۳- افزایش تبادلات بانکی و نیاز به مراجعه زیاد در طول ماه به شعبه بانک.
۴- حذف زمان و مکان در انجام عملیات بانکی.
(بولتن داخلی بانکداری الکترونیکی ۱۳۸۷).
نظر محقق:
کاهش هزینه حمل و نقل و همچنین صرفه جویی زمانی، با توجه به مشغله های فراوان زندگی، یکی از دلایل روی آوردن به استفاده از سیستم موبایل بانک میباشد. که از این لحاظ سریع ترین سیستم برای انجام عملیات بانکی است. موبایل به عنوان یک وسیله ضروری چون در نزد اکثر افراد جامعه وجود دارد، امکان دسترسی به بانک ها را به صورت شبانه روز برای انجام امور بانکی فراهم میاورد. و نیز سهولت دسترسی به بانک ها را افزایش میدهد.
چرا تلفن همراه؟
اکنون که نیازمند به فناوری جدید هستیم کدام فناوری، بهترین راه حل برای ما خواهد بود؟ قطعا پاسخ تلفن همراه است. اما سوال دیگری که پیش میآید این است که آیا اینترنت خدمات بسیار گسترده تری را نمیتواند ارائه دهد و تواناییهای بالاتری ندارد،پس چرا اینترنت نه؟ برای داشتن راه حل ساده و بدون پیچیدگی، استفاده از تلفن همراه بهتر است.عدم دسترسی دائم به اینترنت و تحقق عمومیت یافتن تلفن همراه در آینده ای نزدیک، نشان میدهد که بهترین و قابل دسترس ترین وسیله برای انجام امور بانکی تلفن همراه میباشد. تلفن همراه امروز به زندگی مردم بسیار نزدیک تر از اینترنت است و در آینده هم اگر قرار باشد مردم دائما به اینترنت وصل باشند باز هم از طریق تلفن های همراه خواهد بود. از سوی دیگر، استفاده از خدمات موبایل بانک، امنیت بیشتری نسبت به خدمات اینترنتی دارد. یکی از مؤسسات مالی ارائه دهنده مدل گسترده بانکداری با تلفن همراه در جهان، نظرخواهی در خصوص چهار معیار قیمت، امنیت، سهولت و سرعت در بین کاربران خود و افرادی که با این فناوری آشنا بودند انجام داده که نتایج قابل توجه زیر را به دست آورده است:
۷۰درصد معتقدند که این خدمات ارزانتر است و ۹۰درصد هم معتقدند که این خدمات گران نیست.۶۹ درصد معتقدند این خدمات امن تر است.۶۸ درصد معتقدند استفاده از این خدمات راحت تر است.۶۸ درصد معتقدند این خدمات سریع تر است. با توجه به آنچه گفته شد به نظر میرسد در حال حاضر بهترین راه حل برای بهبود امر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری موبایل بانک باشد. (بولتن داخلی بانکداری الکترونیکی اقتصاد نوین ۱۳۸۷)
نظر محقق:
در پاسخ به این سوال میتوان گفت تلفن همراه به دلیل قابلیت حمل آسان، امنیت بیشتر، عدم نیاز به حمل کارت بانکی، تسریع انتقال پول، دسترسی سریع، هزینه کم و امکان استفاده از آن در هر زمان و مکان و به صورت شبانه روز بهترین روش برای انجام امور بانکی است.
آیا استفاده از موبایل بانک از امنیت کافی برخوردار است؟
سیستم موبایل بانک با تکیه بر معماری امنیت بسیار مدرن، قادر به حفاظت از خود در برابر تهدیدهای جانبی از قبیل دزدیده شدن رمز و اطلاعات ارسالی محرمانه میباشد. به این صورت که رمز کاربری و یا اطلاعات در هر ارسال رمزنگاری مجدد شده و پس از هر بار استفاده از برنامه، سابقه اطلاعات مشتری از روی گوشی و بانک اطلاعاتی مرتبط پاک می شود. فناوری امنیتی به کار برده شده در این زمینه پروتکل امنیتی ssl است، که در حال حاضر مورد استفاده و تأیید بسیاری از بانک های معتبر جهان میباشد. (ویژه نامه داخلی مسئولان نظام بانکی، ۱۳۸۷)
نظر محقق:
با توجه به وجود هکرهای فراوان در فضای اینترنت و احتمال سوء استفاده از حساب ها و عملیات بانکی، سیستم موبایل بانک بواسطه عدم حضور هکرهای اینترنتی امنیت بیشتری را دارد. همچنین با توجه به تجربه کشور های پیشرفته پروتکل های امنیتی موبایل بانک نیز امنیت لازم و استاندارد را دارا میباشند.
