۴-۱ مقدمه
در فصل گذشته، مفهوم جدیدی در حوزه تحلیل پوششی داده ها به نام حاشیه امنیت کارایی برای واحدهای تصمیم گیری معرفی و راهکارهایی برای تعیین آن ارائه شد. در این فصل ضمن معرفی نمونه مورد مطالعه، ابتدا ورودی ها و خروجی های واحد های تصمیم گیری مشخص سپس به کمک یکی از مدل های تحلیل پوششی داده ها کارایی هر واحد تصمیم گیری تعیین می گردد. با این اقدام واحد های کارا از ناکارا تفکیک شده و در نهایت به عنوان موضوع اصلی این فصل، حاشیه امنیت کارایی هر واحد تصمیم گیری، هم بر اساس الگوریتم ارائه شده در فصل پیشین و هم بر اساس مدل ریاضی توسعه یافته مورد سنجش قرار می گیرد.
۴- ۲ معرفی نمونه مورد مطالعه
جهاددانشگاهی براساس اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت آموزشی خود را در حوزه آموزش عالی با تأسیس موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. پس از حدود ۱۳ سال فعالیت مستمر و کسب موفقیتهای آموزشی و در پی احراز شرایط لازم، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در جلسه مورخ ۱۵/۱۱/۸۴ با ارتقای مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی (تهران) به دانشگاه علم و فرهنگ موافقت قطعی به عمل آورد. در حال حاضر این دانشگاه با داشتن تمامی ارکان و نهادهای اجرایی، شوراها و کمیتههای مصوب و مذکور در آییننامه مدیریت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی - فرهنگی فعالیت میکند.
دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه غیردولتی وابسته به جهاددانشگاهی است و مأموریت اصلی این دانشگاه مشارکت در توسعه نظام علمی و دانشگاهی کشور در عرصههای ملی و بینالمللی، توسعه آموزش عالی غیردولتی با کیفیتی ممتاز، آموزش نظری و عملی دانشجویان در رشتهها و مقاطع مختلف آموزشی، و تأمین منابع انسانی متخصص، کارآمد و متعهد در راستای تحقق چشمانداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران است.
دانشگاه علم و فرهنگ با برخورداری از پشتوانه علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی و ارتباط نهادینه با مراکز علمی و پژوهشی این نهاد، با ساختاری پویا و روزآمد و بهرهمند از کادر علمی و اداری مجرب، با تأکید بر بهبود مستمر کیفیت آموزش، پژوهش و مشاوره تخصصی، زمینهها و امکانات لازم را برای پژوهش و نوآوری دانشجویان و اساتید فراهم ساخته و با ایجاد فضایی صمیمی و یادگیرنده در دانشگاه مبتنی بر مشارکت عمومی، برنامههای خود را به گونهای طراحی میکند که دانشآموختگان بتوانند با نیل به کمالگرایی، افرادی موفق، توانمند و مسئولیتپذیر برای خدمت به جامعه و کشور باشند.
