۲۶٫ طبق تحقیق فاطمه صباح، با همین عنوان در کانون های ورزشی وضعیت تأسیسات و تجهیزات ورزشی از دیدگاه مدیران با کسب ۷۸% (در وضعیت مطلوب)، از دیدگاه مربیان با ۶۲% و دانش آموزان با ۹/۶۲% (در وضعیت متوسط) قرار دارد. [۲۶]
۲۷٫ در پژوهشی دیگر با عنوان بررسی وضعیت ورزش و مقایسه این وضعیت در بین دانشگاه ها و دبیرستانها که توسط آقای جبرائیل افتخاری صورت گرفته است پایین بودن بازدارندگی عوامل نه گانه (علاقه، وسیله نقلیه، امکانات، روابط اجتماعی، ناآگاهی، مهارت و آمادگی جسمانی و…..) در حد متوسط به کار رفته است. در محیط دانشگاه برخلاف دبیرستان هیچ یک از عوامل فوق به طور جدی مانع از فعالیتهای ورزشی دانشجویان نمی شود و در این محیط وقت و علاقه نقش بازدارندگی بیشتری دارد. بر اساس یافته های تحقیق افزایش وقت و فرصت و متعاقب آن فراهم نمودن بودجه برای وسایل ایاب و ذهاب و امکانات ورزشی در دسترس، میتواند در دستور کار متصدیان امور ورزشی دانشگاه ها قرار گیرد. [۲۷]
۲۸٫ نتایج تحقیقات حسن زارعی با موضوع نحوه گذران اوقات فراغت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور با تأکید بر فعالیت ورزشی نشان میدهد که اماکن ورزشی مهمترین عامل جذب دانشجویان و فعالیتهای تفریحی و فراغتی است.
۲۹٫ نتایج تحقیقات کریمیان و تندنویس حاکی از آن است که سرانه اماکن و تأسیسات ورزشی سرپوشیده برای هر نفر از دانشجویان ۴۷ مترمربع و سرانه زمینهای روباز چند منظوره برای هر دانشجو ۶۲/۱ مترمربع است. در حالی که میانگین سرانه فضاهای ورزشی که از سوی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای هر دانشجو در نظر گرفته شده ۷ متر مربع (۵/۲ متر مربع فضای سرپوشیده و ۵/۴ مترمربع فضای روباز است). پژوهش تندویس نشان میدهد که سرانهی بودجه ورزشی هزینه شده در دانشگاه های کشور از منطق خاصی پیروی نمی کند.
۳۰٫ طبق تحقیقات دکتر شادمهر میردار، الهه طالبی، فرزام فرزان، سعید تابش، علیرضا صفایی، ناری دماوندی، رزیتا فتحی در پژوهشی که با عنوان تحلیل وضعیت منابع انسانی بودجه و تأسیسات ورزشی مراکز آموزش عالی استان مازندران انجام شده نتایج زیر به دست آمده است. در دانشگاه های مازندران نسبت ورزشکار به دانشجو ۱ به ۳۸ و نسبت کارشناس به دانشجو ۱ به ۱۶۴۸، کل فضای ورزشی سریع سرپوشیده و روباز ۸۴۴۴۲ مترمربع و سرانه مساحت فضای ورزشی به هر دانشجو ۶۵/۳ مترمربع است که با استاندارد بینالمللی سرانه فضای ورزشی ۷ متر مربع فاصله دارد.
مقایسه هزینه سرانه بودجه ورزشی دانشگاه های مازندران نشان میدهد که دامنه نوسان آن در این دانشگاه ها از ۵۵۰۰ ریال در دانشگاه پیام نور بابل به ۱۰۰۰۰۰ در دانشکده نفت محمود آباد متغیر بوده است. به نظر میرسد عدم توزیع مناسب امکانات و تأسیسات ورزشی در این مراکز موجب عدم استقبال دانشجویان از فعالیت ورزشی شده است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که برخی از این مؤسسات، فاقد حداقل پست سازمانی و نیروی انسانی فوق برنامه ورزشی، فاقد تأسیسات فاقد بودجه و ورزشکار میباشند. نگاه جنسیتی به فضاهای ورزشی از جمله معضلات دیگر ورزش دانشگاه های استان است. [۲]
تحقیقات خارج از کشور:
با بررسیهای به عمل آمده و مراجعه به چند مرکز تحقیقاتی پژوهشی به طور مشخص تحقیقی کاملاً مشابه با پژوهش حاضر یافت نشد.
