با بررسی بر روی نمونه ای از کارمندان سرویس دهنده آمریکایی دریافتند که خیرخواهی و خودپرستی، هر دو بر تعهدات سازمانی تاثیرگذار هستند.
ساکزو همکارانش[۸۵]
۱۹۹۶
رابطه بین اخلاق کار نگرش های شغلی و تمایل به ترک شغل را در بین کارکنان سازمانهای خدماتی مورد بررسی قرار گرفت، یافته ها نشان داد، که اعتقاد قویتر به اخلاق کار به طور مستقیم با رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه دارد، و بطور غیر مستقیم با تمایل کمتر به ترک شغل رابطه دارد.
بلک[۸۶]
۱۹۹۹
دریافت که تعهد سازمانی پیش بینی کننده اخلاق کار فرد است و اخلاق کار تأثیر ویژه ای بر روی تعهد عاطفی دارد.
آزیم[۸۷]
۲۰۱۰
با بررسی ۱۲۸ کارمند در سرویس های صنعتی دریافت که فاکتورهای رضایت از رییس و رضایت از حقوق به خوبی می توانند میزان تعهدات سازمانی را پیشگویی کنند.
تانگ وچو
۲۰۰۳
اخلاقی صنفی با میزان فروش کاهش یافته در ارتباط است.
مالیک
۲۰۱۰
با بررسی ۳۳۱ عضو هیات علمی در دو دانشگاه در پاکستان نشان دادند که رضایت شغلی، رضایت کارفرما، رضایت از حقوق و رضایت همکاران دارای همبستگی قابل توجهی با تعهدات سازمانی هستند.
تاسی و هوانگ[۸۸]
۲۰۰۸
با بهره گرفتن از یک نمونه از پرستاران شاغل در تایوان ، نتیجه گرفتند رفتارهای اخلاقی بر تعهد سازمانی موثراست.
بررسی پیشینه در ایران نیز نتایج مشابهی داشته است.
حقیری در سال ۲۰۰۹ رابطه اخلاق را با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش مطالعه نموده و معنادار بودن آن را اثبات نموده است.
در پژوهشی که به بررسی اخلاق کار و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توسط محمد انصاری و محمد شاکر اردکانی در سال ۱۳۸۹ صورت گرفت، نتایج نشان دادند که کارکنان علوم پزشکی اصفهان بیشتر یا به دلیل پیوند عاطفی به سازمان یا به دلیل نداشتن فرصتهای شغلی بهتر در خارج از سازمان، به سازمان خود وفادارند.
همچنین در تحقیقی که توسط علیرضا رحیمی ، میبدی و مرتضی دهقانی فیروزآبادی (۱۳۸۹)بر روی ۱۹۰ نفر از پرستاران انجام دادند نتایج حاکی از آن است که بین اخلاق کار و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.
در پژوهش دیگری که توسط تورج فلاح و محمد اسدیان تحت «بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان» در سال ۱۳۸۹ انجام شد، نتایج وجود رابطه معنادار بین رفتارهای اخلاقی و رضایت شغلی را اثبات میکند.
در تحقیقی که در سال ۱۳۹۰ توسط دکتر کوروش وحیدشاهی و منصور رنجبر تحت عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران» انجام شد نتایج نشان داد که رفتارهای اخلاقی و رضایت شغلی رابطه معناداری با هم دارند.
در مقاله تحقیقی دیگر که توسط نادر سلیمانی، ناصر عباسزاده و بهروز آذری در سال ۱۳۹۱ تحت عنوان «رابطه اخلاق با رضایت و دسترسی شغلی کارکنان» در سازمان آموزش و پرورش فنی و حرفهای شهر تهران انجام شد نتایج نشان دادند که بین اخلاق کار و رضایت شغلی رابطه مستقیم وجود دارد.
در تحقیقاتی که در سال ۱۳۹۱دکتر حسینعلی کوهستانی با عنوان «رابطه رضایت شغلی مدیران دانشکدهها با تعهد سازمانی آنها در دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفت، نتایج نشان دادند که بین رضایت شغلی مدران و تعهد سازمانی آنان رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته و رضایت شغلی باعث افزایش دارایی و اثربخشی و در پی آن افزایش تعهد سازمانی مدیران میگردد.
