امروزه بسیاری از مردم می پرسند که کدام نوع معنویت قادر است دگرگونی های فردی و اجتماعی عمیقی را که این جهان سخت بدان نیاز منداست ،پدیدآورد. از اینرو،در یک سنخ شناسی با ماهیت پلورالیستی معنویت سبز فایل، معنویت های مختلف را در چند نوع زیر خلاصه کردهاست:
-
- معنویت دینی:معنویتی است که مبتنی بریک سنت خاص دینی است. آمال و مقصد نهایی معنویت و همچنین راه های رسیدن به آن بر مبنای سنتی خاص دینی استوار است و بر یک چار چوب و سیستم اعتقادی خاص استوار است.
-
- معنویت غیر دینی:در برگیرنده معنویت های انسانگرا[۷۶]،طبیعت محور[۷۷] وزمین محور [۷۸] است. عقاید آنان ممکن است بر مبنای انکار وجود خدا باشد،آموزه های آنان در بر گیرنده عمل گرایی محیطی و اجتماعی است.
-
- معنویت رازورانه (عرفانی):تجربه شخصی افراد است که ممکن است به عنوان شیوه ها یا فرقه های فردی یک دین ،مانند یهودیت ،مسیحیت ،و اسلام باشد و یا بیشتر شامل معنویت های شرقی شود(اشمیت – ویکس و همکاران[۷۹]،۱۹۹۶؛رستگار،۱۳۸۵، ۶۱(.
-
- معنویت سبز فایل:در تجربه خود افراد از معنویت ریشه دارد.در معنویت سبز فایل،دین افراد شخصی است،فردیت بسیار حاکم است ،و بر جهانی بودن همه چیز اشاره داردو “معنویت سبز فایل،اعتراضی است به استیلای دین ،جهانشناسی و اقتصادی در قرن ۱۹ و نمادی است از پس زدن عقل گرایی غیر دینی و برداست مادی گرا از علم ،صنعت ،مصرف گرایی و دین رسمی”برمعنویت سبز فایل انتقادات بسیاری ،مخصوصا از طرف نهادها وسازمانهای رسمی دینی وارد شده است . یکی از انتقادهای مهم آن تمرکز بر فردیت و خود است که نوعی خود شیفتگی محسوب می شود (رستگار،۱۳۸۵،۶۲).به رغم انتقاداتی که از معنویت سبز فایل شده،این نهضت همچنان محبوبیت دارد. این نهضت به خاطر جهت گیری های فرافردی و انسان گرایی اش در روانشناسی جهانگرا،گسترش یافته است. با همه جانبداری یا مخالفت نسبت به تعالیم،آموزه ها و دیدگاه های آن ،اما قابل تأمل است.
-
- معنویت فرا دینی: عنوانی است که ممکن است به بسیاری از مناقشات و چالش های سبز فایل درباره معنویت پاسخ دهد. در واقع این معنویت ،حد ربط دو گرایش عمده است:از یک طرف معنویت مبتنی بر دین خاصی نیست و از طرفی دیگر ،برخی معنویت های عصر جدیدکه به خود اجازه میدهند هر چیزی را معنوی بدانندرا رد میکند. معنویت فرا دینی ،اولا دل بسته به سنت دینی خاصی نیست،ثانیاً تأکید بر تعامل و تعاطی با معنویت های دیگر مکاتب و ادیان را نیز دارد(کاناواق،۱۹۹۹). معنویت فرا دینی معنویتی است نسبتا جامع تر وپذیرای سخن های دیگر معنویت.در معنویت فرا دینی توجه به “گوهر دین” است.توجه به گوهر هر دینی ما را به وحدت گوهر ادیان رهنمون میسازد،آن چه در معنویت فرا دینی مهم است ، آموزه ها و تعالیم عملی،زنده و پویایی است که در هر دین یا در هر مکتب حتی غیر دینی نیز ممکن است یافت شود.معنویت فرا دینی با رویکرد روانشناختی به ابعاد وجودی ؛زیستی ،اجتماعی ،روانی و معنوی می نگرد. بنابرین رویکرد تعریف معنویت در کار سنخ معنویت فرا دینی با رویکرد روان شناختی است(رستگار،۱۳۸۵،۶۴).
۲-۱-۷-۲- دیدگاه دوم:
دیوید بوژ تعاریفی که در زمینه معنویت در کار و سازمان یافته است در۶ پارادایم و استعاره مرتبط با موضوع طبقه بندی کردهاست که عبارتند از:
-
- انسانگرا[۸۰] ؛
-
- بوم شناس[۸۱] (طرفدارمحیط زیست)؛
-
- پست مدرن تصدیق آمیز[۸۲]؛
-
- مدیرمآب[۸۳]؛
-
- بنیادگرا[۸۴]؛
-
- پست مدرن ؛
- شک گرا[۸۵].