روش های پیاده سازی بانکداری تلفن همراه:
به طور کلی چهار روش اصلی جهت پیاده سازی خدمات بانکداری با تلفن همراه وجود دارد که به فراخور وضعیت بستر مخابراتی شبکه تلفن همراه قابل پیاده سازی و اجرا خواهند بود:
– روش اول:
ارائه خدمات بر روی بستر پیام کوتاه
– روش دوم:
ارائه خدمات بر روی بستر سرویس دیتا(بهره گیری از سرویسwap)
– روش سوم:
ارائه خدمات بر روی بستر پیام کوتاه و بستر امن شده سرویس های IVR یا سرویس های دیتا یا بر روی سرویسUSSD
– روش چهارم:
ارائه خدمات بر روی بستر اپراتور و سیم کارت ها (با بهره گیری از سرویس دیتا، SMS و سرویس USSD).(بولتن داخلی بانکداری الکترونیکی اقتصاد نوین ۱۳۸۷)
خدمات ارائه شده در بانکداری تلفن همراه:
۱- امکان دریافت انواع اطلاعات مربوط به حساب مشتری: مشتری بانک یا مؤسسه مالی میتواند انواع اطلاعات مربوط به حساب خود را از قبیل آخرین مانده حساب، تعداد معین و مشخص مبادلات پایانی، و تمام مبادلات انجام شده در یک مقطع زمانی را با بهره گرفتن از تلفن همراه خود دریافت کند.
۲- خرید از فروشگاه ها ، پرداخت هزینه ها در هتل ها و سایر مراکز خدماتی: مشتری بانک میتواند در دریافت خدمات مورد نیاز خود به جای پرداخت مستقیم وجه نقد از طریق گوشی تلفن همراه به پرداخت هزینه خدمات یا محصولات خریداری شده خود بپردازد.
۳- مشاهده وضعیت بازار اوراق بهادر و انتقال خرید و فروش اوراق بهادر از طریق تلفن همراه اینترنت: مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکداری از طریق تلفن همراه میتوانند با اتصال به اینترنت، وضعیت بازار اوراق بهادر را از قبیل بازار سهام اوراق قرضه مشاهده کنند و حتی در صورت تمایل میتوانند با دریافت رمز خرید از کارگزاری بورس اوراق بهادر و برقراری ارتباط با آنان خرید و فروشهای اوراق بهادر مورد نیاز خود را انجام دهند.
۴- خدمات چک : مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکداری از طریق تلفن همراه میتوانند با اتصال به اینترنت و ارتباط با بانک عامل، از خدمات مرتبط با چک نیز بهره مند شوند، بدین معنا که مشتریان در صورت نیاز به خدمات مرتبط با چک از طریق تقاضای دسته چک ، چک بانکی ، وصول چک یا توقیف چک و … میتوانند از طریق تلفن همراه اینترنتی خود، تقاضای خدمات از بانک عامل کرده و در اسرع وقت و با سرعت عمل بالا ، خدمات مورد تقاضای خود را دریافت کنند.
۵- امکان پرداخت انواع قبوض از طریق تلفنهای همراه در قالب موبایل بانک : مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکی تحت شیوه موبایل بانک میتوانند انواع قبوض از قبیل قبض های تلفن، برق ، گاز، جریمه ، عوارض و … را با اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه و وارد کردن رمز خود پرداخت کنند.در کل خدماتی که در شیوه موبایل بانک ارائه می شود، بیشتر از آن چیزی است که در موارد فوق ذکر شد. از جمله دیگر خدمات عرضه شده به مشتریان می توان به امکان دریافت وجه حقوق و دستمزد، امکان دریافت وضعیت انواع حساب ها در زمانهای دلخواه ، اشاره کرد. (روزنامه جام جم ۱۳۸۹)
نتیجه گیری:
آخرین نظرات