۲-۵- سودمندی در پیشبینی
مفهوم سودمندی در پیشبینی، از مدلهای ارزشیابی سرمایهگذاری نتیجه میشود که هیئت استانداردهای حسابداری مالی در بیانیه شماره یک مفاهیم حسابداری مالی آن را اینچنین تعریف میکند: کیفیت اطلاعات که به استفاده کنندگان کمک میکند. به صورت فزاینده، احتمال وقوع نتایج گذشته یا حال را برای پیشبینی به کار گیرند. هندریکسون وبردا (۱۹۹۴)، بر این باورند که اگر اطلاعات حسابداری برای تصمیمهای سرمایهگذاری مربوط و مهم است، این اطلاعات باید در مدلهای تصمیمگیری توسط سرمایهگذاران بهکاربرده شود. بنابرین، این پرسش مطرح میشود که مدلهای تصمیمگیری سرمایهگذاران کداماند؟ برای پاسخ به این پرسش باید پژوهشهای انجام میشد تا رفتار سرمایهگذاران نسبت به داده های حسابداری و همچنین مدلهای تصمیمگیری مطالعه شود. این مطالعات در دو دسته پژوهشهای حسابداری و همچنین نظریه های توصیفی رفتار سرمایهگذاران و عکسالعمل بازار دنبال شد. اما مهمترین مشکل این است که دانستههای سرمایهگذاران به اطلاعاتی محدود میشود که در اختیار آنان قرار میگیرد. به نظر میرسد تو نایی پیشبینی اطلاعات حسابداری، موضوع بسیاری از تصمیمهای آتی و تدوین استانداردها باشد.
۲-۶- تعداد دفعات پیش بینی سود توسط مدیران
سودیکی از اقلام مهم واصلی صورتهای مالی است که توجه استفاده کنندگان صورتهای مالی رابه خودجلب می کند. سرمایهگذاران، اعتباردهندگان، مدیران، کارکنان، تحلیلگران، دولت و دیگر استفادهکنندگان صورتهای مالی از سود به عنوان مبنایی جهت اتخاذ تصمیمات سرمایهگذاری، اعطای وام، سیاست پرداخت سود، ارزیابی شرکتها، محاسبه مالیات و سایر تصمیمات مربوط به شرکت استفاده می کنند (مشایخ و شاهرخی، ۱۳۸۶).
اطلاعات ارائه شده توسط شرکت و در نتیجه سود، مبتنی بر رویدادهای گذشته شرکت است اما سرمایهگذاران، نیازمند اطلاعاتی راجع به آینده شرکت می باشند. یکی از دیدگاه های موجود در این زمینه، ارائه صرفاً تاریخی و جاری توسط واحد تجاری است البته به نحوی که سرمایهگذاران بتوانند خود پیش بینیهای مربوط به آینده را انجام دهند. دیدگاه دیگر این است که مدیریت با در دست داشتن منابع و امکانات به انجام پیش بینیهای قابلاعتماد بپردازد و با انتشار عمومی این پیش بینیها، کارایی بازارهای مالی را افزایش دهد (مشایخ و شاهرخی، ۱۳۸۶).
تصمیمگیری درباره انتخاب بین دودیدگاه بالامشکل به نظرمیرسدزیرادرک قابلقبول یا از نحوه پردازش اطلاعات توسط سرمایهگذاران موجودنیست و تئوری بازارکارابر میزان و سرعت تأثیر اطلاعات مالی بر قیمت سهام تأکید دارد. به طور کلی، نظر اغلب دستاندرکاران مالی بر این است که انتشار پیش بینیهای مالی به اتخاذ تصمیمات سرمایهگذاری کمک می کند (مشایخ و شاهرخی، ۱۳۸۶).
پیش بینی به سرمایهگذاران کمک میکندتافرایندتصمیمگیری خودرابهبودبخشندو خطر تصمیمهای خود را کاهش دهند. آن ها علاقه دارند، منافع آینده سرمایهگذاری خود رابرآوردنمایندتابتواننددرباره دریافت سودنقدی آینده ونیزارزش سهام خودداوری کنند.
