در تئوریهای اقتصاد و مدیریت مراحل چرخه عمر شرکت را به طرق مختلف تقسیم بندی میکنند که در اینجا به اختصار به تشریح این مراحل و الگوهای رفتاری که واحدهای تجاری در هر یک از این مراحل از خود نشان می دهند، خواهیم پرداخت(آدیزس،۱۹۸۹).
۲-۳-۲٫ مراحل چرخه عمر
۲-۳-۲-۱٫ مرحله ظهور[۲۲](راه اندازی)
در این مرحله، مهمترین مشخصه واحدهای تجاری این است که جوان هستند، توسط مالکان خود اداره میشوند و ساختار سازمانی غیر رسمی دارند. از این رو، مرحله ظهور به عنوان مرحله کارآفرینی نیز شناخته می شود. بنیانگذاران(موسسان) این واحدهای تجاری تمایل به اصول فنی یا کارآفرینی دارند و ترجیح می دهند فعالیت مدیریت در حداقل ممکن نگه داشته شود. آن ها ترجیح می دهند تلاش های خود را به توسعه و فروش محصولات جدید اختصاص دهند و به میزان بسیار پایینی در تصمیم گیری از اطلاعات حسابداری استفاده کنند، یا به عبارتی دیگر در این مرحله شرکتها اطلاعات زیادی ندارند تا بتوانند از آن ها استفاده کنند(سیلوُلا و کالمکی[۲۳]،۲۰۰۸).
شرکتها برای ایجاد آگاهی و افزایش سهم بازار تلاش کرده و از مالکیت موقت بازار لذت میبرند. جوانیک (۱۹۸۱) بیان می کند شرکتها بهای غیر قابل بازیافتنی را برای ورود به بازار میپردازند و به محض آغاز عملیات، اطلاعات بسیاری درباره سطوح عملکرد و هزینه های واقعی خود کسب میکنند. شرکتها با آگاهی ناقص درباره کیفیت و کمیت تولید خود وارد بازار میشوند و با شروع عملیات از طریق بازخوردهای حسابداری و عملیاتی، با تواناییهای بالقوه و بالفعل خود آشنا میشوند. هرچه این بازخوردها مبهمتر باشند سرمایه گذاری مجدد برای شرکت پر ریسکتر خواهد بود. لذا شرکتهای با سطح عدم اطمینان بالاتر به دلیل مدیریت ریسک، کمتر سرمایه گذاری میکنند. این امر منجر به تفاوت عملکرد شرکتهای یک صنعت مشابه و در نهایت سرعت متفاوت گذر از مراحل چرخه عمر تک تک آنها می شود.
از ویژگیهای بارز دیگر شرکت در این مرحله میتوان به پایین بودن میزان دارایی ها و جریانهای نقدی حاصل از عملیات اشاره کرد. نسبت سود تقسیمی معمولا صفر یا حداکثر ۱۰ درصد است. و بازده سرمایه گذاری یا بازده سرمایه گذاری تعدیل شده در قیاس با نرخ میانگین موزون هزینه تامین مالی بعضا ناچیز است. به عبارتی رابطه (IRR≤K↔MIRR≤Ka) برقرار است(دهدار،۱۳۸۶).
در مرحله معرفی، سودآوری منفی یا پایین است. این امر به فروش کم و هزینه های توزیع و فعالیتهای پیشبردی بالا مربوط می شود (عمرانی و کرمی، ۱۳۸۸).
۲-۳-۲-۲٫ مرحله رشد
مرحله رشد زمانی اتفاق می افتد که واحد تجاری قابلیت رقابتی ممتاز ایجاد کرده و به برخی از موفقیتهای محصول بازار اولیه دست یافته باشد. در این مرحله واحدهای تجاری با رشد سریع فروش مواجه میشوند. واحدهای تجاری در حال رشد، به قوانین و رویه های رسمی برای دستیابی به کارایی سازمانی و اداری خیلی تکیه میکنند. این به دلیل وسعت فعالیت و محصولات است.
از مقامات به مدیران میانی اختیار داده می شود که تلاش بیشتری را برای جمع آوری و پردازش اطلاعات مورد نیاز در فرایند تصمیم گیری اختصاص دهند(کالمکی و سیلوُلا،۲۰۰۸). در مرحله رشد نیاز به سرمایه گذاری در فرصتهای رشد است و تامین مالی بیشتر صورت میگیرد. هرچند هنوز بخش عمدهای از ارزش کل واحد تجاری را فرصتهای رشد تشکیل میدهد و هنوز برای دستیابی به تامین مالی مورد نیاز نگرانی وجود دارد(بلاک،۱۹۹۸). به دلیل مواجه شدن با رشد فروش و سودهای غیرقابل پیش بینی ناشی از ابهام در میزان تقاضا برای محصولات، واحدهای تجاری در این مرحله، ریسک نسبتا بالایی را متحمل میشوند. بلاک(۱۹۹۸) بیان می کند که واحدهای تجاری معمولا در مرحله رشد به مقدار قابل توجهی عایدی دست مییابند. در این مرحله واحدهای تجاری اخیراً بر ترس خروج سریع از بازار فائق آمده و با بقا در بازار به میزانی از موفقیت دست یافتهاند.
