اپشتاین و آیدلسون (۱۹۸۲) دریافتند که نمره های باورهای ارتباطی با باورهای عمومی که توسط تست باورهای غیرمنطقی جونز اندازه گیری شده بود همبستگی مثبت داشت و همچنین خرده مقیاس های آن ارتباط منفی با سازگاری زناشویی داشت که با مقیاس سازگاری لوک و والانس( ۱۹۵۹ ) اندازه گیری شده بود .
همچنین در تحقیق ایمل کامپ و همکارانش(۱۹۸۷؛ به نقل از شریفی، ۱۳۹۰) شواهد کافی برای روایی محتوایی و سازه وجود داشت و ارتباط مثبت بین باورهای ارتباطی و ناسازگاری زناشویی به همراه ارتباط منفی معنی دار بین بیشتر خرده مقیاس های باور ارتباطی و خرده مقیاس های ارتباط صمیمی وجود داشت.
سوالات خرده مقیاس های باور ارتباطی
خرده مقیاس ها:
-
- باور به مخرب بودن مخالفت؛ سئوال مثبت: ۱ و ۶ و۱۱ و ۲۱ و ۲۶ و ۳۱ : سئوال منفی: ۱۶، ۳۶
-
- توقع ذهن خوانی؛ سئوال مثبت: ۱۲ ۱۷ ۲۲ و ۲۷ و ۳۲و۳۷ :سئوال منفی: ۲و۷ .
-
- باور به عدم تغییرپذیری همسر؛ سئوال مثبت: ۳ و ۸ و ۲۳ و ۳۸ : سئوال منفی: ۱۳ و ۱۸ و ۲۸ و ۳۳٫
-
- کامل گرایی جنسی؛ سئوال مثبت: ۴ و ۱۴ و ۱۹ و ۳۹: سئوال منفی: ۹ و ۲۴ و ۲۹ و ۳۴٫
- باور در مورد تفاوتهای جنسیتی؛ سئوال مثبت: ۱۰ و ۱۵ و ۳۰ و ۳۵ و ۴۰: سئوال منفی: ۵ و ۲۰ و ۲۵٫
با جمع زدن امتیازات مربوط به عبارات هر خرده مقیاس، نمره خرده مقیاس مربوطه محاسبه و با جمع کردن نمره ۵ خرده مقیاس نمره کل باور ارتباطی محاسبه می شود.
حداکثر نمره کل باور ارتباطی ۴۰ و حداقل آن صفر است. در این سیاهه نمره بالاتر نشان دهنده داشتن باور ارتباطی غیر منطقی تر است.
۲) مقیاس تجربه روابط نزدیک[۱۶۴]ECR)):
ابزاری که برای اندازهگیری سبکهای دلبستگی به کار برده شد، مقیاس تجربه روابط نزدیک بود که توسط برنن[۱۶۵]، کلارک و شیور در سال (۱۹۹۸؛ به نقل از عارفی و محسنزاده، ۱۳۹۱) طراحی شده است. این ابزار بر مبنای نظریه بارثولومیو در زمینه سبکهای چهارگانه دلبستگی طراحی شده است. این پرسشنامه بر اساس پژوهشهای قبلی اعتبار خوبی(آلفای کرنباخ ۸۹/۰ تا ۹۴/۰) را کسب کردهاست و طی سه هفته بازآزمایی ضریب اعتبار ۹۰/۰ تا ۹۵/۰ برای آن گزارش شده است. همچنین این پرسشنامه از یک روایی سازه قوی برخوردار است (برنن و دیگران، ۱۹۹۸؛ به نقل از عارفی و محسنزاده، ۱۳۹۱). فرم کوتاه ECR شامل ۱۲ ماده از نسخه اصلی (۳۶ مادهای) است. وی[۱۶۶] و همکاران (۲۰۰۷؛ به نقل از عارفی و محسنزاده، ۱۳۹۱) مدعی هستند طی ۶ مطالعه جداگانه یک ساختار عاملی پایدار هسمانی درونی قابل قبول، پایایی آزمون – باز آزمون و روایی سازه را برای فرم کوتاه به دست آوردهاند و خصیصههای روانسنجی آن با نسخه ۳۶ مادهای برابری میکند. فرم کوتاه دارای ۶ ماده برای سبک دلبستگی اجتنابی و ۶ ماده برای سبک دلبستگی اضطرابی است. ضرایب آلفای هسمانی درونی از ۷۷/۰ تا ۸۶/۰ برای خرده مقیاس اضطراب و ۸۷/۰ تا ۸۹/۰ برای خرده مقیاس اجتناب به دست آمده، پایایی آزمون – بازآزمون مناسبی (اجتناب ۸۳/۰=r و اضطراب ۸۰/۰=r) طی یک ماه نیز حاصل شد. شواهد برای روایی سازه نشان داد ارتباط مثبتی بین دلبستگی اضطرابی و اطمینانطلبی مفرط[۱۶۷] وجود دارد. همچنین بین سبک دلبستگی اجتنابی فرم کوتاه با ترس از صمیمیت و راحتی در خود افشایی، رابطه منفی وجود داشت. از طرف دیگر بین هر دو سبک اجتنابی– اضطرابی با درماندگی روانشناختی ارتباط مثبت گزارش شده است (وی و دیگران، ۲۰۰۷؛ به نقل از عارفی و محسنزاده، ۱۳۹۱). در پژوهش عارفی و محسنزاده (۱۳۹۱) ضریب آلفای همسانی درونی برای دو خرده مقیاس اجتنابی و اضطرابی در نمونه ۴۱۰ نفری به ترتیب ۷۸۵/۰ و ۵۰۱/۰ به دست آمد.
