-
-
-
- همکاران برانگیخته شوند و مایل باشند که دانش خود را ارائه دهند.
-
- سیستمها و ساختارها از فرایند انتقال دانش، حمایت کنند.
-
- در تمام سازمان، تبادل دانش رسمیت یافته و از آن حمایت شود.
-
-
ث) ارزیابی: در این فرایند باید دانشهای موجود و نیازهای فعلی و آتی دانش ارزیابی شوند. برای این کار لازم است، میزان رشد پایههای دانش و نیز دستاوردهای سرمایهگذاری مرتبط با آن اندازهگیری شود. فاکتورهایی که امکان اندازهگیری پایههای دانش را ممکن میسازند، عبارتاند از:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
-
-
- تأثیر دانش بر کارایی سازمانی به رسمیت شناخته شود و در تفکر استراتژیک سازمانی قرار گیرد و
-
- انواع شاخصها، معیارها و نکات اساسی در اندازهگیری ارزش داراییهای سازمانی ایجاد شود.
-
-
ج) ایجاد/ نگهداری: باید دانشهای مهم و استراتژیکی در این فرایند توسعه یابند و داراییهای دانشی، نیز موردتوجه قرار گیرند. برای ایجاد و نگهداری دانش باید عوامل زیر فراهم باشد:
-
-
-
- ایجاد بستر و ابزارهای مناسب برای نگهداری دانش و خلق دانشهای جدید.
-
- روابط میان بخشهای مختلف بهگونهای طراحی و ایجاد شود تا هدفهای مدیریت دانش تحقق یابد.
-
- سازمان به این معنا پی ببرد که استفاده از دانش ارزشمند است و باید از آن نگهداری شده توسعه داده شود و
-
- نرمها، سیاستها، دستورالعملها و فرهنگسازمانی، از تعامل بین بخشهای مختلف سازمان و نیز مابین همکاران حمایت کند.
-
-
چ) حذف: در این فرایند، دانشهایی که ازنظر استراتژیک و کاربرد دیگر، بیمعنی هستند باید از سیستم حذف یا در جایی دیگر انبار شوند این کار به ترتیب زیر انجام میشود:
-
-
-
- دانشهای ابطالشده انبار نشوند
-
- دانشهایی که در حال حاضر بیارزشاند، ولی در آینده احتمال استفاده از آنها وجود دارد، بهصورت دستهبندی، بایگانی شوند.
-
-
۲-۱۸-۲۵- مدل مدیریت دانش Pawlowsky
ازنظر پاولوسکی فرایند یادگیری سازمانی از چهار مرحله اصلی تشکیل شده است
-
-
- شناسایی یا خلق اطلاعات جدید: در این مرحله روش تلفیق دانش موجود و اطلاعات حاصل از تجربههای گذشته برای تولید دانش جدید شناسایی میشود؛
-
- توزیع و تبادل دانش: در این مرحله توجه به جریان اطلاعات و نوع ارتباطات در درون سازمان دارای اهمیت است؛
- اصلاح و انسجام دانش: دانش جدید متناسب با شرایط داخلی سازمان اصلاح و به دانش قبلی افزوده میشود؛
-
آخرین نظرات