پنمن[۲۴] )۲۰۰۱) به این نتیجه دست یافت که جریان وجه نقد حاصل از فعالیت عملیاتی معمولا تا مورد قبول واقع شدن محصولات توسط بازار کم میباشد. بنابرین نسبتا به جریان وجه نقد حاصل از تامین مالی بیشتری برای تحقق فرصتهای رشد نیاز خواهد بود. از سوی دیگر، واحدهای تجاری در این مرحله به پیشرفت در تغییرات فناوری تکیه میکنند، اما باید اظهار داشت که سرمایه گذاری بالا و مخارج تحقیق و توسعه برای ایجاد محصولات جدید موفقیت این محصولات را تضمین نمیکند. اسپنس (۱۹۷۹) بیان می کند که شرکتها در این مرحله به دلیل انتظارات خوشبینانه در ارتباط با تواناییهایشان (از قبیل ساختار هزینه و مزیت رقابتی) سرمایه گذاریهای زیادی انجام می دهند. این سرمایه گذاریها (اولیه و مازاد) فقط دارایی های مشهود و مالی را شامل نمی شود، بلکه سرمایه سازمانی از قبیل سرمایه گذاری در سیستم توزیعی، زیربنای تولیدی و توانایی تکنولوژیکی را هم دربر میگیرد. از این روشرکتها می توانند منافع انحصاری موقتی را کسب کنند.
همچنین در این مرحله اندازه شرکت بیش از اندازه شرکتهای در حال ظهور بوده و رشد فروش و درآمدها نیز نسبت به مرحله ظهور بیشتر است. نسبت سود تقسیمی نیز در این طیف از شرکتها بین ۱۰% و ۵۰% در نوسان است. بازده سرمایه گذاری یا بازده سرمایه گذاری تعدیل شده نیزدر اغلب موارد بر نرخ موزون هزینه سرمایه فزونی دارد، به عبارتی رابطه (IRR˃K↔MIRR˃Ka) برقرار است(دهدار،۱۳۸۶).
۲-۳-۲-۳٫ مرحله بلوغ
مرحله بلوغ به دنبال مرحله رشد می آید، به طوری که سطوح فروش، تثبیت شده و سطح نوآوری پایین می آید. در این مرحله وظایف اداری واحد تجاری بسیار پیچیده می شود به طوری که منجر به ساختارهای رسمی و دیوان سالارانه میگردد. واحدهای تجاری بالغ تأکید زیادی بر کارایی و سودآوری دارند(سیلوُلا و کالمکی،۲۰۰۸). در مرحله بلوغ بیشتر ارزش واحد تجاری را دارایی های شرکت تشکیل میدهد. واحدهای تجاری در این مرحله، رشد محدود یا اندکی دارند و اغلب نیازهای نقدی توسط منابع داخلی تامین می شود(بلاک،۱۹۹۸). پنمن(۲۰۰۱) بیان میدارد که ظرفیت سرمایه گذاری اولیه برای پاسخگویی به تقاضای بالای بازار در مرحله بلوغ کافی بوده و واحد تجاری جریان نقد ورودی بیشتری ایجاد خواهد کرد.ءمسئولیت
شرکتها فروش با ثبات و متعادلی را تجربه نموده و دارایی های اولیه منسوخ می شود. البته سرعت از کار افتادگی به میزان تغییرات تکنولوژی صنعت بستگی دارد و ناتوانی شرکت در کنار آمدن با تغییر شرایط رقابتی، پیشرفت چرخه عمر را تحت تاثیر قرار میدهد(گُرت و کلِپر[۲۵]،۱۹۸۲).
جوانیک (۱۹۸۲) نیز بیان می کند در این مرحله سرمایه های اولیه و سرمایه گذاریهای مجدد منسوخ میشوند. سرعت منسوخ شدن آن ها بستگی به قدرت تکنولوژیکی صنعت دارد. هنگامی که شرکتها بالغ میشوند، منسوخ شدن نسبت به سرمایه گذاری جدید افزایش مییابد، تا جایی که خالص سرمایه گذاری در نهایت منفی می شود.(بلاک،۱۹۹۸). واحدهای تجاری در این مرحله معمولا تجارب مدیریتی بهتری داشته و ریسک ورشکستگی کمتری خواهند داشت، لذا ریسک تجاری مرحله بلوغ از دیگر مراحل چرخه عمر نسبتا کمتر میباشد(فرانسیس[۲۶]،۱۹۸۶).
آخرین نظرات