بیوردراینباره میگوید: پیش بینیهارامیتوان بدون اخذتصمیم انجام دادولی کوچکترین تصمیمگیری را نمیتوان بدون پیش بینی انجام داد.
پیش بینی،عاملی کلیدی درتصمیمگیریهای اقتصادی است. سرمایهگذاران،اعتباردهندگان،مدیران ودیگراشخاص درتصمیمگیریهای اقتصادی متکی به پیش بینی و انتظارات هستند. ازآنجاییکه سرمایهگذاران وتحلیلگران مالی ازسودبه عنوان یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی شرکتها استفاده می کنند،از آن جهت مدیران تمایل دارند که سودهای آتی را پیشبینی کنند و وضعیت واحد تجاری برای آن ها مطلوب جلوه دهند (آقایی، ۱۳۷۳).
تنوع منابع پیش بینی سود سبب توجه به دقت درپیشبینی می شود. منبعی که به درصد اشتباه کمتری بینجامدیعنی پیش بینی به واقعیت نزدیک باشد،مطمئنترخواهدبود. دردنیا پژوهشهای زیادی به مقایسه دقت پیش بینی سود توسطمدیران بامدلهای سری زمانی یا پیش بینی سود توسطتحلیلگران بامدلهای سری زمانی یامقایسه هرسهم مدل باهم پرداختهاست. نتایج اکثرپژوهشهانشان می دهد؛پیش بینی مدیران یاتحلیلگران نسبت به پیش بینی بر اساس مدلهای سری زمانی دقیقتراست. درکشورمابه طوررسمی تحلیل گرانی وجودنداردکه به پیش بینی سودبپردازند،یا پیش بینیهای آن ها به صورت مدون وجودندارد،سرمایهگذاران یاازپیشبینی مدیران استفاده میکنندیااینکه خود رأساًاقدام به پیش بینی سودمینمایند. یافته های کرک و مالک یل[۳] (۱۹۶۸)، نشان می دهد که دقت پیش بینی تحلیلگران از دقت پیش بینیهای حاصله از مدلهای سری زمانی بیشتر است. رولاند[۴](۱۹۷۸)، پیش بینی مدیران راباپیشبینی تحلیلگران وهمچنین هریک رابا پیش بینی مدلهای سری زمانی مقایسه نمود. شواهدحاصله ازپیشبینیهای سال۱۹۶۹تا ۱۹۷۳نشان داد؛پیش بینی مدیران نسبت به تحلیلگران ازدقت بیشتری برخوردار است اما تفاوت آن ها بااهمیت نیست. علاوه براین،پیش بینی تحلیلگران درصورتی که قبل از پیش بینی مدیران اعلام شودنسبت به زمانی که این پیش بینی بعدازپیشبینی مدیران اعلام شود،ازدقت کمتری برخوردار است. مقایسه این دوپیشبینی بامدلهای سری زمانی حاکی ازآن بودکه پیش بینی تحلیلگران هنگامی که قبل ازپیشبینی مدیران اعلام شود، بر مدلهای سری زمانی برتری ندارد (مشایخ و شاهرخی، ۱۳۸۶).
بیکی[۵] (۱۹۸۰)، دقت پیش بینیهای سودمدیریت راباپیشبینیهای سودتحلیلگران موردمقایسه قرارداد. نتایج بررسی۱۵۶پیشبینی از۱۲۱شرکت برای دوره۱۹۷۱تا۱۹۷۴نشان داد؛ پیش بینیهای مدیریت نسبت به پیش بینیهای تحلیلگران ازدقت بالاتری برخوردار است. این نتیجه زمانی که پیش بینیهای مدیریت قبلازتحلیلگران منتشر میشود،بارزتراست.
آخرین نظرات