منبع: www. Shop – ability.com
۲-۳-۲- شناسایی مناسبتها
روشهای بسیاری برای شناسایی مناسبتهای مشتریان وجود دارد که بازاریابان میتوانند از طریق آن مناسبتهای مشتریان را شناسایی و برنامه های بازاریابی خود را برای بهره برداری از آنها تدوین نمایند. در ادامه به برخی از این روشها اشاره شده است:
-
- اخبار- توجه کردن به عناوین اخبار روزانه و موضوعاتی که به آن پرداخته شده است. آیا ارتباطی بین محصولات و خدمات و موضوعاتی که در کانون توجه قرار دارند، وجود دارد؟ برای مثال اگر یک گروه از کسب وکارها یا افراد به قانون مالیات توجه دارند آیا محصولات یا خدماتی مرتبط به آن وجود دارد که با پیشنهاد آن، مزایایی ایجاد شود.
-
- رویدادها - انواع رویدادها وجود دارد که در طول زمان رخ میدهد. چه ارتباطی بین این رویدادها و کسب وکار وجود دارد؟
-
- تعطیلات - اغلب از مناسبتها برای ترفیعات بازاریابی استفاده شده است. آیا بین تعطیلات و کسب وکار، که خریداران را برای خرید ترغیب نمایند، ارتباطی وجود دارد؟
-
- مشارکتی[۱۸](مبتنی بر مشارکت) - بازاریابی محصولات یا خدمات، کسب و کار را به مناسبتهای موجود مرتبط می کند. بازاریابی فرصتی برای ایجاد وابستگی بین مناسبتها و محصولات و خدمات است.
-
- چرخه زندگی- اگر مناسبتهای چرخه زندگی مانند تولد، سالگرد و … با یک کسبوکار مرتبط هستند استفاده از ترفیع در این مناسبتها می تواند نتایج مطلوبی را برای کسبوکار به دنبال داشته باشد. شناسایی مناسبتهای چرخه زندگی از طریق برقراری روابط مطلوب با مشتریان ایجاد می شود.
-
- چرخه کسبوکار- در کسب وکارها مناسبتهایی وجود دارد که بصورت منظم تکرار میشوند این مناسبتها فرصتهایی را برای یک کسبوکار بوجود میآورد که به کسبوکارهای دیگر فروش داشته باشد یا به عبارت دیگر با ارائه محصولات و خدمات خود در این مناسبتها از این فرصتها بهره برداری نماید.
-
- مناسبتهای مشتریان B2C – برای افراد مناسبتهایی مانند خرید یک خانه یا ماشین و …
-
- مناسبتهای مشتریانB2B – اگر یک کسب و کار به کسب و کارهای دیگر فروش داشته باشد باید به مناسبتهایی مانند تغییرات مدیریت، ادغام، اکتسابات، معرفی محصولات جدید، توسعه کسب و کار و … کسبوکارهای دیگر توجه داشته باشد[۱۹].
۳-۳-۲- “W” های یک مناسبت
برای اینکه فعالیتهای یک سازمان در ایام مناسبتها در مسیر صحیحی هدایت شود آنها باید به پنج سوال اساسی پاسخ دهند کهw” “های یک مناسبت نامیده میشوند. پاسخ به این سوالات تعیین خواهد کرد که آیا امکان فعالیت در یک مناسبت وجود دارد؟
-
- چه کسی[۲۰]: شخص یا اشخاصی که در یک مناسبت مشارکت دارند. بازاریابی برای چه کسی انجام میگیرد. کاتلر و همکاران (۱۹۹۳) بیان می کنند که ضروری است قبل از انتخاب پیام و رسانه، بازار هدف بطور واضح مشخص شود. هر بازار هدفی، نیازمند پیام و رسانه منحصر به فرد است.
-
- چه وقت[۲۱]: زمانی که یک مناسبت اتفاق میافتد (برای مثال بخشی از یک روز، تعطیلات، واقعههای خاص و …). برای به حداکثر رساندن ارزش زمان هر مناسبت، زمانبندی باید با توجه به برنامه ها، الگوها و نیازهای بازار تنظیم شود.
-
- کجا[۲۲]: مکانی (محلی) که یک مناسبت در آن برگزار می شود (برای مثال خانه، اداره، رستوران، در سفر و …).
