اسنایدر۲۰۰۷یافته ها نشان میدهد که افراد با امید و مثبت اندیشی بالا در یافتن راه های جایگزین برای دست یابی به اهداف خلاق ترند و انگیزه پیشرفت بالاتری برای دنبال کردن آن ها دارند.
کری و اسنایدر۲۰۰۰کری و اسنایدر گزارش کردهاند که مثبت اندیشی و امید به طور آشکاری با عملکرد و پیشرفت در ارتباط است و افراد برخوردار از امید بالاتر معدل بهتر و عملکرد ورزشی بهتری دارند.کار۲۰۰۶یافته ها نشان داد که مطالعات آزمایشگاهی با القای خلق مثبت به خلاقیت، تفکر و رفتارهای انعطاف پذیر بیشتر منجر می شود.اتاک،شیمای، تاناکاماتسومی و فردریکسون۲۰۰۶یافته ها نشان داد که مردمان شاد و مثبت اندیش نمرات بالاتری در مورد انگیزش خود برای انجام رفتارهایی از نوع عملکردی، شناختی و حرکتی دریافت کردند. آنان دریافتند که مردمان شاد خاطرات شادتری هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی، در زندگی روزانه خود به یاد می آورند.اسمیت۲۰۰۶در پژوهش خود نشان داد که آموزش مثبت اندیشی بر انگیزش پیشرفت مؤثر است.اسنایدر۲۰۰۵در یک پژوهش نشان داد که مداخلات مثبت اندیشی باعث بهبود عزت نفس و معنای زندگی می شود و همین طور اضطراب و افسردگی را کاهش میدهد.سلیگمن، استین، پارک و پیترسون۲۰۰۵یافته ها نشان داد که مداخلات روان شناسی مثبت نگر برای افراد افسرده، به مدت یک هفته شادمانی آن ها را افزایش داد و علائم افسردگی آن ها را نیز ار بین بردند.اسنایدر۲۰۰۰نشان دادهاند که مثبت اندیشی و امید به طور آشکاری با عملکرد و پیشرفت در ارتباط است و افراد برخوردار از امید بالاتر معدل بهتر و عملکرد ورزشی بهتری دارند.
با توجه به تحقیقات بیان شده در جدول ۲-۱ به شرح کاملتراین تحقیقات نیز می پردازیم.
دستغیب و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی به بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر خلاقیت دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان پرداختند. نتایج تحقیق وی نشان داد که با آموزش مهارتهای مثبتاندیشی میتوان خلاقیت دانشآموزان را افزایش داد. برخوری و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزتنفس و شادکامی دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان شهر جیرفت به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارتهای مثبتاندیشی تأثیر معناداری برافزایش نمرههای انگیزه پیشرفت و افزایش نمرههای شادکامی داشته باشد. همچنین این نتایج بیانگر این بود که آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر عزتنفس دانشآموزان تأثیر معناداری نداشته است. رویهمرفته، نتایج به دستآمده در این پژوهش سودمندی و تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی در افزایش انگیزه پیشرفت و شادکامی دانشآموزان دبیرستانی را تأیید می کند. سهرابی و جوانبخش (۱۳۸۸) در پژوهشی با عنوان اثربخشی مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر منبع کنترل دانشآموزان دبیرستانی شهر گرگان به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارتهای مثبتاندیشی در تغییر منبع کنترل مؤثر بوده است. نتایج به دستآمده از این تحقیق همسو با سایر تحقیقات بوده و سودمندی و تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی در درونی سازی منبع کنترل دانشآموزان دبیرستانی را تأکید می کند.کاربرد روش مثبت نگری در رواندرمانی به وسیله خدایاری فرد (۱۳۸۳) نشان می دهد که مداخله مبتنی بر تقویت برداشتهای مثبت شخصی توانست به افزایش توصیفهای مثبت فرد از خود بیانجامد و مراجعان از اعتمادبهنفس بیشتر برخوردار شوند، ناسازگارهای خانوادگی کاهش چشمگیری یافت و افسردگی مراجعان رو به بهبود گذاشت.
