جدول ۱- بارم بندی گویه های پرسشنامه
کاملا موافقم
موافقم
تاحدودی
مخالفم
کاملا مخالفم
۵
۴
۳
۲
۱
بنابرین هر چه پاسخ آزمودنی ها به گویه ها بالاتر باشد، بدین معنا بوده که اثر بخشی میان متغیرها بالاتر است.
در ابتدا با جمع آوری ۲۷ نمونه پایایی داده ها را بررسی میکنیم و اگر این مقدار بالای ۷/۰ باشد پایایی را مناسب فرض کرده ادامه نمونه گیری را انجام داده و بعد از جمع اوری کل نمونه بار دیگر پایایی آن را مورد ارزیابی قرار میدهیم . برای بررسی پایایی داده ها از آزمون آلفا کرونباخ استفاده میکنیم . اگر مقدار آن آماره از ۷/۰ بیشتر باشد پایایی داده ها را مناسب فرض میکنیم در این آزمون هرچه مقدار آماره به یک نزدیکتر باشد داده ها از پایایی بیشتری برخوردارند.با توجه به جدول زیر ۲۷ نمونه ممکن را که در ابتدای کار جمع آوری کردیم میبینیم که مقدار آماره الفا برابر ۹۷۲/۰ است که مقدار بالایی است لذا پایایی داده ها برای شروع کار مناسب است(میرزامحمدی، ۱۳۹۰) .
جدول ۲-پایایی اولیه آزمون
تعداد
آماره آلفا
۲۷
۹۷۲/۰
با توجه به جدول زیر ۶۰ نمونه را که جمع آوری کردیم میبینیم که مقدار آماره الفا برابر ۹۷۰/۰ است که مقدار بالایی است لذا پایایی داده ها برای شروع کار مناسب است(میرزاحمدی، ۱۳۹۰) .
جدول ۳-پایایی نهایی آزمون
تعداد
آماره آلفا
۶۰
۹۷۰/۰
چون ضریب به دست آمده در تحقیق ایشان نرمال بوده بنابرین ما نیز در تحقیق خود از این پرسشنامه پیروی خواهیم کرد.
۳-۶-تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق با بهره گرفتن از دو روش آمار توصیفی و استنباطی به آنالیز داده ها خواهیم پرداخت. در بخش آمار توصیفی با بهره گرفتن از جداول و نمودارهای توزیع فراوانی و در بخش استنباطی با بهره گرفتن از ازمون های آماری و نرم افزار SPSS به تحلیل داده ها می پردازیم.
آزمون های آماری به کارر فته در این تحقیق عبارتند از:
-
- آزمون توصیفی: جهت شناسایی ویژگی های دموگرافیک نمونه ها
-
- آزمون کلموگروف- اسمیرنف: جهت نرمال بودن متغیرها
-
- T-TEST : جهت شناسایی نرمال بودن داده ها
- آزمون ضریب همبستگی پیرسون: جهت شناسایی رابطه میان متغیرها
سایر روش های آماری دیگر بر مبنای روند تحقیقاتی و نوع داده ها مشخص میگردد.
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل
داده ها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
این فصل به ارائه آمار توصیفی، آزمون آماری، آزمون خود همبستگی و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلهای انجام شده اختصاص دارد. در پژوهشهای علمی، تجزیه و تحلیل داده های آماری جمع آوری شده از نمونه های آماری، به علت اینکه محقق، در این مرحله به نتیجه نهایی خواهد رسید مرحله مهمی از تحقیق تلقی می شود. تجزیه و تحلیل داده ها، فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن داده های جمع آوری شده، تلخیص، طبقه بندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه اجرای انواع تحلیل بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها و نهایتاًً نتیجه گیری نهایی فراهم گردد.
۴-۲- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
در یک طبقه بندی، علم آمار به دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی تقسیم می شود. هدف از آمار توصیفی جمع آوری اطلاعات و تلخیص آنها میباشد و برای اینکه تا حدودی اطلاعات نهفته در داده ها مختصر و محسوس شود و کلیاتی درباره ویژگیهای نمونه های مورد بررسی به دست آید، اقدام به تهیه و تنظیم آمار توصیفی میگردد. آمار توصیفی عبارت است از مجموعه روشهایی که پردازش داده ها را فراهم میسازد. آمار توصیفی متغیرهای تحقیق را کلیه کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران تشکیل داده که تعداد آن ها به ۱۱۰ نفر میرسد. از آنجایی که کل این جامعه در دسترس بوده است، کل جامعه آماری به عنوان نمونه معرفی میشوند، بنابرین جامعه آماری در این تحقیق به صورت تمام شماری میباشد
آزمون فرضیهها و تفسیر نتایج
آزمون فرضیه اول
جدول زیر آماره های آزمون همبستگی کندال و اسپیرمن مربوط به رابطه بین مدیریت استعداد با جانشین پروری در سازمان های آموزش فنی و حرفه ای مرکز استان مازندران است.
جدول۴-۱
متغیر
مدیریت استعداد
آزمون
کندال
اسپریمن
وجود رابطه
نوع رابطه
ضریب تعیین
جانشین پروری
ضریب همبستگی
معنی داری
ضریب همبستگی
معنی داری
۴۶۳/۰
۰۰۰/۰
۶۴۷/۰
۰۰۰/۰
دارد
مستقیم
۷۸۰/۰
همان گونه که جدول ۱ نشان میدهد، ضرایب همبستگی آزمون کندال و اسپپیرمن بپین دو متغیر مدیریت استعداد و جانشین پروری در سازمان های آموزش فنی و حرفه ای مرکز استان مازندران به ترتیب برابر۴۶۳/۰ و۶۴۷/ ۰ وبا-p مقدار )معنی داری( به ترتیب برابر ۰۰۰/۰ و۰۰۰/۰ و کوچکتر از سطح معنی داری α=۰/۰۵ هستند، لذا در این سطح فرض H0 یعنی عدم وجود رابطه رد می شود و در نتیجه بین مدیریت استعداد و جانشین پروری در سازمان های سازمان های آموزش فنی و حرفه ای مرکز استان مازندران رابطه معنی داری وجود دارد . در ضمن مثبت بودن ضرایب همبستگی و شیب خط برازش شده نشان از رابطه مستقیم بین این دو متغیر است. همچنین ضریب تعیین بین دو متغیر برابر (R2=0/780 ) است یا به عبارتی ۱۸ درصد تغییرات بین دو متغیر مشترک است ) ۱۸ درصد تغییرات بین مدیریت استعداد و جانشین پروری توجیه می شود(.
جدول۴-۲-آماره های آزمون همبستگی کندال و اسپیرمن مربوط به رابطه بین جذب استعداد با جانشین پروری در سازمان های آموزش فنی و حرفه ای مرکز استان مازندران
متغیر
مدیریت استعداد
آزمون
کندال
اسپریمن
وجود رابطه
نوع رابطه
ضریب تعیین
جانشین پروری
ضریب همبستگی
معنی داری
ضریب همبستگی
معنی داری
۷۴۹/۰
۰۰۰/۰
۴۸۱/۰
۰۰۰/۰
دارد
مستقیم
۵۴۲/۰
همان گونه که جدول ۲ نشان میدهد، ضرایب همبستگی آزمون کندال و اسپیرمن بین دو متغیر جذب استعداد و جانشین پروری در سازمان های آموزش فنی و حرفه ای مرکز استان مازندران
آخرین نظرات