توزیع پرسشنامه
توزیع پرسشنامه بین اعضای جامعه آماری
۵
استخراج نتایج پرسشنامه
استخراج نتایج پرسشنامه
۶
تجزیه تحلیل اطلاعات
جمع آوری اطلاعات و بررسیهای آماری بر روی دادهها, تجزیه و تحلیل نهایی
۷
جمع بندی
جمع بندی و نتیجه گیری و پیشنهادات
۳٫۳ روش تحقیق
در تقسیم بندی بر اساس نحوه گردآوری داده ها (طرح پژوهش)، پژوهش های علمی را بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز می توان به دو دسته ی پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و پژوهش آزمایشی تقسیم کرد. پژوهش حاضر بر حسب نحوه ی گردآوری داده ها از نوع توصیفی (غیر آزمایشی) می باشد؛ زیرا طبق تعریف، پژوهش توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط و پدیده های مورد بررسی است. اجرای پژوهش توصیفی می تواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. البته لازم به ذکر است تحقیق توصیفی خود به پنج دسته شامل موارد زیر تقسیم می شود.:
۱) تحقیق پیمایشی
۲) تحقیق همبستگی
۳) اقدام پژوهی
۴) بررسی موردی
۵) تحقیق پس رویدادی یا علی مقایسه ای
همچنین در این پژوهش با توجه به کشف روابط موجود بین ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی ، فرضیات تحقیق از طریق تحلیل همبستگی و رگرسیون مورد بررسی قرار گرفته اند.
۴٫۳ جامعه و نمونه آماری پژوهش
۱٫۴٫۳ جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری عبارتست از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند. دراین پژوهش ، جامعه آماری ، کلیه شرکت های فعال تولید کننده محصولات غذایی در گیلان می باشند که در سال ۹۲ نیز دارای فعالیت بوده اند که شامل ۱۶۷ شرکت شامل شرکت های تولیدی کیک، کلوچه و محصولات آردی ، پفک ، سوسیس و کالباس ، نوشیدنی های مجاز خوراکی نظیر ایستک و سایر محصولات خوراکی می باشد ، که از این تعداد حدود ۹۷ شرکت فعال به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است.
۲٫۴٫۳٫ نمونه آماری پژوهش
نمونه عبارت است از تعدادی از افراد که صفات آن ها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده اند و از تجانس و همگنی با افراد جامعه بر خوردار باشند.نمونه آماری این تحقیق شامل ۳۰۴ نفر از مدیران منابع انسانی ؛ امور مالی و حسابداری ؛ صادرات و فروش ؛ بازاریابی ؛ واحد تحقیق و توسعه و بازرگانی ۷۶ شرکت انتخاب شده به عنوان نمونه می باشد.
۱٫۲٫۴٫۳ روش نمونه گیری
روشی که در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفته است، نمونه گیری تصادفی ساده می باشد؛ زیرا این روش در تحقیقات توصیفی رایج و به سادگی قابل انجام است؛ همچنین نتایج بدست آمده از نمونه گیری تصادفی ساده از قابلیت تعمیم به کل جامعه برخوردار است؛ بنابراین این روش دارای ارزش و اعتبار علمی می باشد. با توجه به دلایل مذکور، نمونه گیری تصادفی ساده بهترین روش نمونه گیری برای این پژوهش می باشد . بنا براین با توجه به تعداد محدود شرکت های تولید کننده مواد غذایی در گیلان که شامل ۱۶۷ شرکت شامل شرکت های تولیدی کیک، کلوچه و محصولات آردی ، پفک ، سوسیس و کالباس ، نوشیدنی های مجاز خوراکی نظیر ایستک و سایر محصولات خوراکی می باشد ، و از این تعداد حدود ۹۷ شرکت فعال هستند ، همچنین شایان یاداوری است که استفاده از مشارکت کارشناسان و صاحب نظران این واحدهای تولیدی موجب افزایش دقت و تعمیم نتایج حاصل از تحقیق به موارد مشابه خواهد بود . اما پراکندگی این واحد ها از لحاظ موقعیت جغرافیایی مشکلی را در نحوۀ دسترسی به پاسخگویان به وجود می آورد ، لذا با لحاظ داشتن تفاسیر مذکور سعی محقق بر این است که از مشارکت تمامی واحدهای تولیدی استفاده نماید ، در چنین مواقعی که امکان دسترسی به تمام واحد های جامعه و اجرای تمام شماری با مشکلاتی مواجه می شود ، استفاده از فرمول مورگان برای تعیین حجم نمونۀ مورد نیاز ؛ جهت صرفه جویی در زمان و هزینه مناسب است ، که طبق این جدول ، انتخاب ۷۶ مرکز تولید محصولات غذایی به عنوان نمونه ،می تواند به خوبی نتایج قابل تعمیم و دقیقی را ارائه نماید.
