۲) قابلیت ردگیری: اطلاعات هر محصولی و هر سندی در نقطه هوشمند حفاظت میشود و خدمات ارائه شده برای دارنده آن مدارک را میتوان در نقطه هوشمند درج نمود.
۳) مدیریت داده: با بهره گرفتن از نرم افزار های کاربردی، میتوان دسترسی به اطلاعات و حافظه نقطه هوشمند را کاملاً مشخص نمود و از استفاده افراد غیر مسئول جلوگیری کرد.
۴) ایمنی: با بهره گرفتن از کدهای انتخابی، میتوان اطلاعات مندرج در نقطه هوشمند را کاملاً مشخص نموده و از دسترسی افراد دیگر محافظت نمود.
۲-۱۲ تکنولوژی هولوگرام
یکی از روش هایی که اخیراًً متداول شده است، استفاده از هولوگرام جهت ایمن سازی و بالا بردن ضریب اطمینان اسناد مهم میباشد. هیچ یک از ابزارهای آشکار که برای ایمن سازی اسناد استفاده میگردند به اندازه هولوگرام مطمئن و قابل استناد نیستند و قابلیت آن در ایمنی اغلب اسناد، شناسایی محصولات اصلی از تقلبی و غیره به اثبات رسیده است.
نظر به اینکه تهیه و ساخت هولوگرام کاری پیچیده و مستلزم تجهیزات پیشرفته و گران است، امکان جعل آن بسیار محدود خواهد بود و در صورتی که از روش پرس داغ برای نصب هولوگرام روی کارت استفاده شود، امکان جدا کردن برچسب هولوگرام غیر ممکن میباشد.
۲-۱۲-۱ تاریخچه هولوگرام
تئوری هولوگرافی توسط دنیس گابور، فیزیکدان مجارستانی، در سال۱۹۴۷ توسعه پیدا کرد.در ابتدا او تصمیم داشت که توان تفکیک میکروسکوپهای الکترونی را افزایش دهد که در طی کار و در نتیجه پیشرفت توان تفکیک میکروسکوپی الکترونی مبحث تمام نگاری کشف شد.در نتیجه کار،اولینهولوگرامی بود که تا آن زمان ساخته شده بود هولوگرام ای اولیه در عین شفاف بودن دارای نقایص زیادی نیز بودند. چون گابور منبع نور مستقیم برای ایجاد موج نداشت.این مانع در سال۱۹۶۰با اختراع لیزر که نور پاک و شدید آن برای تولید هولوگرام بسیار ایده آل بظر می رسید،از سر راه برداشته شد.و طی ۱۰سال بعد تکنیکهای هولوگرافی و کابرد های آن توسعه ور شد بسیار سریعی پیدا کرد.نور لیزر کاملا با دیگر منابع نور نور،چه ساخت بشر و په منابع طبیعی،متفاوت میباشد.در سال ۱۹۶۲امت لیث و یوریس اپاتکنیس از دانشگاه میشیگان تحقیقات گابور را مطالعه ای نموده و به دلیل کنجکاوی تصمیم گرفتند تکنیکهای گابور را با بهره گرفتن از لیزر کپی برداری نمایند.در نتیجه آن اولین هولوگراه عبوری لیزری از یک جسم سه بعدی بود. این هولوگرام عبوری تصاویر بسیار شفاف با عمق واقعی ایجاد می نمودند اما فقط با نور لیزر تصویر حاصل قابل مشاهده بود.
۲-۱۲-۲ ویژگی های مهم هولوگرام
مهمترین ویژگی هولوگرام که باعث شده است به مطمئن ترین برچسب روی کالاها تبدیل شود آن است که این برچسب بعد از تولید به هیچ وجه در هیچ جای دنیا قابل کپی برداری و تکثیر مجدد نمی باشد.لذا هولوگرام به عنوان برچسب اطمینان بر روی کالا میتواند بهترین ضامن برای اصالت محصول باشد، به طوری که مصرف کننده با دیدن هولوگرام شرکت تولیدکننده بر روی کالا،با خیال آسوده اقدام به خرید می نمایند.گذشته بر ایجاد امنیت،جلوه زیبای هولوگرام باعث شده است که برخی از تولیدکنندگان صرفا جهت افزایش جاذبه های ظاهری کالا از آن استفاده نمایند.به طور کلی هولوگرام را می توان بر روی کلیه کالاهای مصرفی،قطعات و لوازم یدکی،اوراق بهادار، برچسب یا اوراق با گارانتی، کارت شناسایی، کارتهای اعتباری و اینترنت، انواع گواهینامه های عضویتی یا نمایندگی و….برای اصالت کالا و نیز جلوگیری از کپی برداری غیرمجاز به کار برد.