۳) مقیاس صمیمیت زناشویی[۱۶۸](MIS-17)
این مقیاس توسط تامپسون و واکر (۱۹۸۳) ساخته شده که ۱۷ سئوال دارد و برای سنجیدن صمیمیت زناشویی زوجین تنظیم شده است. دامنه نمرات بین ۱ (هرگز) تا ۷ (همیشه) میباشد. که نمره بیشتر نشانه صمیمیت بیشتر است. این مقیاس با ضریب آلفای ۹۱/۰ تا ۹۷/۰ گزارش شده است و از همسانی درونی خوبی برخوردار است (واکر و تامپسون، ۱۹۸۳؛ به نقل از ثنایی، ۱۳۷۹). نمره آزمودنی از طریق جمع نمرات سئوالها و تقسیم آن بر عدد۱۷ حاصل می شود.
روایی و پایایی:
این مقیاس توسط ثنایی(۱۳۷۹) ترجمه شده است. برای تعیین روایی محتوایی و صوری پرسشنامه ابتداء توسط ۱۵ نفر از اساتید مشاوره و ۱۵ نفر زن و شوهر در شهر اصفهان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند بررسی شدو روایی محتوایی و صوری آن تأیید شد. سپس پرسشنامه بر روی ۱۰۰ زن و شوهر در شهر اصفهان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند اجراء شد. ضریب پایایی کل مقیاس با روش آلفای کرونباخ۹۶/۰ به دست آمد و حاکی از پایایی قابل قبول پرسشنامه بود. محاسبه ضریب پایایی با حذف تک تک سئوالات نیز نشان داد که حذف هیچ کدام از سئوال ها تاثیر محسوسی در ضریب پایایی ندارد(نصر اصفهانی، ۱۳۸۹).
شیوه اجرای پژوهش
به منظور اجرای این پژوهش پس از اخذ مجوزهای لازم از تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، و ایجاد هماهنگی های لازم با اداره آموزش و پرورش شهر کرمانشاه، نسبت به انتخاب معلمان بر اساس مناطق آموزشی شهر کرمانشاه اقدام شد، از بین مناطق سه گانه آموزشی منطقه یک به صورت تصادفی انتخاب شد، سپس در هر منطقه ۱۰ مدرسه انتخاب شد و از هر مدرسه ۱۰ نفر از پرسنل مرد متاهل به روش تصادفی انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های معرفی شده بر اساس دستور العمل زیر اجرا شد. ابتدا پژوهشگر به منظور جلب اعتماد و همکاری و ایجاد انگیزه در آزمودنی ها (دانشجویان) برای پاسخگویی به سؤالات ضمن معرفی خود به آن ها، گفته شد که این کار پژوهشی برای پایان نامه کارشناسی ارشد است، کلیه اطلاعات آن محرمانه تلقی شد و پاسخ صادقانه آن ها پژوهشگر را در دستیابی به اطلاعات درست، یاری کرد و به منظور یکنواختی در اجرا، برای هر پرسشنامه بر اساس دستور العملی که در بالای آن نوشته شده است، عمل شد.
روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این پژوهش جهت توصیف متغیرها از شاخص های آمارتوصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از آمار اسنتباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره) استفاده شد. لازم به ذکر است که برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
-
- . SHarf ↑
-
- . Eidelson, R. J. & Epstien. N. ↑
-
- . Bagarozzi, D.A. ↑
-
- . Fowers ↑
-
- . Bubenzer & West ↑
-
- . Carter & Mcgoldrick ↑
-
- . olson ↑
-
- . cultural – social ↑
-
- .Schlesinger ↑
-
- . Bynre & Murnen ↑
-
- . Schneider ↑
-
- . Talmadgz & Dadds ↑
-
- . Wynne ↑
-
- . Patrick, S., Sells, J. N., Giordano, F. G. & Tollerud, T. R. ↑
-
- . Waring ↑
آخرین نظرات