-
- چه چیزی[۲۳]: نیازهای کلیدی (اساسی) که به یک مناسبت مربوط می شود. هر مناسبت باید منحصر به فرد باشد یا حداقل باید چنین به نظر برسد. مناسبتها می تواند فرصتی برای کسب مفاهیم جدید، نگاه در آینده صنعت، تجارت و یا فرصتی برای ارائه محصولات و خدمات جدید باشد.
-
- چرا[۲۴]: شروط عاطفی یا احساسی مناسبت که دلیل برگزاری یک مناسبت است. این عامل اغلب در تبلیغات حذف شده است که اطلاعات لازم دربارۀ مکان و زمان مناسبت را در اختیار افراد قرار میدهد (Malloy,2012).
۴-۳-۲- اجزای مناسبتها
مناسبتها از عوامل گوناگونی تشکیل شده است که عبارتنداز:
-
- زمینه اجتماعی: چه کسی، چه وقت و کجا را شامل می شود. اکثر نامهای تجاری فقط بروی چه کسی و چه وقت تمرکز می کنند.
-
- زمینه فرهنگی: از سه دسته قابل استفاده، مزه کردنی و فکری تشکیل شده است.
-
- حوزه نیازهها یا علایق: نیازهای کلیدی یک مناسبت، بیشتر نیازها را به نامهای تجاری که مزیت رقابتی بیشتری دارند، مرتبط می کند[۲۵].
۵-۳-۲- راه های کلیدی برای موفقیت در ایام مناسبتها
سازمان و موسسات براساس محیطی که در آن قرار دارند اهداف خود را تعیین مینمایند. سازمانها و موسسات برای موفقیت و رسیدن به اهداف خود در ایام مناسبتها ضرورت دارد که به سه عامل توجه نمایند که عبارتنداز:
-
- برآورد نیازهای مشتریان: فراهم کردن خدمات مطلوب برای مشتریان در ایام مناسبتها ضروری است.
-
- پیشنهاد قیمت رقابتی: پیشنهاد قیمت رقابتی به سازمانها کمک می کند که بطور سریع تعداد مشتریان خود را نسبت به رقبا افزایش دهند.
-
- کسب سود قابل ملاحظه: بدون بدست آوردن سود قابل ملاحظه در ایام مناسبتها، یک سازمان قادر به ادامه حیات نخواهد بود[۲۶].
۶-۳-۲- مناسبتهای مصرف، خرید و اجتماعی
۱-۶-۳-۲- مناسبتهای مصرف و خرید
هال و همکاران[۲۷](۲۰۰۱) مناسبتهای مهم برای مصرف نوشیدنیها به مناسبتهای خصوصی، مناسبت با دوستان، مناسبت با خانواده، مناسبتهای مربوط به کسب و کار، مناسبتهای هدیهدادن، مناسبتهای جشن و مناسبتهای مصرف در خانه تقسیم بندی کرده اند.
در تقسیم بندی دیگری اولسن و همکاران[۲۸] (۲۰۰۳) مناسبتهای مهم برای مصرف نوشیدنیها را بصورت مناسبتهای شام کسبوکار، مناسبتهای هدیه دادن و مناسبتهای مصرف در خانه تقسیم بندی کرده اند.
شکل ۲-۲- ارتباط مناسبتهای خرید و مصرف (Molloy,2012)
بازاریابی در ایام مناسبتها برای گروه های مختلفی که در یک مناسبت حضور دارند مزایای متفاوتی را بوجود میآورد. همانطور که در شکل ۳-۲- مشاهده می شود بازاریابی مناسبتها برای تولیدکننده افزایش وفاداری، برای خرده فروشی افزایش سهم بازار و برای خریدار تجربه خرید بهتر را به دنبال خواهد داشت.
شکل ۳-۲- مزایای مناسبتها برای ذی نفعان (Molloy,2012)
۲-۶-۳-۲- مناسبتهای اجتماعی
هال و همکاران[۲۹](۲۰۰۰) مناسبتهای اجتماعی را بصورت ویژگی (مانند قیمت)، پیامد (مانند تاثیرگذاری بر دیگران) و ارزش(مانند احترام خوب) دستهبندی کرده اند.
ارزش
ویژگی
پیامد
آخرین نظرات