اما در یک دسته بندی می توان ویژه گی های مهم هولوگرام را به صورت بیان نمود:
۱)غیر قابل انتقال از روی کالایی به کلای دیگر حتی برخی با بهره گرفتن از روشهایی همچون حرارت،بخار و …
۲)حساسیت بالا و مخدوش شدن در صورت دستکاری
۳)مقاومت در برابر حرارت برای کالاهایی که در معرض حرارت میباشند.
۴)غیر قابل کپی برداری و تکثیر مجدد توسط سایر تولیدکنندگان
۴)دارا بودن ظاهری بسیار زیبا و شکیل
۵)قابلیت تولید در اندازه ها و طرح حای گوناگون
۶) قابلیت استفاده و نصب بر روی انواع کالاها
۲-۱۲-۳ رده های امنیتی در هولوگرام
هولوگرام را از نظر سطح امنیتی پیچیدگی تولید ونیز کاربرد های مختلف به سه گروه عمده تقسیم میکنند(معاونت پژوهشی دانشکده اما باقر(ع) ص۴۶).
۲-۱۳-۳-۱گروه اول یا سطح امنیتی پایین:
این سطح برای مصارف عمومی وکم بها و ناپایدار میباشد. و از نظر مشخصات ظاهری،دارای تنوع بسیاری هستند،مانند
۱)یک تصویر به رنگ های واقعی در دو یا سع بعد مختلف
۲)تصاویر ترامه در سه بعد مختلف
۳)جلوه تغیر رنگ تدریجی در حرکت بالا به پایین
۴)حرکت یک شکل هنگام چرخاندن از چپ به راست
۵)خط های نازک به ضخامت ۵۰میکرون
۶)نقش های ساده بدون شکت نور
۷)جلوه های غیر رنگی،انیمیشن تک رنگ
۸)جایگزینی دو تصویر با یکدیگر هنگامی که هولوگرام به بالا و پایین حرکت داده شود
۹)پاک کردن بخشی از سطح ورق متالیز با ظرافت خاص و ایجاد حروف و نقوش نگاتیو در تصویر هولوگرام
۲-۱۳-۳-۲ گروه دوم یا سطح امنیتی متوسط:
این دسته از هولوگرام برای مصارف خاص مورد استفاده قرار میگیرد.نوعی از این هولوگرام در هر چرخش ۹۰درجه ای،یکی از تصاویر را به طور روشن و سایر تصاویر را کاملا مات نمایش میدهد. نوع دیگریاین هولوگرام با امنیت متوسط،دارای حروف و نوشته هایی به ضخامت ۱۲۵میکرون هستند که توسط ذره بین قابل خواندن هستند.
۲-۱۳-۳-۳ گروه سوم یا سطح بالای امنیتی:
این سطح برای کاربرد تخصصی است، تولید این نوع هولوگرام دارای پیچیدگی خاص و مستلزم در اختیار داشتن دستگاه های تولید اختصاصی است. بنابرین تنها عده معدودی از سازندگان هولوگرام، چنین نمونه هایی تولید می کندد. از مشخصات آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱) حروفیا خطوط بسیار ظریف به ضخامت ۶میکرون،که تنها با میکروسکوپ قابل مشاهده اند
۲) تصویر های ناپیدایا اطلاعاتی که در حالت عادی دیده نمیشوند و تنها در برابر تابش نوعی لیزر،خوانده می شود.
۲-۱۳ : تکنولوژی بارکد
این روش بیشتر در تجارت کالا مورد استفاده است و ابزاری جهت مدیریت داده در انواع کاربردهای صنعتی و اطلاعاتی است و از مواد مختلفی از جمله کاغذ ، پلی استر و سایر مشتقات پلاستیک ساخته میشود.
۲-۱۳-۱ تاریخچه بارکد
آخرین نظرات