اصل ۱) شرط معکوسی[۷۵]: اگر ترجیح عنصر A بر عصر B برابر n باشد، ترجیح عنصر B بر عنصر A برابر خواهد بود.
اصل ۲) همگنی[۷۶]: عنصر (الف) با عنصر (ب) باید همگن و قابل مقایسه باشد. به بیان دیگر برتری عنصر (الف) بر عنصر (ب) نمیتواند بینهایت یا صفر باشد.
اصل ۳) وابستگی[۷۷]: هر عنصر سلسله مراتبی به عنصر سطح بالاتر خود میتواند وابسته باشد و به صورت خطی این وابستگی تا بالاترین سطح میتواند ادامه داشته باشد.
اصل ۴) انتظارات[۷۸]: هرگاه تغییری در ساختمان سلسله مراتبی رخ دهد پروسه ارزیابی باید مجدداً انجام گیرد. ساختار ردهای زیر بنای اساسی در استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی است و لازمه داشتن یک ساختار ردهای این است که ارجحیات ممکن از یک سطح موجود بستگی به عناصر سطوح پایینتر نداشته و از آن ها مستقل باشد. در غیر این صورت سیستم تصمیمگیری موجود غیر ردهای و با بازخورد تلقی میشود که در این صورت کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی کلاسیک مورد شک واقع خواهد شد.
به کارگیری این روش مستلزم چهار قدم عمده زیر میباشد که به صورت بسیار مقدماتی در ادامه توضیح میدهیم: برای پیادهسازی روش تحلیل سلسله مراتبی لازم است که:
الف) مدل سازی کنیم
در این قدم، مسأله و هدف تصمیمگیری به صورت سلسله مراتبی از عناصر تصمیم که با هم در ارتباط میباشند، در آورده میشود. عناصر تصمیم شامل «شاخصهای تصمیمگیری» و «گزینههای تصمیم» میباشد. فرایند تحلیل سلسله مراتبی نیازمند شکستن یک مسئله با چندین شاخص به سلسله مراتبی از سطوح است. سطح بالا بیانگر هدف اصلی فرایند تصمیمگیری است. سطح دوم، نشاندهنده شاخصهای عمده و اساسی “که ممکن است به شاخصهای فرعی و جزئیتر در سطح بعدی شکسته شود) میباشد. سطح آخر گزینههای تصمیم را ارائه میکند. (مهرگان،۱۳۸۳)
-
- Customer Relationship Management(CRM) ↑
-
- Amy et al ↑
-
- Balanced Score Card(BSC) ↑
-
- T Test ↑
-
- ANOVA ↑
-
- Customer Satisfaction ↑
-
- Perspective ↑
-
- Financial ↑
-
- Customers ↑
-
- Internal Bossiness Process ↑
-
- Learning and Growth ↑
-
- ۱CRM ↑
-
- BSC ↑
-
- Bender & Eichel ↑
-
- placement, product, price,promotion, ↑
-
- Anderson ↑
-
- Hicks ↑
-
- Freeland ↑
-
- Swift ↑
-
- Smith ↑
-
- Zimmer ↑
-
- SFA ↑
-
- Springer ↑
-
- Winer ↑
-
- IF-THEN ↑
-
- SUB ↑
-
- Kaplan & Norton ↑
-
- Financial Statements Analysis ↑
-
- Hax & Majluf ↑
-
- Return on Equity(ROE) ↑
-
- Return on Capital Employed (ROCE) ↑
-
- Return on Investment(ROI) ↑
-
- Lamberg & Stock ↑
-
- Assets Turnover ↑
-
- Return on Assets ↑
-
- Net profit Margin ↑
-
- Financial Leverage ↑
-
- Return on Net Worth ↑
-
- Return on Equity(ROE) ↑
-
- Return on Capital Employed (ROCE) ↑
-
- Return on Investment(ROI) ↑
-
- Assets Turnover ↑
-
- Return of Assets ↑
-
- Financial Leverage ↑
-
- Return on net Worth ↑
-
- Hoph et al ↑
-
- Customer Service Level ↑
-
- Yield ↑
-
- Break Even Time(BET) ↑
-
- Total Quality Managment ↑
-
- Order Cycle Time ↑
-
- -Manufacturing Cycle Effectiveness (MCE( ↑
-
- Alexander et al ↑
-
- Winer ↑
-
- IBM ↑
-
- Massey ↑
-
- Mooney ↑
-
- Brown ↑
-
- KPAG ↑
-
- Balanced Score card ↑
-
- Fredrike ↑
-
- Abu-suleiman ↑
-
- NovaScotia ↑
-
- Hwang & Dam ↑
-
- consistency ↑
-
- item ↑
-
- Cronbach’s alpha coefficient ↑
-
- Multiple Criteria Decision Making(MCDM) ↑
-
- MODM ↑
-
- MADM ↑
-
- AHP ↑
-
- -Saaty ↑
-
- – Shim et al ↑
-
- MADM ↑
-
- Reciprocal Condition ↑
-
- Homogeneity ↑
-
- Dependency ↑
آخرین نظرات