با بررسی نمودار سازمانی شرکت های عضو نمونه آماری ، مشاهده می شود که در این شرکت ها ، ۴ الی ۵ مدیریت (معاونت) وجود دارد که عبارت است از : منابع انسانی ؛ امور مالی و حسابداری ؛ صادرات و فروش ؛ بازاریابی ؛ واحد تحقیق و توسعه و بازرگانی (یا بازرگانی بین الملل) که در هریک از ۷۶ شرکت از عالیترین فرد آن معاونت خواسته شد تا به سوالات پرسشنامه استاندارد پاسخ دهند.
۵٫۳ روش جمع آوری اطلاعات
یکی از مهمترین مراحل تحقیق، گردآوری داده است، داده های مورد نیاز برای انجام تحقیق را به طرق مختلف میتوان جمعآوری نمود. ابزارهای گوناگونی شامل مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و اسناد و مدارک و غیره برای به دست آوردن داده ها وجود دارد. هر یک از این ابزارها معایب و مزایایی دارند که هنگام استفاده از آنها بایستی مورد توجه قرار گیرند تا اعتبار پژوهش دچار خدشه نشود و از طرفی نقاط قوت ابزار تقویت گردد. مهمترین روشهای گردآوری داده ها در این تحقیق بدین شرح است:
۱٫۵٫۳ مطالعات کتابخانهای
برای گرداوری برخی از اطلاعات به مطالعه اسناد و مدارک موجود می پردازیم و به این ترتیب از داده های مکتوب در تحقیق جهت انجام بهینه تحقیق استفاده می نماییم . منابع این داده ها عبارتند از: (کتب و مقالات انگلیسی و فارسی، پایان نامه ها، سایتهای اینترنتی).
۲٫۵٫۳ مطالعات میدانی
در این تحقیق برای انجام مطالعات میدانی از پرسشنامه استفاده گردیده است . پرسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار های جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی است است و عبارت است از مجموعه ای از پرسشنامه هدف مدار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون ، نظر دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد. ، در این پژوهش برای ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی از یک پرسشنامه استاندارد افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی و برای سنجش متغیر عملکرد مالی از معیار نرخ بازده دارایی ها استفاده می شود و به دلیل عدم تمایل افراد پاسخگو به واسطه طراحی سوال با گزینه های متعدد در پرسشنامه برای دست یابی به این شاخص اقدام نمودیم. . این معیار ، میزان سود خالص را در مقابل دارایی های به کار رفته اندازه گیری می کند . برای اندازه گیری این معیار ، از نسبت (( سود خالص بر کل دارایی)) استفاده می شود استفاده نمودیم . برای اندازه گیری این معیار با بهره گرفتن از نسبت ” سود خالص بر کل دارایی ها ” استفاده نمودیم . برای طراحی این سؤالات از طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده گردیده که یکی از رایجترین مقیاسهای اندازه گیری به شمار میرود. شکل کلی و امتیازبندی این طیف به صورت ذیل است :
جدول ۲٫۳ شیوه امتیازدهی طیف لیکرت
آخرین نظرات