از سوی دیگر، یافتن پاسخ برای این سؤال که چه عواملی باعث برتری برخی از شرکتها در معرفی محصولات جدید به بازار میشود و چرا هنوز نرخ شکست در پروژه های توسعه محصول بالا است، ذهن اکثر محققان و پژوهشگران این حوزه را به خود مشغول کردهاست. بنابه اهمیت این موضوع، مطالعات بسیاری در زمینهی یافتن عوامل اساسی موفقیت در توسعه محصول جدید انجام گرفته است. با وجود اینکه مطالعات انجام گرفته در اقتصادهای پیشرفتهای همچون اروپا و آمریکای شمالی، یا کسب وکارهایی با ظرفیتها و تخصصها بالا صورت پذیرفته است، به کسب و کارهای کشورهای در حال توسعه و بازارهای جدیدی همچون خاورمیانه بخصوص در زمینه شرکتهای ساختمانی توجه کمی شده است. در حالت کلی از فرایندهای توسعه محصول جدید کسب و کارها در این منطقه و کشورهای آن شناخت کمی وجود دارد. درک عوامل اساسی موفقیت توسعه محصول جدید در کسب و کارها این کشورها به لحاظ نظری و سیاستگذاری دارای اهمیت بسیاری میباشد.
نوآوری را به عنوان عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیط پیچیده و متغیر امروزی می بینند. سازمانها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیطهای متغیر و ایجاد و توسعه قابلیتهای جدیدی که به آن ها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفق تر خواهند بود.(Montes et al.,2004) ابتکارات و اقدامات نوآوری به طور فزاینده به دانش، تخصص و تعهد کارکنان به عنوان درون دادهای فرایند ایجاد ارزش وابسته است. دیدگاه مبتنی بر دانش سازمان را به عنوان مخزن دانش و شایستگی ها تشریح میکند . مطابق با این دیدگاه، مطالعات قبلی، دانش و شایستگی های منابع انسانی را به عنوان داراییهای باارزش برای سازمان ها شناسایی کردهاند. اقدامات منابع انسانی ابزار و شیوه های اصلی هستند که توسط آن ها سازمان ها میتوانند مهارت ها، نگرش ها و رفتار افراد را برای انجام کارهایشان و نیل به مطالعات و متون قبلی اهداف سازمانی موجود مورد تاثیر قراردهند(۲۰۰۳Collin and Clark, ).
همچنین در جهان پویای کسب و کار امروز شرکت ها به شدت به دنبال کسب مزیت رقابتی هستند، تا بتوانند بدین وسیله بر رقبای خود پیشی بگیرند. همچنین توسعه و رشد شرکتها به توانایی آن ها در معرفی محصولات جدید در طول دوره های متفاوت اقتصادی وابسته است و توسعه محصولات جدید تنها راه بقاء سودآوری برای آنان محسوب میشود(Crawford and Benedetto, 2003). بدون تردید، توسعه محصول جدید مقدمه ای برای ورود به این مرحله است. با توجه به کوتاه شدن چرخه عمر محصول، فشار زیادی به منظور کاهش هزینه و زمان توسعه محصول وجود دارد. سریع تر شدن زمان ارائه به بازار برای محصولات جدید میتواند به حجم بالاتری از فروش منجر شود. بنابرین، این امر بسیار مهم است که فرآیندهای توسعه محصول ساده گردند تا، پروژه های توسعه سرعت یابد (Langerak & Hultink,2005). ساختار فرایندهای ضعیف به تکرارهای بیهوده منجر میگردد که ممکن است سبب تأخیر در ارائه محصول به بازار و از دست دادن فرصتهای فروش گردد. اگرچه محصولات جدید فرصتهای جدیدی برای شرکتها ایجاد میکنند، ولی نباید ریسک قابل توجهای که این محصولات دارند نادیده گرفته شود. مطالعات تجربی نرخ بالایی از شکست این محصولات، به خصوص در بازارهای مصرف را نشان دادهاند(Blundell,1999). ضرورت اصلی تحقیق در این است که برای جلوگیری از شکست و تضمین موفقیت در توسعه محصولات جدید در صنعت نرمافزاری کشور نیاز است که عوامل موفقیت مؤثر بر توسعه محصول جدید مورد بررسی قرار گیرد.
جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
از لحاظ این که مدل مورد بررسی در تحقیق حاضر در هیچ تحقیق داخلی و حتی خارجی مورد ارزیابی قرار نگرفته و ارائه دهندگان تحقیق حاضر پیشنهاد دادند تحقیق حاضر در یک مطالعه موردی مورد ارزیابی قرار گیرد، این تحقیق در جامعه آماری مربوط به شرکتهای صنایع غذایی تهران صورت میگیرد، از این جهت می توان تحقیق حاضر دارای نوآوری باشد.
اهداف مشخص تحقیق
هدف علمی:
هدف علمی تحقیق اضافه نمودن دانش جدید در زمینه بررسی رابطه بین مدیریت دانش مشتری، یادگیری سازمانی و تیمی و همچنین توسعه محصول جدید به گستره دانش نظری و عملی است.
هدف کاربردی:
-
-
- بررسی تاثیر یادگیری تیمی بر موفقیت توسعه محصول جدید.
- بررسی تاثیر نوع دانش بر موفقیت توسعه محصول جدید.
-
سؤالات و فرضیه های تحقیق(مطابق با اهداف تحقیق):
-
یادگیری تیمی بر موفقیت توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد.
-
- کسب دانش بر موفقیت توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد.
-
- توزیع اطلاعات بر موفقیت توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد.
-
- تفسیر دانش بر موفقیت توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد.
- حافظه سازمانی بر موفقیت توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد.
-
نوع دانش بر موفقیت توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد.
-
- پیچیدگی دانش بر موفقیت توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد.
- تفسیر دانش بر موفقیت توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد.
-
تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی
توسعه محصول جدید: میزان پاسخ به انتظارات مشتریان، کارکنان فروش، حاشیه سود سازمان، سهم بازار سازمان را عملکرد محصول جدیدگویند(Islam et al,2009).
کسب دانش: کسب دانش یا اطلاعات روش یا فرایندی است که برای جمع آوری دانش داخلی و خارجی سازمان مانند ( اطلاعات مشتریان، بازارها، تکنولوژی و رقبا) استفاده می شود(Islam et al,2009).
توزیع اطلاعات: فرایند انتشار دانش و اطلاعات کسب شده در سازمان است(Islam et al,2009).
تفسیر اطلاعات: فرایند اجتماعی است، برای توسعه روش مشخص و قابل درک و انجام برای فهم و تفسیر و تسهیم دانش ایجاده شده در سازمان(Islam et al,2009).
حافظه سازمانی: دانش گردآوری شده از طریق یادگیری تجمعی در سازمان را گویند(Kim et al,2013).
پیچیدگی دانش: میزان خلق دانش جدید، ترکیب و یکپارچه سازی دانش فنی را پیچیدگی دانش گویند(Kim et al,2013).
فصل دوم
ادبیات موضوعی تحقیق
ادبیات تحقیق
مقدمه
فصل حاضر به ادبیات تحقیق می پردازد، که در آن یادگیریمداری، کسب دانش، توزیع اطلاعات، تفسیر اطلاعات، حافظه سازمانی، نوآوریمداری، ارتباط بین ویژگیهای سازمانی و نوآوری در محصول،نوع نوآوری، توسعه محصولات جدید، دیدگاه های راهبردی برای استفاده از منابع در نوآوری، دانش، رویکردها و الگوهای فرایند توسعه محصول جدید، مدیریت دانش و تغییر در جهت توسعه محصول، ظرفیت تغییر سازمانی در جهت توسعه محصول جدید، زیرساختهای مدیریت دانش و پیشینه پژوهش در دو بخش داخلی و خارجی آورده شده و در نهایت چارچوب و مدل مفهومی تحقیق آورده شده است. در ادامه فصل مطالب مطروحه آورده می شود.
یادگیریمداری
آخرین نظرات