براساس سیاستهای مصوب هیأت امنای دانشگاه، محورهای زیر از جمله اهداف و برنامههای آینده این دانشگاه به شمار می آید:
-
- دستیابی به جایگاه قابل قبول و موثر در نظام آموزشی عالی کشور
-
- توسعه کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مبتنی بر استانداردهای آموزش عالی کشور و منطبق با جهتگیریهای علمی - پژوهشی جهاددانشگاهی
-
- پرورش خلاقیتها، مهارتها، تواناییها و استعدادهای علمی دانشجویان و ایجاد روحیه ی خودباوری و اعتماد به نفس علمی و مسئولیتپذیری در آنها
-
- اعتلای فرهنگ و تقویت ارزشهای اسلامی و فضیلتهای اخلاقی دانشجویان
-
- طراحی، تدوین و توسعه رشتههای جدید و بین رشتهای مورد نیاز جامعه
-
- اهتمام در جهت حرکت دانشگاه به سوی ارائه آموزشهای توأم با کارآفرینی و اشتغالزایی
-
- توجه به جذب دانشجویان ممتاز، مستعد و توانمند
-
- توسعه همکاریهای علمی و پژوهشی با پژوهشکدههای جهاددانشگاهی
-
- همکاری علمی با دانشگاههای معتبر خارجی
دانشکاه علم و فرهنگ به منزله یک سازمان آموزشی – پژوهشی که در آن ارزش های فرهنگی از اولویت ویژهای برخوردار است شناخته می شود. برخی از این ارزشهای سازمانی عبارتند از:
-
- پایبندی به فرهنگ دینی و ملی، ترویج ارزشهای اسلامی، انقلابی و فضیلتهای اخلاقی
-
- تکریم دانشجویان و اعتلای شخصیت آنان بر مبنای ارزشهای انسانی، بویژه مسئولیت پذیری، درستکاری، نظمپذیری و صداقت
-
- روزآمدی برای پاسخ به نیازهای علمی و فرهنگی کشور
-
- مسئولیت پذیری و پاسخگویی دانشگاه در برابر نظام آموزش عالی کشور، مردم و دانشجویان
-
- کمالگرایی و جامعنگری در آموزش، تحقیق و نوآوری
-
- فرصتسازی و تشویق برای پرورش استعدادها و خلاقیتهای علمی، فرهنگی و هنری دانشجویان
-
- تکریم اعضای هیأت علمی و کارکنان
-
- فراهم آوردن فضایی پویا، شاداب و با نشاط علمی و فرهنگی
اینک دانشگاه علم و فرهنگ که با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ جامعه و تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور تأسیس گردیده با دو دهه فعالیت آموزشی به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاههای غیردولتی در ایران به شمار میرود. این دانشگاه با داشتن چهار دانشکده فنی - مهندسی، علوم انسانی ، هنر ، مدیریت گردشگری و نیز گروههای آموزشی علوم پایه در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت آموزشی دارد. این دانشگاه دارای یک بخش مرکزی در تهران و چند شعبه در شهرستانها میباشد که در مجموع بیش از ۱۰۰۰۰ دانشجو در آن به تحصیل اشتغال دارند.
این دانشگاه علاوه بر دارا بودن ۸۰ نفر عضو هیأت علمی تمام وقت در گروههای آموزشی مختلف، امکان همکاری و بهرهگیری از اعضای هیأت علمی پژوهشکدههای جهاددانشگاهی و اعضای هیأت علمی سایر دانشگاهها را نیز فراهم کرده است.
با عنایت به اینکه توسعه روزافزون علم و فناوری، توجه به امر پژوهش و تحقیقات از اصول انکارناپذیر آموزش عالی کشور میباشد،حوزه پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ نیز مسئولیت هدایت فعالیتهای پژوهشی اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه، به ویژه در دورههای تحصیلات تکمیلی را به عهده دارد. از مهمترین اهداف این حوزه میتوان به تولید علم در قالب انجام تحقیقات علمی و تخصصی - کاربردی مورد نیاز کشور، ارائه مقالات پژوهشی و تألیف و ترجمه کتب تخصصی اشاره نمود.
شایان ذکر است، حضور واحدها و پژوهشکدههای جهاددانشگاهی نظیر پژوهشگاههای رویان، علوم انسانی و اجتماعی، توسعه تکنولوژی و فرهنگ و هنر در کنار حوزه پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ باعث غنا و توانمندی بیشتر فعالیتهای پژوهشی این دانشگاه گردیده است.
