در مورد وضعیت اقتصادی اجتماعی از بدو پیدایش این واژه در ادبیات تحقیق تا نحوه دقیق اندازه گیری و مشخص تر شدن نشانگرهای این مقیاس بحث شد. سه نشانگر اصلی این مقیاس عبارتند از شغل، سواد و درآمد والدین؛ همچنین گفته شد که در سال های اخیر و بخصوص در مطالعات بینالمللی از اندازه گیری های غیر مستقیم برای سنجش وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده استفاده میکنند. امکانات آموزشی منزل شامل سؤالاتی نظیر تعداد کتابهای موجود در منزل، داشتن ماشین حساب در منزل، داشتن کامپیوتر و میز تحریر و همچنین وجود فرهنگ لغت در منزل نمونه ای از این اندازه گیری های غیر مستقیم وضعیت اقتصادی اجتماعی در بخش امکانات آموزشی منزل میباشد. وضعیت اقتصادی اجتماعی به روش های مختلفی بر پیشرفت تحصیلی تأثیر میکند. دانکن، بروکس-گان، کلبنف (۱۹۹۴) با تأیید تأثیر وضعیت اقتصادی اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی، معتقدند که این تأثیر با بالا رفتن پایه دانش آموز، میل به کاهش دارد. پژوهشهای لرنر(۱۹۹۱) ، کلمن و همکاران (۱۹۶۶)، وایت (۱۹۸۲) و کیامنش(۲۰۰۵) نیز این مسئله را تأیید میکند.
در مورد نگرش تعریفی از کوبالا (۱۹۸۸) به نقل از پاپاناستازیو (۲۰۰۲) ارائه شد به این مضمون که «نگرش عبارت است از مفهومی ذهنی که احساسات مطلوب و نامطلوب فرد را نسبت به یک موضوع نشان میدهد». در مورد ویژگیهای نگرش و چگونگی شکل گیری نگرشها بحث شد و در نهایت در مورد رابطه نگرش و پیشرفت تحصیلی به خصوص در درس ریاضی مطالبی عنوان شد. مهم ترین بحث در مورد رابطه بین نگرش و پیشرفت تحصیلی این مطلب است که برخی محققان میگویند رابطه نگرش و پیشرفت تحصیلی رابطه ای دو سویه است به این معنی که همچنان که نگرش میتواند باعث پیشرفت تحصیلی شود، پیشرفت تحصیلی نیز میتواند سبب بهتر شدن نگرش فرد نسبت به یک موضوع گردد. در این پژوهش، اثر نگرش نسبت به مدرسه بر پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار میگیرد؛ بدین مضمون که نگرش مثبت فرد نسبت به مدرسه باعث عملکرد بهتر وی در دروس مختلف می شود. نگرش نسبت به ریاضی بر پیشرفت ریاضی تأثیر دارد. این موضوع در پژوهشهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است؛ از جمله مک لین (۱۹۹۵) و مک لیود (۱۹۹۲) به نقل از ناصر و بایرن بائوم (۲۰۰۵) و نیز لستر، گاروفالو و کرول (۱۹۸۹)، شاگنسی هالاداینا و شاگنسی(۱۹۹۳) به نقل از پاپاناستازیو (۲۰۰۲)؛ همچنین سودام و ویاور، ۱۹۷۵؛ مارشال، ۱۹۸۹؛ لبل (۱۹۹۳) به نقل از ما و زو (۲۰۰۴) می توان اشاره کرد.
مدل مفهومی پژوهش اقتباسی بر اساس پیشینه ی پژوهش
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
روش شناسی تحقیق بخشی از فرایند تحقیق است که درباره چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن ها به یافته ها بحث میکند ( اندرسون و برنز [۶۰]، ۱۹۸۹ نقل از سرمد، بازرگان،حجازی، ۱۳۸۴). روش شناسی تحقیق به این سوال که: چگونه داده ها گرد آوری شود و مورد تفسیر قرار گیرد تا ابهام حاصل از آن ها به حداقل ممکن کاهش یابد؟ پاسخ میدهد ( سرمد، بازرگان،حجازی، ۱۳۸۴). در این فصل پس از روش تحقیق، به معرفی جامعه، نمونه و روش نمونه گیری، ابزار تحقیق، روایی و پایایی ابزار و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته می شود.
۳-۲- روش تحقیق
“روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره یا فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد یا رد می شود به عبارت دیگر روش تحقیق چهارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرایانه برای تحقق هدف پژوهش جهت آزمودن فرضیه یا پاسخ دادن به سؤالهای تحقیق را فراهم می آورد. پژوهشگر میتواند از روش های مختلف تحقیق استفاده کرده و به اکتشاف، توصیف(طبقه بندی)، برقراری رابطه همزمانی و نیز برقرار رابطه علت-معلولی بپردازد (کرک[۶۱]، ۱۹۹۵ به نقل از سرمد بازرگان و حجازی، ۱۳۸۴: ص ۲۲)”. روش تحقیق مناسب بر اساس گزاره های تحقیق انتخاب می شود (سرمد بازرگان و حجازی، ۱۳۸۴). با این چشم انداز و بر حسب فرضیهها در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی ) استفاده شده است و طرح پژوهش به دلیل بررسی رابطه ی بین متغیرها و نیز پیشبینی متغیر وابسته، از نوع همبستگی است.
۳-۳- جامعه
بیابانگرد (۱۳۹۱) جامعه را گروهی از افراد، متغیرها ، مفاهیم یا پدیده هایی تعریف میکند که حداقل در یک ویژگی مشترک باشند جامعه آماری این پژوهش، بنا به گزارش اداره آموزش و پروش لامرد ۴۹۹نفر از دانش آموزان پایه های اول مدارس متوسطه نظری و فنی شهر لامرد را تشکیل میدهند که در سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ مشغول به تحصیل بوده اند. از این تعداد ۳۰۸ نفر پسر و نفر ۱۹۱دختر بوده اند.
۳-۴- روش نمونه گیری و حجم نمونه
برای انتخاب نمونه در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. دلیل استفاده از این روش پراکندگی جامعه آماری و وسعت جغرافیایی آن میباشد. ابتدا از بین مناطق سه گانه آموزش و پرورش شهرستان (اشکنان- علامرودشت- لامرد) آموزش و پرورش لامرد انتخاب شد. سپس از میان مدارس به طور تصادفی از هر رشته به تناسب حجم جامعه دانش آموزان به پرسشنامه های تحقیق پاسخ دادند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان (نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۳) حجم نمونه ۲۳۰ نفر میباشد.
۳-۵- ابزارهای گرد آوری اطلاعات
آخرین نظرات