بیشتر مقالات و پایان نامه خارجی به صورت موضوعی به این موضوع ورزشی اشاره نموده بود. لذا در این بخش به یافته های علمی در این زمینه به طور اختصار اشاره میگردد. [۲۸]
۱٫ ویلیامز- آ، در تحقیقی با عنوان الگوی فعالیت بدنی در میان جوانان درحال تحصیلی بیان میکند که تأسیسات و تجهیزات، عامل مؤثری در میزان مشارکت ورزشی جوانان است و تخصص و مهارت مربیان هم به عنوان عامل مؤثر در گرایش جوانان به ورزش در زمان فراغت و عضویت درکلوپهای ورزشی میباشد.
۲٫ انگسترم در پژوهشی که با عنوان تربیت بدنی در میان جوانان سوئدی، انجام داده است در یافته که مدیریت کلوپ های ورزشی عامل مهمی در جذب دانش آموزان به این مرازک بوده است.
۳٫ لواریا- پورتلار، تحقیقی با موضوع برنامه های تربیت بدنی و ورزش مدارس پسرانه و دخترانه پورتوریکو انجام دادهاست که بخشی از یافته های او در زیر آمده است:
الف) مدارس دارای فضای آموزشی خوبی برای کلاسها بودن ولیکن کمبود امکانات و وسایل و موارد مورد نیاز تدریس، مانع رسیدن به نتیجه مطلوب در ورزش بوده است.
ب) تنوع در ورزش به علت محدودیت وسایل امکان پذیر نبوده است.
۴٫ پارتیسیا ورتینسکی (۱۹۹۲) از تحقیقاتی که پیرامون عوامل مرتبط با فضاهای ورزشی انجام گرفته داشتن حقوق و امتیازات مساوی دختران و پسران در استفاده از فضای ورزشی را مورد نظر قرار داده و در این مورد تحقیقاتی را به عمل آورده است.
۵٫ برادفورد استراند (۱۹۹۰) تحقیقاتی را با موضوع فضای ورزشی روی ۱۰ دانشگاه بزرگ آمریکا انجام داده و بیان کرده که فضای ورزشی اختصاص یافته به دانشجویان در سال ۱۹۶۷ کمتر از ۳/۱ مترمربع بوده و در سال ۱۹۹۰ برابر با ۰۳/۱ مترمربع شده است.
۶٫ لیوبی هوا (۱۹۹۷) یکی از موضوعاتی را که باعث نارضایتی دانشجویان میشود، عدم آگاهی از اینکه چرا امکانات ورزشی در اختیار آن ها است و چگونگی بهره گیری از آن ها دانسته است. [۲۰]
فصل سوم
مقدمه:
در این فصل روش پژوهش، جامعه و نمونه آماری، روش جمع آوری اطلاعات، روشهای آماری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بیان میگردد. در این تحقیق از روش توزیع پرسشنامه در میان نمونه ها استفاده شده است. پرسشنامه مورد استفاده که از نوع پرسشنامه محقق ساخته محسوب می شود دارای ۲ بخش مشخصات و سوالات است که تعداد سوالات ۳۶ عدد میباشد. ۱۵ سوال مربوط به منابع علمی و عملی و ۲۱ سوال مربوط به منابع انسانی دانشگاه تبریز میباشد.
روش تحقیق:
این مطالعه از نوع تحقیقات توصیفی است که به بررسی تعداد و انواع اماکن و فضاهای ورزشی و همچنین تعداد منابع انسانی دانشگاه اعم از تعداد دانشجویان، اساتید، مربیان، داوران و کارمندان و مدارک تحصیلی آن ها می پردازد. به دلیل ماهیت موضوع تحقیق، اطلاعات از طریق مصاحبه با امور فوق برنامه دانشگاه تبریز جمع آوری گردیده است.
جامعه و نمونه آماری:
در این تحقیق جامعه آماری، دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز میباشد. به دلیل کوچک بودن جامعه آماری، نمونه و جامعه آماری برابر هستند.
وسیله و روش جمع آوری اطلاعات:
جمع آوری اطلاعات با بهره گرفتن از توزیع پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس اهداف تحقیق بوده انجام گرفته است. پرسشنامه شامل ۲ بخش است: در بخش اول سن، جنس، مقطع تحصیلی، سال ورود به دانشگاه آمده است و در بخش دوم سوالات تحقیق است که در رابطه با بررسی منابع علمی و عملی و منابع انسانی دانشگاه تبریز مطرح شده است.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
آخرین نظرات