این دانشگاه، علاوه بر داشتن امکانات کتابخانهای (کتب مرجع، کتابهای فارسی و لاتین و لوحهای فشرده در زمینههای مختلف علمی) و سایتهای کامپیوتری، از طریق ارتباط با بانکهای معتبر علمی، امکان استفاده از آخرین منابع علمی و مجلات معتبر علمی پژوهشی داخلی و خارجی را برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان فراهم نموده است. همچنین کلیه آزمایشگاهها و کارگاههای مورد نیاز گروههای آموزشی دانشکدهها در فضای دانشگاه تجهیز شده و فعال میباشد. [۶۰]
از آنجا که برخی آمار مربوط به این دانشگاه به عنوان داده های تحقیق در ادامه این فصل آمده لذا به جهت پرهیز از دوباره گویی، در این بخش از آن صرف نظر شده است.پایگاه اطلاعات علمی (SID)
جهاد دانشگاهی تهران
معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی
جهاد دانشگاهی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان سنجش آموزش کشور
مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران
ثبت نام نخستین همایش ملی فرهنگ دانشجویی و مهندسی فرهنگی
۴- ۳ بررسی کارایی واحدهای تصمیم گیری در نمونه مورد مطالعه
گام نخست برای پیاده سازی و اجرای الگوریتم محاسبه حاشیه امنیت کارایی واحد های تصمیم گیری، ارزیابی کارایی آنها براساس یک مدل DEA است. در محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیری، شناخت دقیق ورودی ها و خروجیهای سیستم یک ضرورت مسلم محسوب می شود. لذا در این مرحله باید مشخص شود که برای گروه های آموزشی یک دانشگاه و به طور خاص، دانشگاه علم و فرهنگ، چه پارمترهایی به عنوان ورودی سیستم تلقی می شود و کدام پارامترها به عنوان نتایج کسب شده توسط گروه (خروجیهای گروه) اهمیت دارد. پس از تعیین ورودی ها و خروجیهای سیستم، اندازه گیری ورودی ها و خروجیها برای هر گروه آموزشی انجام می شود.
در سایر تحقیقات مربوط به کارایی واحدهای دانشگاهی، پارامترهای گوناگونی به عنوان ورودی و خروجی مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، در ارزیابی ۲۱ دانشکده دانشگاه بن گریون (Sinuany,Mehrez,Barboy,1994)، دو نوع ورودی و چهار نوع خروجی برای سیستم در نظر گرفته شد. ورودیهای سیستم شامل هزینه های عملیاتی هر دانشکده و حقوق و مزایای پرداختی به اساتید توسط هر دانشکده بود. خروجیهای سیستم نیز عبارت بود از تعداد تألیفات هر دانشکده، تعداد دانشآموختگان، میزان مبالغ دریافتی بابت پروژه ها[۶۱] و تعداد ساعات اعتباری[۶۲] تدریس شده توسط هر دانشکده. در ارزیابی کارایی ۲۴ برنامه عالی MBA که توسط (Colbert,Levary,Shaner,2000) انجام شده، نسبت تعداد اعضای هیأت علمی به دانشجو و متوسط نمره آزمون ورودی دانشجویان به عنوان ورودی و رضایت دانشجویان همچنین رضایت کارفرمایان به عنوان خروجیهای سیستم در نظر گرفته شده است. عیسیخانی در پایان نامه خود (عیسیخانی،۱۳۸۱) کارایی گروه های آموزشی دانشکده علوم انسانی ایاننظر گرفته شده است.ن ورودی و رضایت دانشجویان و رضایت کارفرمایان به عنوان خروجی برای سیستم در نظر گرفته شد. دانشگاه تربیت مدرس را سنجیده است. وی در این تحقیق، تعداد ثبتنام شدگان و تعداد اساتید را به عنوان ورودیهای سیستم در نظر گرفته است. عیسی خانی در پژوهش خود، خروجیهای سیستم را شامل تعداد فارغ التحصیلان، تعداد تألیفات، تعداد پذیرفتهشدگان مقطع بالاتر و متوسط نمره ارزشیابی اساتید هر گروه دانسته است. در مورد تعداد اساتید، با توجه به اینکه وزن اساتید از نظر درجه و رتبه علمی، می تواند متفاوت باشد، میزان حقالتدریس پرداختی به اساتید لحاظ شده است. در مورد تعداد تألیفات نیز، بر اساس آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، وزندهی صورت گرفته است.
در مجموع میتوان گفت در اکثر تحقیقات مربوط به کارایی واحدهای دانشگاهی، معیارهای مندرج در جدول ۴-۱ به عنوان ورودی و خروجی سیستم در نظر گرفته میشوند.
جدول ۴-۱: پارامترهای ورودی و خروجی در نظر گرفته شده برای واحدهای دانشگاهی در تحقیقات پیشین[۶۳]
آخرین نظرات