۲-۱-۷-۳- دیدگاه سوم:
برادلی وکواین (برادلی و کانوی،۲۰۰۳)،در تحقیقاتشان از یافته های بوژ استفاده کرده و برای بررسی و مطالعه تعاریف معنویت در کارو سازمان آن ها را به ۵ پارادایم تقسیم کردند:
-
- سنت گرا[۸۶]: تعریف معنویت با توجه به وابستگی و تعلق داشتن به یکی از ادیان شناخته شده مثل بودا،اسلام،مسیحیت و…
-
- آیین گرا[۸۷]: تعریف معنویت با توجه به وابستگی و تعلق داشتن به یکی از ادیان سبز فایل مثل اعتقاد به جان داشتن اشیا،طبیعت گرایی و اعتقاد به عالم روح.
-
- انسان گرا: تعریف معنویت بر حسب خود تحولی ،شفقت،صداقت،وعباراتی که بیانگر ارزش دادن به برقراری ارتباط با دیگران است.
-
- پست مدرن تصدیق آمیز: معنویت با تعاریف آزادانه و مسامحه درباره واژه هایی مانند عشق ،احساس، خوب بودن و واژه هایی که بیانگر ارزش دادن به خود است.
- پست مدرن شک گرا: داشتن نگرش کاملا منفی درباره معنویت ،احساس اینکه معنویت ابزاری است برای رهبرانی که پیروان خود را استثمار کنند یا مدیران کنترلی بیش ازپیش بر زیر دستان اعمال کنند (برادلی و کانوی[۸۸]،۲۰۰۳، ۵۴۲)
۸-۱-۲- مزایای معنویت در محیط کار
مطالعات نشان میدهند که تشویق معنویت در محیط کار میتواند منجر به مزایای زیادی شود. یکی از حوزه های مدیریت که میتواند استفاده زیادی از معنویت داشته باشد، مدیریت تغییر سازمانی است که هدف آن کمک به تغییر رفتار افراد در سازمان و در نتیجه کسب اهداف عملکردی به صورتی اثربخش و سریع است. روشهای سنتی تغییر افراد و فرهنگ سازمانی بر همسو کردن ساختارها و سیستمهای سازمانی با رفتارهای مطلوب متمرکز است. این روش مستلزم تلاش و استمرار فوقالعاده است. میتوانیم این روش را «تغییر از بیرون به درون» بنامیم؛ زیرا در این روش، تغییر ابتدا از عناصری بیرون افراد آغاز میشود. در مقابل دانش معنوی پیشنهاد میکند که تغییر میتواند به صورت «از درون به بیرون» مدیریت شود. در واقع افرادی که زندگی معنوی را تجربه میکنند، میتوانند با روشهای سازگار با اهداف سازمانی موجب رشد و توسعه خود و سازمان شوند (هیتن [۸۹]و دیگران، ۲۰۰۴ ، ۷۵)
همچنین محققان بیان میکنند که تشویق معنویت در محیط کار میتواند منجر به مزایا و منافعی از قبیل افزایش خلاقیت (فرشمن، ۱۹۹۹،۳۲۰)، افزایش صداقت و اعتماد (وانگرمارش و کونلی[۹۰]،۱۹۹۹،۲۹۶)، افزایش حس تکامل شخصی (بوراک، ۱۹۹۹،۲۸۳)،افزایش تعهدسازمانی(دلبک[۹۱]،۱۹۹۹،۳۴۶)، بهبود نگرشهای شغلی کارکنان همچون افزایش رضایت شغلی، مشارکت شغلی، و نیز کاهش نیات ترک محیط کار (میلیمن و دیگران، ۲۰۰۳)، افزایش اخلاق و وجدان کاری، انگیزش بیشتر (مارکز و دیگران،۲۰۰۵،۸۹) شود و همه این ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم سبب بهبود عملکرد، سودآوری و اثربخشی سازمانی میگردند.
۹-۱-۲- ویژگی های معنویت در کار و محیط کار
-
- معنویت در کار ومحیط کار،به طوربرجسته یک پدیده آمریکای شمالی است:این موضوع چه در حوزه های نظری وچه حوزه های آکادمیک ،در قالب مطالعات و تحقیقات ،از حوزه های علمی و آکادمیکی آمریکای شمالی سر بر تافته است. کلاسه شدن معنویت را در سازمان و مدیریت را می توان به آمریکای شمالی نسبت داد.
-
- به لحاظ سازمانی ،پدیده ای نو پاست: مطالعات و تحقیقات معنویت در حوزه های مدیریت و سازمان به دهه اخیرباز میگردد.هرچند این تحقیقات در ابتدای راه است اما حرکت آن پر شتاب است.
-
- متون اولیه ،عوام پسندانه است: آثار و نوشته های اولیه آن در این زمینه بیشتر عوام پسندانه اند و پشتوانه نظری و آکادمیکی قوی ندارند.
آخرین نظرات