فرومن[۱۰۴] (۲۰۰۹) معتقد است هیجانات مثبت خصوصیات فکری و رفتاری، انسانها را به سمت مثبت تغییر می دهند. چان[۱۰۵] (۲۰۰۹) خاطرنشان کرد که افراد مثبت اندیش تنها از نتیجه دستیابی به هدف لذت نمیبرند بلکه از فرایند هم لذت میبرند. افراد مثبت اندیش با شکستن اهداف بزرگ به اهداف کوچکتر قادر به نزدیک شدن به اهداف پیچیده هستند. پیرسون[۱۰۶] (۲۰۰۸) در پژوهش خود نشان داد که امید ارتباط منفی با اضطراب دارد. آن ها دریافتند در افراد برخوردار از میزان بالای امید و کسانی که از حمایت و راهبردهای مقابله با آشفتگی برخوردارند اضطراب کمتر است.کار (۲۰۰۶) نشان داد که مطالعههای آزمایشگاهی با القای خلق مثبت (مانند یک هدیه غیرمنتظره، خواندن خود بیانیهای مثبت، به یادآوردن یک رویداد مثبت و یا گوش دادن موسیقی) نشان می دهند که این حالتهای خلقی القاشده به خلاقیت، تفکر و رفتار انعطافپذیر بیشتر منجر می شود. در مطالعهای که اتاک، شیمای، تاناکاماتسومی، اتسویر و فردریکسون[۱۰۷] (۲۰۰۶) بر ارتباط بین خصوصیات نیروی منش و شادکامی ذهنی انجام دادند، نیز به این مطلب رسیدند که مردمان شاد، نمرات بالاتری در مورد انگیزش خود برای انجام رفتارهایی از نوع عملکردی، شناختی و حرکتی دریافت کردند. آنان دریافتند که مردمان شاد خاطرات شادتری هم ازنظر کیفی و هم ازنظر کمی، در زندگی روزانه خود به یاد می آورند. اسنایدر (۲۰۰۵) در یک مطالعه نشان دادند که مداخلات مثبتاندیشی باعث بهبود عزتنفس و معنای زندگی می شود و همینطور اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. در تحقیقی که توسط سلیگمن، استین، پارک و پیترسون (۲۰۰۵) انجام گرفت، نشان داد که مداخلات روانشناسی مثبت برای افراد افسرده، به مدت یک هفته، شادمانی آن ها را افزایش دادند و علائم افسردگی آن ها را از بین بردند.کری و اسنایدر[۱۰۸] (۲۰۰۰) گزارش کردهاند که مثبتاندیشی و امید به طور آشکاری با عملکرد و پیشرفت در ارتباط است و افراد برخوردار از امید بالاتر معدل بهتر و عملکرد ورزشی بهتری دارند. اسنایدر (۲۰۰۰) معتقد است که افراد با امید و مثبتاندیشی بالا همچنین دریافتن راه های جایگزین برای دستیابی به اهداف خلاقترند و انگیزه بیشتری برای دنبال کردن آن ها دارند. کری و اسنایدر (۲۰۰۰) گزارش کردهاند که مثبت اندیشی و امید به طور آشکاری با عملکرد و پیشرفت در ارتباط است و افراد برخوردار از امید بالاتر معدل بهتر و عملکرد ورزشی بهتری دارند به صورت مهمتر آن ها موانع را به عنوان چالش در نظر می گیرند و اعتقاد دارند قادر به درس گرفتن از موفقیتها و شکستهای قبلی برای دستیابی به هدفهای آیندهاند. آن ها اهدافی را انتخاب می کنند که نیاز به تلاش بیشتری دارد. آن ها به مهارتها و همینطور اهدافشان اطمینان دارند و بر آنان تمرکز می کنند. افراد منفی نگر و ناامید تمایل به پافشاری بر تفکر کارگزار گذرگاه ناکارآمد دارند. آن ها به اهداف با حالات هیجانی منفی نزدیک می شوند، احساسات دوگانهای دارند و بهجای موفقیت روی شکست متمرکز میشوند افراد با امید پایین در تولید افکار، طرحها و گامهای رسیدن به هدف با مشکلاتی روبرو می باشند (تفکر گذرگاه ضعیف) و غالباً احساس سکون، ناتوانی و عدم انگیزش در دنبال کردن اهداف در آن ها مشهود است.
آخرین نظرات