک از مفاهیم تکنولوژی، مهم و قابل توجه است.
۲-۱-۲۰-۱ تکنولوژی جدید
تکنولوژی جدید به آن دسته از تکنولوژیهایی که جدیداً عرضه یا پیادهسازی شدهاند، اطلاق می شود و بایستی تأثیر روشن و شفافی بر عملکرد سازمان (در تولید محصولات یا ارائه خدمات) داشته باشند.مثالی در این مورد طراحی صفحات وب برای بازاریابی محصولات شرکت است. لازم به ذکر است که تکنولوژی مورد نظر، لزوماًً نباید در سطح جهانی نوظهور باشد، بلکه کافی است که در سطح سازمان جدید باشد.
۲-۱-۲۰-۲ تکنولوژی نوظهور
تکنولوژی نوظهور به تکنولوژی خاصی اطلاق می شود که تا کنون به طور کامل تجاری نشده باشد، ولی در طی ۵ سال آینده تجاری می شود. ممکن است در حال حاضر استفاده محدودی داشته باشد، ولی پیش بینی می شود که به طور فزایندهای توسعه یابد. مهندسی ژنتیک، نانوتکنولوژی، اینترنت مثالهایی از تکنولوژی نوظهور می باشد.
۲-۱-۲۰-۳ تکنولوژی پیشرفته
واژه تکنولوژی پیشرفته به تمامی تکنولوژیهای پیچیده یا پیشرفته اطلاق می شود که:
-
- افراد و نیروهای با تحصیلات بالا را استخدام کند که بافت اصلی آن را دانشمندان و مهندسین تشکیل می دهند.
-
- نرخ تغییر تکنولوژی آن نسبت به دیگر صنایع بیشتر باشد.
-
- سلاح رقابتش، نوآوری تکنولوژی باشد.
- میتوان از تکنولوژی برای رشد سریع خود استفاده کند. ظهور تکنولوژیهای جدید بقاء آن را به مخاطره میاندازد.
۲-۱-۲۰-۴ تکنولوژی پست
واژه تکنولوژی سنتی به تکنولوژیهایی اطلاق می شود که در سطح گستردهای از جامعه مورد استفاده قرار می گیرند و تکنولوژیهای پست در بسیاری از صنایع که از خصوصیات زیر برخوردارند، استفاده می شوند:
-
- از نیروهای کاری با سطح آموزشی یا مهارت نسبتاً پایین استفاده می کنند.
-
- از روشهای دستی یا نیمه اتوماتیک استفاده می کنند.
-
- اعتبارات تحقیقاتی آن ها محدود (یا کمتر از متوسط صنعت) است.
-
- زیربنای تکنولوژی آن ها نسبتاً پایدار بوده و از تغییرات کمی برخوردار است.
- محصولات تولیدشده توسط آنان نیازهای اساسی انسان را تأمین می کنند.
۲-۱-۲۰-۵ تکنولوژی متوسط[۱۹]
واژه تکنولوژی متوسط به تکنولوژیهایی اطلاق می شود که بین تکنولوژی پیشرفته و تکنولوژی سنتی قرار می گیرند. معمولاً این تکنولوژیها جزء تکنولوژیهای بلوغ یافته است که برای انتقال تکنولوژی بیشتر از سایر تکنولوژیها مورد توجهاند.
۲-۱-۲۰-۶ تکنولوژی مناسب[۲۰]
واژه تکنولوژی مناسب شاخص تطبیق و سازگاری مناسب تکنولوژی مورد استفاده و منابع مورد نیاز جهت استفاده بهینه از آن است.
۲-۱-۲۰-۷ تکنولوژی مستندشده در مقابل تکنولوژی نهفته[۲۱]
تکنولوژی میتواند ثبت و نگهداری شود و به استفادهکنندگان انتقال یابد، به شرط این که بتوان آن را قالب نشانه ها و علائم استانداردشدهای (به صورت کد شده) مستند کرد. هر نقشه مهندسی، نمونه مستندشدهای است که ابعاد و تلرانس محصول را بیان می کند.
۲-۱-۲۰-۸ تکنولوژی پنهان
همان دانش غیر قابل لمس و غیر قابل بیان است. هیچ روش واحد و مشخصی جهت عرضه و ارائه آن به گروهی از مردم وجود ندارد. انتقال تکنولوژی نهفته از طریق ارتباط مستقیم و تعامل توسعهدهنده آن و کسی که می خواهد به این تکنولوژی دست یابد، امکانپذیر است (رابطه استاد و شاگردی) (خلیل، ۱۳۸۳).
۲-۱-۲۱ انواع سازمانها از نظر نیاز به مدیران تکنولوژی
۲-۱-۲۱-۱ سازمان تولید
این سازمانها در ابتدا به مدیریت تکنولوژی تولید نیاز دارند. به نظر تعدادی از مؤلفان، این موضوع در مدیریت تکنولوژی بسیار اساسی و اصلی است. اگر شرکتی محصول پیچیده تولید کند، آن گاه توسعه محصول نیز به عنوان وظیفه مدیریت تکنولوژی قلمداد می شود… در بسیاری از موارد تولید محصول جدید نیاز به تکنولوژی نو دارد و از آن مهمتر طراحی محصول جدید باید سهولت تولید آن را در ذهن تداعی کند . سهولت در تولید که آن را قابلیت تولید شدن مینامند، کلید مهمی در کاهش هزینه ها است.
۲-۱-۲۱-۲ ارائهکنندگان خدمات
امروزه بسیاری از ارائهکنندگان خدمات از قبیل شرکتهای بیمه، حمل و نقل، بیمارستانها و حتی خردهفروشیها نیز از تکنولوژی پیچیده استفاده می کنند.
۲-۱-۲۱-۳ سازندگان ساختمان، صنایع مرتبط با معدن، خدمات عمومی
تمام این شرکتها از تکنولوژیهای ترکیبی استفاده می کنند. مدیریت این تکنولوژیها مهم بوده و نیازمند توجه مدیران متخصص است (جعفرنژاد، ۱۳۷۸).
۲-۱-۲۲ تأثیر تکنولوژی جدید بر ساختار سازمانی
ساختار سازمانی به دلایل مختلف میتواند تغییر نماید، بر حسب آن که نوعاً مکانیکی یا ارگانیکی باشد. اساساً ساختارهای مکانیکی یا بروکراسی آنهایی هستند که در وضعیت استاندارد و به شکل از قبل تعیینشده عمل می کنند، در حالی که ساختارهای ارگانیکی توسط روابط غیررسمی و عدم استاندارد توصیف می شود. به طور کلی انتظار می رود که تکنولوژی جدید تأثیر عمدهای بر ساختار سازمان داشته باشد. برای مثال، تغییر در طراحی شغل بیشتر اوقات به تعدیل زیاد ساختارها سوق داده می شود. طرح سازمان سنتی که بر اساس خصوصیات علمی بنا نهاده شده است، ممکن است به علت لزوم ترکیب به وسیله تکنولوژی جدید مناسب نباشد (دیرمینا، ۱۳۸۲).
آخرین نظرات