نتایج تحقیقات دکتر صدیقه خورشید و زهرا محسنی در سال ۱۳۸۹که با عنوان «تأثیر فضای اخلاقی سازمان بر روی رضایت شغلی کارکنان بانکهای دولتی و خصوصی شهر گرگان» انجام شد نیز نشان داد که رفتارهای اخلاقی بر روی رضایت شغلی کارکنان مؤثر است.
۹- دکتر علی اکبر امین بیدختی و معصومه صالحپور (۱۳۸۶) در پژوهش خود با عنوان «رابطه رضایت شغلی با تعهد کارکنان سازمان آموزش و پرورش» در یک نمونه ۳۳۱ نفری با بهره گرفتن از کلیه دبیران مناطق ۴ و ۶ و ۷ مشهد به عنوان جامعه آماری، به این نتیجه رسیدند که بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش مشهد رابطه معناداری وجود دارد.
۱۰- نتایج تحقیقات دکتر هاشم کوزه چیان و جواد زارعی(۱۳۸۲) در تحقیقی با عنوان” بررسی ارتباط تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران و معلمان مرد تربیت بدنی آموزشگاه های استان خراسان “، نشان داد که بین تعهد سازمانی مدیران و معلمان تربیت بدنی ،ارتباط معناداری وجود دارد .بین رضایت شغلی مدیران و معلمان تربیت بدنی ، ارتباط معناداری وجود دارد، بین سن و رضایت شغلی مدیران و معلمان تربیت بدنی، ارتباط معناداری وجود ندارد، بین سن و تعهد سازمانی مدیران و معلمان تربیت بدنی، ارتباط معناداری وجود ندارد.
۱۱-نتایج تحقیقات دکتر مرادی و همکارانش (۱۳۹۰)با عنوان “بررسی رابطه بین تعهد حرفه ای و رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین” که با نمونه ۳۵۵ نفر انجام شد، نشان داد بین تعهد حرفه ای پرستاران و رضایت شغلی ایشان رابطه معنا داری وجود دارد و تعهد حرفه ای بررضایت شغلی کارکنان تاثیری مثبت دارد و نیزاین دو باهم بر کیفیت خدمات پرستاران موثر است.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه
با توجه به عنوان تحقیق و رابطهی متغیرهای مستقل و وابسته که مبنای اصلی پژوهش حاضر را تشکیل میدهند، در این فصل اطلاعات لازم درخصوص روش اجرای تحقیق، روش جمع آوری اطلاعات، روش نمونهگیری و برآورد حجم نمونه، روایی و پایایی پرسشنامه و … که ما را در جهت رسیدن به اهداف تحقیق و اثبات و رد فرضیهها کمک میکند، توضیح داده میشود.
۳-۲) روش تحقیق
این تحقیق با توجه به اهداف آن و طبقهبندی تحقیقات از جمله تحقیقات با ماهیت توصیفی ـ تحلیلی میباشد. برای تجزیه و تحلیل آزمون فرضیهها از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیوناستفاده شده است .از آن جا که نمودار داده یک توزیع نرمال را نشان می دهند از روش های پارامتری وآماره آزمون پیرسون استفاده نموده ایم .
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگیهای متغیرهای یک موقعیت صورت میگیرد و هدف آن عبارت است از تشریح جنبههایی از پدیده موردنظر پژوهشگر و با دیدگاهی فردی ـ سازمانی ـ صنعتی و نظایر آن.
از آنجا که در این تحقیق می خواهیم علل کاهش تعهد سازمانی را در کارمندان آموزش و پرورش مقطع متوسطه ناحیه یک رشت بررسی کنیم و راه حل های کاربردی برای رفع آن بیابیم ،این تحقیق در سطح تحقیقات کاربردی قرار گرفته است. زیرا هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافتهها برای حل مسایل موجود در سازمان به تحقیق میپردازیم، آن تحقیق را تحقیق کاربردی مینامیم. (سکاران، ۹،۱۳۹۰)
از آنجا که این تحقیق در محیط طبیعی یعنی جایی که وقایع به طور معمول روی میدهند، و همراه با حداقل دخالت محقق صورت میگیرد، تحقیق حاضر میدانی میباشد. از نظر افق زمانی، مقطعی تکضربهای است، چون دادههای تحقیق در عرض چند هفته جمع آوری شده است.
۳-۳) جامعهی آماری و نمونه آماری
آخرین نظرات